Beantwoord

Kan niet inloggen in router achter modem

  • 9 January 2021
  • 17 reacties
  • 475 Bekeken

Reputatie 1

Hallo allen,

Ik heb achter mijn Draytek Vigor 2132Fvn een router geplaatst. Dit heb ik gedaan om a. meer UTP poorten te kunnen gebruiken én b. om 5Ghz te kunnen ontvangen. Het lukt mij alleen niet om in deze router te loggen. Via 192.168.1.1 kom ik in de Draytec terecht. De router is een Asus RT-N65U. Een oud beestje, maar voldoet meer aan mijn wifi wensen dan de Draytec. 

Kan iemand mij helpen hoe ik alsnog in de Asus router kan inloggen?

Daarbij vraag ik mij af wanneer de Draytec's vervangen gaan worden. Als ik het goed begrijp zijn ze EoF en daarbij zou ik graag de beperking van slechts 2 UTP poorten TV en 2 UTP poorten internet net meer willen hebben..

Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden!

icon

Beste antwoord door Niels90 2 February 2021, 13:39

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @Niels90 ,

  1. Even zeker stellen dat de ASUS niet in hetzelfde subnet zit als de Draytek (198.168.1.1)
  2. Hoe benader je de ASUS, vanuit zijn WAN of LAN?

 

Reputatie 7
Badge +5

Geen verbinding maken tussen de Draytec en de Asus.

UTP kabel van Laptop/PC direct in LAN poort van Asus dan kun je inloggen via de 192.168.1.1 die de Asus waarschijnlijk als IP adres heeft.

Asus IP adres VAST instellen op 192.168.1.2 of 192.168.1.254 
Lan poort van Asus weer verbinden met Draytec poort 1 of 2

Reputatie 1

Hallo @Niels90 ,

  1. Even zeker stellen dat de ASUS niet in hetzelfde subnet zit als de Draytek (198.168.1.1)
  2. Hoe benader je de ASUS, vanuit zijn WAN of LAN?

 

 Bedankt Pieter voor je reactie.

  1. Hoe kan ik er zeker van zijn dat de ASUS niet in hetzelfde subnet zit? Als ik 198.168.1.1 wil benaderen kom ik op het Draytek modem uit.
  1.  Als ik het goed heb dan benader ik de Asus via LAN.

Geen verbinding maken tussen de Draytec en de Asus.

UTP kabel van Laptop/PC direct in LAN poort van Asus dan kun je inloggen via de 192.168.1.1 die de Asus waarschijnlijk als IP adres heeft.

Asus IP adres VAST instellen op 192.168.1.2 of 192.168.1.254 
Lan poort van Asus weer verbinden met Draytec poort 1 of 2

Bedankt voor de antwoorden.

De UTP kabel van de PC is direct in een LAN poort van Asus aangesloten. Op de Asus router zelf staat ook 192.168.1.1 als benadering aangegeven. Mogelijk kunnen jullie aan de hand van mijn betere omschrijving hulp bieden:

1.De Asus router ontvangt de UTP kabel (in) van het Draytec modem. Dit kan niet anders aangezien de Draytec glasvezel ontvangt. 

2.Vanuit mijn router gaan er 3 UTP kabels naar verschillende componenten waarvan er 1 mijn vaste computer is en 2x naar Acces points. Ik kan niet via 192.168.1.1 de Asus router benaderen en kom automatisch in het Draytec modem uit.

Is er nog een andere oplossing?

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@Niels90

De oplossing staat hierboven al vermeld.

Dus nogmaals met wat andere woorden uitgelegd.

Stel de Asus router in op een ANDER IP ADRES.

Je kan alleen inloggen als je NIET VERBONDEN bent met de Draytek, dan kun je inloggen op de Asus, het IP adres wijzigen, en dan na opnieuw opstarten van de Asus met het andere IP adres kan deze weer aan gesloten worden op de Draytek.

Je MOET ook de DHCP server in de Asus uitschakelen om  conflicten met het uitdelen van adressen tussen de Asus en Draytek te voorkomen. Net als thuis kan er maar 1 de baas zijn.

Ter aanvulling, De WAN poort van de Asus blijft buiten gebruik. De verbinding Draytek / Asus gaat via de LAN poorten. Dus netto 3 LAN poorten of eigenlijk maar 2 omdat de PC niet in de Draytek maar in de Asus verbonden wordt.

Reputatie 1

@yalerta Het is gelukt, ik kan in de router inloggen via 192.168.2.1

Kunnen jullie mij vertellen wat dit betekent, is dit in orde?! 

Reputatie 7
Badge +5

@Niels90 

Fijn dat inloggen gelukt is. Alleen heb je op deze manier 2 (sub)netwerken actief.
Een deel van de Draytek met netwerkgebied (a) 192.168.1.1 - 192.168.1.254 en met de Asus een netwerk van (b) 192.168.2.1 - 192.168.2.254.

Op deze manier is het niet mogelijk om bijvoorbeeld bestanden in sub netwerk b te benaderen als jouw PC/Tablet/Telefoon via subnetwerk a verbonden is.

Probeer de instellingen (in de Asus) te maken zoals hier beneden aangeven. Dan ontstaat er maar 1 (sub) netwerk en heb je een modernere wifi met 5Ghz en 2 poortjes extra op de Asus.

 

Reputatie 1

@yalerta bedankt voor de heldere uitleg.

Aangezien ik mijn meterkast aan het opschonen ben heb ik een netwerkswitch met PoE besteld zodat ik de hoeveelheid verschillende apparaten en stroompunten kan downsizen en de hoeveelheid UTP poorten kan vergroten.

Ik haal de Asus router er tussenuit en zal deze eerst helemaal resetten voordat ik hem aan de nieuwe netwerkopzet hang. Ik ga er vanuit dat ik dan dezelfde stappen af moet gaan als dat je hebt aangegeven bij de opsomming onder Asus router. Het lijkt er op dat het fixed maken van het IP de grootste uitdaging zal worden...

Reputatie 7
Badge +5

@Niels90 

Een complete reset van de ASUS zal het netwerkadres weer op 192.168.1.1 zetten dat je alleen kan benaderen zonder verbonden te zijn met de Draytek.

TAB blad LAN IP kan het basis adres ingesteld b.v. 192.168.1.2 of 192.168.1.100 of een ander getal  dat je makkelijk vind. Lan DHCP server NO → Apply.

Hierna herstart en aansluiten op de Draytek. De Asus kan dan benaderd worden op het adres dat je ingesteld hebt.

Complete handleiding (Engels)

Reputatie 1

Geweldig @yalerta bedankt alvast hiervoor.

De switch is zojuist geplaatst en de router er tussenuit gehaald. De switch krijgt het IP adres IP address. 192.168.0.1. Dit lijkt weer op hetzelfde probleem te zijn als dat de router had, namelijk het getal 192.168.1.0. verandert in plaats van het laatste getal 192.168.1.0

Zo lijkt de situatie zoals @yalerta eerder al aangaf dat ik weer 2 (sub)netwerken heb. Kan het ook liggen aan de instellingen in mijn Draytek? Dit apparaat is tenslotte tot nu toe de enige ‘stabiele’ factor geweest in de wijzigingen van mijn netwerkopzet.

Zoals jullie merken heb ik (te) beperkte kennis hiervoor. Ik ben dan ook benieuwd naar de antwoorden!

Reputatie 1

Mogelijk ten overvloeden, bij de Draytek is de volgende opstelling aangegeven. Je ziet hier ook bij LAN 1 (vaste PC) en LAN 2 dat het een-na-laatste cijfer verspringt. Zit hier mogelijk de clue? 

 

En hierbij de opzet wat TP-link aangeeft

 

Reputatie 7

Hoi @Niels90 ,

Ik was erg benieuwd of je met de tips van @yalerta één en hetzelfde netwerk hebt gecreëerd. Laat je het ons weten?

Reputatie 1

@Boris, nee nog niet. Het laatste antwoord van @yalerta over de Asus router helpt mij enorm, maar ik heb de router voorlopig uit het netwerk gehaald. Op later termijn voeg ik de router wel weer toe, maar wel als accespoint. De uitleg van @yalerta is dan zeker erg bruikbaar!

Mijn situatie is nog wel ongewijzigd. De Draytek geeft de ip-nummers uit en mijn switch krijgt een nummer uit wat niet gelijk is aan de reeks nummers die ik verwacht en wat @yalerta aangeeft lijkt het een subnetwerk geworden.

Je zou zeggen dat de switch achter de Draytek zijn ip nummer gaat, dus verandering van vetgedrukt nummer 192.168.1.1. In mijn geval krijgt de switch 192.168.0.1 zoals in bovenstaande foto weergegeven van de TP-Link.. Of dit een probleem is, weet ik niet.

Reputatie 1

Hallo allen, @yalerta @Boris @Pieter_B. Volgend op mijn laatste reactie was het zover om mijn router aan het netwerk te voegen als acces point. 

De router in de UTP poort geplugd op zolder, de UTP in meterkast geplugd in de switch, maar nul op rekest. Ik kan de router niet benaderen. 

Als ik de router direct met utp aan mijn PC koppel (dus zonder Draytec) heb ik ook geen mogelijkheid om de router te benaderen. Hebben jullie hier ook nog hulp voor?

Reputatie 7
Badge +3

@Niels90 

Zodra een router is ingesteld als een access point, is de DHCP functie van deze router disabled. Alle DHCP is overgedragen aan de router waaraan dit access point is gekoppeld.

De waarschijnlijke reden dat je PC niet kan connecten met het access point is, dat je PC met grote waarschijnlijkheid niet in hetzelfde subnet zit. Of, als je PC verwacht dat hij een IP krijgt uitgedeelt door een router via DHCP, omdat je instellingen zo zijn door automatisch IP via DHCP.

How to turn an old Wi-Fi router into an access point

Bij deze opzet uit het filmpje, geven ze het access point een vaste IP in dezelfde range als de hoofdrouter. Hierdoor is het access point dan ook direct te benaderen via dit fixed IP, zodat je ook instellingen kunt wijzigen.

How to turn a router into an Access Point

Reputatie 7
Badge +5

@Niels90

Net een heel stuk zitten typen, maar het lijkt of @Pieter_B op mijn scherm meeleest, dit is al de 3e keer dat zijn antwoord net mijn gedachten oppikken. Of moet ik toch maar een ALU hoedje aanschaffen :thinking: en anders sneller leren typen :rofl:

In ieder geval succes met de tips.

Reputatie 1

Dankjewel @Pieter_B voor je uitleg. Dit was hierboven ook top uitgelegd en met jouw aanvulling nog completer. Asus heeft een makkelijke switch optie om je router in een AP te veranderen.

Ik ben ondertussen ook met de hulplijn van Asus aan het schakelen. Waarschijnlijk zit mijn router in een bootloop waardoor het niet naar behoren werkt. Aangezien het een oud beestje betreft is de firmware niet direct te downloaden voor recovery. Ik ben aan het overwegen gewoonweg een nieuw Ubi Accespoint aan te schaffen zoals ik ook op andere punten in het huis heb zitten. 

Deze (nood)oplossing van deze router was puur uit zuinigheid aangezien ik nog een router had liggen die ik als accespoint kon omzetten. 

haha @yalerta zo'n alu hoedje wil ik wel eens zien! ;-) 

 

Dit topic kan gesloten worden @Boris . Zowel @yalerta als @Pieter_B hebben mij enorm goed geholpen. Helaas laat de techniek mij momenteel in de steek.

 

 

Reputatie 7

Hoi @Niels90 ,

Ik heb het topic teruggelezen en met plezier! Mooi om te zien hoe met de hulp van @yalerta en @Pieter_B een antwoord is gevonden. Mocht je in de toekomt onverhoopt ergens tegenaan lopen, laat het mij weten. De Community zit voor je klaar! 

Reageer