Beantwoord

Kabelfout 8180


Reputatie 2

Gebeurt regelmatig dat het internet eruit vliegt. Krijg dan kabelfout 8180. Router restanten verhelpt meestal het probleem. Maar binnen 24 uur vliegt hij er weer uit. Dit is hierdoor geen houdbare situatie

icon

Beste antwoord door Waqqas 23 May 2020, 15:06

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @sjoerd374 

Dit komt voor op de tv? Zijn er nog andere apparaten die bedraad zijn aangesloten en verliezen die ook de verbinding?

Zo niet dan kan je proberen de netwerkkabel te vervangen of misschien een andere poort gebruiken.

Reputatie 2

Dit komt voor op de tv. De PS4 (ethernet kabel aangesloten) en op de smartphone. Die via wifi verbonden is

Reputatie 7
Badge +15

Al eens geprobeerd om een fabrieksreset uit te voeren door het reset knopje achterop de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken en dan kijken of het probleem dan nog steeds speelt?

Reputatie 2

Gedaan. Probleem speelt dan nog steeds helaas

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @sjoerd374, ik kijk graag met je mee om te achterhalen waar de oorzaak ligt. Zo komen we samen tot een mooie oplossing! 😉👍

Ik heb direct een lijnmeting gedaan en je verbinding geanalyseerd: ik kom niets tegen wat vraagtekens oproept. In tegendeel zelfs, je verbinding ziet er uitstekend uit. Daarom gaan we verder kijken zodat we kunnen achterhalen wat het probleem veroorzaakt. 

Voor alle duidelijkheid: je hebt momenteel één TV Box en een PS4 bekabeld aangesloten en één mobiele telefoon op Wifi, klopt dat? 

Reputatie 2

Klopt. Soms meer dan 1 telefoon (vriendin)

Reputatie 6

@sjoerd374 jouw modem is al enkele dagen online, het lijkt er dus op dat de uitval na jouw modem plaatsvindt. Heb jij de bekabeling al eens vervangen? Op het moment van uitval, werkt jouw TV Box dan nog wel?

Reputatie 2

@Ginny wat bedoel je exact met het feit dat mijn uitval na mijn modem plaatsvindt? Het is een huurhuis dus ik weet niet of de bekabeling van de telefoonlijn vervangen is

Reputatie 2

zover ik weet werkt mijn tvbox dan inderdaad nog wel. maar nooit scherp gecheckt

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @sjoerd374, bedankt voor je terugkoppeling! Wat Ginny bedoelt, is dat de oorzaak ergens voorbij het modem ligt, want anders zou bijvoorbeeld de TV Box ook uitvallen. Bovendien zou je bij uitval een andere uptime (hoe lang je modemk online is) krijgen op het modem en dat is in jouw geval niet zo. Zo kunnen we in ieder geval al één boosdoener uitsluiten! 😊

Zou je eens willen proberen om de PS4 helemaal los te koppelen? Dan kunnen we testen of daar de oorzaak ligt. Wellicht is er dan iets niet helemaal in orde met de ethernetkabel. Heb je een reserve ethernetkabel? Probeer ook eens om de HDMI-kabel te vervangen. Vaak zien we dat hier wat slijtage in zit, dat kan zorgen voor uitvalverschijnselen.

We gaan tot een oplossing komen, dat weet ik zeker! De belangrijkste aanwijzing is dat er met het modem zelf niets aan de hand is, zo kunnen we uitpluizen waar het euvel vandaan komt. 

Maak je thuis ook gebruik van een laptop of PC? Zo ja: hoe is deze verbonden, via Wifi of via een bekabelde aansluiting direct op het modem? Valt de verbinding hierop ook weleens weg?

Ik ben super geïnteresseerd in je bevindingen en neem deze zaak serieus. Als al het bovenstaande nog niks oplevert, dan gaan we ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk een andere oplossing vindt! 💪😎

Reputatie 2

Goedemorgen @Jason. Als het internet weg valt dan geldt dit zowel voor de wifi als de bekabelde spullen. Het is overal weg en komt meestal weer terug naar 10-15 min. Als je via je telefoon gebruik probeert te maken van het wifi kom je op onderstaande pagina terecht. ligt dus niet aan de ethernet of hdmi kabel.

 

Reputatie 7

Hi @sjoerd374, duidelijk, dank voor de toelichting! Gebeurt het op dit moment nog steeds? Ik zie eerder deze week wat wegval in de log van het modem maar sinds de 30ste lijkt het stabiel. Ervaar jij dit ook zo? Ik heb voor de zekerheid een nieuwe kabel besteld voor tussen jouw aansluitpunt (ISRA) en de modem. Mocht het zich blijven voordoen zou je deze kabel dan eens willen vervangen met de nieuwe? Je hebt hem binnen een aantal dagen in huis! 

Reputatie 2

@Brian Klopt dat tm de datum van je reactie er geen problemen hier waren. Intussen is het deze maand wel weer paar keer weggevallen. ik zal de nieuwe kabel gebruiken om te kijken of dit helpt

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @sjoerd374, klasse dat je het test met de nieuwe kabel! Hoe heeft dit tot nu toe uitgepakt of ben ik ietwat voorbarig (lettende op de tijd van je bericht)? 😊

Ik zie in de lijnmeting wel wat wegvalmomenten op de 18e, afgelopen zaterdag. Verder komen er geen rare dingen naar voren in de verbinding an sich. Wat daarnaast wel opvalt is dat het aantal FEC errors voor vandaag nogal hoog ligt. FEC (Forward error correction) errors worden voornamelijk veroorzaakt door bekabeling, splitters en connectors. Het is van belang dat je een korte kabel gebruikt vanaf je ISRA-punt (hoofdaansluitpunt). 

Houd ons op de hoogte, dan schieten we zo snel mogelijk te hulp! 💪😎

 

Reageer