Beantwoord

IPv6 tunnel werkt niet meer na onderhoud T-Mobile

  • 23 September 2020
  • 3 reacties
  • 337 Bekeken

Hi,

Ik heb al jaren een IPv6 tunnel van HE (tunnelbroker.net). Ook op mijn T-Mobile verbinding heeft dat tot nu toe probleemloos gefunctioneerd. De tunnel wordt getermineerd op een DMZ host in mijn interne netwerk.

Afgelopen nacht heb ik na het netwerk-onderhoud van T-Mobile een nieuw IP-adres gekregen en is mijn IPv6 tunnel down gegaan. Normaal gesproken is dit een kwestie van tunnel endpoint aanpassen bij HE en dan doet ie het weer, maar nu krijg ik de tunnel niet meer aan de praat.

Is er iets veranderd waardoor IPv6-tunnels van HE niet meer werken op het T-Mobile netwerk?

Als ik mijn IPv6 adres ping vanaf het internet, dan zou ik verwachten om protocol 41 pakketten binnen te zien komen op het IPv4 adres van mijn DMZ host, maar er komt helemaal niets binnen, alsof dit verkeer door het netwerk wordt geblokkeerd. Als ik trouwens vanaf een andere host (die niets met HE te maken heeft) met ‘nmap’ een protocol 41 pakket naar mijn T-Mobile IP stuur, dan zie ik die overigens wél binnenkomen, dus dat is ietwat verwarrend.

Nogmaals, tot afgelopen nacht rond 2:15u heeft dit allemaal probleemloos gefunctioneerd, en ik heb niets veranderd in de settings op mijn T-Mobile modem of de DMZ host.

Enig idee?

Met vriendelijke groet,

Martijn G.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 24 September 2020, 16:35

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Dat is geweldig nieuws, thanks voor de mooie update @tinuzzzz! 😁

Een geweldig, vrolijk Paasweekend toegewenst! 🐰

Na de laatste update heb ik geprobeerd om de tunnel weer online te brengen, en tot mijn plezier kan ik melden dat het weer werkt! Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

Martijn G.

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @tinuzzzz, welkom op de Community!

Om heel eerlijk te zijn, heb ik hier geen goed antwoord op. Vandaar dat ik een specialist ga inschakelen die je wel te woord kan staan. Met mijn beperkte kennis kan ik wel alvast stellen dat een verandering van IP buiten de range als zodanig geen verandering zou moeten veroorzaken voor systemen. Het kan wel zo zijn dat de verbindingsproblemen die bij een selecte groep gebruikers spelen na de onderhoudsupdate ervoor gezorgd hebben dat ook bij jou één en ander voor impact heeft gezorgd. Ik weet niet of dit jouw IPv6 tunnel zou moeten hebben getermineerd, maar dat kan ik natuurlijk navragen. 

Je hoort snel meer van me, sorry voor het magere antwoord!

UPDATE: er was een verkeerde IP range toegewezen na het onderhoud, dit kan de oorzaak zijn geweest voor jouw niet werkende tunnel. 

 

Reageer