Beantwoord

Langzame Wifi

  • 21 March 2018
  • 9 reacties
  • 262 Bekeken

Hallo, ik heb sinds vrijdag 16 maart T-mobile thuis. Mijn wifi is echter slechts 13-22 mbits download en 9-13 mbits upload. Als ik met dezelfde laptop bedraad meet komt er 91 mbits download en 31 upload uit.Ik heb de router al een keer uit en aan gezet en mijn laptop op 50 cm van de router gehouden. Via mijn nieuwe telefoon haal ik 28 download en 31 upload.
Ik vind dit echt een veel te groot verschil met de beloofde 98 download die op mijn adres wordt gegarandeerd. Bij mijn vorige provider kwam ik tot zeker 50 mbits. Wat kunnen jullie doen om dit te verbeteren?
groet Jan van Eijk
icon

Beste antwoord door Sander 22 March 2018, 15:19

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Hoi Jan!

Welkom bij Thuis en op onze Community! Wifi wordt steeds belangrijker in onze maatschappij. Daarom hebben we de beste tips verzameld in dit topic.

Bedenk je wel dat Wifi afhankelijk is van omgevingsfactoren. Je zult dus nooit 100% van je snelheid halen op Wifi. In dat geval zou ik een bekabelde verbinding adviseren!
Hoi Sander, dank je wel voor je reactie, maar eigenlijk heb ik wel zo'n beetje alle tips wel afgelopen. Dan blijft een verschil van pakweg beloofd 100 mbits een wifi van18 mbits ook op 50cm afstand wel erg groot. Kan een Wifi-versterker nog wat betekenen? Of is jullie router nog wat op te voeren?
Bekabeld is het 91,4 dus niet slecht.
Reputatie 7
Hallo Janvaneijk,

waar heb je gezien dat de wifi snelheid 100mbit moet zijn ? internet via wifi is natuurlijk zo snel als de zwakste schakel. via de kabel krijg je 91mbit binnen. via de wifi haal je 18 op de laptop en 28 op de telefoon. daar zit ook al een verschil van 10mbit in dat verschil kan dan toch niet aan het modem liggen ? het modem zend wifi uit op 2,4 en 5ghz ik zou de snelheid eens gaan testen op 5ghz.
Hallo Hidden.nld, Niet mijn Wifi, maar mijn abonnement bied max 100 mbits en ik weet dat dat bedraad is. Mijn laptop biedt geen mogelijkheid voor 5 ghz jammer genoeg. Op zichzelf werkt alles goed, maar ik bedenk mij nu dat ik dan eigenlijk net zo goed een abonnement van 50 mbits kan nemen dan heb ik minder maandlasten. En ik kan er nog niet goed achter komen of een wifi-versterker ook het aantal Mbits omhoog krijgt of dat je alleen verder van je router ook nog bereik hebt?
Reputatie 7
Dag janvaneijk,

Je kunt altijd je abonnement wijzigen, dat is één van de voordelen van Thuis: het is superflexibel! Bedenk je wel dat Wifi een bepaald percentage haalt van je maximaal haalbare snelheid. Verlaag je de maximaal haalbare snelheid, dan zal ook je Wifi in snelheid zakken. Het is dus even passen en meten wat voor jou het handigst is. Wil je dan iets wijzigen, dan regelen we dit graag voor je!
Ik wil eigenlijk mijn snelheid omlaag brengen naar 50 mbits omdat het abonnement van Tmobile achteraf toch erg duur wordt. Ik had Ziggo 60 mbits voor 57,50 Wifi 25 mbits. Ik dacht dat ik t mobile 100mbits voor 46 euro kon krijgen, maar nu blijkt dat ik voor mijn andere 2 tv's nog 10 euro extra moet betalen dat had ik niet zo duidelijk gezien. En ik heb slechts 18 mbits, nog langzamer dus. Bovendien moet ik allemaal kabels naar mijn tv's trekken waar ik ook geen rekening mee had gehouden. Ik baal hier wel flink van en wil in ieder geval uiteindelijk iets goedkoper uitkomen door 50 mbits te nemen maar dan zou ik op nog maar 9 mbits uitkomen als Sander gelijk heeft en de wifi een percentage is van de max internetsnelheid. Dan wordt mijn laptop denk ik erg langzaam. Heb je nog een antwoord op mijn vraag of ik met een versterker het aantal mbits kan verhogen?
Reputatie 7
Hallo janvaneijk,

Laten we even de snelheden van elkaar scheiden. je heb de snelheid die van buiten binnen komt op je modem en de snelheid van de WiFi tussen je modem en je laptop. Je verbinding zal zo snel zijn als de langzaamste van deze 2. Als je een Huawei modem heb dan heeft deze 2,4 en 5 ghz de 5ghz werkt op een hogere frequentie en haalt hogere snelheden. Een versterker kan ook werken mits deze bedraad is aangesloten.

Het klopt dat je voor elke tv ook een STB nodig heb en niet zo als bij Ziggo gebruik kan maken van het ouderwetse analoge signaal (waar Ziggo ook mee gaat stoppen) Je kan wel gratis gebruik maken van TV Anywhere dat is het alternatief voor de analoge verbinding (in de meeste gevallen duurt het jaren voor dat Ziggo het analoge signaal van de kabel haalt)
Hallo Hidden, dank je voor je reactie. ik ga ook steeds uit van de verschillende snelheden. Eerder schreef ik al dat ik bedraad 91 mbits haal bij een abonnement van 100 mbits. Dus dat is mooi. Jammer alleen dat de wifi nog maar rond de 18 is. Die wat bij Ziggo abonnement 60 toch nog 25 mbits op de laptop via wifi. Sander schrijft dat als ik mijn abonnement verlaag naar 50 mbits ik ook nog maar de helft van mijn wifi-snelheid over hou dus ongeveer 9. Ik weet niet of ik dit ook echt ga merken tijdens het gebruik van mijn laptop. Verder kan mijn laptop geen 5 ghz aan helaas dus dat is geen optie. Enige idee wat ik over heb is een versterker, maar ik weet niet of dat echt de snelheid vergroot of alleen het bereik.
Ik ben benieuwd naar de analoge verbinding van Ziggo, misschien dat die nadat mijn abonnement echt wordt stopgezet 19 april toch nog door wordt gegeven. Wel fijn dat je dat laat weten, dan wacht ik nog even met het aanvragen van een 2e aansluiting tv bij t-mobile.
Reputatie 7
Hey janvaneijk, een versterker kan zeker helpen maar het is dan even de vraag wáárom je maar 18 mbps haalt via je laptop. Een wifi versterker "pakt" het wifi signaal namelijk op en zet deze verder door maar zal de snelheid niet verhogen omdat deze afhankelijk is van het signaal van de modem. Je kan eventueel wel bekabeld een Acces Point aansluiten die dan zelf een wifi signaal uitzendt die wél sterker is. Je leest hier meer over alle mogelijkheden die er zijn.

Reageer