Beantwoord

Lage wifi snelheid ondanks 1000mbit/s abonnement

  • 30 January 2020
  • 29 reacties
  • 4946 Bekeken

Ik heb onlangs mijn internet snelheid verhoogd van 100 mbit/s naar 1000 mbit/s.

Nu krijg ik op de LAN wel 1000 mbit/s maar ik wil juist meer snelheid op mijn wifi.

Nu kom ik niet verder als 75 mbit/s, maar neem aan dat dit veel hoger zo moeten kunnen.

Is mijn modem daar eigenlijk wel geschikt voor om een hogere snelheid te leveren?.

Nu weet ik dat wifi altijd lager is als via LAN, maar dit is wel erg laag.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Gr. Marcel

 

icon

Beste antwoord door Piotr 31 January 2020, 16:38

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 5

Waar test je op , laptop , telefoon ?

Als je op een laptop test dan kan het zijn dat jou Wi-Fi kaart niet geschikt is voor deze snelheden .

Jou telefoon zo deze snelheid moeten aan kunnen .

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Beste @MarcelWF 

Gebruik je wel 5 GHz Wifi? Welk modem heb je?

Op 2,4 GHz Wifi zul je niet hoger komen.

Groet, Folkert

Reputatie 7

Hey @MarcelWF,

Wat de maximale snelheid is die je thuis kunt halen, is van veel factoren afhankelijk. De sterkte van de Wifi hangt af van enkele zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. In de praktijk ga je 1000 Mbps jammer genoeg niet halen via een Wifi verbinding. 

Wat voor snelheid haal je wanneer je een snelheidstest uitvoert direct naast het modem? We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren! In dit topic staan enkele hulpmiddelen die het bereik en stabiliteit van jouw Wifi verbeteren. Succes!

Zowel je device (mobiel, PC, laptop, etc.) zou dan geschikt moeten zijn voor het Wifi AC protocol 5Ghz dus). Als je router het wel ondersteund, maar je PC, mobiel, etc niet dan zou je voor je PC/Laptop een aparte b/g/n/ac wifi dongle aan kunnen schaffen en daar dus je wifi ontvangst op in kunnen stellen. Je oude draadloze verbinding zou je dan kunnen disablen, maar die kan ook gewoon aan blijven staan. Op je mobiel of iPad kun je een dergelijke dongle niet aansluiten, en zal je daar dus ook nooit die snelheden kunnen behalen. Let bij de aanschaf van een dergelijke dongle wel naar de snelheden die ermee behaald kunnen worden. Daar wil nogal eens verschil in zitten namelijk, ondanks dat ze allemaal geschikt zijn voor het AC Wifi protocol.

 

Reputatie 7

Je moet de internet snelheid en ie wifi snelheid lis zien van elkaar. de snelheid die je haalt is zo snel als de zwakste schakel. T-Mobile garandeert een snelheid van 85% die je bekabeld moet kunnen halen. Als extra actie bieden ze de wifi garantie (tot 31 maart welke elke x word verlengt).

Hierbij geven ze een garantie voor een goed werkende internet verbinding van tenminste 20mbit (10mbit voor dsl) op de verdieping van het modem en een verdieping boven en onder het modem. (alles in de binnenhuis installatie is verantwoording voor de gebruiker net als bij energie aanbieders)

 

Wil je overal een goede wifi verbinding zou ik een multiroom wifi aanraden en deze bekabeld aansluiten. op die manier haal je het maximale uit je verbinding 

Ik heb ondertussen meerdere keren contact gehad met T-mobile en zij komen met de volgende oplossing aangezien mijn huidige draytec router de snelheid niet aan kan, maar Wi-Fi alleen een service is. 

Of zelf een andere router aanschaffen, met nadeel dat T-mobile de software niet ondersteund of automatisch updates. 

Of als 2de optie, abonnement opzeggen. Vervolgens weer aanmelden om dan wel de nieuwste router Zyxel T50 te ontvangen. Die wel de snelheid kan leveren.

Weet niet wat voor service dit is, maar ik kan er als vaste klant tevens ook met mobiel abonnement niet om lachen.

Gewoon belachelijk, dat ze geen andere oplossing kunnen bieden.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MarcelWF,

 

Top dat je aangeeft wat er tot nu toe besproken is. De Draytek haalt bekabeld wel de snelheid, jammer dat het op Wifi ver daaronder zit! Ik ga een verzoek indienen bij onze techneuten om alsnog het Zyxel modem op te laten sturen. Hier heb ik als alles spoedig verloopt aanstaande dinsdag uiterlijk een antwoord op! Zodra ik een reactie heb, weet je het direct. Voor nu: een prachtig weekend toegewenst. Als ik in de tussentijd iets anders voor je kan doen, weet dan dat ik voor je klaar zit! Vandaag wel nog maar twee uurtjes.

Sorry voor mijn late reactie, 

 

Maar fijn Dat je meedenkt Jason, 

Hoop dat het je lukt om mij te helpen hierbij.

Fijne avond nog.

 

Mvg. Marcel

Reputatie 2

hoi

ook ik heb veel problemen met mijn internet snelheid geen 1000mbit maar 650mbit 

t-mobile vind dit gewoon over de wifi maar te zwijgen die is nog slechter dan slecht.

ook daar doet t-mobile niets aan.

nu heb ik zelf een fritzbox 5490 glasvezelmodem gekocht via marktplaats 85 euro

zonder media converter rechtstreeks op de glasvezelkabel en nu haal ik 1100mbit bedraad en 500mbit wifi ben over wifi nog niet tevreden maar het komt dichterbij.

en al die jason's hidden's sander's etc die krijgen een spoed cursus  t-mobile lullen en waarschijneijk een grote korting.

deze mensen zijn niet onpartijdig maar praten met een t-mobile mond.

maar met de prijs die je betaalt zit je niet slecht bij tthuis als je echt goed internet wil en wifi ga dan naar xs4all die geven tenminste geen slechte hardware en rare antwoorden zoals hier op dit forum.

Reputatie 7

@theogtj11 

Ik zat net te denken welk T Mobile correct antwoord ik hier op zal geven 😇.

ik ben geen medewerker van T Mobile zoals Jason en Sander. en krijg ook geen korting helaas ( misschien een tip voor @Sander )

wel test ik alles van thuis dus ik weet dat elk modem wel meer dan 900Mbit moet kunnen halen. de wifi is weer een ander verhaal. dit zien alle providers als klant domein. niemand gaat 1000Mbit garanderen op de wifi, ze willen dat je wifi werkbaar is hiervoor heb je genoeg aan 20Mbit om zonder hinder tv te kunnen streamen. (dit zou je met elk toestel moeten kunnen halen ongeacht de standaard van wifi client) kijk maar eens bij andere providers wat ze nou eigenlijk echt garanderen. het zit ook nog eens aan actie voorwaarden die ze eigenlijk elk moment kunnen laten vallen.

 

lullen kan ik wel ja maar niet alleen over T Mobile.

dankzij de superusers is het namelijk mogelijk om een Fritz makkelijk in te stellen op een T Mobile verbinding.  

 

Ook ik heb wel kritiek op T Mobile maar dat zal je niet zo snel op het forum zien maar via een andere weg kenbaar maak.

 

Reputatie 2

wat ik al opmerkten je antwoord is geen antwoord vertel nou eens duidelijk hoe iemand met het geteste hardware dat jij zelf test zeg je hoe je een snellere wifi krijgt in plaats van er om heen te draaien.in jouw reactie zit geen antwoord. 20mbit wifi is genoeg is hetzelfde antwoord wat tthuis ook zegt 2mb per seconde daar vraagt niemand om als je 1000mbit vaste verbinding hebt.

alleen maar commentaar geven kan ik ook.

waar geef jij kritiek op internet over tthuis dan durf je dat hier niet.

wat test je dan van thuis een router en een media converter en dan houd het op.

MarcelWF heb jij je oplossing van jason gekregen of nog niet.

anders blijf ik bij mijn reactie die ik eerder heb gegeven.

Reputatie 7

Hi @theogtj11, zoals @Hidden.nld al aangeeft zou je bekabeld via Glasvezel de volle snelheid moeten kunnen halen. Hier kan wel wat afwijking inzitten afhankelijk van de hardware die je er zelf op aangesloten hebt maar het zou in de buurt van in jouw 1 Gbit/s moeten komen. Voor Wifi is dit een stuk lastiger, helemaal met deze hoge snelheden.

Als je geen "T-Mobile antwoord” wil: Als je écht het maximale uit je Wifi wil halen dan zal je hier zelf in moeten investeren. Er zijn tegenwoordig veel oplossingen om een fantastisch Wifi netwerk op te zetten thuis. Een Multi-room/Wifi mesh oplossing, losse versterkers, Acces Points of een eigen modem met flinek antenne's of een combinatie van dit alles. Hiermee zal je snelheid aanzienlijk hoger worden en zal je, als je het goed aanpakt, een sterk signaal door je hele woning hebben. Ik sluit me overigens wel aan bij Hidden dat 500 Mbit/s ruim voldoende is voor wat je dan ook thuis doet. Ik haal thuis ongeveer 200 Mbit/s via Wifi en hierop zitten we met z'n 2-en zonder problemen online te gamen en tegelijkertijd te streamen.

Hoi,

Ik heb ook nog geen maand geleden overgestapt naar 1GB Glasvezel internet van Tmobiel. Ik heb een Zyxel T50 modem gekregen. Nu test ik het snelheid van mijn WIFI via mijn Laptop (deze ondersteun 2,4  en 5 GHZ) en die komt rond 70mb en ik zit nog geen 2m ver van het modem in de woonkamer. Wat kan ik doen om mijn snelheid te verhogen? Alvast bedankt. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @saigon66 

Schakel 2,4 GHz eens uit in je modem zodat je laptop op 5 GHz zit.

Hallo @saigon66 

Schakel 2,4 GHz eens uit in je modem zodat je laptop op 5 GHz zit.

Hoi Waqqas,

Heb je advies geprobeerd maar niet help. Het snelheid gaat nu nog lager, zelf mijn Samsung Galaxy S20 Ultra haalt 40mb niet.

Reputatie 7
Badge +15

@saigon66 

En als je eens de laptop bedraad aansluit op de Zyxel met minimaal een CAT5E kabel, wat is de snelheid dan bedraad met de Ookla speedtest app?

@Waqqas 

Gewoon bijna op 1GB (+/- 900bm in die koers). 1Gb haal ik nooit.

 

Reputatie 7
Badge +15

@saigon66

Als de snelheid bedraad goed is dan zou je op 5 GHz zeker rond de 350 MB moeten halen.

De modem staat ook in de woonkamer? En verder gebruik je alleen de WiFi van de modem dus geen versterkers?

Test de WiFi snelheid ook eens op een andere telefoon bijvoorbeeld.

Hier staan ook heel wat tips om de WiFi te verbeteren.

Mijn modem staat gewoon in de woonkamer en geen versterker. 

Als ik de modem ernaast staat dan krijg ik ook een langzaam snelheid via WIFI. Heb ik een maandag modem gekregen?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @saigon66, zou je eens op de volgende manier willen testen, alsjeblieft? Zo kunnen we de meest waarheidsgetrouwe resultaten boeken en heb jij straks ook nabij het modem de meest optimale snelheid op wifi. 

Belangrijk:
- Een speedtest is altijd een momentopname, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren
- Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf

Instructies:
- Zorg dat je dichtbij het modem staat
- Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://fast.com/ De speedtest begint direct bij het openen van de website
- Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie
- Maak een screenshot van de speedtest
- Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest
- Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot

Hoi,

De 40 mb is bij de open keuken gemeten (+/- 6 m).

De 43 en 78 mb is bij de modem gemeten. 

Reputatie 7
Badge +4

Hey @saigon66,

Bedankt voor de resultaten! Ik ben blij om te zien dat de monteur die vandaag langs is geweest de lage snelheden op heeft kunnen lossen. Volgens de monteur zijn de snelheden nu uitstekend en ik wens je nog veel plezier met onze Wifi toe!

Ik ben hier voor het eerst.

Ik ben overgestapt van Ziggo naar Tmobile.

Er waren een aantal voordelen. Vorig jaar september overgestapt, tot nu toe geen normaal internet.

Ik betaal voor 1Gb, Ik verwacht geen 1gb, maar nu heb ik 80mb bedraad. 

2 maanden geleden een monteur laten komen, van Guideon. Drama om een afspraak mee te maken. Monteur kwam meten, kon niks doen. Maar had meteen twijfels over een kastje wat hij niet kende. KPN moest komen voor de glasvezel te checken, die kwam na een paar weken. Was inderdaad een koppeling ergens in een patchkast die niet goed was. Maar probleem was nog niet opgelost.

Nu 2,5 maanden verder zou vandaag een monteur komen, dat was de zelfde van de eerste keer. Dus die kon weer niks.

Wat gebeurd hier? 

Ik heb dit bij Ziggo nog nooit meegemaakt.

Ik verwacht geen wonderen,  maar ik ga toch niet zelf spullen aanschaffen, omdat tmobile de zooi niet voor elkaar krijgt.

Hier gaan een paar dingen mis.

Tmobile wil helpen.

Geeft al maanden onbeperkt internetvouchers voor 2 personen.

Erkend dat er een probleem is.

Vindt dat het onacceptabel is dat Guideon zo lang laat wachten.

Maar ze zijn afhankelijk van een externe partij.

Ook medewerkers van Guideon geven aan dat het niet klopt.

Maar het lost niet op. Ik heb tot september dit jaar, wil gewoon bij tmobile blijven. 

Maar wat kost dit veel energie.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Aadsoldaat 

Test je de snelheid met een laptop die rechtstreeks bekabeld is aangesloten met minimaal een CAT5E kabel op de router en dan via de Ookla speedtest app?

Heeft het apparatuur waarmee je test ook geschikte hardware voor 1 Gbps? Je kan ook de kabel tussen het glasvezelaansluitpunt en mediaconverter eens vervangen.

Als je inlogt in de Zyxel, zie je dan ook in het overzicht 1000M/full staan?

Reageer