Beantwoord

ISRA punt aanpassing nodig?


Hi,

ik zit erover na te denken om over te stappen naar T-Mobile Thuis Internet (DSL). Nu heb ik, denk ik, het ISRA aansluitpunt in mijn woning kunnen lokaliseren. Deze zit in de woonkamer en ziet eruit zoals op onderstaande foto’s. Wat ik al van meerdere fora heb begrepen is dit erg oud en moet hier nog wat aan gedaan worden.




Verder heb ik via fourstack de max snelheid gechecked en dit was het resultaat:

Wat
Koper
Beschikbaar


Distributiepunt(en)
SDF
Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
222 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
216 Mbit/s

Daarmee moet het dus ook wel goed zitten.

Nu zijn mijn vragen:

1) Is dit het juiste ISRA punt
2) Wordt dit verder aangepast/gerepareerd bij de installatie mocht ik voor T-Mobile kiezen?

Alvast bedankt voor het meedenken en de antwoorden!
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 27 July 2018, 19:25

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Ja en ja.

KPN moet worden aangestuurd om het isra te herstellen. Dit moet dan wel even door T-Mobile worden doorgezet mocht je hiervoor kiezen.
En dat doorzetten doet T-Mobile of moet je daar zelf achteraan?
Reputatie 6

Distributiepunt(en)
SDFTechnologie
Internet SnelheidKoper/DSL
222 Mbit/sBonded Koper/DSL
216 Mbit/s

Daarmee moet het dus ook wel goed zitten.

Deze getallen zijn nogal merkwaardig. De suggestie is dat enkel koper aderpaar sneller (222) is dan dubbel (216), wat met de gangbare tecnieken niet kan. Verder levert T-Mobile geen bonded DSL, dus je zal hoogstens de helft van die tweehonderd krijgen.
Verder zijn is de ader isolatie nogal van een oud type. Ik heb geen grafieken en statistieken voorhanden over demping van dergelijk materiaal m.b.t. VDSL standaarden en afstand tot distrubutiepunt, maar zo'n 50Mbps zal je wel halen is mijn inschatting.
Ja dat vond ik ook raar. Maar goed wat betreft de snelheid neem ik aan dat je 50Mbps bedoeld bij een 50Mbps abbo? Wil nl voor een 100Mbps abbo en zou dan ook graag richting rond die snelheid zitten of is dat gewoonweg niet mogelijk vanwege de staat van de kabel (en ondanks de te halen snelheden?)
Reputatie 6
@Timse78 Met die 50Mbps bedoel ik de DownLink snelheid die je zou halen als je een speedtest doet, met alleen internet actief, dus geen driaaiende TV (als je dat ook van plan was in abo op te nemen).
Of de vergelijkbare getallen die in de modem op de DSL statuspagina zijn te vinden. Dit is dus de technische haalbaarheid.
De snelheidsgetallen in je abo is een ander verhaal, ik weet niet hoe T-Mobile dit momenteel positioneert of garandeert, maar doorgaans is het getal in abo hoger dan het werkelijk haalbare. Kijk vooral eerst de contracttext er op na, er zijn er helaas genoeg die zonder te lezen een 1 jaar abo aangaan en dan pas later begrijpen wat ze hebben gekocht en dan op dit forum komen klagen enz.
@tmoesel ik ben van plan om alleen internet 100/10 af te gaan nemen. Er vanuitgaande dat t-mobile kan nakomen wat ze zeggen te kunnen aanbieden op mijn adres, nl 100/10, en de snelheid die door fourstack wordt aangegeven nl 200/20 neem ik aan dat 100/10, na aanpassing/fixen van het ISRA punt, haalbaar zou moeten zijn. Ben benieuwd of hier vanuit t-mobile zelf nog iets over gemeld kan worden. Bedankt iig voor je hulp en mocht je nog meer Info hebben hierop dan hoor ik dat uiteraard graag!
Ik zou eens bij buren die dsl hebben informeren hoe de snelheid is en hoe het bevalt. Oude bekabeling kan soms flinke problemen geven.
Anders is het misschien verstandiger om kabelinternet te nemen.
Ik woon in een flinke stad en mijn snelheid van dsl komt niet boven de 11 mb uit. Als ik bij tmobile kijk zou mijn snelheid 50 mb zijn, maar die snelheid kunnen ze nooit waarmaken.
Hoi @Hakuin

bedankt voor je reactie. Op het moment heb ik kabelinternet en tv van ziggo. Ik moet zeggen de snelheid 200/20 is goed van ziggo alleen kijk ik geen tv. Het verschil in kosten met t-mobile (ongeveer 25 euro pm) is me de 100/10 wel waard mits deze natuurlijk gehaald kunnen worden. Het zou zonde zijn om een jaar abbo aan te gaan bij t-mobile (ook voor mobiel) maar vervolgens op 50/5 uit te komen ipv de beloofde 100/10.

Woon trouwens zelf in een grote stad, en ongeveer 10 meter bij een wijkkast vandaan maarja als je het niet van te voren kan testen wordt de beslissing best lastig...zou graag wat van T-Mobile horen hierover. Nogmaals bedankt voor het meedenken!
Reputatie 6
@Timse78 Als het voor jouw telefoondraad naar die wijkkast maar 10 meter is kun je met gemak 100Mbps DownLink halen, dan is de draad kwaliteit minder van invloed. Aangenomen dat het in die wijkkast dan met glasvezel verder gaat naar KPN/internet infrastructuur.

Verder rijst voor deze situatie de of je niet op 1 of andere manier die 10 meter met ethernetkabel kan overbruggen. Met een CAT5e ethernetkabel kan je gewoon gegarandeerd 1000/1000Mbps over een kabellengte van 100 meter halen. In de wijkkast zou dan een standaard glasvezel naar ethernet omzetter moeten zitten (zoals normaal in de meterkast zit of zelfs in een schuur o.i.d. bij andere mensen door omstandigheden).
Het grote probleem is dat er formeel maar 2 oplossingen zijn: dus niet graven o.i.d. en met DSL overbruggen of glasvezel laten doortrekken en dus o.a. 10 meter graven. Dat laten graven door KPN alleen voor jouw kost helaas zoveel per meter dat je met gemak vele jaren bij Ziggo kan blijven wat betreft geld. Al het grootdeels door eigen grond is, zijn er wellicht combinaties mogelijk. Ikzelf heb b.v. een 6cm buis in de grond gegraven over een meter of 8, daar kan dan vanalles doorheen.
Reputatie 7
Hoi @Timse78

Leuk dat je aan ons denkt! Ik zie dat Hidden al antwoord heeft gegeven op jouw twee vragen. 👍

Als je slechts 10 meter van de wijkcentrale woont, denk ik dat we die snelheid van 100 Mbps wel kunnen halen. Als je op onze website de postcodecheck doet, zie je meteen welke snelheid er maximaal haalbaar is op jouw adres. Het is altijd verstandig om een slag om de arm te houden, maar deze snelheid garanderen wij in principe. Is er bijvoorbeeld maximaal 65 Mbps haalbaar, dan kun je een abonnement van 50 Mbps kiezen (wij limiteren jouw snelheid dan op 50 Mbps), maar ook een abonnement van 100 Mbps behoort tot de mogelijkheden. Jouw maximaal haalbare snelheid wordt dan gelimiteerd door het netwerk en je zult maximaal 65 Mbps halen. Het is dan jouw overweging om meer te betalen voor het 100 abonnement om die extra 15 Mbps te kunnen halen.

Hoe dan ook, ons abonnement zal veel goedkoper zijn dan wat de concurrent aanbiedt! ;)

Als je een belletje wilt van onze verkoopafdeling, stuur mij dan jouw postcode, huisnummer en telefoonnummer in een privébericht. Je kan hiervoor op mijn naam klikken.
Reputatie 4
Deze getallen zijn nogal merkwaardig. De suggestie is dat enkel koper aderpaar sneller (222) is dan dubbel (216), wat met de gangbare tecnieken niet kan. Verder levert T-Mobile geen bonded DSL, dus je zal hoogstens de helft van die tweehonderd krijgen.
Verder zijn is de ader isolatie nogal van een oud type. Ik heb geen grafieken en statistieken voorhanden over demping van dergelijk materiaal m.b.t. VDSL standaarden en afstand tot distrubutiepunt, maar zo'n 50Mbps zal je wel halen is mijn inschatting.


Deze getallen zijn helemaal niet merkwaardig. De netwerkbeheerder (KPN) is momenteel in bepaalde regio's bezig om Vplus uit te rollen. Hiermee is het mogelijk om op 1 aderpaar 222 Mb te halen. Vplus wordt echter nog niet aangeboden in combinatie met bonding, hierdoor kloppen de cijfers op Fourstack niet altijd als er Vplus geleverd kan worden. Zoals je zelf al aangeeft levert T-Mobile sowieso geen bonded DSL, maar mocht Vplus ooit in combinatie met bonding worden aangeboden, dan zijn er in theorie snelheden mogelijk tot ongeveer 450 Mb.
Reputatie 6
@Jeffrey87 Inderdaad zijn bij nader inzien de getallen wel te verklaren, ik was eerlijk gezegd Vplus eigenlijk vergeten als het gaat om T-Mobile. Hun DSL modem is max VDSL2 profile 17a wat in theorie tot 100Mbps gaat. Ik weet zo even niet wat de spec van EB v10(a) van KPN zegt. De vermelding 'gangbare technieken' duidt eigenlijk ook op wat NU adhoc geleverd kan worden door T-Mobile.
Als de afstand maar 10 meter is, zou KPN met Vplus 300Mbps moeten kunnen leveren (tot zo'n 250 meter), maar blijkbaar zit er een cap op van 222, dit getal duikt wel meer op.
Fourstack is tegenwoordig nogal virtueel, het geeft een categorie weer lijkt het wel. De echte snelheid zie je pas in een werkend DSL modem op statuspagina. Bij mij is Fourstack 0, waarmee KPN blijkbaar wil zeggen alleen 4Gbuitengebied mogelijk, ook al kwam XS4ALL nog tot 1,6Mbps.

Reageer