Beantwoord

nas bereiken met domeinnaam

  • 16 October 2018
  • 18 reacties
  • 1985 Bekeken

Reputatie 1
hey allen,

Ik probeer mijn nas thuis te bereiken via een domeinnaam. Van buitenaf werkt het prima, maar wanneer ik binnen het thuis netwerk doe krijg ik na lang wachten krijg ik de volgende melding:

Deze site is niet bereikbaar

ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

Ik gebruik de DNS server 8.8.8.8 (van Google)

Iemand tips hoe ik het werkend krijg?
icon

Beste antwoord door Brian 24 October 2018, 12:48

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 1
ik vergat te melden dat wanneer ik het interne IPnummer van de NAS gebruik dan werkt het prima
Reputatie 1
Ik heb een eigen Router in het netwerk hangen. De Unifi USG, ik had gehoord dat ik iets met een hairpin moet doen. Dit kan alleen via de Terminal want best lastig is :(

Ik hoop dat dit simpeler kan?
Reputatie 7
Badge +3
@stefsegers

Voor mij nogal een rare manier van werken, om vanuit je eigen netwerk via buitenom bij je NAS op je tafel naast je computer ... waar je op zit .. te komen.

Is net zoiets als op de deurbel drukken vanuit je keukenraam en dan naar de deur lopen om even voor jezelf deur open doen ... waarom zou ik de deur voor mijzelf open doen, terwijl ik al binnen ben ... ik sta toch niet buiten? .. waarom zou ik dan aanbellen?
Zie je hoe bizar dat klinkt?

Ben dan ook vooral heel erg nieuwsgierig waarom je dat zou willen doen op die manier en wat voor voordeel zou je daaruit willen of kunnen halen?
Wie heeft je aangezet om op deze manier vanuit je LAN bij je NAS IP te komen?

ik vergat te melden dat wanneer ik het interne IPnummer van de NAS gebruik dan werkt het prima


Dat is ook de ICT manier, wat binnen zit .. vanuit binnen benaderen en vooral wat binnen moet blijven, ook nooit beschikbaar maken vanuit buiten.

De opzet vanaf buiten om bij je NAS te komen is goed, maar vanuit je eigen LAN doe je dat via je NAS LAN IP .. en heb je inderdaad geen last van hairpin restrictions van sommige routers/modems.
Reputatie 1
Bedankt Pieter voor je reactie. Misschien handig om t iets beter uit te leggen.

ik gebruik bijvoorbeeld nzbget op de nas. Als ik op kantoor ben wil ik met een bookmark naar deze pagina gaan. En dat werkt uiteraard... om voor elke service nu 2 bookmarks te maken is echt irritant om steeds te switchen

gek genoeg had ik bij Kpn geen last ervan en kon ik altijd intern dezelfde bookmark gebruiken als buiten t netwerk

dit is dus puur een luxe probleem....
Reputatie 7
Badge +3
@stefsegers

Ja dat is inderdaad beetje dubbel op.
Weet niet of je het vanaf 1 PC/Laptop doet, maar dan kom je al snel in je hosts file terecht.
Dat is een bestandje op je PC waar je dan een verwijzing in opneemt als je een bepaald webadres intikt in je browser.
Je kunt het zien als een soort van DNS op die PC.

Zo vewijst standaard 127.0.0.1 naar je localhost

Hier een link hoe je dat zou moeten doen

https://www.webhosting.uk.com/kb/how-to-update-hosts-file-entry-on-windows-ubuntu-and-mac/

NOTE: Maak wel eerst een backup van je bestaande hosts file
Reputatie 1
Hosts file bewerken is idd een slim idee!

gebruik wel iPad en iPhones en 2 laptops... maar als t op de main laptop opgelost is dan is dit een goede oplossing

mooier zou zijn Iets op modem niveau
Reputatie 7
Badge +3
@stefsegers

Het hosts file is niet echt het meest ideaal, dan is de volgende zet een eigen interne DNS draaien ... maar dat is dan ook weer heel andere koek ... maar wel de beste.

Hopelijk lukt het eerst op deze manier.
Reputatie 6
@stefsegers Ik zou toch maar uitzoeken hoe je firewall rules in de Unifi USG werken om zo NAT loopback werkend te krijgen. Dat principe wordt in ieder geval door de KPN EB v10 ondersteunt, maar niet door de TMO routers. Een eigen router biedt zo zijn voordelen. Er zullen genoeg mensen zijn wereldwijd die dit in dit type router gebruiken dus lijkt me dat er wel voorbeelden te vinden zijn.
Edits in de hosts file levert nog meer ongemak voor wat je wilt.
Reputatie 1
Dank je tmoesel... hoe kan ik dot duidelijk googlen in het Engels?
Reputatie 6
nat loopback on unifi usg
Reputatie 1
thanks.. ik ga er eens induiken
Reputatie 7
Hi allen, ik vind het weer fantastisch om de wisselwerking te zien, daar word je gewoon vrolijk van! 🙂 We hebben de laatste tijd meer vragen voorbij zien komen over problemen met het benaderen van een eigen server, het gebruik van een NAS en het verbinden via VPN. Ik heb jullie vragen (en die van een aantal andere andere topics) voorgelegd aan de collega's die verantwoordelijk zijn voor ons netwerk en het gebruik van de modems met de vraag wat we kunnen doen om het onze klanten makkelijker te maken en of er aan onze kant misschien aanpassingen gedaan kunnen indien mogelijk. Zodra ik een antwoord heb kom ik hier bij jullie op terug!
Reputatie 1
Hi Brian,

Dat is goed om te horen dat jullie ook mee lezen :)
Zou super zijn als de HaiPIN op modem niveau geregeld kan worden inderdaad..

Ik hoor zeker graag hoe en wat
Reputatie 7
Hi stefsegers, we lezen zeker mee, sterker nog, alle berichten die op de Community geplaatst worden komen bij ons voorbij 😉 Ik heb wel wat minder nieuws wat betreft de hairpin NAT (NAT loopback). We hebben contact opgenomen met de fabrikant maar dit wordt niet ondersteund op de HG659. We kunnen dit dus niet aanpassen.
Reputatie 1
Hoi Brian,
Dank je wel voor het uitzoeken! Ik ga eens kijken of ik op de Unifi dit wel voor elkaar krijg. Support had mij al een mail gestuurd dat ze dit schijnbaar kunnen.

Ik houd jullie op de hoogte!
Hoi Stefsegers,

Op de UniFi USG hoef je niets in te stellen, dat is niet meer dan een router. Zolang Hairpin NAT of NAT Loopback niet door het modem ondersteund wordt komt het niet aan bij de USG.
Er zijn 2 opties voor je:

1- Op de Synology NAS het package DNS Server installeren. Daar stel je de Masterzone in met je eigen domeinnaam, daarin maak je bij de Bronrecords een A-Type record aan met daarin de verwijzing naar het ip-adres van je nas.
Bij de dhcp-server instellingen van de HG659 zet je bij de gateway het ipadres van de nas. Dan gaat alle verkeer via de nas en heb je geen loopback nodig.

2- Vervang de HG659 door bijvoorbeeld een Vigor 130. Deze kan je in bridge-mode zetten met VLAN ID 300. Dan gaat alle verkeer direct naar de USG waarop je de portforwarding kan instellen en NAT Loopback gewoon werkt.

Succes!
Reputatie 1
jeetje wat een hoop gedoe allemaal om zoiets simpels aan de praat te krijgen.
Ik laat t maar voor wat t is

Toch onwijs bedankt voor alle tips
Reputatie 7
Er is een hoop mogelijk zo te lezen. Hartelijk bedankt voor het meedenken, @barrytol!

Reageer