Beantwoord

Nieuwe firmware Zyxel; reden voor Wifi problemen?

  • 26 October 2020
  • 37 reacties
  • 1845 Bekeken

Reputatie 1

Mijn modem heeft de nieuwe firmware (V5.50(ABPY.1)b14.)ontvangen. 

Maar, het lijkt erop dat dit juist iets kapot gemaakt heeft; Om de minuut, valt mijn wifi signaal weg voor een paar seconden (waardoor alle devices opnieuw gaan verbinden).

  • Vast netwerk lijkt wel constant te werken
  • Modem (en converter) zijn meerdere malen al gereset
  • Alle lampjes die moeten branden, branden.
  • Andere wifi kanalen geprobeerd
  • 2.4G of 5.0G allebei geprobeerd (een voor een) uit te zetten
  • Er is een lijntest gedaan door T-Mobile; geen problemen gezien
  • Het ligt niet aan de plaatsing van de modem, of waar ik me bevind op dat moment (zelfs 10 centimeter naast de modem gebeurt het ook)

Nog steeds geen oplossing. Signaal valt compleet weg bijna elke minuut en komt dan na een paar seconden weer terug.  Ik ben bang dat de firmware update dit veroorzaakt heeft. Er is namelijk niets anders gebeurd, en het lijkt dat dit sinds gisteravond/vanochtend is ontstaan.

icon

Beste antwoord door dejan.j 27 October 2020, 10:33

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 1

Geen reactie... Heel mooi dit, want de servicedesk weet ook helemaal niets te vertellen. Ze gaan een week lang tests op afstand uitvoeren

Reputatie 7
Badge +3

@dejan.j 

Dit lijkt erop dat je nieuwe firmware niet overweg kan met een/de instellingen die je waarschijnlijk gemaakt hebt voor je Wifi.

Ik zou adviseren om een factory reset te doen van het modem, waardoor alle settings gereset/opgeschoond worden.

Reputatie 1

@Pieter_B 

Dank voor je bericht, alleen enige instellingen voor mijn WiFi die ik heb ingesteld zijn de naam en het wachtwoord. Als een firmware daar niet mee om kan gaan, dan vind ik dat wel heel erg kwalijk.

Reputatie 7
Badge +3

@dejan.j 

Gebruik je in je SSID of wachtwoord bijv. een spatie o.i.d., dat is een veel voorkomende fout die mensen maken en waardoor ze ‘vastlopen.

Als je toch een soort van spatie wil gebruiken, maak dan gebruik van een ‘underscore’, dus bijv. ‘dit_is_mij_wachtwoord’

Reputatie 1

Geen reactie... Heel mooi dit, want de servicedesk weet ook helemaal niets te vertellen. Ze gaan een week lang tests op afstand uitvoeren

Ik heb hier ook last van

bij mij is plotseling deze ochtend ook deze firmware update toegepast

gewoon in de ochtend terwijl ik belangrijke dingen aan het doen was op internet

 

onvoorstelbaar

en niemand te bereiken natuurlijk 

Hier hetzelfde probleem.

Sinds ongeveer een week continu wegvallende WiFi. Niet om de minuut, maar wel regelmatig genoeg om heel hinderlijk te zijn. Telefoon, chromecast , laptop, alles heeft er last van. Ook heb ik al een paar keer herstart.

 

 

Reputatie 3

idem hier

Mijn Cisco VPN wordt geblokkeerd. Volgens de helpdesk van mijn werk doet de Firewall van T-mobile dit. Reset router?

Zelfde probleem hier sinds gisteren. Wifi valt de hele tijd weg. Ook firmware versie b14. Zo even een factory reset proberen.

 

Edit: In deze post staat trouwens de update toegelicht:

[Info] Firmware upgrade Zyxel

Reputatie 1

Het lijkt erop dat ik het zelf (geen hulp van T-Mobile) heb kunnen oplossen.

Ik heb nu al een half uur lang geen problemen meer. 

Wat ik heb gedaan: 

1. Beide WiFi's (2.4 en 5.0) uitgeschakeld en dan de instellingen opgeslagen.

2. De naam van mijn WiFi veranderd in iets simpele (zonder nummers of speciale tekens).

3. Allebei WiFi's weer aangezet.

Nu even kijken of dit blijft werken.

Het lijkt erop dat ik het zelf (geen hulp van T-Mobile) heb kunnen oplossen.

Ik heb nu al een half uur lang geen problemen meer. 

Wat ik heb gedaan: 

1. Beide WiFi's (2.4 en 5.0) uitgeschakeld en dan de instellingen opgeslagen.

2. De naam van mijn WiFi veranderd in iets simpele (zonder nummers of speciale tekens).

3. Allebei WiFi's weer aangezet.

Nu even kijken of dit blijft werken.

zelfde geprobeerd, lijkt tot nu toe goed te gaan! :thumbsup:

Rest van de dag ook geen wegvallende WiFi meer gehad. Ik heb, zoals @dejan.j beschrijft, de 2.4 en 5Ghz netwerken uitgezet en opgeslagen (daarna even laptop aan de kabel, want over de WiFi kun je dan natuurlijk niet meer bij de portal;)), SSID's aangepast, en toen beide netwerken weer aangezet. Ik heb alleen het streepje uit de standaardnaam gehaald, dus mijn SSID is een combinatie van (hoofd)letters en cijfers.

Reputatie 1

Misschien kan T-mobile eens beginnen met te reageren met waarom men zo maar in het wildeweg firmware gaat wijzigen in modems overdag zonder enige aankondiging en ook een mededeling geven over de wijzigingen die hebben plaats gevonden.

 

Dit is toch not done..

Reputatie 1

Misschien kan T-mobile eens beginnen met te reageren met waarom men zo maar in het wildeweg firmware gaat wijzigen in modems overdag zonder enige aankondiging en ook een mededeling geven over de wijzigingen die hebben plaats gevonden.

 

Dit is toch not done..

"Ik kan u verzekeren dat de firmware niets met uw storing te maken heeft." - enige commentaar die ik van T-Mobile hierover heb gekregen (telefonisch)... Maar ja, ze konden ook niet goed begrijpen wat nou echt de storing was...

Reputatie 1

Misschien moeten ze eens beginnen met aan te geven wat er gewijzigd is zoals gebruikelijk is als je wijzigingen aanbrengt in de corefuncties van de apparatuur die verantwoordelijk is voor de internetverbinding

@Boyette misschien hier even een berichtje plaatsen, wellicht helpt het :) 

Reputatie 1

@Boyette misschien hier even een berichtje plaatsen, wellicht helpt het :) 

 

zo te zien hebben anderen al 2x om de changelog gevraagd en ook niet gekregen..

zou het helpen als er nog een 3e verzoek komt?

2 lijkt me voldoende.

 

Het is niet meer als normaal om dit te doen zonder dat hier extra verzoeken voor dienen te komen.

Reputatie 3

Wat is een changelog?

wel raar dat je zo een storing zelf moet oplossen?🙄🤔

Reputatie 3

Vroeger was er een technische dienst waar je naar kon bellen. Tegenwoordig lijkt het erop dat de klanten onderling dit maar moeten uitzoeken….raar…

Ik ben dit niet gewend. ik zat namelijk al zo lang bij Telfort/KPN dat ik deze verandering (had zo goed als bijna geen enkele storing) niet mee heb gemaakt….

Ik wacht nog even en dan moet ik maar weer zeggen: niet elke verandering is een verbetering…

 

Reputatie 1

Wat is een changelog?

wel raar dat je zo een storing zelf moet oplossen?🙄🤔

 

bij elke wijziging in software of firmware wordt een log gemaakt. Dat is een lijstje waarop de wijzigingen aangegeven zijn.

 

Deze houdt Tmobile geheim. 


Daardoor weten de gebruikers van hun apparatuur niet wat er in de firmware is gewijzigd.

 

Mogelijke consequenties die invloed hebben op het functioneren van de achterliggende apparatuur moet je dus zelf maar ontdekken en uitvogelen.

 

 

Reputatie 7

Misschien kan T-mobile eens beginnen met te reageren met waarom men zo maar in het wildeweg firmware gaat wijzigen in modems overdag zonder enige aankondiging en ook een mededeling geven over de wijzigingen die hebben plaats gevonden.

 

Dit is toch not done..

 

@Boyette Dit doen we natuurlijk niet zomaar. Normaal gesproken voeren we updates eigenlijk altijd uit tussen 1:00 uur ‘s nachts en 6:00 uur ‘s ochtends. In dit geval was er een specifiek issue die een combinatie was van de modem firmware en aanpassingen op het netwerk. Hier hebben we direct actie op ondernomen en besloten om direct de update uit te rollen in plaats van te wachten op het reguliere onderhoudsmoment. Dit kan inderdaad even vervelend zijn omdat de modem herstart maar dit was een bewuste keuze omdat het alternatief is dat je verbinding mogelijk helemaal wegvalt als we niets doen.

Wat betreft de Wifi klachten, dit was niet voorzien en ik stuur de informatie door naar onze developers, bedankt voor de feedback hierin!

Reputatie 7

@Boyette Zou jij mij een privébericht kunnen sturen met je volledige adres, geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer? Dan voeg ik jou ook aan de voorbeelden toe!

Reputatie 1

Misschien kan T-mobile eens beginnen met te reageren met waarom men zo maar in het wildeweg firmware gaat wijzigen in modems overdag zonder enige aankondiging en ook een mededeling geven over de wijzigingen die hebben plaats gevonden.

 

Dit is toch not done..

 

@Boyette Dit doen we natuurlijk niet zomaar. Normaal gesproken voeren we updates eigenlijk altijd uit tussen 1:00 uur ‘s nachts en 6:00 uur ‘s ochtends. In dit geval was er een specifiek issue die een combinatie was van de modem firmware en aanpassingen op het netwerk. Hier hebben we direct actie op ondernomen en besloten om direct de update uit te rollen in plaats van te wachten op het reguliere onderhoudsmoment. Dit kan inderdaad even vervelend zijn omdat de modem herstart maar dit was een bewuste keuze omdat het alternatief is dat je verbinding mogelijk helemaal wegvalt als we niets doen.

Wat betreft de Wifi klachten, dit was niet voorzien en ik stuur de informatie door naar onze developers, bedankt voor de feedback hierin!

Sinds wij jullie werk heb gedaan om deze issues zelf op te lossen, krijgen we dan iets meer dan alleen "dank voor de feedback".... 3 maanden gratis of een excuus zou ook op z'n plaats zijn. 

Het gaat hierbij niet alleen om dat jullie met de nieuwe firmware voor problemen (en daarbij het thuiswerken dat we nu allemaal moeten doen onmogelijk maakten), maar ook om totaal niet serieus genomen te worden door jullie service afdeling. Totale verbazing op de eerstelijns dat wij geen genoegen nemen met: "gebruik maar een kabel" aangezien een van ons mobile tester is en werkt met tientallen mobile devices die afhankelijk zijn van wifi. 

WiFi SSID opnieuw instellen maakte bij mij helemaal niets uit. Dat vond ik sowieso al een vreemde suggestie, maar nog vreemder dat dat nu als oplossing wordt gezien. Zelfs een factory reset heeft het probleem niet opgelost. Heb een half uur in de wacht gestaan omdat mijn internetverbinding helemaal niet terug leek te komen (dat bleek overigens een storing te zijn op het onderliggende KPN netwerk).

Browsen gaat nog wel, dan maken kleine hickups niet heel veel uit, maar online vergaderen is nu geheel onmogelijk zonder dat ik een netwerkkabel achter mij aan sleep. Telefoon op de WiFi valt continu weg. De chromecast doet het redelijk, maar ik vermoed dat die voldoende buffert, maar ook die valt zo af en toe helemaal weg.

WiFi SSID opnieuw instellen maakte bij mij helemaal niets uit. Dat vond ik sowieso al een vreemde suggestie, maar nog vreemder dat dat nu als oplossing wordt gezien. Zelfs een factory reset heeft het probleem niet opgelost. Heb een half uur in de wacht gestaan omdat mijn internetverbinding helemaal niet terug leek te komen (dat bleek overigens een storing te zijn op het onderliggende KPN netwerk).

Browsen gaat nog wel, dan maken kleine hickups niet heel veel uit, maar online vergaderen is nu geheel onmogelijk zonder dat ik een netwerkkabel achter mij aan sleep. Telefoon op de WiFi valt continu weg. De chromecast doet het redelijk, maar ik vermoed dat die voldoende buffert, maar ook die valt zo af en toe helemaal weg.

@Ferro heb je de SSID geprobeerd aan te passen naar iets zonder vreemde tekens (alleen letters en cijfers)? Het kan natuurlijk zo zijn dat dit slechts voor een deel van de routers het probleem verhelpt, maar als tijdelijke oplossing maakt het online vergaderen hopelijk weer dragelijk. Het lijkt mij ook een vreemde bug als de SSID ergens een probleem veroorzaakt in het opzetten van het WiFi netwerk, maar inmiddels verbaast mij niets meer in software en firmware land. Brakke fixes worden de wereld in geslingerd omdat alles vooral snel moet...

Reputatie 1

WiFi SSID opnieuw instellen maakte bij mij helemaal niets uit. Dat vond ik sowieso al een vreemde suggestie, maar nog vreemder dat dat nu als oplossing wordt gezien. Zelfs een factory reset heeft het probleem niet opgelost. Heb een half uur in de wacht gestaan omdat mijn internetverbinding helemaal niet terug leek te komen (dat bleek overigens een storing te zijn op het onderliggende KPN netwerk).

Browsen gaat nog wel, dan maken kleine hickups niet heel veel uit, maar online vergaderen is nu geheel onmogelijk zonder dat ik een netwerkkabel achter mij aan sleep. Telefoon op de WiFi valt continu weg. De chromecast doet het redelijk, maar ik vermoed dat die voldoende buffert, maar ook die valt zo af en toe helemaal weg.

@Ferro

Bij (minstens) 2 mensen heeft de bovenstaande wel gewerkt (inclusief mij). Het is natuurlijk balen als het bij jou niet heeft gewerkt. Had je wel de WiFi eerst uitgeschakeld voordat je de SSID naam ging wijzigen? Een restart van de modem of de WiFi alleen aan en uitzetten is niet genoeg. Ik vraag me dan ook af of de factory reset dat ook doet omdat die alleen alle instellingen terugzet.

Reageer