Beantwoord

Nat-type problemen

  • 13 October 2018
  • 9 reacties
  • 2728 Bekeken

Hallo,

Sinds een aantal dagen heb ik problemen met het nat type van de Ps4. Hiervoor heb ik mijn playstation altijd op de easy manier verbonden met mijn modem, dus geen speciale dingen als een statisch ip adres of dmz of poorten open gezet. Sinds ik abonnee ben bij t mobile eigenlijk nooit problemen gehad en altijd op nat 2 gezeten. Ook heb ik altijd al een draadloze verbinding gehad.

Maar sinds een paar dagen problemen met 1 specifieke vriend waarmee ik vaak samen speel. Het gebeurd ook bijna alleen bij hem. We hebben bijna nooit dit gehad maar nu zodra we een party starten geeft de ps4 nat type problemen. Ook ingame kan hij mij niet meer joinen.
Als we een x problemen hadden met het nat type dan ging je even uit en weer in de party en vaak werke het dan weee.

Ik heb gisteravond samen met hem onze beide routers volledig aangepast en ingesteld. Hij heeft nu nat type 1 en hiervoor nat type 2. Ik had altijd nat type 2.

Ik heb gister mijn ps4 een statisch ip adres gegeven. Ook hebben wij poorten open gezet en upnp stond al ingeschakeld. Ook dmz hebben wij ingeschakeld. Ook het kanaal hebben wij veranderd naar de minst gebruikte kanaal in mijn omgeving.

Helaas wilt het nog steeds niet werken.

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Rene van de Mortel
icon

Beste antwoord door Brian 17 October 2018, 13:08

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hoi René,

Ik weet niet zoveel van PlayStations maar heb even opgezocht wat NAT type 1,2 en 3 zijn. Zie https://gamefaqs.gamespot.com/boards/691087-playstation-4/74990843

NAT 1 is helemaal direct aan het internet, zelfs zonder router, dus direct op je buiten IP adres en dan ben je de enige die op het internet kan. Eigenlijk kun je dit geen NAT noemen want NAT staat voor Network Address Translation, uitgevoerd door je router. Hiervoor moet je modem in "bridge mode" staan.

NAT 2 is gewoon je router gebruiken maar de PS in DMZ hetgeen wil zeggen dat alle inkomende poorten open staan en inkomende pakketjes waar niemand anders om gevraagd had doorgestuurd worden naar de PS. Een statisch lokaal IP adres is dan zeker handig bij het instellen.

NAT 3 is hetzelfde maar dan je PS niet in de DMZ en dus alle poorten van buiten dicht.

NAT 1 lijkt me onnodig en onhandig, NAT 2 is effectief hetzelfde behalve dat je door de router gaat. Alle inkomende verzoeken van een andere speler worden doorgestuurd, doordat de PS in de DMZ staat. Een router kan hoogstens voor een minimale vertraging zorgen, lijkt me te verwaarlozen.

NAT 3 kan wel problemen geven, sommige games, op welk platform dan ook, hebben openstaande poorten nodig.

Openstaande poorten vormen altijd een risico voor aanvallen van buitenaf maar soms kun je niet anders.

Wat betreft Wifi, gamen doe je bij voorkeur via een kabel en anders via een snelle 5 GHz Wifi verbinding met een 802.11ac type router / accesspoint, anders krijg je echt vertragingen. Gebruik bij voorkeur Wifi kanaal 36 en 80 MHz bandbreedte. Hogere 5 GHz Wifi kanalen zijn zogenaamde DFS kanalen, zodra de router vilegtuig- of weerradar detecteert moet hij overschakelen naar kanaal 36 en ben je tijdelijk je verbinding kwijt.

Wellicht kun je hier iets mee...

Groet, Folkert
Hey Folkert,

Bedankt voor je reactie, helaas kan ik hier weinig mee.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om mijn ps4 met een kabel aan te sluiten. Maar dit heb ik eerder ook nooit gedaan en heeft toen altijd prima gewerkt. Ook met mn huidige "nieuwe" provider heeft dit gewerkt.

Bij mijn oude provider kreeg ik het voor elkaar om nat 1 te krijgen. Ook een medewerker van t mobile vertelde dat dit inprinciepe het beste is. Diverse game forums ook.

De ps4 ondersteunt naar mijn weten geen 5GHz en een wifi kanaal selecteren kan alleen maar van 1 tot en met 13 voor zover ik in mijn modem zag. Ik heb trouwens de hyuwai hg659.

Ik heb op mijn moden unpn aan staan en ook dmz ingeschakeld. En mijn playstation geeft nat type 2 aan. Voorheen ook nat type 2 met mijn huidige provider en geen problemen mee gehad. Dus naar mijn idee werkt dmz niet en unpn doet ook niks.

Dus toen hebben we bovenoo dit nog eens een aantal specifieke ps4 poorten open gezet. Ook dit helpt niet helaas.

Ik kan met mijn vriend nog steeds geen game of party starten. Met andere spelers heb ik geen problemen, althans de meeste.

Mijn maat heeft ziggo met een hele hoge bundel. En heeft zijn modem in bridge mode gezet. En daarvoor ook alles open gezet etc.

We zijn een beetje radeloos nu. En ik zit eraan te denken om een modem te kopen waarbij je gewoon de vrijheid heb ipv een modem van een provider met allerlei restricties.
Reputatie 2
Dag René,

Als je probeert om je NAT-type te veranderen is het zaak dat je óf je handmatig poorten opent, UPNP aanzet of je PS4 in de DMZ zet. Als je meer dan een van deze 3 opties tegelijk probeert gaat dit namelijk conflict geven met elkaar en dan bereik je het gewenste resultaat nooit.

Probeer elk van die opties los van elkaar eens aan te zetten en te testen of je dan beter resultaat hebt.

Groetjes,

Wesley
Dankje wesley

Dat ga ik dan maar eens proberen. Maar volgens mij staat standaard unpn aan en dmz ook. Maar ik ga even een hard reset doen. En dan alles nog een x na lopen.
Hey wesley,

Alles afzonderlijk geprobeerd, ook een verbinding gemaakt via een kabel. Ook alle instellingen bekabeld geprobeerd. Het wilt allemaal niet werken.

Ik kan nog steeds niet een spel online spelen met mijn vriend. Ook een voice chat party wilt niet lukken. Hij heeft zijn modem in bridge mode staan en nat type 1.

Ik heb hem nu bekabeld aangesloten en nat type 2. Het zou moeten werken volgens alle handleidingen of forums die ik gezien heb. En hiervoor ook draadloos nooit problemen gehad. Dit speelt nu ongv 5 dagen. Maar met andere vrienden in mijn lijst kan het meestal wel. Ook online spelen lukt. Alleen met deze specifieke vriend niet.

Gr en bedankt voor alle hulp alvast.
Reputatie 2
Dag René,

Dat is erg vreemd, je zou bijna gaan denken dat er iets niet klopt bij je vriend wat de instellingen betreft. Wat nog vreemder zou zijn aangezien zijn instellingen allemaal goed staan.

Een ding wat je nog zou kunnen proberen is om je PS4 een statisch IP adres toe te wijzen vanuit je router. Dan beide even opnieuw opstarten en kijken of dat werkt. Zoals je al zei zou alles het gewoon moeten doen. Eerlijk gezegd zou ik anders ook niet weten waar het probleem dan precies zit.

Hopelijk kan je hier iets mee.

Groetjes,

Wesley
Hoi wesley,

Ook een statisch ip hebben we al geprobeerd. Default is 192.168.1.1
Ps4 is 192.168.1.15

Dmz op statisch (apparaat kenmerk dus ps4) aangezet

Ben nu een nieuw modem aan het bestellen. Kijken of het daarmee lukt...
Reputatie 2
Dag René,

Goed idee. Het kan ook zijn dat het modem het gewoon niet toelaat om de een of andere reden.

Heb een hele tijd terug een van de eerdere Experiaboxen gehad, daar lukt het ook met geen mogelijkheid om de NAT te openen.

Hopelijk heb je meer succes met een andere router.

Groetjes,

Wesley
Reputatie 7
Hi Rene1308, wat gek, als bij jou alles goed ingesteld staat en je NAT type 2 hebt en je vriend NAT type 1 dan zou je normaal gesproken geen problemen moeten ervaren! We hebben de afgelopen dagen wel een aantal meldingen ontvangen dat de verbinding tussen klanten van ons en klanten van Ziggo niet lekker loopt. Zowel wij als Ziggo zijn dit aan het onderzoeken, mogelijk heeft dit ook invloed op jullie onderlinge verbinding dus je zou dit nog heel even af kunnen wachten!

Reageer