Beantwoord

meerdere vragen (powerlink, access point)

  • 13 October 2019
  • 3 reacties
  • 418 Bekeken

Hallo,

Gisteren naar een computer speciaalzaak geweest en daar de Ubiquiti Unifi ap-ac-lr gekocht.

Nu heb ik meerdere vragen mbt installatie.

Allereerst mijn setup:
Mijn Huawei HG659 modem staat in mijn meterkast waar het signaal binnenkomt.
Van daar gaat nu via IPTV uitgang een utp kabel naar powerline adapter (die nu nog in een stekkerdoos zit, dus dat moet sowieso anders)
In woonkamer zit een 2e powerline adapter (direct in stopcontact) en die utp gaat via een switch naar m'n settopbox.

Nu werd me gisteren verteld dat het ook mogelijk moet zijn om vanuit het modem, over 1 utp kabel zowel internet als IPTV te sturen.
Deze zou ik dan graag via de powerline adapters bij m'n switch (in woonkamer bij tv) willen laten uitkomen.
Vanuit de switch wil ik dan naar:
Settopbox voor tv
Tv voor internet
Ubiquiti Unifi ap-ac-lr voor verbeterd signaal in rest vh huis.

Zoals boven beschreven heb ik gisteren geprobeerd maar dit werkte niet.
Ik kreeg op settopbox signaal dat niet de juiste kabel is aangesloten.
Tevens ben ik erg benieuwd waar ik het best het access point kan plaatsen.
Heb gisteren m direct aangesloten gehad op de Huawei maar dat werkte niet goed.

Graag tips hoe ik eea moet inrichten.
Moet ik in de instellingen in de Huawei iets anders inrichten? Trunk?

Bedankt alvast!
icon

Beste antwoord door Marcel MCi 13 October 2019, 13:15

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Bij de Huawei (en Draytek) modems van T-mobile wordt inderdaad gewerkt met gescheiden V-lan's voor Internet en TV. Bij de huidige Zyxel modem zijn ze daar vanaf gestapt en kan het wel over 1 kabel.

Als een 2e kabel trekken niet mogelijk is zou je met managed switches moeten werken. Zie onderstaande topic:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/eerste-ervaringen-met-dns-wifi-snelheid-en-tv-internet-op-een-utp-280206

Als de Unify ap op een ander kanaal staat zal dat elkaar niet beinvloeden, maar je kan dan beter de wifi van de Huawei uitzetten.

Op zich kan je de Unify beter centraal in huis plaatsen, of met meerdere a.p.'s gaan werken.

Mvg. Marcel

Hallo Mattihafler,

Voor wat jij wil vanuit de woonkamers kan je het beste twee utp kabels trekken. Bij de Huawei zitten de internet en tv signalen op verschillende VLAN's. Dat gaat dus niet via 1 switch. Je zou met managed switches of een utp-optimizer kunnen gaan werken, maar dan heb je alsnog 1 utp kabel nodig naar de woonkamer.

 

Dank voor je reply Marcel! hmm dat is wel teleurstellend. De verkoper in de winkel had even op internet gezocht en vertelde me dat iptv en internet over 1 kabel naar een switch mogelijk zou moeten zijn.

Ligt het dan aan de Huawei? Dat deze beperkt is in zijn functionaliteit? Of moet ik het meer in de hoek van de switch zoeken?

 

Tevens ben ik ook benieuwd of het “storend”  is als ik de Unifi direct naast het modem positioneer. Direct vanuit de internet uitgang van de Huawei de Unifi in (via PoE adapter).

 

Dank weer!

Reputatie 7
Badge +2
Hallo Mattihafler,

Voor wat jij wil vanuit de woonkamers kan je het beste twee utp kabels trekken. Bij de Huawei zitten de internet en tv signalen op verschillende VLAN's. Dat gaat dus niet via 1 switch. Je zou met managed switches of een utp-optimizer kunnen gaan werken, maar dan heb je alsnog 1 utp kabel nodig naar de woonkamer.

De Ubiquiti moet in ieder geval volledig bedraad aangesloten worden omdat hij ook zijn voeding via de kabel krijgt. (PoE) Om deze werkend te krijgen heb je een applicatie nodig om eea in te stellen. Op de Huawei hoef je volgens mij niets te veranderen.

Mvg. Marcel

Reageer