Nieuwe router gekocht


Om maar met de deur in huis te vallen,

Omdat we graag een tv in de slaapkamer willen en ik het gevoel heb dat mijn internetverbinding sneller kon boven in de woning heb ik een router gekocht.

De TP-Link AX3000 (Archer AX50)

Nu lees ik helaas berichten op het forum dat ik het modem HG659 van T-mobile niet kan bridgen, dus lijkt mij de meest logische oplossing om van mijn router een Acces point te maken en zo (hopelijk) mijn bereik te vergroten. Dit alles moet draadloos omdat er geen CAT kabels door het huis lopen.

Krijg het helaas zelf niet zo makkelijk aan de praat.

ik kan verbinding maken met mijn nieuwe netwerkvan TP-link kan vanuit daar ook in mijn router van TP-link maar kan hier geen internet op krijgen.

Ook hoorde ik via de klantenservice dat ik waarschijnlijk over een week of twee een update krijg voor mijn tv. (is het misschien verstandig om hier op te wachten)?

Verder nog tips die mijn kunnen helpen?

 


18 reacties

Volgens mij lukt het niet om die router draadloos aan te sluiten, er zal een kabel tussen moeten komen, voor draadloos zal je in de repeaters terecht komen of een mesh systeem met nodes die met elkaar in verbinding staan.

Die update is idd onderweg, of dit binnen 2 weken gaat gebeuren is de vraag, ze updaten in batches en je komt een keer aan de beurt, maar kan ook nog een maandje of wat aanlopen, zijn er nogal wat die er moeten gebeuren.

Volgens mij lukt het niet om die router draadloos aan te sluiten, er zal een kabel tussen moeten komen, voor draadloos zal je in de repeaters terecht komen of een mesh systeem met nodes die met elkaar in verbinding staan.

Die update is idd onderweg, of dit binnen 2 weken gaat gebeuren is de vraag, ze updaten in batches en je komt een keer aan de beurt, maar kan ook nog een maandje of wat aanlopen, zijn er nogal wat die er moeten gebeuren.

Bedankt voor je snelle reactie.

Het is voor mij geen probleem om de tp-link router bekabeld aan te sluiten met het modem wat ik nu van T-mobile heb, deze staan dan alleen wel naast elkaar.

Dan zou ik de wifi van de TM router uitzetten, die gaan elkaar storen.

Maar heb je geen mogelijkheid om een stukje kabel te trekken en de TP wat centraal te zetten zodat je bereik mooier komt te liggen door het huis.

Ikzelf gebruik een Asus router achter de TM router en heb hem gewoon in router mode staan, nat achter nat werkt perfect.

De TM de wifi uit, zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

Die TP zal ook wel een mooi stuk dekken.

Heb hetzelfde probleem, ik heb de instructies gevolgd van de router en beide aan de WAN aangesloten maar blijkbaar is het nie zo makelijk als bij een reguliere modem. Er moet duidelijk iets aan de instellingen veranderd worden. Ben benieuwd of het uberhaupt mogelijk is maar hopelijk kan iemand op dit forum helpen.

Reputatie 7
Badge +15

hallo @Swiftkey 

Wat bedoel je precies met beide aan de WAN aangesloten?

Je eigen router zit op poort 1 of 2 van de T-mobile modem (bij een Zyxel maakt het niet uit welke poort je gebruikt) en de andere kant in de WAN van je eigen router.

Zorg ervoor dat beide routers niet hetzelfde ip adres hebben, dit geeft conflicten dus de T-mobile modem zit op 192.168.1.1 en zet je eigen router bijvoorbeeld op 192.168.0.1 in de LAN setup.

hallo @Swiftkey 

Wat bedoel je precies met beide aan de WAN aangesloten?

Je eigen router zit op poort 1 of 2 van de T-mobile modem (bij een Zyxel maakt het niet uit welke poort je gebruikt) en de andere kant in de WAN van je eigen router.

Zorg ervoor dat beide routers niet hetzelfde ip adres hebben, dit geeft conflicten dus de T-mobile modem zit op 192.168.1.1 en zet je eigen router bijvoorbeeld op 192.168.0.1 in de LAN setup.

‘’Je eigen router zit op poort 1 of 2 van de T-mobile modem’’ Er zijn geen LAN poorten op de Tmobile modem/router dus ik denk dat je de 2 INT poorten bedoeld? Ik ga mijn router als AP installeren met behulp van deze post https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/eigen-router-aansluiten-met-huawei-hg659-307116 

Reputatie 7

@Swiftkey, er zitten wel degelijk LAN poorten op de Hauwei! :grinning: Ik heb een afbeelding bijgevoegd ter illustratie. Laat je het ons weten of het lukt met de tips van de Community? Ik ben erg benieuwd.

 

Uhm @Boris , de poort waar je de pijl bij hebt staan is de DSL poort.

De twee groene poorten ernaast zijn de Telefoon poorten, staat er ook duidelijk bij.:sunglasses:

De vier gele ernaast zijn de LAN poorten, waarbij opgemerkt dat bij de Huawei LAN 1 en 2 voor internet zijn en 3 en 4 voor de huidige TV boxen, en zoals @Swiftkey al opmerkt staat daar INT bij ipv LAN 1 of LAN 2.:kissing_heart:

En die mooie rode is de WAN poort, deze moet bij glasvezel aangesloten zijn op de Media Converter en bij DSL word deze niet gebruikt.

 

 

@Swiftkey, er zitten wel degelijk LAN poorten op de Hauwei! :grinning: Ik heb een afbeelding bijgevoegd ter illustratie. Laat je het ons weten of het lukt met de tips van de Community? Ik ben erg benieuwd.

 

Het is mij gelukt om van mijn eigen router een access point te maken dmv 1 van de INT poorten te verbinden met de LAN poort van de router maar het signaal is niet echt verbeterd. De tm huawei modem/router heeft geen LAN poorten. Zie foto

 

Reputatie 7
Badge +3

@Swiftkey 

Een belangrijk gegeven mis ik eigenlijk een beetje, want heb je nu min of meer op dezelfde plek als de HG ook je 2de router (AP) neergezet? Daar zul je inderdaad dan niet zoveel Wifi snelheids winst mee behalen.

Hebben we het over de snelheid van de Wifi of de LAN (INT) verbinding, want die snelheid is gerelateerd aan je verbinding (DSL/Fiber).

@Swiftkey

Een belangrijk gegeven mis ik eigenlijk een beetje, want heb je nu min of meer op dezelfde plek als de HG ook je 2de router (AP) neergezet? Daar zul je inderdaad dan niet zoveel Wifi snelheids winst mee behalen.

Hebben we het over de snelheid van de Wifi of de LAN (INT) verbinding, want die snelheid is gerelateerd aan je verbinding (DSL/Fiber).

De HG staat in de meterkast en de router hangt nu ongeveer een halve meter boven de meterkast. Het gaat niet zo zeer om de snelheid maar om het signaal van 5 ghz. Mijn laptop haalt op de 1e verdieping maar maximaal 1 wifi streepjes zonder de USB wifi extender, mijn s10 en tab s6 kunnen de 5ghz signaal niet eens vinden dus gebruik ik de langzame 2.4 ghz signaal voor beide apparaten.  Ik dacht de router een veel sterkere 5ghz signaal kon versturen dan de HG modem/router maar het verschil is minimaal.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Swiftkey 

De bandbreedte hang van veel meer factoren af dan alleen de signaal sterkte (-83dBm/5pW -85dBm/3pW), maar is vooral bepaald door alle ‘omgevingsruis’ zoals bijv. meerdere 5G verbindingen op hetzelfde kanaal. 

The 802.11 standard includes mechanisms within the “Physical Layer” that attempt to schedule packet transmission/reception among wireless devices, but as traffic congestion increases, these mechanisms have very little time to effectively manage the schedules, eventually resulting in slower throughput, especially among neighboring WiFi networks competing for bandwidth.

Dus voor het meest effectief wat je kunt doen, is je bron dichterbij je devices plaatsen. Hierdoor ‘overheerst’ jou bron alle anderen en is de kans op hogere snelheiden zeker aanwezig.

Maar zoals je al ziet, -85dBm is ongeveer 3 pico Watt (3E-12 Watt). Als we een signaal nemen van bijv. -75dBm bij jou in de buurt hetzelfde kanaal, is het vermogen van dat signaal al ongeveer 10x zo sterk.

Is dat signaal wel aanwezig, maar er is geen data, zal jou Wifi waarschijnlijk goed ‘gesheduled’ kunnen worden. Maar als dat signaal 100% data trafic heeft, ga jij er zeker last van krijgen als het gaat om throughput.

Hopelijk is het hiermee iets duidelijker waar de bottleneck zit.

Zie in ieder geval dat beide op kanaal 36 staan te stralen, ze drukken elkaar een beetje weg, zou de TM eens uitzetten en kijken wat dat doet, zeker omdat zee vlak bij elkaar staan.

Zie in ieder geval dat beide op kanaal 36 staan te stralen, ze drukken elkaar een beetje weg, zou de TM eens uitzetten en kijken wat dat doet, zeker omdat zee vlak bij elkaar staan.

Ik heb het 5ghz signaal van de TM router uitgezet en mijn s10 en tab s6 kunnen eindelijk de 5ghz signaal van de router vinden. Ik moet wel zeggen dat ze maar 1-2 wifi streepjes krijgen maar het is beter dan niks. Ik zou het een beter signaal kunnen krijgen als ik de router iets verder van de meterkast kan hangen. 

Met een langere kabel kun je tot zo’n 100 meter gaan, zou dan wel voor een kwaliteits kabel gaan van full copper en dubbel afgeschermt.

Dus in principe kun je makkelijk het hele huis door.

Ook het modem niet strak tegen het plafond of een hoek hangen, beetje ruimte is beter.

Met een langere kabel kun je tot zo’n 100 meter gaan, zou dan wel voor een kwaliteits kabel gaan van full copper en dubbel afgeschermt.

Dus in principe kun je makkelijk het hele huis door.

Ook het modem niet strak tegen het plafond of een hoek hangen, beetje ruimte is beter.

Weet je toevallig of het iets uitmaakt als ik de TP link router in 'router' mode gebruik ipv 'acces point' mode? Ik heb ze beide getest en er is geen verschil alleen met de acces point mode zijn er minder functies. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Een eenvoudige uitleg: (Wireless) Access Point vs (Wi-Fi) Router 

DHCP functionaliteit komt bij een AP uit de router waarop hij is aangesloten, maar als je een router aansluit op een router, dan hebben beide routers een afzonderlijke DHCP. Hier komt dus ook het belang van een afzonderlijke subnet om de hoek kijken, om conflicten te voorkomen. Hierop had @Waqqas al een beetje een voorzetje gegeven in een voorgaand antwoord.

Een AP zal elk verzoek om een IP sturen naar de router downstream, die op zijn beurt uit de DHCP pool een vrij IP af gaat geven naar het AP/device.

Dus dat het geen verschil in werking geeft, dat klopt dan ook. 

Voordeel van 1 router in het systeem is vooral, dat je op 1 plek alles kunt regelen en de AP’s volgen de opgelegde regels vanuit de hoofdrouter.

REF: Verschil tussen accesspoint en router

Wow heb even wat berichten gemist volgens mij.

Het verhaal met de modem verplaatsen op een betere kabel moet ik nog even over nadenken, de ingang van mijn VDSL is al midden in mijn woning dus verwacht niet heel veel betere plekken te krijgen. Lijkt me dus zonde van de extra kabel.

Het verhaal van de verschillende IP- adressen ik heb op de TP-link standaard een ander (lager) IPadres gekregen dus dat zou ook goed moeten zijn. Dus nu zou het een kwestie moeten zijn van de kabel van de router TP stoppen in de LAN P1 VAN t-mobile en dan al mijn apparatuur verbinding laten maken met de TP?

Reageer