Beantwoord

Lan poort met niet gescheiden ethernet en iptv

  • 26 January 2019
  • 6 reacties
  • 2041 Bekeken

Draytek Vigor 2132F heeft 4 Lan poorten: poort 1 en 2 voor ethernet, poort 3 en 4 voor iptv. Aangezien ik van UPC (coax) ben overgestapt naar Vodafonethuis (glasvezel) heb ik 2 moca adapters van Hirschmann aangeschaft (Moka16) om het signaal over coax naar de woonkamer te sturen. Dit werkt prima! Een probleem ontstond toen ik een abonnement nam op NETFLIX (ethernet), omdat de Draytek router de ethernet en iptv signalen gescheiden heeft, heb ik dus of iptv of ethernet in de woonkamer afhankelijk op welke poort van de router moca is aangesloten. Ik heb UTP-optimizer adapters gebruikt om de ethernet en iptv-signalen te verenigen, maar dit werkt niet. De moca adapter herkent slechts 1 signaal. Ik heb dus een poort op de router nodig waar ethernet en iptv niet gescheiden zijn. Is er een mogelijkheid om dit in de router-configuratie te veranderen?
NB
Ik wil de coax niet vervangen door utp.
icon

Beste antwoord door tmoesel 26 January 2019, 18:48

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Je kan internet en iptv uit de Draytek weer samenvoegen op 1 ethernet verbinding, dat geheel via de moca link naar je TV en het daar weer scheiden. Dat samenvoegen en scheiden gaat m.b.v. managed switches.

Deze link kwam het forum mee op de proppen, maar er zijn er geloof ik wel meer
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/lan-poorten-3-4-omzetten-van-tv-naar-lan-277608

Als alternatief kun je ook nog de Draytek vervangen door een andere router en dan daarin de VLANs van internet IPTV die van de glasvezelkant komen niet scheiden voor 1 RJ45 poort en daar de moca link mee verbinden. Dan heb je bij de TV maar 1 managed switch nodig.

Zie ook dit topic:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061
Reputatie 7
Badge +2
Misschien eenvoudiger om het internet voor de televisie via powerline-adapters te laten lopen.

Mvg.
Marcel
Reputatie 6
Misschien eenvoudiger om het internet voor de televisie via powerline-adapters te laten lopen.

Mvg.
Marcel

Ja inderdaad.
Of het internet deel voor de TV via WiFi. Diverse (simpele) WiFI accesspoints kunnen ook 'andersom' werken, dus WiFi omzetten naar ethernetkabel zeg maar.
Beste Marcel en tmoessel,
ik had al geprobeerd Netflix via powerline adapters te bekijken en dat gaf veel pakketverlies (haperingen) dus ging er vanuit dat iptv hetzelde zou vertonen. Na jullie tip heb ik het ook geprobeerd en dat gaat redelijk goed af en toe een hapering. Voorlopig scheelt het steeds naar de meterkast lopen om de stekkertjes om te wisselen. Toch lijkt de oplossing de router te vervangen. Ik heb een alles in 1 pakket, dus ook telefonie. Op zoek naar een geschikte router.
Vast bedankt.
Reputatie 7
@RuudLiLu,

ik kan niet garanderen dat het werkt met een moca.
maar een andere router geeft het zelfde probleem. internet en tv kan niet over de zelfde kabel, hiervoor moet je 2 managed switches gebruiken. een bij het modem en een bij je tv.
Reputatie 6
Je kan internet en iptv uit de Draytek weer samenvoegen op 1 ethernet verbinding, dat geheel via de moca link naar je TV en het daar weer scheiden. Dat samenvoegen en scheiden gaat m.b.v. managed switches.

Deze link kwam het forum mee op de proppen, maar er zijn er geloof ik wel meer
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/lan-poorten-3-4-omzetten-van-tv-naar-lan-277608

Als alternatief kun je ook nog de Draytek vervangen door een andere router en dan daarin de VLANs van internet IPTV die van de glasvezelkant komen niet scheiden voor 1 RJ45 poort en daar de moca link mee verbinden. Dan heb je bij de TV maar 1 managed switch nodig.

Zie ook dit topic:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

De Moka16 moet daarvoor wel VLAN ondersteunen (IEEE 802.1Q compliant zijn). Bij nader inzien heb ik hier mijn twijfels over, ik kan het in ieder geval niet zo snel in specifiaties vinden.

Reageer