Beantwoord

Nieuwe firmware Zyxel; reden voor Wifi problemen?

  • 26 October 2020
  • 37 reacties
  • 1845 Bekeken

Reputatie 1

Mijn modem heeft de nieuwe firmware (V5.50(ABPY.1)b14.)ontvangen. 

Maar, het lijkt erop dat dit juist iets kapot gemaakt heeft; Om de minuut, valt mijn wifi signaal weg voor een paar seconden (waardoor alle devices opnieuw gaan verbinden).

  • Vast netwerk lijkt wel constant te werken
  • Modem (en converter) zijn meerdere malen al gereset
  • Alle lampjes die moeten branden, branden.
  • Andere wifi kanalen geprobeerd
  • 2.4G of 5.0G allebei geprobeerd (een voor een) uit te zetten
  • Er is een lijntest gedaan door T-Mobile; geen problemen gezien
  • Het ligt niet aan de plaatsing van de modem, of waar ik me bevind op dat moment (zelfs 10 centimeter naast de modem gebeurt het ook)

Nog steeds geen oplossing. Signaal valt compleet weg bijna elke minuut en komt dan na een paar seconden weer terug.  Ik ben bang dat de firmware update dit veroorzaakt heeft. Er is namelijk niets anders gebeurd, en het lijkt dat dit sinds gisteravond/vanochtend is ontstaan.

icon

Beste antwoord door dejan.j 27 October 2020, 10:33

Bekijk origineel

37 reacties

SSID is bij mij al simpel, 6 letters.

Modem is lang ook lang genoeg van de stroom af geweest.

Wachtwoord is wel complex (lang leve keypass), ik ga die wel even veranderen naar iets zonder symbolen.

Mocht dit de oorzaak zijn, dan is het niet accepteren van symbolen ook een zeer ernstige (beveiligings-)bug in de firmware.

Reputatie 7

Hi all, we hebben de firmware inmiddels bij duizenden klanten ge-update dus dit lijkt niet de oorzaak te zijn van de Wifi problemen (anders hadden we al veel meer klachten ontvangen). Tijdens het testen van de update zijn er ook geen mogelijke Wifi problemen naar boven gekomen. We kijken wel graag wat het dan wél is en hoe we dit op kunnen lossen. Het aanpassen van de SSID lijkt niet voor iedereen de oplossing, een aantal van jullie heeft/had dit namelijk al. We willen de situatie graag wat duidelijker in beeld krijgen en ik heb een aantal vragen terug gekregen vanuit ons modem team:
 

  • Is het alleen op specifieke apparaten of op alle? En met welke apparaten probeer je verbinding te maken?
  • Maakt het verschil om bandsteering uit te zetten (of juist aan)?
  • Werkt het goed na een extra reboot? 
  • Hoe lang speelt het probleem al?
  • Verdwijnt de SSID uit de lijst van beschikbare netwerken op het apparaat waar je mee probeert te verbinden?
  • Zie je iets aan de lampjes op het modem als het voorkomt?

Hi @Brian dank voor je vragen. Ik kan helaas lang niet alles meteen testen omdat ik overdag gewoon online moet zijn, maar ik kan alvast het volgende met je delen:

  • Is het alleen op specifieke apparaten of op alle? En met welke apparaten probeer je verbinding te maken?
    • De wegvallende verbinding is voor alle apparaten
  • Maakt het verschil om bandsteering uit te zetten (of juist aan)?
    • Nog niet getest
  • Werkt het goed na een extra reboot? 
    • Nee, (meerdere) reboots maken geen verschil
  • Hoe lang speelt het probleem al?
    • Sinds afgelopen weekend ongeveer
  • Verdwijnt de SSID uit de lijst van beschikbare netwerken op het apparaat waar je mee probeert te verbinden?
    • Ja, het netwerk is even helemaal niet zichtbaar
  • Zie je iets aan de lampjes op het modem als het voorkomt?
    • Nog niet gecheckt

Instellen van een zwak (wel lang, maar geen bijzondere tekens) lijkt voor mij uiteindelijk het probleem te hebben opgelost.  Vreemd dat het daar aan ligt, zou niet mogen. Wel heb ik ook de WiFi  helemaal uit gehad tijdens het instellen van een ander wachtwoord.

Aan iedereen die hier heeft gereageerd, bedankt voor de reacties en het meedenken.

Wel even de vragen van Brian:

  • Is het alleen op specifieke apparaten of op alle? En met welke apparaten probeer je verbinding te maken?
    • Alle apparaten
  • Maakt het verschil om bandsteering uit te zetten (of juist aan)?
    • Wat is dat? Niet getest.
  • Werkt het goed na een extra reboot? 
    • Reboots/factory resets werkten niet. (PS na de factory reset had ik dus weer het oude sterke wachtwoord teruggezet)
  • Hoe lang speelt het probleem al?
    • Ongeveer een week.
  • Verdwijnt de SSID uit de lijst van beschikbare netwerken op het apparaat waar je mee probeert te verbinden?
    • Nee, die bleef zichtbaar
  • Zie je iets aan de lampjes op het modem als het voorkomt?
    • Niet op gelet.

 

 

 

Reputatie 1

Hi all, we hebben de firmware inmiddels bij duizenden klanten ge-update dus dit lijkt niet de oorzaak te zijn van de Wifi problemen (anders hadden we al veel meer klachten ontvangen). Tijdens het testen van de update zijn er ook geen mogelijke Wifi problemen naar boven gekomen. We kijken wel graag wat het dan wél is en hoe we dit op kunnen lossen. Het aanpassen van de SSID lijkt niet voor iedereen de oplossing, een aantal van jullie heeft/had dit namelijk al. We willen de situatie graag wat duidelijker in beeld krijgen en ik heb een aantal vragen terug gekregen vanuit ons modem team:
 

  • Is het alleen op specifieke apparaten of op alle? En met welke apparaten probeer je verbinding te maken?
  • Maakt het verschil om bandsteering uit te zetten (of juist aan)?
  • Werkt het goed na een extra reboot? 
  • Hoe lang speelt het probleem al?
  • Verdwijnt de SSID uit de lijst van beschikbare netwerken op het apparaat waar je mee probeert te verbinden?
  • Zie je iets aan de lampjes op het modem als het voorkomt?

@Brian 

Mijn probleem met de WiFi is 100% zeker ontstaan na de nieuwe firmware. Dit kan ik valideren door netwerkgeschiedenis van mijn apparaten bekijken. 

 

  • Is het alleen op specifieke apparaten of op alle? En met welke apparaten probeer je verbinding te maken?
    • Alle apparaten die met WiFi zijn verbonden. Via kabel werkte alles goed.
  • Maakt het verschil om bandsteering uit te zetten (of juist aan)?
    • Of nou alleen 2.4G of 5.0G aan stond, of verschillende SSIDs hadden, maakte niets uit. Het was pas opgelost door allebei de WiFi banden uit te zetten, SSID te wijzigen en dan pas weer alles aan te zetten. Dit zorgde waarschijnlijk voor dat de WiFi service goed herstart werd met nieuwe instellingen, sinds een reboot helemaal niet werkte.
  • Werkt het goed na een extra reboot? 
    • Nee, de modem, en de converter, waren meerdere malen herstart, dit heeft het niet opgelost.
  • Hoe lang speelt het probleem al?
    • ​​​​​​​Sinds de firmware update
  • Verdwijnt de SSID uit de lijst van beschikbare netwerken op het apparaat waar je mee probeert te verbinden?
    • ​​​​​​​Nee, het verbrak alleen alle verbindingen met de WiFi. Alle mobiele devices, laptops, WiFi repeater, alles.
  • Zie je iets aan de lampjes op het modem als het voorkomt?
    • ​​​​​​​Nee.

Sinds er nu minstens 3 mensen zelfde problemen hebben gehad, en uiteindelijk was bij alle drie op ongeveer zelfde manier opgelost, lijkt mij jouw uitspraak dat het niet door de firmware komt ongepast. 

 

Reputatie 7

Hi all, dank voor de informatie! Verder onderzoek heeft geen bugs opgeleverd en we hebben geen andere meldingen ontvangen dus het lijkt een specifiek éénmalig iets te zijn. Opvallend dat het resetten van de SSID het verhelpt maar voor nu lijkt dit de beste oplossing.

Hi all, dank voor de informatie! Verder onderzoek heeft geen bugs opgeleverd en we hebben geen andere meldingen ontvangen dus het lijkt een specifiek éénmalig iets te zijn. Opvallend dat het resetten van de SSID het verhelpt maar voor nu lijkt dit de beste oplossing.


Mijn update was om één of andere reden nog niet eerder uitgevoerd, maar vannacht is mijn modem geupdated van b12 naar V5.50(ABPY.1)b15_20201207. Direct daarna traden bovenstaande Wifi-problemen op bij alle apparaten. Twee Android-10 telefoons gingen bovendien rebooten als iedere paar minuten het Wifi weg viel. Ik heb vervolgens de "-” in mijn Wifi-SSID verwijderd en het probleem is weg.

Het lijkt me een serieuze bug in de firmware. Kunnen jullie dit onderzoeken? Een dash in een SSID lijkt me gewoon te moeten kunnen.

Hi all, dank voor de informatie! Verder onderzoek heeft geen bugs opgeleverd en we hebben geen andere meldingen ontvangen dus het lijkt een specifiek éénmalig iets te zijn. Opvallend dat het resetten van de SSID het verhelpt maar voor nu lijkt dit de beste oplossing.

Ik heb vervolgens de "-” in mijn Wifi-SSID verwijderd en het probleem is weg.

 

Het probleem is helaas nog niet weg. De disconnects treden nog heel regelmatig op (misschien iets minder frequent).

Hallo @mcaklein 

Ik lees dat jij ook problemen hebt n.a.v. de software update.

Na een fabrieks reset staat bij ons de modem ook op firmversie V5.50(ABPY.1)b15_20201207 en vanaf 8 december jl heb ik problemen met mijn VPN verbinding.

 

Ik heb van alles al geprobeerd (zover mijn computer kennis reikt) en met hulp van @Cal maar helaas zonder resultaat.

 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/vpn-verbinding-werkt-niet-meer-327415/index3.html#post1592406

 

Wellicht heb jij tips voor mij?

 

Alvast bedankt!

 

Hartelijke groet,

Esther de Vries 

Wellicht heb jij tips voor mij?

Helaas nog niet.

 

@mcaklein 

Jammer, dank voor je reactie!

Reputatie 7

Hi @mcaklein Excuses voor de late reactie. Het gebruik van een dash zou inderdaad niet uit moeten maken. De verbinding zelf en de uptime van de modem zien er in ieder geval top uit! Ervaar je op dit moment nog steeds problemen? Ik zie dat je eigen hardware aan hebt gesloten, is dit een switch of router? Zou het kunnen zijn dat de router settings mogelijk conflicteren met de Wifi van de modem?

@Esther0802 Voor de VPN problemen is er een fix uitgerold maar de problemen lijken nog niet voor iedereen verholpen. We gaan hier weer mee aan de slag in het andere topic waar je ook gepost hebt.

Reageer