Beantwoord

Netwerkproblemen met kabel-verbinding en Smart TV

  • 10 January 2021
  • 9 reacties
  • 808 Bekeken

Hallo beste mensen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. 

 

Wij zijn pas verhuisd en ik heb zojuist een netwerkkabel (cat7) naar onze slaapkamer getrokken om onze Samsung TV (UE55J6200, volgens mij uit 2016) te verbinden met onze router (Zyxel), die in de meterkast hangt. De TV herkent mijn netwerkkabel, maar als ik probeer te connecten dan krijg ik de melding dat de kabelverbinding is mislukt. Er staat een rood kruis tussen mijn TV en de router. Mijn laptop werkt wel op wifi en de TV beneden is ook bekabeld en die werkt wel.

Ik heb ook geprobeerd om het handmatig in te voeren door via CMD op mijn laptop de gegevens te kopiëren naar de instellingen op mijn TV. Ik lees op internet over de DHCP server, maar het lijkt me dat die staat ingeschakeld. Op de afbeelding zie je dat er geen cijfers staan bij Gateway en DNS server, ik weet niet of hier een probleem ligt. Edit: Ik heb ingelogd in mijn router (foto bijgevoegd) en de DHCP staat aan. Ik zie wel dat het IP-adres heel anders is.

Ik heb de gebruikelijke acties al ondernomen, zoals:

Router gereset

TV en router van netstroom afgehaald

Daarnaast kan ik niet checken of de kabel werkt op mijn laptop, omdat deze geen internetaansluiting heeft.

Weet iemand nog andere opties of misschien de heilige graal (de oplossing)? Ik waardeer al jullie genomen moeite!

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 13 January 2021, 14:28

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Robvanosch, van harte welkom op de Community!

Het lijkt erop dat de verbinding tussen het modem en de box om wat voor reden dan ook niet tot stand kan worden gebracht. Daar waren we natuurlijk al achter gekomen, maar nu kunnen we de oorzaak pinpointen. Ik heb een lijnmeting gedaan en zie dat behoudens in poort twee achterop het modem, geen enkele poort actief is. In welke LAN-poort heb je de bovenste TV Box aangesloten? 

Ik vermoed dat de TV Box beneden in poort twee zit omdat ik daar een poortsnelheid van 100 Mbit/s zie - dit is altijd wanneer je een internetkabel op de TV Box aansluit, dus no worries.

Kun je een foto maken van de achterkant van het Zyxel modem en deze in dit topic plaatsen, alsjeblieft? Wat gebeurt er wanneer je bij DNS de Google DNS (8.8.8.8) invoert? Probeer ook eens 8.8.4.4

We gaan het fixen, dat weet ik zeker! Wellicht is de kabel zelf defect. Mochten we er niet meteen uitkomen, dan stuur ik je een andere kabel toe ter controle.

Beste @Jason, bedankt voor je duidelijke antwoord. Hierbij stuur ik je de foto van de achterkant van mijn modem toe. De LAN kabel van deze TV zit in poort 3, en dan bedoel ik echt rechtstreeks in de TV. In poort 1 heb ik nog een kabel zitten voor in de TV box, maar daarvan weet ik dat de kabel niet goed is, want die werkte niet op mijn T-mobile box beneden, maar ik heb nog geen tijd gehad om die aansluiting opnieuw te strippen en connecten. Ik denk namelijk dat ik die niet helemaal zuiver heb aangesloten. Daarvan heeft het lampje ook nooit gewerkt en is de kabel nooit herkend. Je kunt wel zien dat poort 3 brandt en mijn TV (boven) herkent dus ook de kabel, maar op een of andere manier wil de connectie niet lukken. Ik heb de Google DNS allebei geprobeerd, maar geven dezelfde melding. Ik weet ook niet zo goed wat ik bij de rest moet invullen, zoals IP-adres, subnetmasker, gateway, ik heb er niet heel veel verstand van, maar las op internet dat ze die ooit van CMD kopiëren, maar lees ook weer dat je juist een andere moet kiezen, omdat ze eigenlijk al bezet zijn. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Robvanosch 

Heb je zelf deze kabels aangemaakt, dan zou ik beginnen met een controlle of elke draad aan beide kanten wel gelijk zijn aangesloten. 

 

Ja dat heb ik natuurlijk wel gedaan. Ze zitten op de goede volgorde. Bij die andere is het ook gelukt.

Reputatie 7

Hoi @Robvanosch ,

Misschien vergezocht, maar ik zie bij veel klanten terug dat de DNS 208.67.220.220 wel werkt, in tegenstelling tot de DNS van bijvoorbeeld Google. Wil dit trucje ook bij jou werken?

Reputatie 7
Badge +3

@Robvanosch 

Als je i.p.v. de TV een Laptop op die betreffende UTP kabel aansluit, heeft deze dan wel gewoon internet?

Heb je al geprobeerd om via ‘Wijzig Netwerk’ iets aan te passen?

Werkte alles wel bij je vorige provider en in welke IP range zat deze provider?

Hab je al geprobeerd een ‘Hard Reset’ van je TV te doen?

Beste @Boris en @Pieter_B, bedankt voor jullie antwoorden en vragen. Ik heb de DNS die jij aangeeft, Boris, maar dan krijg ik dezelfde foutmelding. 

Op jouw vragen Pieter:

  • Mijn laptop heeft geen internetaansluiting (alleen wifi) dus daarmee kan ik het niet controleren. Ik heb verder ook niks anders op dit moment.
  • Bij wijzig netwerk kan ik alleen kiezen uit andere netwerken, zoals mijn hotspot op mijn telefoon en de netwerken van mij buren binnen het bereik.
  • Mijn vorige provider was Ziggo en toen woonden wij nog ergens anders en ik zou niet weten wat de range daar was.
  • Ik heb de instellingen van mijn TV al een keer naar de fabrieksinstellingen teruggezet, maar ook dit heeft niet geholpen.

Ik durf niet te zeggen waar het nu aan ligt. Zou het dan toch aan de kabel liggen? Wel raar als de TV hem herkent en het lampje op het modem brandt. Dat zou toch moeten zeggen dat de kabel goed is niet?

@Jason Had jij toevallig nog tijd gehad om even te speurneuzen? :)

Groetjes,

Rob

Reputatie 7
Badge +3

@Robvanosch

DNS wijzigen op de TV heeft in basis weinig nut, als je al geen eens een IP uit de DHCP pool krijgt aangeboden.

Ziggo zit ook in de basis range 192.168, maar ik ben er volgens mij wel achter waar die 169.254 range vandaan komt.

Het is dus iets wat je TV vanuit de software zelf doet, maar wijst op een netwerk probleem .. en dat heb je ook zoals je ziet.

Ja, had ik kunnen weten .. de tegenwoordige Laptops hebben i.d.d. nog maar mondjesmaat een UTP aansluiting.

Weet niet of misschien vrienden een device hebben met een netwerk aansluiting, kun je daarmee die verbinding eens testen?

Durf het bijna niet te vragen, maar hoe mobiel is die TV? Die vraag stel ik om als je hem tijdelijk kunt verplaatsen, hem dan met een andere kabel op de router aan te sluiten.

Mijn verdenkingen blijven toch een beetje op die kabel hangen .. of je netwerkpoort is defect.

Je gaf al aan dat je de kabel zelf had voorzien van RJ45 connectoren, ik zou gewoon ze nog eens opnieuw er aan zetten … wie weet is er toch iets intermittent in die verbinding.

@Pieter_B Hmm interessant, ik ga dan toch maar de kabel inderdaad eens checken. En misschien krijg ik het voor elkaar om de TV naar beneden te sjouwen en te connecten aan de internetkabel beneden. 

Reageer