Beantwoord

Lan Huawei maar 100 Mbps ipv 1 Gb


  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik gebruik een Asus RT-AC87U achter de Huawei HG659, nu was ik wat aan het rommelen in de instellingen en zag dat de WAN maar 100 Mbps binnenkrijgt, gekeken in de Huawei, en ja hoor, alle 4 de poorten geven maar 100Mbps door, de Asus is een Gb model, dus daar zit het niet in en de Huawei ook.

Is dit ergens in te stellen, of zijn de Lan poorten gekoppeld en geven ze alleen de snelheid door die het traagste aparaat kan halen, op deze manier heeft een hogere snelheid dan 100 geen zin, ik wilde eigenlijk upgraden naar een 200 verbinding.
icon

Beste antwoord door Pieter_B 8 July 2019, 14:13

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Hey @Doornekamp33,

Hmm jammer dat het nieuwe modem dit euvel niet heeft weten te verhelpen. Het lijkt dan toch een software issue te zijn. Nu zie ik dat je momenteel een snelheidspakket hebt van 100Mbps, dus die snelheid ga je zonder problemen halen. Je kunt je nieuwe modem in ieder geval kosteloos naar ons retourneren. Wil je in de toekomst je snelheid verhogen? En blijf je dan ook op een snelheid van 100Mbps steken? Trek dan even aan de bel!
Als het goed is is het modem al terug, heb hem gelijk bij de post afgegeven.
Ik ga in ieder geval niet verhogen in ieder geval, komt dan toch niet door.
Zit hem volgens mij in de SW van de Huawei.
Reputatie 6
@Doornekamp33 Ik zit zo eens te denken. Je hebt toch je Telfort mediaconverter aangesloten zitten? Dacht het ooit eens gelezen te hebben. Kan het niet zijn dat die bv geen Gbit link heeft maar een 100Mbit link en dat het modem dit overneemt? Ik heb werkelijk geen flauw idee of dat überhaupt mogelijk is, maar zat het zo te bedenken.
Reputatie 6
@Doornekamp33 Ik zit zo eens te denken. Je hebt toch je Telfort mediaconverter aangesloten zitten? Dacht het ooit eens gelezen te hebben. Kan het niet zijn dat die bv geen Gbit link heeft maar een 100Mbit link en dat het modem dit overneemt? Ik heb werkelijk geen flauw idee of dat überhaupt mogelijk is, maar zat het zo te bedenken.
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/lan-huawei-maar-100-mbps-ipv-1-gb-312981?postid=1504137
Dat klopt, en is ook al ter sprake gekomen, de Huawei krijgt netje 1Gb binnen op de WAN poort, die had ik al gecontroleerd, en ik heb ook de T-Mobile Mc er even tussen gehad voor de zekerheid, geen verschil.
Reputatie 6
OK sorry, heb het over het hoofd gezien.
Komt zeker door die streep onder je naam.😁😁😁😁😁

Geintje, mag toch wel, net als dat jij ook best wat over het hoofd mag zien.😉😉
Reputatie 6
Zou best wel eens kunnen. Val soms wel eens van het lijntje af 😂

Tuurlijk mag je grapjes maken. We zijn tenslotte mensen hé? Een lolletje moet kennen. 🤣
Komt zeker door die streep onder je naam.😁😁😁😁😁

Geintje, mag toch wel, net als dat jij ook best wat over het hoofd mag zien.😉😉

Ik zie bij mij ook geen streepje zal vast de inlog methode op het forum zijn.

Nou, dus 2 modems verder en na vandaag een hoop klooien en testen, ik was via Sander door de technische dienst op een spoor gezet dat het in de Asus zou kunnen zitten nogmaals de boel overhoop gehaald.

Reset van de Huawei gedaan, laptop alleen er op aangesloten met een kort kabeltje, netjes 1000 Mbps snelheid.

 

Computer boven aangesloten met een koppelstukje, want zonder Asus testen, direct weer 100 Mbps snelheid.

Kabeltester uit de kast gehaald, geen bijzonderheden te zien, netjes alle 8 de aders aangesloten.

Nog een reset uitgevoerd, opnieuw met een kort kabeltje op de laptop 1000 Mbps snelheid, kabel los, kabel naar boven er aan, laptop boven aan de kabel, verrek, weer 100 Mbps snelheid, moet het aan de kabel liggen of aan de stekkers.

Tang uit de schuur, nieuwe stekkertjes mee, knip knip, knijp knijp, nou ja kant voor kant met kabeltesten tussendoor, na een stuk of 6 tot 8 pogingen, de kabel doet het weer, aangesloten, reset van de Huawei, 1000 Mbps over de kabel, YES, volgens mij hebben we het probleem eindelijk gevonden en getackeld.

Asus weer aangesloten, de tweede Lan kabel er in, ja hoor netjes 1000 Mbps doorgifte op beide kabels, mijn Panasonic er weer in, blijkt dat ding maar 100 Mbps te hebben, maar Lan 1 nog steeds netjes 1000 Mbps snelheid.

TV box er in, ook 100 Mbps, tweede box, ook 100 Mbps, maar Lan 1 houd nu de 1000 Mbps vast, hoeraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, eindelijk.

 

Effe een speedtest gedaan, bekabeld netjes boven de 100 up en down, via de Wifi dezelfde snelheid, zowel boven als beneden.

 

Zo, alles weer los, Zyxel uit de doos, aangesloten, fabrieks-reset, glasconverter van de stroom af en er weer aan, koffie gezet en opgedronken, niks, nada noppes, 1 groen lampje van de power, nog een reset, nog steeds niks, geen verbinding met internet.

Dus die gaat nu retour, de Huawei doet het zoals die het moet doen, de Zyxel geeft geen meerwaarde, daar ik de bekabeling er toch op aangepast heb, ik ben eindelijk blij en tevreden.

 

Opgelost, case close.:smiley:

 

Reputatie 7
Badge +14

Blij en tevreden, dat leest iedereen graag! En nu ☕️ 👍🏻🙋‍♀️

Reputatie 7
Badge +5

@Doornekamp33

Dit bevreemd mij het meest;

“ Kabeltester uit de kast gehaald, geen bijzonderheden te zien, netjes alle 8 de aders aangesloten.”

Het zal wel net zo'n kabeltester zijn als ik in bezit heb, simpel knipperende loop-led die rood of groen oplicht als de polariteit goed of verkeerd om is.

Ik ben er inmiddels wel van bewust dat er UTP stekkers voor soepele of massieve kern zijn en dit (heel soms) problemen kan opleveren. Misschien daarom jouw 6 tot 8 pogingen?

In ieder geval een “weten” om in de toekomst ook even een snelheidstestje mee te nemen als er weer ergens in de familie of kennissenkring een kabeltje aangesloten moet of mag worden :drooling_face:  (tegen de alom bekende tarieven)

@yalerta, Ik heb een kabeltester die je op beide zijde van de kabel zet, de 1 stuurt een signaal van 1 tot 8 en de andere kant vangt dit op idd met ledjes, in mijn geval alleen maar rood, ik had meerdere keren de volgorde verkeerd en eenmaal 1 ader die niet door kwam.

En dan heb ik nog de makkelijke kabel, Cat 6 massieve kern en natuurlijk de goede Cat 6 stekkers voor massieve kern, maar als je dit bijna nooit doet en ook nog eens kleurenblind bent zie je het niet zo goed in die stekker of ze goed zitten, en dan moet je het twee keer voor elkaar zien te krijgen.

Reputatie 7
Badge +5

@Doornekamp33 

In de UTP gereedschapsbox ligt bij mij ook een LOEP (vergrootglas) en inderdaad, sommige aderkleuren zijn zo flets dat het soms lijkt of er 8 witte draadjes om en in elkaar gedraaid zijn.

En ik behoor niet tot de 8 procent van de bevolking met (één van de soorten) kleurenblindheid.

Al kan dat met dat gepriegel met UTP kabels het mij wel eens zwart voor de ogen worden :tired_face:

Lastige is de volgorde, waarom moeten die twee groene als 3de en 6de in die stekker, die willen nooit lekker op hun plekje blijven zitten waardoor ze dus verkeerd komen te zitten.
Maar een loepje is handig, maar kom al een hand tekort, dus in elkaar drukken tang er op en knijpen, daarna zaklamp er op kan ik het net zien, maar rood oranje blauw paars, groen en geel blijven  lastige kleuren voor mij.

Reageer