Beantwoord

Langzaam glasvezel

  • 4 January 2018
  • 11 reacties
  • 1204 Bekeken

Goedendag,

Ik wil graag de overstap maken van kabel (Ziggo), naar glasvezel (T-Mobile), maar de maximum snelheid op ons glasvezel is erg laag.
De maximum snelheid is namelijk 100 Mbit en niet de gebruikelijke 500+.
Nu heb ik contact gehad met Reggifiber, de exploitant van het glasvezel en zij geven aan dat dit komt door de providers.
Zij moeten investeren in de apparatuur in de wijkcentrale (volgens mij een nieuwe modem of switch ofzo) om zo de snelheid weer op een "normaal" niveau te krijgen.
Nu heb ik contact gehad met verschillende providers, maar geen van allen kan mij vertellen, of en zo ja, wanneer deze "upgrade" zal plaats vinden.

Mijn vraag is dus eigenlijk, of T-Mobile, hier wel informatie over heeft.
icon

Beste antwoord door Pilovali 4 January 2018, 19:43

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 1

Dag @Jason, ik snap hem helemaal! Maar zit nu dus wel klem wat betreft een eventuele (unlimited of ooit andere) combi mobiel+thuis. Want zodra ik ander abo voor Thuis kies, ga ik terug van 200 naar 100 Mbps. Aan de andere kant mag ik blij zijn dat ik 200 Mbps aansluiting heb, ook voor het geld dat ik ervoor kwijt ben, maar dan moeten ze hem niet gaan afknijpen naar 150 Mbps. Want ik haalde in het begin echt bijna altijd wel 185 - 195 Mbps en nu komt het nooit hoger dan 150..

Ik snap best dat jullie willen/moeten concurreren met VodafoneZiggo die met 1 Gbps verbindingen komt, maar het is wel jammer dat het aanbod daardoor zo scheefgetrokken is met 50, 100 en dan meteen 1000 Mbit/seconde. 250, 500, 750 zoals andere aanbieders wel leveren, zijn ook mooie (-en, laten we eerlijk zijn, op dit moment voor 99% van de consumenten zelfs prima) bandbreedtes, maar drie varianten in het aanbod is commercieel weer het meest aantrekkelijk. Dus ja, het is aan alle kanten een centenkwestie.

Reputatie 7
Badge +1

@Fred-internet  Ook ik had indertijd begin 2014 gekozen voor Vodafone thuis toen ik ging verhuizen, maar dat was ook omdat ze een goede aanbieding hadden.

Aanvankelijk was de apparatuur die men kreeg het zelfde als diverse andere providers aanboden o.a. Lijbrandt, Telfort XMS e.a. de streams kwamen toen van Glashart media en deze waren inderdaad van een heel hoge kwaliteit, absoluut veel beter dan welke KPN toen op glasvezel had (waren gewoon de veel slechtere DSL streams)

Reputatie 1

Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Bij de meeste gevallen is T-Mobile afhankelijk van KPN (zij beheren het glasvezel netwerk samen met Reggefiber). Ik woon in een klein dorpje, en volgens KPN is het niet kosten efficiënt om de centrele te upgraden.

Als je hier je postcode en huisnummer invoert, kun je zien als er binnenkort upgrades zijn.


De link in dit verhaal werkt niet (meer). Maar ik woon ook in een klein dorpje waar Reggefiber de glasvezel aangelegd heeft en nu KPN dus de glasvezel beheert. Toen ik een upgrade nam van 100 naar 200 Mbps werkte dat prima en kwam ik met Speedtest altijd wel op 180 - 190 Mbps of zelfs over de 200. Toen kon ik ook  nog kiezen voor 500 Mbps!  Meestal werk ik met 5 GHz Wifi op mijn notebook en dan haal ik 85-95 Mbps en de huisgenoten met vaste netwerkaansluitingen klagen ook niet. Nu wilde ik upgraden naar 1 Gbps, maar zegt de postcodecheck van T-Mobile Thuis dat ik maar maximaal 100 Mbps op mijn adres kan krijgen. Een check bij de klantenservice bevestigt dit maximum met dezelfde reden als in dit forum-item wordt gegeven: ligt eraan dat je op een KPN glasvezelnetwerk zit. Er is helemaal geen techinsche reden die de maximum snelheid tot 100 Mbps beperkt, want ik heb gewoon 200 Mbps gehad en krijg nu consequent minder. Als ik bij KPN een postcodecheck doe, kan ik maximaal 500 Mbps krijgen op mijn adres. Dus aan de netwerkapparatuur ligt het niet. Ik vind dat ik ook recht heb op die 500 Mbps!

@Fred-internet je kan nu deze link of deze link gebruiken als je in een KPN Netwerk NL (voorheen Reggefiber) gebied woont. Het wordt elders op dit forum ook uitgelegd simpel gezegd het is een centen kwestie.

Iets uitgebreider we hebben met 3 lagen te maken de provider, de operator en de netwerkbeheerder. Overal waar Reggefiber nu dus KPN netwerk NL de glasvezel heeft uitgerold is deze partij de beheerder. In gebieden zoals ik het begrijp hoofdzakelijk het Reggefiber gebied voor ongeveer 2015 is T-mobile ook de operator dat zal gaan om de gebieden van Vodafoon hier is TM provider en operator dat heet dan ODF gebied. Alles of zo goed als alles wat vanaf ongeveer 2016 is aangelegd hebben we met KPN Wholesale als operator te maken dat heet WBA gebied. Hier koopt een provider diensten in de kosten en baten om klanten in die gebieden 500 Mb of meer te leveren wegen niet tegen elkaar op.

Eigenlijk is elke glasvezel aansluiting  waar Tmobile levert op het netwerk van KPN de beheerder, in sommige gebieden wordt er een stap overgeslagen en zijn ze hun eigen diensten leverancier. De man in het midden valt weg.

Bij meerdere wba providers is dat niet veel anders. Telfort kon/mocht ook niet hoger dan 200 Mb.

Waar TM via dsl levert heb je hetzelfde probleem ze zullen van KPN geen bonded mogen bieden waar KPN bonded 50Mb kan leveren komt TM niet veel hoger dan 25Mb.

 

Lang verhaal kort ja het ligt wel aan de netwerk apparatuur waar jij woont heeft TM geen eigen apparatuur.

Reputatie 1

@Galdor68 : Kort verhaal, iets langer: Het ligt dus NIET aan de netwerkapparatuur zelf, (want KPN levert er 750 Mbps op), maar aan wie het netwerk op darkfiber niveau beheert. Dat openstellen van internet aansluitnetwerken / “ breedband” (vroeger het koperen telefonie netwerk en straks de kabel) stelt dus nog steeds weinig voor in praktijk, zolang KPN (en VodafoneZiggo straks bij de kabel) aan de knoppen draait en oneigenlijk concurreert op 2 vlakken tegelijk (als netwerkbeheerder en “content” wholesaler). Jammer.

Ik heb indertijd bewust voor Vodafone Thuis gekozen omdat het HD tv-signaal veel beter was dan de KPN stream, maar zal nu moeten leven met een half afgeknepen 200 Mbps aansluiting. Wat op zich geen straf is, maar beetje jammer voelt als je eigenlijk recht hebt op 1 Gbps en de aansluiting zelf, technisch gezien, minimaal 750 Mbps aankan.

Nee KPN gaat voor de eigen klanten tot max 500Mb. De vezels zelf kunnen makkelijk 1GB aan KPN gaat dit ook invoeren.

Het ligt ook aan de kaarten in de pop hangt jou lijn aan een EoF kaart kan je niet hoger dan 100Mb op een GoF kaart is tot 1Gb prima leverbaar KPN wba legt de lat zelf bij die 524 die fourstack laat zien.

 

Bij lijbrandt etc onder gebracht bij Telfort was max 100Mb leverbaar.

Wat de TV stream betreft 100% mee eens.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Fred-internet,

 

Met het nieuwe aanbod willen we het voor iedereen zo voordelig mogelijk maken! Door de hoge inkoopprijzen betekent dit dat we alleen voor ons eigen (glasvezel) netwerk de Premium variant aanbieden - waarbij alle snelheden tot 1Gbit/s beschikbaar zijn. Wanneer we gebruik moeten maken van een ander netwerk, bieden we maximaal 100 Mbit/s. Door deze wijziging kunnen we de nieuwe pakketten zo scherp aanbieden! Precies wat @Galdor68 aangaf, het is heel ongenuanceerd gezegd een centenkwestie. 

Reputatie 5
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Bij de meeste gevallen is T-Mobile afhankelijk van KPN (zij beheren het glasvezel netwerk samen met Reggefiber). Ik woon in een klein dorpje, en volgens KPN is het niet kosten efficiënt om de centrele te upgraden.

Als je hier je postcode en huisnummer invoert, kun je zien als er binnenkort upgrades zijn.
Reputatie 7
Hoi Robbin Hettinga,

Goede vraag, en leuk dat je aan ons denkt als provider. Glasvezel is juist supersnel en mijns inziens de toekomst van het internet. Bij al onze abonnementen bieden wij dan ook de 500 Mb/s optie aan. Kun je op onze bestelpagina nogmaals je snelheid controleren? Als 100 Mb/s de max is, dan is er geen glasvezel mogelijk, maar slechts 'standaard' (DSL) internet.
Reputatie 7
Er zijn helaas nog enkele gebieden waar 100Mbit glasvezel het maximum is. Dit komt omdat sommige WBA gebieden nog geen gigabit glasvezel beschikbaar is. (in WBA gebieden is KPN de actieve operator en bepaald de maximale snelheid)
Op deze site kan je zien wanneer er een upgrade beschikbaar is.
Reputatie 7
Hoi Robbin en Hidden.nld,

Ik moet hier inderdaad even op mijn schreden terugkomen. Er zijn enkele gebieden waar glasvezel ligt en er toch slechts 100 Mb/s mogelijk is. Mijn excuus! Je zult de maximale snelheid altijd terug kunnen vinden op onze bestelpagina na de postcodecheck.

Reageer