Beantwoord

netwerk instellen met glasvezelconverter en zyxel router

  • 10 February 2020
  • 1 reactie
  • 174 Bekeken

Goedendag,

Bij een familiegenoot wil ik op het netwerk meerdere AP's installeren, nu hebben zij een glasvezelconverter incl. een zyxel modem gekregen.

 

Nu is mijn vraag of ik tussen de twee een netwerkswitch kan plaatsen die DHCP doet (optie A), of moet ik toch de zyxelrouter in de meterkast laten zitten en adviseren dat zij meerdere AP's moeten aanschaffen (optie B)? Ik heb al met de klantenservice er over gebeld maar geen antwoord gekregen.

Als het geval is dat ik wel een netwerkswitch kan plaatsen moet dit moet dit wel een managed switch zijn neem ik aan. Dat een apparaat DHCP doet is belangrijk omdat er meerdere smartapparaten zijn die niet fijn werken als je steeds tussen wifiap's en hun dhcp-ranges wisselt.

 

icon

Beste antwoord door Brian 11 February 2020, 11:20

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7

Hi @naamgebruikers, mooie vraag. :slight_smile: Je kan zeker met een switch werken, we adviseren dan een unmanaged switch te gebruiken (maar niet de populaire TP-Link TL-SG105, deze werkt namelijk niet lekker samen met ons modem). In zijn algemeenheid zou ik het aantal “schakels” zo klein mogelijk houden dus als je weg komt met optie 2, alleen de modem en een aantal AP’s dan zou ik dat zeker aanbevelen. 

Optie A begrijp ik niet helemaal, je hebt als tweede schakel de switch staan, bedoel je met switch in dit geval dan een eigen router/modem? In principe kan dit maar waarom zou je daar de Zyxel dan nog achter plaatsen? Of wil je die dan gebruiken als AP? Ons modem kan niet in bridge mode dus dit is niet ideaal. Je kan dan misschien beter gaan voor FTU/converter > Zyxel > Switch > AP’s en dan de Zyxel gewoon de DHCP laten managen.

Reageer