Beantwoord

Mikrotik configuratie voor T-Mobile glasvezel

  • 14 September 2019
  • 13 reacties
  • 5063 Bekeken

Reputatie 2
Hallo allemaal,

Mijn partner heeft het idee gekregen om glasvezel bij KPN over te stappen naar T-Mobile. So far so good, maar bij mij loopt net alles netjes via mijn Mikrotik router. Reden voor een eigen router zijn de (in)stabiliteit van de Arcadyan/Experiabox en vooral het gebruik van een een VPN-verbinding. Na veel gefrunnik heb ik routed IPTV draaiend en de vaste telefonie gaat via een aparte poort van de Mikrotik naar de Experiabox, die dus enkel nog voor de telefonie gebruikt wordt.

Dus ben ik al maar eens in een vroeg stadium begonnen met het verzamelen van configuratiegegevens. Maar daarbij valt me op dat eigenlijk nergens een duidelijk overzicht te vinden is van de gebruikte (formaten van) inloggegevens, IP-adressen, VLAN's. Ik heb namelijk het snode plan opgevat om alle KPN-gerelateerde verbindingsgegevens te vervangen door de T-Mobile-gegevens en voor de rest alles bij het oude te laten.

Vandaar mijn vraag of iemand ergens een lijstje of linkje heeft naar een overzicht van de opbouw van een T-Mobile verbinding.

Alvast dank!
Ronald
icon

Beste antwoord door Brian 22 November 2019, 15:07

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
hier kan je alle info vinden
je eigen modem bij tmobile thuis

Ik heb net 2 weken t-mobile. Internet TV en bellen

En het vandaag werkend gekregen met een Mikrotik RB2011.

ik heb de config  van https://netwerkje.com/routed-iptv gevolgd en de VLAN id aangepast naar de t-mobile vlans 300 en 640

VLAN interface 300 en 640 zijn DHCP client

640 alleen met option 60

mijn interne DHCP server geeft option 60 mee en 28 (broadcast adres)

Dus geen manage switch er tussen maar de RB2011 op ethernet 1 de UTP kabel.

Dus IPTV in mijn LAN en niet op een appart Vlan.

vlans sie ik heb gebruikt:  300 internet en voor 640 iptv

Alleen vaste telefonie werkt nog niet.

Ook heb ik als WAN IP een ander ip dan de zyxell router beetje vreemd?

adres reeks 5.x.x.17/23 met de zyxell 5.x.x.254

 

 

 

 

 

toch heb ik nog wel wat issues. TV valt weg of ik kan alleen NPO 1 2 en 3 ontvangen.

Dan gebruik ik even de originele modem om alles weer actief te krijgen maar dit werkt soms ook niet .

Dus als iemand een goede config heeft voor iPtV graag.

Internet werkt perfect.

Telefonie niet aan de praat gekregen.

Update:

Ik ben met een default config van Mirotik begonnen.

Ik heb het nu werkend.

https://netwerkje.com/routed-iptv met wat kleine aanpassingen.

maar..

TV stop na een paar minuten. Channel change met remote lost het op.

Download snelheid wordt geknepen door IPTV. Als de TV box uitstaat heb ik genoeg bandbreedte

Update:

 

1 probleem opgelost. Het stoppen na een paar minuten van de TV,

Dit door de firewall rules te verplaasten  (volgorde ).

Nu blijft de TV aan.

Wat betreft de snelheid.. Ik gebruik een Aruba IAP105. voor mijn Wifi. TV player is bekabeld aangesloten, Deze heeft een ipadres in de DHCP range van mijn LAN.. Als de tv aanstaat heb ik over wifi een trage download en normale upload. TMet de V uit is alles ok. Maar als ik mijn laptop met een Ethernet kabel verbind heb ik wel een snelle verbinding. Of de TV nu aan of uit staat. Geen verschil.

 

OK, snelheid probleem tijdens tv kijken is opgelost.

 Er wat iets mis met mijn IAP. Toevallig opgelost bij het opnieuw configureren van een 2e IAP.

1 ding.

Soms gaat de routering verkeerd. Ik zie dat de TV de gids niets meer laat zien en op een gegeven moment heeft de mediaplayer moeite met zappen en programma info blijft weg.

Ik set dan mijn vlan300 interface even uit. Dan even wachten en zappen en dan werkt alles weer. vlan300 kan dan weer aan. Dus het pakketje wat de info opvraagt gaat over het verkeerde vlan naar buiten.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@martijnvand Hoi, daar gaan we wat aan doen! Mag ik je postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw IBAN in een privéberichtje? Dan controleer ik zo snel mogelijk hoe ik je ga helpen. :wink:

 

Hoe je een privébericht stuurt, lees je in dit topic: https://community.t-mobile.nl/alles-over-de-community-457/hoe-stuur-ik-een-privebericht-242953.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@martijnvand 

Is het niet zo dat je jouw Vlan300 tags moet configureren op de WAN? Onze IPTV gebruikt Vlan640, dan zou je poorten 3 en 4 moeten taggen met die vlan.

Bij een Bridged iptv zeker, dan zit het IPTV VlAN in een ander subnet. Maar hier "routed” iptv heb ik iptv in het zelfde subnet als mijn lan. en krijg de box een ipadres in dezelfde reeks als bijv mijn laptop of playstation.

 

 

Reputatie 4

Hi @martijnvand, bedankt voor je terugkoppeling! Ik raad je aan om de TV Box rechtstreeks aan te sluiten op het modem. Zo voorkom je onnodige extra configuraties. Ik weet zeker dat je de TV Box hiermee weer goed werkend krijgt!

Hi @martijnvand, bedankt voor je terugkoppeling! Ik raad je aan om de TV Box rechtstreeks aan te sluiten op het modem. Zo voorkom je onnodige extra configuraties. Ik weet zeker dat je de TV Box hiermee weer goed werkend krijgt!


Hoi,

Nee dat wil ik niet. Ik wil een extern WAN IP op mijn eigen router. Ik wil een VPN naar huis. Ik wil mijn eigen website hosten. Ik wil mijn data kunnen delen met anderen. Ik wil zelf mijn firewall en regels maken.  Ik wil het modem best blijven gebruiken voor de TV en telefonie  maar niet voor internet.

Dus als dit kan…?

 

Reputatie 7

Hi @martijnvand, in theorie is dat mogelijk maar hier bieden we officieel geen ondersteuning op, je krijgt bij je abonnement namelijk een modem van ons geleverd. :wink: Maar gelukkig biedt de Community vaak wel uitkomst. Hier, hier, hier, hier, hier en hier vind je topics van mensen die je voor zijn gegaan, hopelijk kan je hier voldoende uit halen om ook jouw opstelling werkend te krijgen!

Reageer