Beantwoord

Linksys Velop achter of ipv Zyxel

  • 19 February 2020
  • 13 reacties
  • 1320 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 8 reacties

Al vele topics bekeken op dit (uitgebreide) forum maar helaas geen passende oplossing kunnen vinden.

SInds vorige week heb ik glasvezel binnen met de nieuwe Zyxel T50 modem. snelheid 1gig en werkt perfect (tot 516 download) via wifi op laptop

HIervoor had ik alles van Ziggo. De Ziggo modem stond in bridge modus en als router had ik LInksys Velop Mesh (dualband) staan met 3 nodes in mijn huis. Alles werkte perfect en snel wifi tot op zolder.

Nu is het bekend dat de Zyxel niet in bridgemodus gezet kan worden en heb ik enkele andere alternatieven geprobeert. 

De Velop achter de Zyxel geeft conflicten (allebei routers)

De Velop in bridgemodus achter de Zyxel werkt helaas ook niet. Het signaal wordt niet doorgegeven via de Velop en wifi op zolder is erg slecht (ik verwacht dat ik dus alleen contact maak met het Zyxel signaal) 

Alleen de Velop gebruiken als router (en dus de converter) rechtstreeks op de Velop (in DHCP modus) werkt ook helaas niet (geen internet)

kan iemand mij verder helpen of doe ik iets verkeerd ?

vriendelijke groet



 

 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 21 February 2020, 17:16

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hi @FTA 

Probeer eens de DHCP van de Linksys uit te schakelen als hij achter de Zyxel staat.

Reputatie 1

Beste Waggas, 

Dank voor je reactie maar dat heb ik al geprobeerd (Velop in Bridgemodus)

Vriendelijke groet

Stephane

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @FTA,

 

Welkom op de Community, tof dat je hier jouw vraag stelt! :smile: Onze Zyxel kan inderdaad niet in bridge mode dus de beste optie is de Velop in Accesspoint mode te zetten als dat mogelijk is. De Zyxel doet dan de routing, IP adressen uitdelen etc. en de Velop geeft alles draadloos door net zoals een switch dat bekabeld doet.

Reputatie 7
Badge +3

De Velop achter de Zyxel geeft conflicten (allebei routers)

@FTA 

De vraag is, welke conflicten heb je het over?

Dat er twee DHCP servers in je netwerk zitten is op zich geen probleem, zolang ze maar niet in hetzelfde subnet zitten. D.w.z. dat de Zyxel LAN vanuit 192.168.1.1 werkt en je Velop LAN vanuit bijv. 192.168.2.1 werkt.

Als je wilt dat de Velop dan alleen het Wifi netwerk behandeld, zou ik voorstellen om de Wifi op de Zyxel uit te zetten. Ga je dat niet doen, dan is het verstandig om zowel de SSID op de Zyxel als de Velop gelijk hetzelfde te noemen met hetzelfde wachtwoord. Hierdoor is het evnt. switchen

Lees wel dat de Velop in Bridge mode ook zo weer zijn beperkingen heeft, kan mij voorstellen dat die beperkingen je parten speelt.

Dat je Velop niet rechtstreeks werkt als hij aangesloten zit op je mediaconverter, ligt puur aan het feit dat je de VLAN’s niet kunt scheiden in de Velop.

Reputatie 1

Beste Peter B, 

Alhoewel een tijdje geleden, dank voor je reactie. 

Ik ben, onderzoekend als ik ben, toch aan het proberen om te kijken of ik met een maneged switch de Zyxel in zijn geheel uit het netwerk kan halen en VELOP als hoofdrouter kan gebruiken.

De gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheid tot het configureren via App zoals oudertoezicht geeft bij mij de voorkeur om Velop te behouden 

Ik kom er alleen niet uit en hoop dat jij (of iemand anders) mij kan helpen

ik heb een managed switch (netgear GC110) en hierop 2 VLAN gecreerd

300 voor internet op poort 2, 3 4 en 4

640 voor IPTV op poort 5, 6 en 7 

DHCP op alle poorten uitgeschkaled

Vanuit de mediaconvertor heb ik een UTP lopen op poort 1 (zit helaas geen WLAN op deze switch) 

op poort 2 de VELOP aangesloten (DHCP modus) met daarachter een geheel netwerk

op poort 5 de mediabox van T-mobile aangesloten. (netwerktype kan ik helaas niet veranderen)

Helaas geen internet en geen TV beeld. Heb al redelijk wat forum's doorgelezen maar kom helaas niet verder 

 

Wat ik mij afvraag

  • klopt het dat ik de mediaconverter met een UTP op poort 1 kan aansluiten en welke instellingen moet ik deze poort dan geven
  • klopt het dat de T mobile mediabox rechtstreeks op de managed switch aangesloten kan worden (deze geeft geen IP address af) 

Hoop dat jij of 1 van de andere community leden mij verder kunnen helpen 

Vriendelijke groet

Stephane

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @FTA 

De managment vlan is 100 en waarvoor is vlan 4089 video? Die hoort er niet tussen te staan volgens mij.

 

Reputatie 1

Beste Wagas, 

dank voor uw reactie

de Management Vlan op 1 en de Vlan op 4089 stond er default in. Geprobeerd te verwijderen maar lukt me helaas niet (zal anders nogmaals de Netgear support page uitzoeken) 

Denkt u dat de setup zoals geschreven zal werken als ik deze twee Vlan's heb aangepast/verwijderd ?

Vriendelijke groet

Stephane

Reputatie 7
Badge +15

@FTA

Ik weet in ieder geval wel dat de managment VLAN 100 moet zijn maar geen idee waarom er een video vlan in staat. Ik zal ook eens kijken op het internet of ik wat kan vinden. 👍

Edit vlan 1 & 4089 zijn standaard gereserveerd.

Reputatie 1

@Waqqas 

 

video lan heb ik ondertussen kunnen verwijderen. (Delete knop stond verstopt)

 

management vlan is helaas niet aan te passen en blijft op 1 staan

 

vriendelijke groet

stephane

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @FTA 

Op een managed switch zal je op de poort waar internet op binnenkomt (TAGGED) moeten instellen als een TRUNK, omdat hier dus meerdere VLANS op binnenkomen.

 

Jouw switch is eigenlijk de onderste switch in dit plaatje.

De TAGGED (300/640) TRUNK komt in dit voorbeeld binnen op poort 5 en in de switch ‘splitsen we naar UNTAGGED naar bepaalde poorten.

Heb nu het idee wat jij hebt gedaan is poorten TAGGED maken met de afzonderlijke VLAN’s, maar de inkomende poort (1 in jouw geval) heeft geen benul van enige VLAN .. behalve dan VLAN 1 (default).

In het voorbeeld hierboven, komen UNTAGGED Internet en IPTV uit de oudere Draytek, die ik vervolgens op een TRUNK plaats via 1 UTP kabel. In dit geval hebben we gekozen om VLAN 300 en 640 te gebruiken voor de scheiding, maar elk afzonderlijk nummer was mogelijk om ze samen te voegen.

Hopelijk kun je iets met deze info.

Reputatie 1

Beste Peter B, 

 

nogmaals dank voor jouw input en ben er zeker al verder mee gekomen (zeker in het aanwijzen van VLAN'S)

Laatste vraag (hoop ik) 

je geeft aan dat  in het voorbeeld het internet UNTAGGED uit de oudere Draytek.

Maar ik wil de Tmobile Zytec juist eruit hebben en heb helaas nog geen internet

 

huidige situatie:

Signaal rechstreeks uit de Mediaconvertor in poort 1 UNTAGGED VLAN 1

UTP vanuit Poort 2 (TAGGED 300) naar Velop

Velop (DHCP) geeft helaas geen internet

 

vriendelijke groet

Stephane

 

Reputatie 7
Badge +3

@FTA 

Wat je nu hebt ingesteld is eigenlijk dat vanuit de Mediaconverter, waar een TRUNK uitkomt met VLAN 300 & 640, binnen komt op een UNTAGGED poort. 

Even een uitleg wat TAGGED is voor een poort, dit noemt men in de volksmond ook wel TRUNKED. Hierop kunnen meerdere VLAN’s aanwezig zijn en ook zo worden doorgewgeven binnen de switch, of wordfen gespitst naar een UNTAGGED poort.

Dus multiple VLAN’s komen binnen op een TAGGED (TRUNK) poort en deze afzonderlijke VLAN’s kun je spiltsen naar UNTAGGED.

Als een computer dus op een UNTAGGED poort is aangesloten, dan zal hij de VLAN meekrijgen die je UNTAGGED hebt gemaakt.

Dus als een poort ingesteld staat als UNTAGGED 300 eruit, dan zal erin dus een TAGGED meekrijgen van 300.

In het bovenste voorbeeld is dus poort 5 TAGGED voor zowel 300 als 640, maar de poorten 1-2 UNTAGGED 300 en poorten 3-4 UNTAGGED 640.

Bij jou moet dus poort 1 TAGGED 300 & 640 zijn en  dan de poorten waarop je Internet wil UNTAGGED 300 en poorten voor IPTV UNTAGGED 640.

Je moet UNTAGGED min of meer zien als een filter, welke VLAN(s) mag/mogen daar naar buiten en TAGGED is eigenlijk welke aanwezige VLAN’s mogen er naar binnen.

Hopelijk is het zo iets duidelijker geworden, bij jouw switch instellingen moet je dus 180 graden omdenken.

Reputatie 1

@Pieter_B 

Excuses voor een vertraagde reactie. Had gisteren pas weer tijd om er even in te duiken. 

Alles werkt zoals ik het graag wil. Jouw uitleg is helemaal perfect en na een paar aanpassingen heb ik overal internet en TV.

Hartelijk dank voor je hulp ! (ook voor alle andere forum leden natuurlijk) 

Vriendelijke groet

Stephane

 

Reageer