Beantwoord

Lan Huawei maar 100 Mbps ipv 1 Gb


  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik gebruik een Asus RT-AC87U achter de Huawei HG659, nu was ik wat aan het rommelen in de instellingen en zag dat de WAN maar 100 Mbps binnenkrijgt, gekeken in de Huawei, en ja hoor, alle 4 de poorten geven maar 100Mbps door, de Asus is een Gb model, dus daar zit het niet in en de Huawei ook.

Is dit ergens in te stellen, of zijn de Lan poorten gekoppeld en geven ze alleen de snelheid door die het traagste aparaat kan halen, op deze manier heeft een hogere snelheid dan 100 geen zin, ik wilde eigenlijk upgraden naar een 200 verbinding.
icon

Beste antwoord door Pieter_B 8 July 2019, 14:13

Bekijk origineel

40 reacties

Nou, dus 2 modems verder en na vandaag een hoop klooien en testen, ik was via Sander door de technische dienst op een spoor gezet dat het in de Asus zou kunnen zitten nogmaals de boel overhoop gehaald.

Reset van de Huawei gedaan, laptop alleen er op aangesloten met een kort kabeltje, netjes 1000 Mbps snelheid.

 

Computer boven aangesloten met een koppelstukje, want zonder Asus testen, direct weer 100 Mbps snelheid.

Kabeltester uit de kast gehaald, geen bijzonderheden te zien, netjes alle 8 de aders aangesloten.

Nog een reset uitgevoerd, opnieuw met een kort kabeltje op de laptop 1000 Mbps snelheid, kabel los, kabel naar boven er aan, laptop boven aan de kabel, verrek, weer 100 Mbps snelheid, moet het aan de kabel liggen of aan de stekkers.

Tang uit de schuur, nieuwe stekkertjes mee, knip knip, knijp knijp, nou ja kant voor kant met kabeltesten tussendoor, na een stuk of 6 tot 8 pogingen, de kabel doet het weer, aangesloten, reset van de Huawei, 1000 Mbps over de kabel, YES, volgens mij hebben we het probleem eindelijk gevonden en getackeld.

Asus weer aangesloten, de tweede Lan kabel er in, ja hoor netjes 1000 Mbps doorgifte op beide kabels, mijn Panasonic er weer in, blijkt dat ding maar 100 Mbps te hebben, maar Lan 1 nog steeds netjes 1000 Mbps snelheid.

TV box er in, ook 100 Mbps, tweede box, ook 100 Mbps, maar Lan 1 houd nu de 1000 Mbps vast, hoeraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, eindelijk.

 

Effe een speedtest gedaan, bekabeld netjes boven de 100 up en down, via de Wifi dezelfde snelheid, zowel boven als beneden.

 

Zo, alles weer los, Zyxel uit de doos, aangesloten, fabrieks-reset, glasconverter van de stroom af en er weer aan, koffie gezet en opgedronken, niks, nada noppes, 1 groen lampje van de power, nog een reset, nog steeds niks, geen verbinding met internet.

Dus die gaat nu retour, de Huawei doet het zoals die het moet doen, de Zyxel geeft geen meerwaarde, daar ik de bekabeling er toch op aangepast heb, ik ben eindelijk blij en tevreden.

 

Opgelost, case close.:smiley:

 

Reputatie 7
Badge +14

Blij en tevreden, dat leest iedereen graag! En nu ☕ đŸ‘đŸ»đŸ™‹â€â™€ïž

Komt zeker door die streep onder je naam.😁😁😁😁😁

Geintje, mag toch wel, net als dat jij ook best wat over het hoofd mag zien.😉😉
Reputatie 6
Zou best wel eens kunnen. Val soms wel eens van het lijntje af 😂

Tuurlijk mag je grapjes maken. We zijn tenslotte mensen hĂ©? Een lolletje moet kennen. đŸ€Ł
Fabrieks-reset uitgevoerd, alleen nieuwe kabel tussen Huawei en Asus, voor de rest alles er uit.

100 Mbps full duplex, wat een drama ding die huawei, door de telefoon kan die er nog even niet tussenuit, maar er af gaat die binnenkort.


Trouwens, dit forum word ook een beetje dramatisch, een antwoord weer als beste antwoord gemarkeerd terwijl het nog niet het goede antwoord is.

HET IS NOG NIET OPGELOST>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Reputatie 7
Badge +5
Extra kabel naar boven is idd best lastig om te realiseren, ik wil ze niet in het zicht, en naar boven zit de badkamer in de weg, en via de andere kant is er een plafon in het toilet een lastige, en ik heb geen buizen naar die ruimte toe.

Daarom gaf ik de optie om eens te kijken of verbinden via de spouwmuur mogelijk zou zijn. Begrijpelijk dat je geen gat in de douchebak wil boren đŸ€Ł
Met de tegenwoordige spouwmuurisolatie lastiger uit te voeren als vroeger toen er alleen maar lucht in zat maar helemaal onmogelijk is het nog niet als het geen losse korreltjes zijn en de spouw leeg loopt. 😅

Maar een Zyxel modem wil ik al helemaal niet, daar zitten nog teveel bugs in hoor ik her en der, de huawei is stabieler, maar dat zal zijn omdat de Chinese overheid er de hand in heeft.😁


Maar bij de Zyxel schijnt wel uit 4 poorten TV te kunnen. Kun je een andere routering instellen en de Asus als eerste verdeler instellen. De gigaset basis zal het niet uitmaken om op de 1e verdieping te belanden, alleen om de handset opgeladen te houden is dan lastiger, trapje op, trapje af.

Maar de irritatie en onvrede krijgt men niet meer weg, er gaat teveel mis, langs elkaar heen en word niet of niet goed opgelost, en afspraken en toezeggingen worden stelselmatig niet nagekomen, en dat heeft het vertrouwen in T-Mobile teveel geschaad, ik denk dat er een cultuuromslag moet komen daar.


Groeistuipen?
Een netwerk overnemen, indien dit gebeurt met personeel, houd in dat er ook een "bedrijfscultuur" mee komt. Dit kan zowel + als - zijn. Ben daar zelf diverse malen bij betrokken geweest en het heeft echt tijd nodig om de "neuzen" dezelfde kant op te krijgen.
Als het goed is is het modem al terug, heb hem gelijk bij de post afgegeven.
Ik ga in ieder geval niet verhogen in ieder geval, komt dan toch niet door.
Zit hem volgens mij in de SW van de Huawei.
Nu al dagen aan het speuren geweest, maar nog steeds 100 ipv 1000 in de verbinding, en nog vreemder de wifi op 2.4 Ghz gaat ook soms uit zichzelf aan, instelling waar ik alleen aankom om hem uit te zetten.
wat een draak van een modem zeg.

straks maar eens bellen, als thuis aanwezig is.
Reputatie 7
Badge +5
En als je de ASUS direct op de mediaconverter aansluit en dan 1 LAN poort verbind met de WAN poort van de Huawei?

ASUS kan dan het hele interne netwerk DHCPjen en als DNS werken.
Misschien nodig om een DMZ poortje naar de Huawei open te zetten maar als telefonie registratie erin blijft zal dat niet nodig hoeven te zijn.

Ergens een topic hier voorbij zien komen waar dat zo met een Unifi SG was ingesteld.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/eigen-router-ubiquiti-usg-met-zyxel-vmg8825-t50-312589
Reputatie 7
Badge +4
al eens een driver rollback gedaan ?
Het kan haast niet dat je 2 modems krijgt waarbij de link niet gigabit is. test met een andere laptop of test de laptop op een ander switch oid.
Dat is niet zomaar gedaan, de Asus hangt een verdieping hoger ivm de beste plek voor de wifi, en de draak hangt in de meterkast en handelt de TV en bedraad internet beneden af, dan zal ik of de bekabeling helemaal moeten omgooien en een accespunt erbij moeten plaatsen, al met al iets teveel werk voor een klein dingetje wat toch aan de zeer waarschijnlijkheid grenzende zekerheid over een kleine 10 maanden toch weer uit huis verdwijnt, en over minder dan 5 maanden de eerste stap al, dan gaat het telefonie gedeelte naar een veel goedkopere voip provider toe en kan die draak zowieso weg.
Als ik de laptop op de Asus gooi is die netjes 1Gb, die test had ik natuurlijk al gedaan.
Maar zoals gezegd, ik zing het wel uit tot mei volgend jaar.
Reputatie 7
Badge +5
Begrijpelijk, de fysieke aspecten zijn zo niet eenvoudig te realiseren.

Just curious

Waarom kan de telefoon pas over 5 maanden losgekoppeld worden?
Is dit contractueel strak aan de TmTglas verbonden en niet mogelijk er eerder afscheid van te nemen?

Zelf ben ik door de niet werkende nummerweergave inmiddels al verbonden bij een andere en goedkopere voip provider.
Maar ik weet niet of ik de telefoon helemaal uit de TmTglas aansluiting kan halen.
De telefoon kan je pas na 6 maanden uit het pakket halen, weet niet of je eerder je nummer kan weghalen, nog niet echt zin in gehad om dat uit te zoeken, anders kan het eerder.

En idd, het is een misrekening die ik door de tijdsdruk heb gemaakt in de bekabeling naar boven, had er 2 getrokken, 1 voor TV naar zolder en 1 voor de computer naar de eerste, maar met alles wat er moest gebeuren binnen 2 weken tussen sleutel overdracht huis en het er in moeten trekken was er best een tijdsdruk.

Maar als de Huawei daar weg gaat komt er een fritz denk ik, de 5490 of 5491 als die dan verkrijgbaar is, gelijk op de glasvezel, en dan kan ik voldoende inzetten voor een goede wifi in huis, 2 extra accespoints bedraad boven en op zolder.
Reputatie 7
Badge +5

@Doornekamp33

Dit bevreemd mij het meest;

“ Kabeltester uit de kast gehaald, geen bijzonderheden te zien, netjes alle 8 de aders aangesloten.”

Het zal wel net zo'n kabeltester zijn als ik in bezit heb, simpel knipperende loop-led die rood of groen oplicht als de polariteit goed of verkeerd om is.

Ik ben er inmiddels wel van bewust dat er UTP stekkers voor soepele of massieve kern zijn en dit (heel soms) problemen kan opleveren. Misschien daarom jouw 6 tot 8 pogingen?

In ieder geval een “weten” om in de toekomst ook even een snelheidstestje mee te nemen als er weer ergens in de familie of kennissenkring een kabeltje aangesloten moet of mag worden :drooling_face:  (tegen de alom bekende tarieven)

Reputatie 6
@Doornekamp33 Ik zit zo eens te denken. Je hebt toch je Telfort mediaconverter aangesloten zitten? Dacht het ooit eens gelezen te hebben. Kan het niet zijn dat die bv geen Gbit link heeft maar een 100Mbit link en dat het modem dit overneemt? Ik heb werkelijk geen flauw idee of dat ĂŒberhaupt mogelijk is, maar zat het zo te bedenken.
Reputatie 6
Heb je al een andere UTP kabel tussen de mediaconverter en het modem geprobeerd?

Na het terug lezen vraag ik me dan nog steeds af waarom je 4 LAN poorten ook 100Mbit zijn.

@Doornekamp33 Waar is de streep onder je naam gebleven?
Reputatie 6
@Doornekamp33 Ik zit zo eens te denken. Je hebt toch je Telfort mediaconverter aangesloten zitten? Dacht het ooit eens gelezen te hebben. Kan het niet zijn dat die bv geen Gbit link heeft maar een 100Mbit link en dat het modem dit overneemt? Ik heb werkelijk geen flauw idee of dat ĂŒberhaupt mogelijk is, maar zat het zo te bedenken.
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/lan-huawei-maar-100-mbps-ipv-1-gb-312981?postid=1504137
Dat klopt, en is ook al ter sprake gekomen, de Huawei krijgt netje 1Gb binnen op de WAN poort, die had ik al gecontroleerd, en ik heb ook de T-Mobile Mc er even tussen gehad voor de zekerheid, geen verschil.
Reputatie 6
OK sorry, heb het over het hoofd gezien.

@yalerta, Ik heb een kabeltester die je op beide zijde van de kabel zet, de 1 stuurt een signaal van 1 tot 8 en de andere kant vangt dit op idd met ledjes, in mijn geval alleen maar rood, ik had meerdere keren de volgorde verkeerd en eenmaal 1 ader die niet door kwam.

En dan heb ik nog de makkelijke kabel, Cat 6 massieve kern en natuurlijk de goede Cat 6 stekkers voor massieve kern, maar als je dit bijna nooit doet en ook nog eens kleurenblind bent zie je het niet zo goed in die stekker of ze goed zitten, en dan moet je het twee keer voor elkaar zien te krijgen.

Lastige is de volgorde, waarom moeten die twee groene als 3de en 6de in die stekker, die willen nooit lekker op hun plekje blijven zitten waardoor ze dus verkeerd komen te zitten.
Maar een loepje is handig, maar kom al een hand tekort, dus in elkaar drukken tang er op en knijpen, daarna zaklamp er op kan ik het net zien, maar rood oranje blauw paars, groen en geel blijven  lastige kleuren voor mij.

Reputatie 3
Als je wilt upgraden naar een 200mbit of hoger, dan moet je mediaconverter aangepast worden naar gigabit. Dus vandaar dat je nu melding ook ziet op je router.
De verbinding tussen de Huawei en media converter is wel 1000 Mb, dus daar zit de kneep niet in, tussen de huawei en de 4 aangesloten LAN poorten geeft die maar 100 Mb full duplex door ipv 1000 Mb.

En @Glassertje ik zal wel geroyeerd zijn en mijn streep kwijtgeraakt, geen idee waar die is gebleven.😋
Reputatie 7
Hi @Doornekamp33, dank voor je geduld en het vele testen. Ik zorg dat er een nieuw Huawei modem naar je toe komt! Je ontvangt binnen een aantal dagen een e-mail zodra de modem onderweg is. Ik hoor graag wat het resultaat is met de nieuwe modem.

Reageer