Beantwoord

MAC filter Zyxel werkt niet

  • 12 September 2020
  • 11 reacties
  • 850 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 11 reacties

Ik heb het MAC filter draadloos geactiveerd in de zyxel. Na instellen hiervan alle apparaten getest en het werkt goed. Echter, als ik met 1 van de apparaten van huis ben geweest en later terugkom, maakt mijn apparaat geen verbinding meer met de Zyxel. Als melding krijg ik “ netwerk kan niet geverifieerd worden”. Mijn actie om dan toch weer verbinding te krijgen: ik log in op de Zyxel en zet het MAC filter uit. Mijn apparaat verbind dan direct met de Zyxel. Na verbinden zet ik het filter weer aan. De verbinding met mijn apparaat blijft dan gewoon bestaan. Erg lastig en ik wil graag weten hoe dit te herstellen of in te stellen is dat zodat ik niet elke keer het mac-filter uit hoef te zetten.

icon

Beste antwoord door Waqqas 14 September 2020, 17:57

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @WB13, welkom op de Community!

Graag help ik je aan een workaround of oplossing, maar ik moet eerlijk bekennen dat het werken met MAC-filtering mij te boven gaat. Graag schakel ik één van onze experts in, zo kom je wel tot een antwoord.

Reputatie 7

Hallo @WB13 

volgens mij heb je dan niet het goede mac adres elke (virtuele) netwerkadapter heeft zijn eigen mac adres.

met command ipconfig /all kun je de mac adressen bekijken.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @WB13 

Ik heb er ook eens naar gekeken en wat mij opvalt is:

Bij SSID wordt alleen 2,4 GHz vermeldt en geen 5 GHz dus het lijkt erop dat er geen 5 GHz ondersteuning is en dat zou een probleem kunnen zijn als je één mesh netwerk hebt (zelf heb ik 2,4 GHz en 5 GHz apart).

Gastnetwerk staat ook bij de SSID's waaruit ik kan kiezen, vreemd omdat ik geen gastnetwerk aan heb staan maar dit zou het probleem niet moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +5

@WB13 

Bij Beveiliging is het ook mogelijk om MAC adressen in te stellen, niet alleen voor draadloos maar ook voor bekabelde verbindingen.

Hoe is de werking als je van die optie gebruikt maakt ?

Reputatie 1

Hallo @WB13 

volgens mij heb je dan niet het goede mac adres elke (virtuele) netwerkadapter heeft zijn eigen mac adres.

met command ipconfig /all kun je de mac adressen bekijken.

Als dit werkelijk zo is dan deugt het hele apparaat niet. Na invoer van het mac-adres wel verbinding kunnen maken en later weer niet. Dan mag me uitleggen hoe dat kan bij een foutief mac-adres.

Reputatie 1

@WB13

Bij Beveiliging is het ook mogelijk om MAC adressen in te stellen, niet alleen voor draadloos maar ook voor bekabelde verbindingen.

Hoe is de werking als je van die optie gebruikt maakt ?

Deze optie heb ik later idd ook ingesteld, maar dat heeft niet geholpen.

Reputatie 1

Hallo @WB13 

Ik heb er ook eens naar gekeken en wat mij opvalt is:

Bij SSID wordt alleen 2,4 GHz vermeldt en geen 5 GHz dus het lijkt erop dat er geen 5 GHz ondersteuning is en dat zou een probleem kunnen zijn als je één mesh netwerk hebt (zelf heb ik 2,4 GHz en 5 GHz apart).

Gastnetwerk staat ook bij de SSID's waaruit ik kan kiezen, vreemd omdat ik geen gastnetwerk aan heb staan maar dit zou het probleem niet moeten zijn.

Ook dit heb ik geprobeerd maar helaas. :( 

 

Reputatie 1

Ik heb op een gegeven moment mijn oude router aangesloten op het modem en dat blijft goed gaan. Daar heb ik geen problemen mee. 

Maar ik ben er wel achter gekomen waar het probleem zit. 

De DHCP lease tijd bedraagt 1 dag. Na verversing van de leasetijd wordt de verbinding verbroken en niet meer hersteld. Ik daar wat mee zitten experimenteren en idd; als ik de leasetijd op 1 uur zet wordt de verbinding na 1 uur verbroken. 

Dit is een ernstige bug in het dit chinese apparaat. 

Ik ga daar toch even mee sleutelen. 

Reputatie 7
Badge +5

De DHCP lease tijd bedraagt 1 dag. Na verversing van de leasetijd wordt de verbinding verbroken en niet meer hersteld. Ik daar wat mee zitten experimenteren en idd; als ik de leasetijd op 1 uur zet wordt de verbinding na 1 uur verbroken. 

Dit is een ernstige bug in dit chinese apparaat.

De vraag is of deze bug standaard in de fabriek firmware is ingebakken.
T-Mobile heeft in hun oneindige wijsheid besloten om er een T-Mobile firmware van te maken om maar te zorgen dat de “eindgebruikers” maar zeker niets fout kunnen doen.

Gevolg: kreupel gemaakte software waar niet elk wijziging te overzien is voor de programmeur en dit vraagt om problemen.

Ik ben ook een gelukkige gebruiker van een “eigen” router en daarbij horend netwerk achter de Zyxel modem en heb nu en eventueel bij een overstap in de toekomst minder problemen te verwachten. Ik beheer het interne netwerk en al wat daarmee samenhangt zoals wifi en ander Iot apparaten.

Dat er een eigen modem/router keuze gaat komen is voor het gros niet direct nodig alhoewel er steeds meer IoT apparaten bij de standaard gebruikers geïnstalleerd worden.

 

@WB13

Bij Beveiliging is het ook mogelijk om MAC adressen in te stellen, niet alleen voor draadloos maar ook voor bekabelde verbindingen.

Hoe is de werking als je van die optie gebruikt maakt ?

Die optie werkt prima.

Ik heb op een gegeven moment mijn oude router aangesloten op het modem en dat blijft goed gaan. Daar heb ik geen problemen mee. 

Maar ik ben er wel achter gekomen waar het probleem zit. 

De DHCP lease tijd bedraagt 1 dag. Na verversing van de leasetijd wordt de verbinding verbroken en niet meer hersteld. Ik daar wat mee zitten experimenteren en idd; als ik de leasetijd op 1 uur zet wordt de verbinding na 1 uur verbroken. 

Dit is een ernstige bug in het dit chinese apparaat. 

Ik ga daar toch even mee sleutelen. 

Heb je al iets kunnen uitvinden hierop?

Ik heb namelijk nu ook mesh uitgezet in de hoop dat het daaraan lag maar nu lees ik hier dat het dus iets anders is…….

 

Wil daar wel nog aan toevoegen dat de wifi niet iedere keer pas na een dag besluit de mac-verificatie te weigeren hij doet het me soms ook 2X per dag, dus wellicht is er nog iets anders aan de hand. Daarbij soms hebben apparaten langer dan die eene dag wel verbinding aangezien sommige wel verbinding hebben en andere niet (gecheckt voordat ik de mac weer eens uit en aan heb gezet)

Reageer