Beantwoord

Modem in Bridge modus met Google Nest Wifi


Klussen gaat me wel aardig af, maar de uitleg die de klantenservice me stuurde daar kan ik geen soep van maken. Ik wil mijn modem als bridge instellen zodat ik vooral mijn Google Nest Wifi kan gebruiken. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik dat moet doen? Ik kreeg de link naar dit forumtopic gestuurd, maar ik kan niet eens vinden waar ik die instellingen kan wijzigen.

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 21 June 2020, 10:21

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Jeroenahb,

Het modem in bridgemode zetten is helaas niet mogelijk. Zie ook het antwoord en alternatief in onderstaande topic-link:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/modem-als-bridge-instellen-routerfunctie-uit-316024

Mvg. Marcel

Hi Marcel,

 

Dank je voor je snelle reactie. Folkert heeft daar het beste antwoord gegeven, maar ik heb GEEN idee hoe ik doe wat hij zegt dat je kan doen...

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb geen ervaring met Google wifi. Zover ik kan vinden gebruikt deze een andere ip range als het T.M. modem n.l. 192.168.86.x. (T.M. 192.168.1.x) Je kan hem dus aansluiten op het modem en er zal m.i. geen conflict ontstaan.

Ok. Mijn Google wifi (ik heb eerder ook al een TP-Link Deco geprobeerd) geeft alleen maar een kwart van de snelheid van mijn normale modem. Kan ik hier nog wat aan veranderen denk je?

Reputatie 7
Badge +2

Dat heeft wellicht te maken of je via 2.4 of 5 Ghz verbonden bent. Welke snelheden heb je het dan over?

Zie ook:

Google wifi

Normaal glasvezelverbinding met ongeveer 100mbps en op de google wifi nu ongeveer 2mbps.

Wifi is van veel factoren afhankelijk, dus als je de snelheid op WIFI niet haalt is niet zo bijzonder, krijg je wel de snelheid binnen als je bedraad meet op het TM modem.

 

Dan is het zaak uit te gaan zoeken waarom de Google wifi het niet haalt, is deze bedraad aangesloten op het TM modem of gebruik je hem als repeater?

Reputatie 7
Badge +15

@Jeroenahb

Ik las net Dit artikel en daarin staat dat Google nest wifi en Google wifi geen VLAN tagging ondersteunen dus dan valt de optie DMZ ook weg.

Wat wel een oplossing is, staat ook in dat artikel dat je een managed switch plaatst tusse modem en Google nest wifi zodat je de internet en tv VLANs kunt scheiden.

Netgear GS108E Managed switch

Edit tenzij je een huawei of Draytek hebt dan zou je hem direct op poort 1 of 2 kunnen aansluiten.

Met de Huawei wel een aantekening, die gaat met de komende upgrade ook naar any poort any service, ben je weer terug bij af.

En in plaats van de Netgear zou ik voor de TP link gaan, minder ellende mee en net zo duur, en gezien het uiterlijk en innerlijk is het alleen verschil van de firmware.

Hi @Waqqas,

Ik kreeg de tip dat jouw antwoord het meest accuraat is. Ik heb dus een Zytel modem staan in onze meterkast waar glasvezel binnenkomt. Deze heeft de monteur van Guidion verbonden aan een ander apparaat, ik gok een router (?). Als ik jouw artikel volg, dan zou ik daar dan de Google Nest Wifi op aansluiten, toch?

Moet ik dan vervolgens nog wat anders doen, instellingen veranderen of iets dergelijks? Zo ja, wat dan en vooral, HOE? De termen VLAN, DMZ zeggen mij te weinig om daar zelf iets mee te kunnen.

 

Ik heb uit armoede nu een derde Google Wifi gekocht en die staat nu naast mn laptop, nog steeds heb ik nu maar 16mbps van de max 100mbps die ik van mn T-Mobile modem heb. 

Nu vind ik die snelheid nog niet eens het belangrijkst, ik wil gewoon zonder buffering een filmpje kunnen kijken -op ziggosport bijvoorbeeld- en dat lukt nu in het geheel niet.

Reputatie 7
Badge +15

De glasvezel kabel is aangesloten op een glasvezelkastje die verbonden is met een zwarte mediaconverter en daarop zit de Zyxel modem/router aangesloten.

De zyxel stuurt via elke poort een tv signaal en internet signaal wat de Google nest wifi niet (goed) ondersteund. Daarom geven ze aan in het artikel om te zorgen dat er alleen een internet signaal naar de Google nest wifi gaat en dit kan door een switch met vlan functionaliteit om de signalen te scheiden of misschien heb je zelf nog een extra router die je op de Zyxel aan kan sluiten en vervolgens daar de Google nest wifi op aansluiten.

Dat je nu geen snelheid haalt is simpel te verklaren, lopen nu 2 data stromen naar de Google’s, Internet en TV, je moet met een managed switch er tussen de 2 scheiden zodat er maar door komt naar de Google’s, het Internet, de TV data verstoort het Internet waardoor het tegenwerkt.

@Jeroenahb

Ik las net Dit artikel en daarin staat dat Google nest wifi en Google wifi geen VLAN tagging ondersteunen dus dan valt de optie DMZ ook weg.

Wat wel een oplossing is, staat ook in dat artikel dat je een managed switch plaatst tusse modem en Google nest wifi zodat je de internet en tv VLANs kunt scheiden.

Netgear GS108E Managed switch

Edit tenzij je een huawei of Draytek hebt dan zou je hem direct op poort 1 of 2 kunnen aansluiten.

 

Goedemiddag.

Ik heb zojuist deze switch binnengekregen om enkel het internetsignaal van mijn Zyxel-modem naar mijn Google Home WiFi te sturen.

Ik heb echter geen idee wat ik moet instellen om dit mogelijk te maken.

De switch opgehangen in de meterkast en de ethernet kabel van het modem naar de switch in poort 8 gestoken en de ethernetkabel van de Google Nest Wifi in Poort 1 van de switch.

Kan iemand mij vertellen wat ik vervolgens in de web interface van de NetGear moet instellen om dit voor elkaar te krijgen?

 

Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @wesley963 

Je kunt deze guide volgen. Hij is Engelstalig maar erg simpel, instructies staan er stap voor stap beschreven.

https://kb.netgear.com/31026/How-to-configure-a-VLAN-on-a-NETGEAR-managed-switch

Vlan 300 is internet en vlan 640 iptv, priority kun je op 0 laten.

je kan ook eens kijken naar deze guide

Zo dat was snel, super!

Bedankt voor de handleiding!

 

Even check check dubbed check, of ik het goed gesnapt heb.

Poort 1 van de Switch gaat naar het modem.

Poort 2 gaat naar de Google Nest WiFi.

 

Onder de advanced VLAN settings:

VLAN Configuration: VLAN ID: 300, Port Members: 1 en 2

VLAN Membership: VLAN ID: 300, Poort 1: Tagged, Poort 2: Untagged

Port PVID: Port 2 op PVID 300.

 

Kloppen de instellingen dan op deze wijze?

 

Opnieuw alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +15

@wesley963

Ik zie zo niks verkeerds.

Werkt de Google home WiFi wanneer aangesloten op poort 2?

Internet via de Google Nest WiFi werkt perfect.

Ook uit de speedtest lijkt de snelheid overeen te komen met hetgeen T-Mobile levert volgens het abonnement.

 

Ik hoop dat dit de oplossing is voor mijn wegvallende internetverbinding.

Super bedankt voor je support!

Reageer