Beantwoord

Modem herstart bij gebruik Chromebook

  • 8 September 2020
  • 3 reacties
  • 241 Bekeken

Hallo,

Ik heb sinds kort glasvezel via T-mobile. Nu heb ik een probleem met de Zyxel Modem. 
Ik heb meerdere apparaten in huis die allemaal prima werken maar op het moment dat ik de Chromebook van mijn zoon verbinding laat maken met mijn wifi systeem (TP-Link  Omada) gaat direct de Modem herstarten. De wifi instellingen van de Zyxel staan uit.
Ik heb vandaag de Zyxel modem gereset en de wifi AP’s opnieuw ingesteld maar de modem blijft herstarten. 

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

icon

Beste antwoord door Brian 11 September 2020, 11:30

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7

Hi @rikcivic, ik denk graag met je mee! Met het herstarten van de modem bedoel je dan dat hij letterlijk echt helemaal opnieuw opstart als in een reset? Heb je toevallig netwerk instellingen handmatig vastgezet? IP-adressen en dergelijke? In dit soort gevallen kan het handig zijn om de modem en de TP-Link echt een fabrieksreset te geven en de Chromebook de Wifi instellingen compleet te laten “vergeten”. Dit lost eventuele netwerkconflicten op en de modem en TP-Link halen dan direct de nieuwste updates binnen. Laat zeker weten of het gelukt is! 

Hallo @Brian,

Met herstarten bedoel ik inderdaad dat de modem een reset doet. Alle lampjes gaan uit en de modem gaat weer opstarten. 
De modem deelt de DHCP adressen uit in het netwerk en alleen de TP-Link wifi controller en AP's hebben statische IP adressen.
Ik heb de modem en mijn TP-Link al een keer opnieuw naar de fabrieksinstellingen gezet en ook de Chromebook heb ik al een keer naar de fabrieksinstellingen hersteld maar nog steeds hetzelfde resultaat. De TP-link apparaten zijn alle voorzien van de laatste firmware. Van de Zyxel moden weet ik dat niet omdat die geen firmware update functie heeft.
In de log van de TP-Link controller zie ik geen vreemde dingen als de Chromebook verbinding maakt. De log van de Zyxel is leeg.
Wel ben ik er achter gekomen dat wanneer ik op mijn wifi netwerk 5ghz uit zet de modem niet herstart.
Maar zodra ik 5ghz weer aanzet de modem direct weer een herstart doet als de Chromebook aan gaat.
Ook heb ik even snel een andere router geprobeerd (draytek vigor 2920) deze herstart niet (ook niet met 5ghz netwerk) maar deze router haalt de maximale internet snelheid niet.

Ik hoop dat jullie nog wat ideeën hebben waar het aan zou kunnen liggen. 5ghz uitgeschakeld laten staan is geen optie.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @rikcivic, welkom op de Community!

Brian heeft je al aardig op weg geholpen, maar jammer genoeg werken de factory resets niet. Nu gaan we verder kijken, het is wel frappant dat de 5 Ghz frequentie uitzetten effect heeft op het herstarten - in ieder geval wanneer het Zyxel modem aangesloten is. Het Draytek modem (de 2920) heeft geen Wifi functionaliteit, toch? Dan klopt het namelijk ook dat het niet uitmaakt welk netwerk openstaat, dit zou geen gevolgen moeten hebben voor de connectiviteit in dat geval.

Welk type Chromebook heeft je zoon? Het lijkt wel alsof de Chromebook de 5 Ghz functie niet ondersteunt en daarom geforceerd het modem een reboot uitvoert. Wellicht dat dit nonsens is, maar ik probeer te achterhalen waar het euvel vandaan komt. Wat gebeurt er wanneer je de TP Link(s) ontkoppelt en de Chromebook direct verbinding laat maken met de Zyxel? Valt de boel dan ook uit, of gebeurt dit echt alleen wanneer alles aangesloten is en het netwerk in Mesh staat?

Reageer