Vraag

Mogelijkheid ruilen modem

  • 11 augustus 2020
  • 30 reacties
  • 605 Bekeken

Reputatie 1

Is het al mogelijk om een modem te ruilen. Ik heb nog een draytek router maar deze heeft 2 problemen. 

1: poort 3 en 4 zijn niet te gebruiken. (ik heb geen tv)

2: mijn internetsnelheid valt soms naar 150mbit (heb gigabit). En een reboot is niet voldoende. Ik moet dan het modem compleet terugzetten naar fabrieksinstellingen en dan de config terugzetten.

 

Kortom. Vervelend. 

Ik hoop dat T-mobile nu eindelijk de mogelijkheid bied een ander type modem sturen. Desnoods omdat deze gewoon kuren vertoont


30 reacties

Reputatie 7
Badge +17

In het topic Draytek vervangen mist denk ik nog iets onder waarschuwing en dat is ga hier alleen mee aan de slag als je het zelf kan wat wel in de reacties daar wordt genoemd. Waarschuwing over schade staat er al.

Belangrijk wat de monteur ook doet is achteraf wanneer alles werkt de werkende verbinding aanmelden bij de technische dienst zodat ook alles administratief goed staat.

Reputatie 1

Ik moet helaas de monteur afbellen vanwege ziekte. Het is weliswaar geen corona maar volgens de regelementen mogen ze niet komen. Ik moet dus wachten totdat dat voorbij is. Wat helaas een aantal maanden kan duren. 

Ik moet het dus nog even volhouden. Of het toch zelf doen. Ik weet dat het niet "mag" maar aangezien de FTU niet wordt aangeraakt ben ik er niet zo bang voor.

Wat ik trouwens niet snap is dat er wel een topic is over een eigen modem waar je een mediaconverter voor moet gebruiken. Waar t-mobile vrolijk over meepraat. Maar als ik de mediaconverter wil aansluiten met een modem van t-mobile dan kan dat opeens niet. 

Voor nu kan dit dus op slot

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @andytuinman3, wat @Marcel MCi aangeeft klopt als een bus! Het is niet zozeer dat we jou het aansluiten niet toe vertrouwen, maar meer dat als er schade ontstaat aan het FTU of de apparatuur, de servicegarantie op losse onderdelen vervalt. Het betreft zeer fragiele apparatuur en dat is ook precies de reden dat we het door een gecertificeerde monteur laten installeren. 

Super dat je het liever zelf wilt doen, maar dat is niet aan te raden. Mocht er straks namelijk hulp nodig zijn omdat een onderdeel defect is of de verbinding niet blijkt te werken, dan kunnen wij je niet langer helpen. Twee weken is erg lang, gelukkig komen ze de 31e! Heb je de afspraak kunnen bespoedigen? 😄

Reputatie 1

Ok maar betekent dit dan ook dat het niet mag.

De kabel vanuit de FTU is al vervangen kort geleden dus daar verwacht ik geen problemen mee. Dus het enige is: moet ik echt 2 weken wachten of mag je het ook zelf doen? Zonder de kabel. In de FTU te vervangen

Reputatie 6
Badge +2

De modem en converter moet in principe door een monteur aangesloten worden. De monteur kan dan meteen de glasvezelkabel vanuit het ftu preventief vervangen (dit mag de klant niet zelf doen), en de mediaconverter op de juiste manier instellen. (Dipswitches)

Mvg. Marcel

Reputatie 1

@Brian Ik heb bericht gehad dat het modem (en neem aan de media converter) onderweg is.

Krijg er wel gelijk een guidion mail erachteraan. Mag ik die negeren aangezien ik het zelf aansluit. Of moet ik ze even bellen? Aangezien de glasvezel al actief is hoef ik niks te doen met de FTU. Dit is dus prima zelf aan te sluiten. 

Reputatie 7
Badge +8

Haha ondanks de bloemrijke bewoording zit je er niet ver naast @yalerta:sweat_smile:  @andytuinman3 Het is op het moment wat druk vanwege de vakantieperiode maar ik dat je snel bericht ontvangt. Ik heb er bij mijn collega's op aangedrongen om de modem inderdaad om te wisselen voor een Zyxel.  

Reputatie 5
Badge +2

Ik verwacht dat het bij de toiletgebouwen wat drukker is door de vele kampeerders die dit jaar in ons mooie eigen land blijven :cowboy::girl_tone4:

Reputatie 1

@Brian & @Piotr is er al bekend of de technische dienst zijn plasje al heeft kunnen doen over dit issue? 

Weet het niet zeker, maar dacht dat Port forwarding een dingetje was.

Reputatie 1

Drayreks worden niet meer vervangen voor een Draytek als ik het goed begrepen heb en krijg je bij vervanging de T50, of je daar gelukkig van kan worden is een goede vraag, moeten ze hem wel een sruk beter hebben gemaakt.

Zolang hij gigabit aankan en port forwarding gewoon werkt vind ik het prima. WiFi gaat via mijn unifi ap's. En ik denk dat alles beter is dan de draytek nu.

Drayreks worden niet meer vervangen voor een Draytek als ik het goed begrepen heb en krijg je bij vervanging de T50, of je daar gelukkig van kan worden is een goede vraag, moeten ze hem wel een stuk beter hebben gemaakt.

Reputatie 1

@andytuinman3, Het grote probleem is dat als alle standaard stappen zijn doorlopen van kabels, resetten, speedtest en weet ik wat nog meer met duidelijke onderbouwing de Technische specialisten zich er over moeten buigen voordat er wat mag worden ondernomen, en als dat alleen dit soort problemen op hun bordje komt alla dan kan het nog best vlot gaan, maar ze krijgen alles op hun bordje, van het missen van een kabeltje in een instalatie pakket of het hele pakket tot de zware gevallen, ze moeten teveel en soms sijpeld het door dat ze zich er makkelijk vanaf maken, een lijnmeting, goed prima case closed en we beginnen weer van voren af aan.

Zou beter zijn dat het werkt zoals bij KPN, de klantenservice en moderators op het forum mogen ook zaken oplossen, Modems en boxen vervangen als er een duidelijke aanleiding toe is, word het te complex of lastig kunnen ze een monteur sturen, en daarna komt pas de Technische dienst er aan te pas.

Veel korter lijntje met een overbelaste tussenstap er tussen uit, alleen bij twijfel worden die erbij gehaald.

Bij jou heb ik geen enkele twijfel dat die oude bejaarde Draytek aan zijn einde begint te lopen en nodig aan vervanging toe is, maar dat gaat nog wel even duren op deze manier.

Ik zou inderdaad verwachten dat de moderators zelf dit soort stappen ook zou kunnen uitvoeren. Maar nu is het een beetje doorspelen om het doorspelen.

Maar ja ik zie wel waar het op uit komt.

 

Maar T-mobile alsjeblieft 1 ding:

Kom alsjeblieft niet terug met "we sturen een monteur om het modem te vervangen" 

@andytuinman3 , Het grote probleem is dat als alle standaard stappen zijn doorlopen van kabels, resetten, speedtest en weet ik wat nog meer met duidelijke onderbouwing de Technische specialisten zich er over moeten buigen voordat er wat mag worden ondernomen, en als dat alleen dit soort problemen op hun bordje komt alla dan kan het nog best vlot gaan, maar ze krijgen alles op hun bordje, van het missen van een kabeltje in een instalatie pakket of het hele pakket tot de zware gevallen, ze moeten teveel en soms sijpeld het door dat ze zich er makkelijk vanaf maken, een lijnmeting, goed prima case closed en we beginnen weer van voren af aan.

Zou beter zijn dat het werkt zoals bij KPN, de klantenservice en moderators op het forum mogen ook zaken oplossen, Modems en boxen vervangen als er een duidelijke aanleiding toe is, word het te complex of lastig kunnen ze een monteur sturen, en daarna komt pas de Technische dienst er aan te pas.

Veel korter lijntje met een overbelaste tussenstap er tussen uit, alleen bij twijfel worden die erbij gehaald.

Bij jou heb ik geen enkele twijfel dat die oude bejaarde Draytek aan zijn einde begint te lopen en nodig aan vervanging toe is, maar dat gaat nog wel even duren op deze manier.

Reputatie 1

Zo, het gaat lekker.

Precies alle stappen zijn we nu aan het volgen zoals ik al aangaf in mijn reactie waarin ik @andytuinman3 succes toe wenste.

  1. geef wat meer informatie over lampjes en tijdstippen. zit je wel op de kabel?
  2. we laten het door onze techneuten onderzoeken.

Voor mijn beeldvorming heb ik eigenlijk het idee dat @andytuinman3 niet zomaar een user is die zichzelf afvraagt waar de “any key” op zijn toetsenbord zit maar een redelijke kennis omtrent het basis netwerk gebeuren heeft. Dit gelet op de opmerking over het terug plaatsen in de Draytek van de configuratie instellingen.

 Maar in ieder geval wat actie naar @andytuinman3 toe. Ik begrijp best dat webcare bij monde van @Brian en @Piotr bepaalde procedures volgen. Maar tonen weinig durf om die beeldvorming van mij over te nemen en de procedure een stuk te bekorten. Waarschijnlijk teveel mensen in de “ivoren toren” (dank @Doornekamp33 ) boven zich die het allemaal zo goed weten.

Ik dank je voor de mooie woorden 😛. Ik ben inderdaad geen basic user. (al weet ik nog steeds niet waar die any key zit :p) Maar goed als jarenlang network Engineer te zijn in enterprise omgevingen heb ik wel wat kennis opgedaan 😉.

 

Maar ik snap ook waarom ze dit wel doen. Ik zie op het forum te veel berichten binnen komen met "waarom haal ik geen 500/750/1000 mbit op mijn iPhone of Mac book met wifi" tja zie dat maar eens uit te leggen. Ze moeten 1 lijn trekken met hulp verlenen denk ik zo. 

Alleen ik snap zelf ook niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt en allerlei riedeltjes moeten lopen met de technische dienst terwijl ik zelf alle conclusies heb doorgegeven. 

Het ligt niet aan de T-Mobile lijn.

Het ligt niet aan mijn netwerk en end clients

En als ik het modem Factory reset en dan de config terugzet die ik 5 min geleden gebackuped heb dat alles weer werkt. Dus ook geen config issue. Blijft er maar 1 ding over.

En zoals gezegd dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Maar ja ik doe ook niet elke dag een speedtest en alles wat wel de volle gig gebruikt zijn allemaal automatische processen waar ik geen omkijken naar heb. Dus de precieze tijd weet ik niet. Modem was 766 uur online sinds de laatste herstart dus kan best zijn dat het maandelijks is. 

 

Oftewel op een plek als het forum waar alles goed terug te lezen is met wat voor persoon je te maken hebt, en alle bewijzen die aangeleverd worden. Kunnen ze toch wel al sneller een conclusie trekken zonder dat we een 8 ogen principe gaan krijgen en alleen maar extra uurlonen kwijt zijn om op hetzelfde neer te komen.

 

Dan is het wisselen van een Huawei en Asus in mijn geval goedkoper, kosten voor 2 Fritzboxen 140 euro, en daar heb ik niemand uit die “ivoren toren” voor nodig.;)

En eigenlijk dacht ik dat voormalig staatsbedrijf KPN zo star met procedures was, vallen die mee in dit soort gevallen, las net een klacht dat het wel 2 dagen duurde voordat de monteur aan huis kon komen.

Reputatie 5
Badge +2

Zo, het gaat lekker.

Precies alle stappen zijn we nu aan het volgen zoals ik al aangaf in mijn reactie waarin ik @andytuinman3 succes toe wenste.

  1. geef wat meer informatie over lampjes en tijdstippen. zit je wel op de kabel?
  2. we laten het door onze techneuten onderzoeken.

Voor mijn beeldvorming heb ik eigenlijk het idee dat @andytuinman3 niet zomaar een user is die zichzelf afvraagt waar de “any key” op zijn toetsenbord zit maar een redelijke kennis omtrent het basis netwerk gebeuren heeft. Dit gelet op de opmerking over het terug plaatsen in de Draytek van de configuratie instellingen.

 Maar in ieder geval wat actie naar @andytuinman3 toe. Ik begrijp best dat webcare bij monde van @Brian en @Piotr bepaalde procedures volgen. Maar tonen weinig durf om die beeldvorming van mij over te nemen en de procedure een stuk te bekorten. Waarschijnlijk teveel mensen in de “ivoren toren” (dank @Doornekamp33 ) boven zich die het allemaal zo goed weten.

Reputatie 6
Badge +2

Hey @andytuinman3,

Bedankt voor je aanvullende informatie! Ik wil dit toch graag door onze techneuten laten onderzoeken. Het is namelijk niet de bedoeling dat jij je snelheid telkens moet herstellen met een fabrieksreset. Het kan eventjes duren eer we een terugkoppeling ontvangen, maar je hoort in ieder geval van ons!

Reputatie 1

Dit is voordat de router is gerest (naar factory default) Ik heb hem wel al meerdere keren opnieuw uit en aan gezet.

 

En dit is na een factory reset en terugzetten van het config bestand:

 

 

 

 

Verder niks aangepast. Geen andere kabels. Gewoon zoals het altijd is. 

Reputatie 1

Lampjes:

Act knippert op constante snelheid.

Wan knippert niet constant (wat logisch is)

Fiber brand voortdurend. 

 

Aan de bekabeling ligt het ook niet. Aangezien ik binnen het netwerk wel gigabit snelheden haal vanaf dezelfde machine naar mijn Nas. 

Reputatie 1

Hi all, ik snap de beeldvorming in deze. Er zijn inmiddels niet veel Draytek modems meer “in het veld” maar vooralsnog hebben we er niet voor gekozen om de nog bestaande Drayteks om te wisselen maar het gaat via natuurlijk verloop.

Dat gezegd hebbende @andytuinman3 moet de modem natuurlijk wel gewoon goed functioneren en bij defecten vervangen we deze. Gebeurt het wegvallen van de snelheid op de bekabelde verbinding of alleen via Wifi? Gebeurt het op specifieke momenten of willekeurig? En welke lampjes branden er op dat moment ngo op de modem? Ik hoor het graag dan ga ik voor je aan de slag!

Uiteraard op kabel. WiFi snelheden beschouw ik altijd als "niet het probleem van de provider" (bij mij dan: aangezien ik zelf m'n eigen ubiquity apparatuur heb hangen) . Dit gebeurd willekeurig. Modem blijf wel gewoon werken (op lagere snelheid) . Lampjes weet ik even niet zo. Kijk ik als ik thuis ben na. Toevallig loopt het probleem nu weer dus moet morgen het modem weer een factory reset geven.

 

Betreft allemaal Cat6 kabels

Reputatie 7
Badge +8

Hi all, ik snap de beeldvorming in deze. Er zijn inmiddels niet veel Draytek modems meer “in het veld” maar vooralsnog hebben we er niet voor gekozen om de nog bestaande Drayteks om te wisselen maar het gaat via natuurlijk verloop.

Dat gezegd hebbende @andytuinman3 moet de modem natuurlijk wel gewoon goed functioneren en bij defecten vervangen we deze. Gebeurt het wegvallen van de snelheid op de bekabelde verbinding of alleen via Wifi? Gebeurt het op specifieke momenten of willekeurig? En welke lampjes branden er op dat moment ngo op de modem? Ik hoor het graag dan ga ik voor je aan de slag!

Reputatie 1

Hallo @andytuinman3 

Hier heb je dan alvast een link die je nodig hebt voor het vervangen van je Draytek :

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

En dit is de mediaconverter :

https://www.bol.com/nl/p/tp-link-mc220l-gigabit-media-converter/9200000008278690/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-49170247395-S-441243199870-9200000008278690&gclid=CjwKCAjwps75BRAcEiwAEiACMeVb3vOWV6fg_rpwtxpXkPVeD24S1--Nvulb-xj7wMaVZlkpZuKL9xoCiscQAvD_BwE

 

Thanks ja ik weet precies wat ik nodig heb en hoe het moet. Gelukkig al jaren ervaring met eigen modems aansluiten. Heb zelf ook een eigen device aan mijn T-mobile verbinding gehad. Maar dat was een Palo Alto firewall die ook prima de "modem" functie over kon nemen. Helaas moest ik die weer inleveren toen ik stopte met werken bij mijn toenmalige werkgever.

Ben zelf Network and Security engineer dus komt wel goed van pas :). Maar ja daar heb ik niks aan als T-mobile zelf niet meebeweegt. 

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @andytuinman3 

Hier heb je dan alvast een link die je nodig hebt voor het vervangen van je Draytek :

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

En dit is de mediaconverter :

https://www.bol.com/nl/p/tp-link-mc220l-gigabit-media-converter/9200000008278690/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-49170247395-S-441243199870-9200000008278690&gclid=CjwKCAjwps75BRAcEiwAEiACMeVb3vOWV6fg_rpwtxpXkPVeD24S1--Nvulb-xj7wMaVZlkpZuKL9xoCiscQAvD_BwE

Reputatie 1

... vanuit hun ivoren toren …

Oh is dat de uitdrukking ervoor :grin:

Ik moet inmiddels terug komen op mijn kosten raming. Een Draytek omwisselen voor een Zyxel met mediaconverter moet toch minstens op 250 euro ingeschaald worden door de noodzakelijke monteur die de mediaconverter moet plaatsen en het fiber connectortje daarin moet bevestigen. Sorry. 

Tja ze kunnen ook de spullen opsturen en het mij zelf laten doen geen probleem. Hoeft geen monteur aan te pas komen. Maar ik ben bang dat ik maar een ander modem moet gaan kopen en zelf maar moet ombouwen als T-mobile hier geen gehoor aan geeft.

Reageer