Beantwoord

Krijg ik te weinig bandbreedte geleverd? eigen router (Ubiquiti USG)


Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 23 reacties

Beste mensen, 

 

Ik heb al enige tijd een 200Mbit glasvezel abonnement van T-Mobile en gebruik daarbij mijn eigen Ubiquiti router in plaats van het T-mobile modem (USG hangt dus rechtstreeks aan de fiber media converter). Snelheden waren altijd goed (200mbit/200mbit-ish), maar komen de laatste tijd niet boven de 160mbit down en 120 mbit up uit. Ik meet dit rechtstreeks op de USG in de Unifi controller software.

 

Ik heb dit telefonisch gemeld bij T-mobile, maar zij verschuilen zich natuurlijk achter het feit dat ik niet het T-mobile modem gebruik, want daarmee vervalt blijkbaar alle recht op het mogen ontvangen van de bandbreedte waarvoor je betaald. 

 

Het devies was; ga maar op het community forum kijken of iemand je kan helpen, dus bij deze. Zijn er mensen met vergelijkbare setups die ook te weinig bandbreedte geleverd krijgen momenteel of die wellicht weten of er iets met de USG kan zijn dat deze te weinig bandbreedte meet? Of is er wellicht iemand van T-mobile met meer kennis van zaken dan de 1e lijns telefoonsupport die een oplossing weet? Alle hulp is welkom!

 

Thanx alvast!

icon

Beste antwoord door Gurney 24 July 2020, 14:04

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Gurney 

Het is inderdaad vreemd dat de snelheid lager ligt dan voorheen, maar ik zou toch even voorstellen om het TM device aan te sluiten en dan nog eens de test bekabeld uit te voeren. Dan kun je zeker stellen dat het probleem niet ligt bij jouw opstelling, maar het zeker een extern netwerkprobleem.

Het is inderdaad zo, dat de helpdesk zich alleen beperkt tot hun eigen devices. Anders is het voor hun niet te doen, want klanten komen met de meest uiteenlopende devices aan .. en probeer dan maar van ieder device de ins en outs te weten. Dat is zelfs voor een doorgewinterde IT-er soms al een uitdaging.

Heb hier zelf een ER Lite V3 die aan de MC hangt, met daarachter een ASUS op een 1Gb aansluiting.

Heb op dit moment ook een issue met mijn bandbreedte, maar die ligt intern bij de ASUS.

De USG is wel up to date met zijn FW neem ik aan?

 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Gurney!

De speedtest in de Unifi Controller staat er bekend om dat die niet altijd even goed werkt. Haal je wel gewoon de 200Mbit als je een laptop aan de USG aansluit een een speedtest doet via speedtest.net?  

Reputatie 1

Dank voor de reacties @Pieter_B en @Pieter_B

 

De Ubiquiti Firmware en Software update ik continue en ik ben me ook bewust dat de interne speedtest in het Unifi Dashboard een btje wonky kan zijn inderdaad. Ik meet echter hetzelfde met andere tools. Ik heb nu op de USG de nieuwe Threat Management filter uitgezet, dat lijkt ook wel te schelen. Het lijkt er ook op dat het na een restart van alle systemen de snelheid terug is, maar dit toch gaandeweg weer een btje inkakt. 

 

Ik blijf het nog even monitoren.

Reputatie 7
Badge +3

@Gurney 

Het is bekend dat bij gebruik van DPI op de USG dit iets van een impact heeft op de snelheid, dus bij bandbreedte testen dit even niet aanzetten.

Het meest eenvoudige wat je kan doen, is het TMT kasjte aansluiten en daarmee een test uitvoeren. Hierdoor krijg je een goed beeld van je bandbreedte en kun je ook aankloppen bij TMT, zodat je ook support krijgt van hun.

Eigen spullen gebruiken is toegestaan, maar verwacht dan geen support vanuit TMT. Je zal dan op de community hier moeten leunen voor support, als die gegeven kan worden.

Controleer deze settings nog eens:

  1. Enable hardware offload
  2. Enable offload scheduler
  3. Enable offload layer 2 blocking

Ubiquiti Unifi Security Gateway Review 2019: When and Why We Use the USG Firewalls.

Reputatie 6
Badge +3

Met welke andere tools test je de snelheid? Gewoon speedtest.net gok ik? 

Idd wat @Pieter_B zegt, bij de USG DPI, IPS, IDS en Smart queues uitzetten en hardware offload aan. Testen met het  TMT modem kan nooit kwaad om de uit te sluiten of het in de USG zit.

Reputatie 7

Dag allen, 

 

Ik heb het gemarkeerde antwoord verplaatst. Dit blijf ik doen totdat er een 100% sluitend antwoord is. 

 

Verder: complimenten aan de meedenkers. Ik ben heel benieuwd wat er uitkomt als oorzaak. 

Reputatie 1

Inmiddels een tijdje verder en ik heb nu weer betere scores in de speedtests (zowel uit het Unifi controller Dashboard als Speedsmart.net), dus denk dat de nieuwe features van de USG idd drukken op de doorvoersnelheid, al kan ik me ook voorstellen dat T-Mobile een tijdje moeite had met de extra belasting van het netwerk tijdens de Corona lockdown periode. 

 

Anyway, bij deze opgelost! 

Ondanks dat het topic een jaar oud is ga ik toch ook even een duit in het zakje doen.

Zojuist is mijn T-Mobile Thuis opgeleverd, met 400/400 abonnement.
In eerste instantie met het modem van T-Mobile, maar die kreeg ik niet netjes in mijn netwerk.
Toen de kabel vanuit de mediaconverter rechtstreeks in de Unifi Security Gateway met VLan ID 300.

In de speedtest van Ookla op mijn PC haal ik ongeveer 95/95

Diezelfde speedtest op mijn mobiele telefoon komt tot 115/115

De ingebouwde speedtest in de USG komt tot 185/130

Geen van allen dus ook maar in de buurt van 400/400, het blijft een beetje hangen tussen 25-45% van de beloofde snelheid.
Ik zal het modem ook weer eens terug aansluiten en dubbel checken of het dan wel werkt, maar ik betwijfel het. Wordt vervolgd.

In de speedtest van Ookla op mijn PC haal ik ongeveer 95/95

Diezelfde speedtest op mijn mobiele telefoon komt tot 115/115

De ingebouwde speedtest in de USG komt tot 185/130

Het beste is om de Speedtest App te gebruiken, deze kan je downloaden via deze pagina. Als je dan even test met twee bekende speedtest servers (bijvoorbeeld KPN, XS4ALL, I3D of XXLnet). Dan zou je een betrouwbare meting moeten krijgen.

De speedtest in de USG is onbetrouwbaar zoals ook te lezen is op het forum van Ubiquiti.

Een speedtest via Wi-Fi (en dus van tablets en smartphones) kunnen we helaas weinig mee.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @WouterGrimmie 

Wil je het T-Mobile modem eens aansluiten en een laptop met minimaal een  CAT5E kabel aansluiten, doe vervolgens een speedtest met de Ookla speedtest app. Je zou ook eens in veilige modus kunnen testen om factoren die de snelheid beïnvloeden te verminderen.

Een andere laptop kan je misschien ook eens gebruken om te kijken of die 95/95 geen hardware probleem is.

Oh misschien goed om te vermelden inderdaad.

Ik heb dit met de Windows app gedaan, dus niet via de browser. Niet in veilige modus though.

Maar ter referentie gebruik ik mijn test resultaten van mijn Ziggo abonnement 300/30. 
Deze kwam in de speedtest, met dezelfde hardware met gemak tot 250/25.
Het enige verschil was dat daar het modem (in bridge modus) nog wel tussen zat.

Vandaar dat ik dus nu ook twijfel of het gebrek aan snelheid ligt aan wat T-Mobile aan levert, of dat de USG misschien qua “modem” functie ergens iets afknijpt (firewall staat uit btw).

Ga vanavond het T-Mobile modem er weer even tussen hangen en nog eens testen direct naar een laptop met 1000mbit netwerkkaart.
 

@WouterGrimmie

Het beste is zoals @Waqqas aanhaalde eerst even te testen met het modem die T-Mobile geleverd heeft. Op die manier kan je direct uitsluiten of het door de USG komt of niet.

Mocht je met het modem van T-Mobile wel de goede snelheid behalen, dan is het misschien een idee even te controleren of DPI ingeschakeld staat. Als dit ingeschakeld staat, kan je deze het beste uitzetten. DPI zorgt voor slechte prestaties.

Met T-Mobile modem als een raket… 450/450 zelfs!

Nu dus uitzoeken waarom de USG dit niet kan.
Of kijken hoe ik het T-Mobile modem netjes in het netwerk krijg.

Reputatie 6
Badge +3

@WouterGrimmie Toevallig geen IPS/IDS aanstaan op de USG?

Met T-Mobile modem als een raket… 450/450 zelfs!

Nu dus uitzoeken waarom de USG dit niet kan.
Of kijken hoe ik het T-Mobile modem netjes in het netwerk krijg.

Mogelijk dus inderdaad DPI, IPS/IDS (lees; Threat Management / Protection mode).

GeoIP Filtering kan trouwens ook de boel aanzienlijk vertragen. Hier overigens de USG met de volgende config draaien. En vergeet niet ook even deze na te lopen bij je USG;

 

Ik denk dat ik het op geef… snap er geen snars van.

DPI aan en uit gehad, maakt geen verschil.
IPS/IDS staat helemaal uit denk ik, want Threat Management staat off.
Alle hardware offload sliders staan aan.

En deze settings voor MTU ook geprobeert: https://community.ui.com/questions/USG-Slow-PPPoE-connection/0d633fa9-aa64-45a3-af37-6343abf5b306

NIets werkt, altijd 95/95 at best.

Volgende stap, kijken hoe ik de T-Mobile modem in mijn netwerk krijg… want ook dat lijkt niet te lukken.
Kon ik hem maar gewoon op bridge mode zetten zoals mijn Ziggo modem dat kon… :(

 

Welke firmware draai je op je USG ?

Onder Network → WAN moet Smart Queues overigens uitgeschakeld zijn en QoS Tag op None staan.

 

UniFi Security Gateway
USG 3P 4.4.56.5449062

Smart queues staat uit, Qos staat op None

UniFi Security Gateway
USG 3P 4.4.56.5449062

Ben ondertussen aan het kijken in mijn eigen USG settings;

MSS Clamping: Auto

ARP Cache timeout: Normal

Enable hardware offload → On

Enable offload scheduler → On

Enable offload layer 2 blocking → On

IPv4 → DHCP

VLAN → 300

QoS → None

Smart Queues → Off

Thread Management → Disabled

DPI → Off

 

Daarmee heb ik eigenlijk alle belangrijke instellingen die mogelijk invloed kunnen hebben op snelheid/verbinding wel opgenoemd. Hier wordt Firmware 4.4.51.5287926 gedraaid daar de latere firmwares vooral voor problemen zorgen.

Ik neem aan dat je WAN Interface wel status 1.000 FDX toont op je USG?

Jep, heerlijk op de oude interface van de controller nog...

 

Werkelijk geen idee wat er gebeurt is, maar ineens van het ene op het andere moment: 275/420

Download blijft nog steeds wat achter, maar ik ben al lang blij dat het niet meer 95/95 is.

Voor de zekerheid nog even alle settings hetzelfde gezet als jij ze hebt, maar dan blijft het nog steeds 275/420.

Ik sta perplex…

In ieder geval bedankt voor al het meedenken!! Super :)

 

Voor de zekerheid nog even alle settings hetzelfde gezet als jij ze hebt, maar dan blijft het nog steeds 275/420.

 

Na het veranderen van de settings en het klikken op apply, wordt er een softwarematige herstart uitgevoerd en eenmaal weer connected, worden vaak nog de laatste wijzigingen doorgevoerd.

Soms kunnen bepaalde wijzigingen daardoor enigszins op zich laten wachten en duurt het wat langer eer je veranderingen merkt. Dit zie je trouwens vaak als je een port-forwarding instelt, de boel is weer up en running maar een port-forwarding duurt dan vaak net weer 30-60 seconde eer deze echt helemaal werkt.

 

Probeer de Speedtest App maar eens met bijvoorbeeld XXLNet Rotterdam of XS4ALL Amsterdam als server, ik denk dat je dan misschien zelfs een nog betere resultaat krijgt. Een test vanuit de browser is vaak niet betrouwbaar. Daarnaast merk ik dat ICT vanLoon soms nogal slecht presteert qua snelheid.

 

In ieder geval bedankt voor al het meedenken!! Super :)

Geen enkel probleem !

 

 

Gezien deze meting ziet het er naar uit dat alles helemaal perfect werkt nu.

Vergeet niet om je Firewall weer even in te schakelen mocht je dit nog niet gedaan hebben 😉

Reageer