Beantwoord

Nieuw Zyxel T50 modem wifi problemen met chromecast


Ivm problemen met mijn vorige (draygor?) modem, heeft een Guideon-monteur vandaag het Zyxel T50 modem geinstalleerd. De wifi was na installatie overal prima. Op mijn telefoon prima internet. Bedraad lijkt het ook te werken. TV's werken.
Maar….. mijn Ipad heeft wel wifi, maar géén internet. Mijn chromecasts werken wel/niet. Het lijkt erop dat als ik de 5ghz band uitschakel, de chromecasts alsnog verbinding krijgen. Na een factory reset stond de 5ghz band weer aan en viel deze verbinding ook weer weg.

Maar op de Ipad geen teken van leven.

Vooralsnog lijk ik van de regen in de drup te zijn beland. Ik lees veel over vergelijkbare problemen met dit modem. Maar geen oplossingen. Heeft iemand misschien tips? 

icon

Beste antwoord door hanzveenendaal 24 July 2020, 06:37

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @hanzveenendaal 

Bij de meeste mensen werkt werken met aparte netwerken beter ivm de wat mindere mesh. Ik vind vaste kanalen ook wat beter, weet niet of anderen dat ook ervaren.

Je kan het proberen : login op 192.168.1.1 met admin en de wachtwoord die achter de modem staat. Wanneer je bent ingelogd in de modem interface ga naar menu, netwerkinstellingen, draadloos, tabblad Easy mesh, schakel deze uit en klik op toepassen.

Ga naar het tabblad algemeen en haal boven het vinkje weg bij instellingen hetzelfde houden voor.…

Daaronder selecteer bijvoorbeeld kanaal 1, 6 of 11 (20 MHz) en klik op toepassen. Selecteer nu bij band 5 GHz en selecteer kanaal 36, zet achter de SSID bijvoorbeeld 5G zodat er 2 verschillende netwerken zijn en klik op toepassen.

Werkt het zo beter?

Reputatie 7
Badge +2

Hallo hanzveenendaal,

De Zyxel modem heeft standaard 2.4 en 5 Ghz met dezelfde naam, en schakelt automatisch tussen deze twee signalen. Niet alle apparatuur kan daar goed mee overweg. Je kan de 2.4 en 5 Ghz scheiden en daarbij de 5 Ghz een iets afwijkende naam geven. (Vink na het inloggen op het modem eerst uit dat de wifi namen hetzelfde moeten zijn.)

Daarna kan je apart op 2.4 of 5 Ghz inloggen, afhankelijk van het apparaat en hoe ver je van het modem af bent.

Mvg. Marcel

Dank beiden. Ik heb het stappenplan van @Waqqas geprobeerd. Maar dit heeft geen effect.

Inmiddels zijn beide chromecasts niet meer bereikbaar en de Ipad maakt geen internet verbinding op zowel de 2,4Ghz als de 5Ghz band. (dus wel wifi, maar geen internet)

 

Reputatie 7
Badge +15

@hanzveenendaal 

Eventueel netwerk vergeten en weer verbinden of de chromecasts/Ipad herstarten?

@Waqqas 

heb al enkele malen herstart. Bij de Ipad de netwerkinstellingen “hersteld” en opnieuw ingegeven, maar zonder resultaat. Chromecasts hetzelfde.

De Ipad werkte vanochtend op het andere modem nog prima. Dus daar kan het niet aan liggen denk ik. 

Reputatie 7
Badge +2

Probeer de naam van de 2.4 Ghz eens te veranderen en daarna de iPad opnieuw te verbinden.

Reputatie 7
Badge +15

@hanzveenendaal 

Mocht bovenstaande niet werken dan zou je eens een fabrieksreset kunnen uitvoeren door het resetknopje achter de modem met een tandenstoker voor ongeveer 10 seconden ingedrukt te houden.

Hiermee gaan alle instellingen naar standaard.

@Marcel MCi 

Dit nu ook geprobeerd. Resultaat was dat m'n mobiele telefoon die wel verbinding had (Android) ook de internet-verbinding verloor, na aanmelding op het nieuwe netwerk. De Ipad bleef ook zonder internet.

Na herstel naar de originele naam, kreeg de telefoon opnieuw internet verbinding. Bij de Ipad bleef het 0….

 

 

@Waqqas 

Deze reset is vanmiddag ook al gedaan, op advies van de t-mobile helpdesk. Zonder resultaat.

aanvullend: heb net geprobeerd de smartphone van m'n vrouw te verbinden. Een Samsung Galaxy 8. Ook deze heeft wel wifi, geen internet.

Nieuwe ontwikkelingen. Gisteravond werkte om onduidelijke redenen de Ipad ineens wel, na zoveelste verbindings poging. Ook 1 van de chromcasts ging verbinden. De mobiel van mijn vrouw, ook verbonden.
Nu, net thuis van werk, is alles weer anders. Ipad werkt wel, beide smartphones geen verbinding (= wel wifi, geen internet). Chromecasts ben ik niet aantoe gekomen….…

Als het aan het Zyxel modem ligt (wat volgens mij niet anders kan), zou het dan een optie zijn om de wifi in het zyxel modem uit te schakelen, en een losse wifi-router of wifi-extender liefst bedraad aan het modem te koppelen? 

Reputatie 7
Badge +2

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. In dit geval dus een "Accespoint", of een router die in "Accespoint mode" wordt ingesteld. (Of een router waar minimaal de DHCP wordt uitgeschakeld, om IP conflicten te voorkomen)

 

Ik heb gisteren een wireless router/ accespoint achter de Zyxel geïnstalleerd. (In accespoint-mode.) Met een andere netwerknaam. Hier alle apparaten mee verbonden.

​​​​​​Na alles 1 of 2 keer herstart te hebben, werkt het (tot nu toe) vlekkeloos. Elk apparaat heeft wifi mét internet. De chromecasts werken. En als je weg bent geweest, en weer thuis komt, pakt de smartphone de verbinding vlekkeloos op! 

als het zo blijft, ben ik een blij man. 

(Wel jammer dat T-Mobile weinig bijdraagt aan het vinden van zo'n oplossing) 

The story continues.…

het heeft 2 dagen goed gefunctioneerd. Nadien weer allerlei problemen. Apparaten hebben wisselend wel/geen internet over de wifi. Ook chromecasts werken soms wel, soms niet. Het probleem wta ze dan melden is… geen internet.

maar ook bedraad internet blijkt regelmatig niet te werken, terwijl er dan weer wel internet op de Ipad verschijnt, via de wifi.

Ik snap er niks meer van. Het wordt tijd voor een provider met een werkend modem……. 

Reputatie 7
Badge +15

@hanzveenendaal

Indien de router hetzelfde ip adres als de Zyxel heeft dus 192.168.1.1 dan zorgt dat voor het wegvallen van de verbinding.

Indien dit zo is pas het aan aan in de router interface.

Het tweede apparaat staat in accespoint-mode, krijgt volgens mij z’n ip adres van de Zyxel. Dat zal ik voor de zekerheid nog eens nakijken. 

Reputatie 7
Badge +15

@hanzveenendaal

En apart van de Zyxel en eigen router is er niks anders in het netwerk?

In een ander topic had iemand dezelfde probleem als jou. Oorzaak was hij had een managed switch met hetzelfde ip als de Zyxel, aangepast en probleem was weg.

Ik heb een paar van die netwerk extenders die in het stopcontact gaan. Deze nu als test uit het netwerk "gesloopt". Nu werkt de basis. Wil dit een dag of twee aankijken. Als alles dan blijft werken, stap voor stap die extenders weer aansluiten. Hopelijk kan ik zo het probleem indentificeren. 

Het bovenstaande probleem heb ik ook,chromecast youtube smartphone zijn niet vooruit te branden

of er is geen verbinding of het hapert van alle kanten...dit moet toch bekend zijn bij tmobile???.

Guideonmonteur kreeg het ook niet voorelkaar dus er kwam een kpn monteur aan te pas en alles werkte

prima! maar dat duurde dus precies 1 dag en sinds 14 july een bar slechte wifi verbinding.

morgen maar weer is bellen…...:slight_frown:

Nadat ik die netwerk extenders uit het netwerk gehaald had, en de router en het accespoint gereset had, werkte alles prima. En bleef ook werken. Wifi is snel en de verbindingen zijn stabiel. 

Na enkele dagen heb ik de eerste extender terug geplaatst, en een paar dagen later de 2e. Ook toen bleef alles werken. En het werkt nog steeds uitstekend. Geen verbindingsproblemen meer gehad. 

Het enige apparaat wat eerder wel in het netwerk zat, en nu nog niet, is een fritzbox 1750 wifi extender. Maar dat laat ik zo. Blij dat alles nu goed werkt. 

Gezien dat kpn-monteurs het wel rond kregen en gezien er ook mensen zijn die van kpn glasvezel

overgestapt zijn naar t mobile glasvezel en toen last kregen van haperingen met dezelfde lijn heb ik zo 

mijn vermoedens dat het daar in de centrale kpn post mis gaat.

Ik zit 80 mtr van dit verdeelstation,heb veelvuldig gesprekken zowel met kpn monteurs alswel met

niet kpnmonteurs.En de veelvuldige klachten van kpnners is die anderen klooien maar aan

en wij moeten het allemaal weer repareren.

Punt is dat ik mijn internetsnelheid prima is, alleen met de wifi daar gaat het helemaal mis.

het vreemde is ook dat mijn laptop het goed doet met de wifi  maar de smartphone+oled lgtv+ mijn

chromecast ultra dat daar de verbinding hapert….dus weinig signaal.:joy:

Reputatie 7

Hi @bramsat,

 

Als je bekabelde verbinding goed is, dan ligt het gelukkig niet aan de verbinding naar buiten of de wijkkast. Dan moeten we gaan odnerzoeken waar het misgaat. Dat doen we met een uitsluitspelletje. Het modem hebben we al uitgesloten. Als je op 1 apparaat een stabiele Wifi-verbinding hebt, dan kunnen we ook de Wifi module van het modem wegstrepen van de verdachtenlijst. 

 

Als je inlogt op het modem (192.168.1.1) dan kun je zien met welke apparaten het modem verbonden is. Controleer vervolgens of de afzonderlijke apparaten goed werken, juiste softwareversies hebben, de juiste instellingen (netwerk en wachtwoord) en goed geïnstalleerd zijn. Gaat het puur om de Wifi en hoe deze te verbeteren om een beter bereik te behalen, kijk dan deze video: [video] Wifi tips. Hiermee optimaliseer je jouw verbinding. Houd je ons op de hoogte? 

Zo,mijn draadloos oled tv werkt ook weer prima maar wel met de lg youtube app die voordien zoek was.

Dan blijft over de smartphone die bij wifiverbinding meld dat er te weinig signaal binnenkomt.

En uiteindelijk dan de chromecast ultra opnieuw verbinden,en heb bij de gebruiksaanwijzing van

chromecast gelezen van hoe dat moet….dus er is hoop.

En sander in het modem kruipen dat doe ik morgen…...kieken watt wordt.:nerd:

 

 

Ben ingelogd in het modem...weet niet wat ik moet met ONE direct schuifbolletje het bolletje zit op

rechts geplaatst maar is grijs….moet ik dat aktiveren? oftewel toepassen?. 

Dan de apperaten...chromecast,lg tv,en tv staan wel vermeld maar zijn geblokkeerd.

moet ik de blokkeringen opheffen?

Het loggen met chromecast en smartphone lukt maar half.

krijg wel bericht van google/chromecast dat ik in de wifi route AP moet uitschakelen want dat staat

dan ingeschakeld…..Heren mods help mij ik ben daar overvraagt!...wat is AP????

Reageer