Beantwoord

Limiet hoeveelheid statisch ip adressen

  • 7 August 2019
  • 6 reacties
  • 991 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Ik heb op dit moment T-mobile thuis, via glasvezel, met een Huawei HG659 router. Om gemakkelijker bij m'n computers te komen, geef ik deze graag een vast IP, via de dhcpd in de router. Dit kan heel mooi via DHCP reservation in de 'Lan Interface' pagina, maar na het toevoegen van een 9e apparaat krijg ik de melding 'The maximum number has been reached.'. Is hier iets aan te doen, of zal ik toch een andere oplossing moeten zoeken?
icon

Beste antwoord door tmoesel 7 August 2019, 17:11

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Andere software in die Huawei zou in theorie een oplossing zijn, maar gezien de gang van zaken bij TMT is er denk ik geen enkel zicht op dat TMT hier iets aan gaat doen.
Er is een ander simpel issue m.b.t. een rariteit in de instelling van zomer/wintertijd en dat is al een jaar zo zonder dat daar iets aan veranderd. Een eigen andere router lijkt me een meer zekere optie.
Reputatie 7
Badge +3
Beste Johan,

Je kunt alvast beginnen met de computers die nooit het huis verlaten te voorzien van handmatige IP adressen in de computer zelf, wel buiten het IP adresbereik van de DHCP server uiteraard. Dat adresbereik is wellicht te verkleinen in de Huawei, ik ben zelf geen TMT klant.

De lijst met statische IP adressen in de router gebruik je dan voor laptops die je wel op andere locaties gebruikt.

Voor mobiele telefoons en tablets lijkt me het gebruik van statische IP adressen vrij zinloos.

Groet, Folkert
Reputatie 6
Je kunt alvast beginnen met de computers die nooit het huis verlaten te voorzien van handmatige IP adressen in de computer zelf, wel buiten het IP adresbereik van de DHCP server uiteraard. Dat adresbereik is wellicht te verkleinen in de Huawei, ik ben zelf geen TMT klant.

De lijst met statische IP adressen in de router gebruik je dan voor laptops die je wel op andere locaties gebruikt.

Voor mobiele telefoons en tablets lijkt me het gebruik van statische IP adressen vrij zinloos.

Het ligt er maar aan of er mobiele telefoons en tablets in het geding zijn, en dan nog kunnen er redenen zijn waarom iemand ze op een statisch IP adres wil hebben.

Inderdaad kun je de DHCP range wel aanpassen en dan 1 of meerdere apparaten niet via DHCP de IP netwerkparameters laten verkrijgen, maar dat heeft vaak meer nadelen dan voordelen. Vooral op langere termijn en als er al meer dan 10 apparaten in het geding zijn.

Vergeleken met (opensource) router software die je op diverse apparaten/computers kan laten draaien is de handmatige aanpassing m.b.t. MAC adressen en apparaten die op een ISP bruikleenrouter nodig zijn, echt een ramp. Je kan ook geen lijst met IP en MAC adressen ergens opslaan zodat je ze na een fabrieksreset of andere router of andere provider weer terug kan laden.
Het gaat niet zo zeer over mobiele telefoons en tablets, maar over de versterker, nas, een paar pi's...zit ik zo op meer dan 8 devices, allemaal devices zonder cloudservice. 't is nogal onhandig om die allemaal op 't eigen device te configureren, en met bijvoorbeeld DLNA kan dat ook problemen geven. Helaas, zal dus naar 'n andere oplossing moeten gaan... De interface van die router was in eerste instantie wel netjes, maar met dit soort maffe restricties (en je kunt maar met 1 user tegelijk inloggen, geen reverse nat, je kunt niet alle IP ranges instellen) maakt 't het leven toch weer een stuk lastiger

bedankt voor de antwoorden, zal dus een workaround worden
Reputatie 6
Als je het over pi's hebt: een goedkope workaround en test zou kunnen zijn om op 1 ervan dnsmasq DHCPserver te laten zijn met dan met een tag de gateway op IP adres van de Huawei zetten (en DHCPserver op Huawei uitzetten). Ik heb in het begin toen ik mijn Huawei bij 4GvT abo moest kopen ook zo gedaan. Daarna ook de rest van de functionaleit vanaf de Huawei verhuisd. Je kan het ook mede door pi-hole laten afhandelen (die heeft eigen variant van dnsmasq ingebed).
Als je het over pi's hebt: een goedkope workaround en test zou kunnen zijn om op 1 ervan dnsmasq DHCPserver te laten zijn met dan met een tag de gateway op IP adres van de Huawei zetten (en DHCPserver op Huawei uitzetten). Ik heb in het begin toen ik mijn Huawei bij 4GvT abo moest kopen ook zo gedaan. Daarna ook de rest van de functionaleit vanaf de Huawei verhuisd. Je kan het ook mede door pi-hole laten afhandelen (die heeft eigen variant van dnsmasq ingebed).

Dat is inderdaad een goede, ik draai al dnsmasq als dns server als workaround voor het gebrek aan reverse nat, dus de dhcpd daarheen verhuizen is dan niet zo lastig

Reageer