Beantwoord

Non stop problemen met LAN


Beste T-Mobile,

Ik ben sinds vorige week donderdag klant bij jullie en ik heb nog geen 2 dagen stabiel internet gehad. Ik woon in Eindhoven en heb een 100/100 glasvezel abonnement, voorheen met KPN altijd een perfecte verbinding gehad.

Donderdag zijn ze het komen aansluiten, aardige monteur, en het werkte allemaal prima. Tot zaterdag avond. Toen viel opeens op mijn PC die bekabeld is aangesloten de verbinding weg. LAN poort gaf aan "geen internetverbinding". Op de WiFi had ik verder nog gewoon verbinding. Modem (Draytek Vigor 2132F) maar eens uit en aan gezet en toen deed de LAN verbinding het weer voor 10 minuten, waarna deze er weer mee ophield.

T-Mobile gebeld, en heeft de mevrouw van de klantenservice mijn modem gereset. Vond ik nogal vreemd dat dat zou werken aangezien het (zover ik mag aannemen) een gloednieuw modem was. Maar in mee gegaan, maar na 1,5 dag jawel hoor, weer geen internet verbinding op de LAN.

Toen Guidion gebeld, welke voor mij een monteur hebben ingepland. Deze is gisteren langs geweest, nieuw modem opgehangen. Maar vandaag jawel hoor, weer geen internet op de LAN.

Ik heb al andere kabels geprobeerd, ander apparaat. Aan mijn kant ligt het niet. Ik doe erg veel via de PC voor werk en andere zaken, zonder stabiel internet ga ik gewoon lekker terug naar KPN want dit is gruwelijk irritant.
icon

Beste antwoord door leroy98ecker 4 November 2017, 20:43

Bekijk origineel

100 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Als de LAN wegvalt, heb je op dat moment dan ook haperingen met de WiFi en televisie?
Is de PC rechtsteeks op LAN poort 1 of 2 van het modem aangesloten, of zit daar nog iets tussen? (Switch, eigen router, adapters, splitters, koppelblokje enz.)
Als de LAN wegvalt, heb je op dat moment dan ook haperingen met de WiFi en televisie?
Is de PC rechtsteeks op LAN poort 1 of 2 van het modem aangesloten, of zit daar nog iets tussen? (Switch, eigen router, adapters, splitters, koppelblokje enz.)


PC zit rechtstreeks op LAN poort 1, en WiFi en TV werken gewoon prima. Heb al een andere kabel, andere PC geprobeerd, maar niks werkt. Er is niks in mijn setup veranderd sinds ik ben overgestapt van KPN naar T-Mobile, geen nieuwe apparaten, geen nieuwe kabels, etc.
Reputatie 7
Hallo s1h4d0w,

Wat raar dat het niet goed werkt. zou je de output van ipconfig /all eens willen posten hier ?
je moet dit even doen door het programma CMD te openen.

De foutmelding die je geeft lijkt mij een probleem met de DNS server namelijk.
Het lijkt er op dat er een DNS server in staat welke niet (meer) werkt.
Hallo s1h4d0w,

Wat raar dat het niet goed werkt. zou je de output van ipconfig /all eens willen posten hier ?
je moet dit even doen door het programma CMD te openen.

De foutmelding die je geeft lijkt mij een probleem met de DNS server namelijk.
Het lijkt er op dat er een DNS server in staat welke niet (meer) werkt.


Bedankt voor de hulp, ik vond het zelf ook al vreemd. Wanneer het net stopt met werken en ik een website probeer te bezoeken geeft Chrome ook 2-3 seconden aan dat er een DNS probleem is, waarna hij op de "Er is geen internetverbinding beschikbaar" error springt met het dinosaurusje. Ik heb verder zelf geen DNS ingesteld, alles automatisch.

Ik heb voor de grap even de Google DNS in mijn IPv4 adapter gezet, maar dat maakte niks uit, en daarna even IPv6 in mijn adapter uit gezet en IP, default gateway, subnet mask en DNS die mijn WiFi automatisch kreeg toegewezen handmatig ingevoerd in IPv4 in mijn adapter (nadat ik mijn WiFi adapter heb uitgeschakeld natuurlijk), maar dat leverde ook niks op. Daarna alles weer netjes terug op automatisch gezet

Onderstaande output is met enkel mijn LAN adapter ingeschakeld, aangezien ik normaal de WiFi adapter van mijn PC ook uitgeschakeld heb.

code:
Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Nick-PC
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Mixed
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : D0-50-99-A6-D5-9A
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::5db2:d35a:9cf3:151a%11(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.21.26(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 248533145
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1F-07-3C-74-D0-50-99-A6-D5-9A
DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled
Reputatie 1
Ik gebruik google dns en dat gaat altijd goed en lekker snel , ik zie hier IPV6 IP's staan.
Ik had altijd problemen met deze dns ip's.
Je kan proberen deze aan te passen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4
Ik gebruik google dns en dat gaat altijd goed en lekker snel , ik zie hier IPV6 IP's staan.
Ik had altijd problemen met deze dns ip's.
Je kan proberen deze aan te passen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4


Ik heb het wel al geprobeerd door IPv6 uit te zetten in mijn LAN adapter en de Google DNS te gebruiken, maar helaas nog steeds "Geen internet toegang".

Reputatie 7
Hallo s1h4d0w,

Dit is Wird zeg. zo te zien heb je een probleem met DHCP. maar dan weer niet op de wifi dus.
Kan je de volgende instellingen eens proberen in je netwerk settings ?
IP: 192.168.1.222
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

[edit]
Ik ben dit probleem wel vaker tegen gekomen bij windows systemen. het bleek toen dat er een update geĂŻnstalleerd moest worden.
Zal even kijken of ik die kan vinden.
Reputatie 5
Wel raar dat je een 169.* ip adres krijgt. Dat betekent feitelijk dat je geen IPadres over DHCP van het modem krijgt. Aangezien andere apparaten wel werken, lijkt het er op dat je netwerkadapter toch ergens iets onthouden heeft van je KPN modem. Ik zou nog als advies meegeven om je hele ethernetadapter te verwijderen uit apparaatbeheer (via configuratiescherm), de pc te rebooten en je netwerkadapter automatisch opnieuw te laten detecteren door Windows.

Optie 2 zou zijn dat de poort niet goed geconfigureerd staat op het modem (onwaarschijnlijk), of dat je toch een IPTV poort gebruikt op het modem. Dat kan ik hier niet uit opmaken.
Hallo s1h4d0w,

Dit is Wird zeg. zo te zien heb je een probleem met DHCP. maar dan weer niet op de wifi dus.
Kan je de volgende instellingen eens proberen in je netwerk settings ?
IP: 192.168.1.222
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

[edit]
Ik ben dit probleem wel vaker tegen gekomen bij windows systemen. het bleek toen dat er een update geĂŻnstalleerd moest worden.
Zal even kijken of ik die kan vinden.


Geprobeerd, kreeg even "Identifying..." maar daarna helaas weer "No internet". Zou graag die update wel eens willen proberen!

Wel raar dat je een 169.* ip adres krijgt. Dat betekent feitelijk dat je geen IPadres over DHCP van het modem krijgt. Aangezien andere apparaten wel werken, lijkt het er op dat je netwerkadapter toch ergens iets onthouden heeft van je KPN modem. Ik zou nog als advies meegeven om je hele ethernetadapter te verwijderen uit apparaatbeheer (via configuratiescherm), de pc te rebooten en je netwerkadapter automatisch opnieuw te laten detecteren door Windows.

Optie 2 zou zijn dat de poort niet goed geconfigureerd staat op het modem (onwaarschijnlijk), of dat je toch een IPTV poort gebruikt op het modem. Dat kan ik hier niet uit opmaken.


Mocht ook helaas niet baten. Het lijkt mij ook niks dat "onthouden" is van mijn KPN modem of dat ik in een IPTV poort zit. De verbinding werkt namelijk een 10 minuten wanneer ik mijn modem uit en weer aan zet. Daarnaast heb ik een andere PC ook geprobeerd die hier nog nooit op het netwerk heeft gezeten, die krijgt ook geen internet verbinding. Het 169.* IP heb ik ook nog nooit gezien, KPN had 192.168.0.1.

---

Even daarbuiten, mijn WiFi adapter krijgt gewoon netjes een 192.168.1.x adres, maar mijn LAN heeft nu weer opeens 192.168.73.x als IP adres. Het subnet mask is dan ook 255.255.0.0. Maar dit alles handmatig correct invoeren werkt ook niet.
Reputatie 7

Even daarbuiten, mijn WiFi adapter krijgt gewoon netjes een 192.168.1.x adres, maar mijn LAN heeft nu weer opeens 192.168.73.x als IP adres.


Heb je de instellingen van het modem aangepast ?
Welke apparaten heb je aangesloten op je modem ? routers switches reporters acesspoints computers ect.

Even daarbuiten, mijn WiFi adapter krijgt gewoon netjes een 192.168.1.x adres, maar mijn LAN heeft nu weer opeens 192.168.73.x als IP adres.


Heb je de instellingen van het modem aangepast ?
Welke apparaten heb je aangesloten op je modem ? routers switches reporters acesspoints computers ect.


Niks aangepast in het modem buiten WiFi SSID en wachtwoord ingesteld. Verder geen andere netwerk apparatuur aangesloten. LAN 1 gaat naar mijn PC en LAN 3 naar mijn tv ontvanger, en dan nog mijn telefoon via WiFi verbonden.

Na mijn vorige post heb ik op mijn modem IPv6 uit gezet, en na een reboot van het modem deed internet op de LAN verbinding het opeens weer. Normaal werkte dit ook altijd weer even voor een 10-20 min na een reboot van het modem maar na 45 min lijkt de verbinding (in ieder geval nu) nog steeds te werken.

Eens afwachten en kijken of dit de problemen op heeft gelost.
Reputatie 5
Ik ben heel benieuwd s1h4d0w. Alhoewel de modems IPV6 nog niet lekker ondersteunen (heeft met achterliggende compatibiliteit te maken), zou het geen belemmering in de verbinding mogen zijn.
Helaas, na ongeveer 2 uur hield de internet verbinding op LAN er weer mee op. Lijkt dus gewoon te maken hebben gehad met de reboot van het modem.

Ik hoop dat Guidion snel belt want ik ben net 8 dagen klant en heb nog niet langer dan 2 dagen verbinding gehad. Ik begin langzaam spijt te krijgen dat ik ben overgestapt terwijl ik al jaar en dag tevreden mobiele klant ben.

Ga ik in de Windows Event Viewer kijken zie ik ook niet meteen iets raars, alleen een hoop errors over timeouts en dns failures omdat de verbinding dan plots niet meer werkt.
Reputatie 7
Hmm ik vermoed dat Guidion alleen een nieuw modem gaat plaatsen en controleren of de verbinding dan werkt.
Hmm ik vermoed dat Guidion alleen een nieuw modem gaat plaatsen en controleren of de verbinding dan werkt.

Daar ben ik ook bang voor. Het lijkt er op dat de firmware van de Draytek gewoon niet klopt, want ik krijg verkeerde IP adressen uitgedeeld met verkeerde subnet masks.

Nu 3 dagen later nog steeds niks terug gehoord van klantenservice, en dus alweer 4 dagen zonder internet. Ik ben zo ongeveer klaar om weer terug te gaan naar KPN.
Reputatie 6
@s1h4d0w
Ik neem aan dat je WiFi adapter van de betreffende PC hebt uitgezet tijdens de pogingen om via LN langdurige verbindng stabile te krijgen?
Verder zou ik IPv6 zowel in modem als PC's weer kompleet uitzetten. Bij een provider die nog niet formeel IPv6 ondersteunt kan dit tot veel problemen leiden is mijn ervaring.

Verder kan het zijn dat er ergens nog een DHCPserver actief is, waar dan ook, die nu i.c.m. niuewe netwerk/provider de kop op steekt, kan ook gewoon de windows eigen IP implementatie zijn die om 1 of andere reden ergens een timeout ziet en dan zichzelf een local adres gaat toekennen.

Ikzelf zou wireshark draaien op de betreffende PC om te zien in detail wat er aan de hand is, e.v.t. in eerste instantie op een extra andere linux PC op b.v. LAN2 of via switch op LAN1

Probeer anders ook een simple duurapplicatie te laten lopen waarvan je in detail kan zien wat er gebeurt als die z'n TCP/IP connectie verliest, wellicht streaming audio player o.i.d.
@s1h4d0w
Ik neem aan dat je WiFi adapter van de betreffende PC hebt uitgezet tijdens de pogingen om via LN langdurige verbindng stabile te krijgen?
Verder zou ik IPv6 zowel in modem als PC's weer kompleet uitzetten. Bij een provider die nog niet formeel IPv6 ondersteunt kan dit tot veel problemen leiden is mijn ervaring.

Verder kan het zijn dat er ergens nog een DHCPserver actief is, waar dan ook, die nu i.c.m. niuewe netwerk/provider de kop op steekt, kan ook gewoon de windows eigen IP implementatie zijn die om 1 of andere reden ergens een timeout ziet en dan zichzelf een local adres gaat toekennen.

Ikzelf zou wireshark draaien op de betreffende PC om te zien in detail wat er aan de hand is, e.v.t. in eerste instantie op een extra andere linux PC op b.v. LAN2 of via switch op LAN1

Probeer anders ook een simple duurapplicatie te laten lopen waarvan je in detail kan zien wat er gebeurt als die z'n TCP/IP connectie verliest, wellicht streaming audio player o.i.d.


De wifi adapter zet ik inderdaad uit wanneer de bedraadde verbinding gewoon werkt. Maar wanneer deze weer "No internet" aangeeft dan zet ik hem aan zodat ik kan doorwerken. Over een andere DHCP server, ik heb verder helemaal niks aangesloten in mijn huis, niks dat ergens nog in een kast loopt te draaien. De enige apparaten met een computer er in die draaien zijn mijn Windows PC, mijn Steam Link en mijn iPhone. En dan nog de tv ontvanger van T-Mobile natuurlijk.

Ik gebruik veel mijn Steam Link dus daardoor merk ik meteen wanneer de verbinding weg valt, dan stopt de video die ik aan het streamen was namelijk. Wireshark is wel een goede, in de Windows Event Viewer vond ik niks terug.

Maar net weer met T-Mobile gebeld waarbij ze hebben gekeken of ik gekruisd zat met iemand anders, daarna zijn we even door de instellingen gegaan. Volgens de medewerker stond mijn DNS niet goed, deze stond op 192.168.1.1 (mijn modem) en moest 37.143.84.228 en 37.143.84.229 zijn. Dit even vast ingesteld in de IPv4 adapter en de IPv6 adapter uit gezet. IPv6 staat nog steeds uit in het modem. Maar het lijkt mij zeer sterk dat dit het probleem oplost, aangezien ik eerder ook al de Google DNS servers heb geprobeerd.

Daarnaast zei de medewerker aan de telefoon "Het IP van je PC moet beginnen met 192 en de rest maakt niet zoveel uit" wat natuurlijk onzin is. Nu is het wachten tot het netwerk er weer uit ligt, maar gelukkig bellen ze mij om half 6 terug omdat er op elk moment op de dag 30 minuten wachttijd is wanneer je belt naar T-Mobile Thuis.
Reputatie 6
@s1h4d0w
Wat T-Mobile medewerker(s) vertelden is idd nogal onzinnig, als je Draytek op LAN 192.168.1.0/24 zit is/was de DNS wel correct, is gewoon de standaard setting. Met de aanwijzing om 37.143.84.228 en 37.143.84.229 direct in de client te gebruiken bypass je een deel van de DNS handling, maar de grote vraag blijft wat T-Mobile NL, voor zowel Thuis als Mobiel, met DNS protocol paketten doet, in de modemrouter en/of hun IP backbone.

Met bovengenoemde bypass kan nog steeds een voor Windows onacceptable lange timeout m.b.t. DNS handling optreden. Of, als de Draytek de DNS protocaol paketten niet ongemoeid laat, kan de VLAN voor internet 'crashen', blijkbaar of wellicht in de Draytek zelf. Misschien gaat alleen de LAN bridging op tilt om de 1 of andere reden, is mij niet onbekend bij T-Mobile geleverde modemrouters.

Een manier om dit alles te omzeilen / te testen is een VPN link opzetten in je PC o.i.d. (niet in Draytek) zodat er geen mogelijk is tot modificeren van DNS door Draytek en/of T-Mobile. Over 4GvoorThuis bracht dit in het verleden voor mij in ieder geval een duidelijk merkbare snelheidverbetering op in internet snelheid (over voor de rest dus dezelfde modemrouter).
@s1h4d0w
Wat T-Mobile medewerker(s) vertelden is idd nogal onzinnig, als je Draytek op LAN 192.168.1.0/24 zit is/was de DNS wel correct, is gewoon de standaard setting. Met de aanwijzing om 37.143.84.228 en 37.143.84.229 direct in de client te gebruiken bypass je een deel van de DNS handling, maar de grote vraag blijft wat T-Mobile NL, voor zowel Thuis als Mobiel, met DNS protocol paketten doet, in de modemrouter en/of hun IP backbone.

Met bovengenoemde bypass kan nog steeds een voor Windows onacceptable lange timeout m.b.t. DNS handling optreden. Of, als de Draytek de DNS protocaol paketten niet ongemoeid laat, kan de VLAN voor internet 'crashen', blijkbaar of wellicht in de Draytek zelf. Misschien gaat alleen de LAN bridging op tilt om de 1 of andere reden, is mij niet onbekend bij T-Mobile geleverde modemrouters.

Een manier om dit alles te omzeilen / te testen is een VPN link opzetten in je PC o.i.d. (niet in Draytek) zodat er geen mogelijk is tot modificeren van DNS door Draytek en/of T-Mobile. Over 4GvoorThuis bracht dit in het verleden voor mij in ieder geval een duidelijk merkbare snelheidverbetering op in internet snelheid (over voor de rest dus dezelfde modemrouter).


@tmoesel Jou suggesties gaan net mijn technische kennis te boven, is er iets dat ik gemakkelijk zelf kan proberen? Ik neem aan dat ik niet permanent mijn verkeer door een VPN moet halen toch?
Van wat ik lees gaat het hier niet om een DNS probleem, maar een DHCP probleem.

Zoals hierboven al eerder gezegd: is het 169.x.x.x adres dat je toegewezen krijgt een teken dat je computer geen ip-adres ontvangen heeft van de DHCP server. Zonder ip-adres heb je geen verbinding met het internet.

Wat ook al genoemd is, is dat er waarschijnlijk een tweede DHCP server draait op je netwerk die ook een ip-adres aan je computer probeert te leasen. Als deze tweede server daar in slaagt, klapt je verbinding eruit.

Om dit op te lossen kun te simpelweg in je netwerkadapter aangeven dat je een vast ip-adres wilt die valt in de range van de Draytek. Bijvoorbeeld:

IP-adres: 192.168.1.20
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
Voorkeur DNS: 192.168.1.1
Van wat ik lees gaat het hier niet om een DNS probleem, maar een DHCP probleem.

Zoals hierboven al eerder gezegd: is het 169.x.x.x adres dat je toegewezen krijgt een teken dat je computer geen ip-adres ontvangen heeft van de DHCP server. Zonder ip-adres heb je geen verbinding met het internet.

Wat ook al genoemd is, is dat er waarschijnlijk een tweede DHCP server draait op je netwerk die ook een ip-adres aan je computer probeert te leasen. Als deze tweede server daar in slaagt, klapt je verbinding eruit.

Om dit op te lossen kun te simpelweg in je netwerkadapter aangeven dat je een vast ip-adres wilt die valt in de range van de Draytek. Bijvoorbeeld:

IP-adres: 192.168.1.20
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
Voorkeur DNS: 192.168.1.1


Zoals ik ook al heb aangegeven werkt dit niet. Ik heb dit al een paar keer geprobeerd in verschillende configuraties.

Ik heb exact de gegevens die jij hier aangeeft ingevuld wanneer het internet niet meer werkt, ik heb ze ingevuld en IPv6 uit gezet, ik heb het ingevuld en de Draytek adhv MAC adres datzelfde IP laten toewijzen aan mijn PC, maar ik krijg geen internet en kan dan ook niet via 192.168.1.1 in mijn browser inloggen op de Draytek.

Ik ben het met je eens dat dit een DHCP probleem is, maar ik durf niet te zeggen hoe of wat.

Op Tweakers suggereerde iemand dat wellicht mijn Steam Link met de DHCP aan het kloten is, maar dit heeft altijd perfect gewerkt toen ik nog klant was bij KPN.
Reputatie 6
@s1h4d0w
Ik bedoel idd om al het internet verkeer als test geruime tijd (tot aan de 14 dagen retour garantiedatum) via VPN te halen, als T-Mobile niet met werkende oplossing voor jouw adres komt. Je kunt zelf wel inschatten of het sukkelen/wachten/proberen tot oplossing je het kostenverschil met KPN abo waard is. De glasvezel hardware link is en blijft in ieder geval sowieso van KPN.
T-Mobile moet aan hun kant van de link minstens zoveel kunnen monitoren als jij aan jouw kant. Als ze daar niet de tijd of capaciteit ('resources') voor hebben (of willen niet inzetten) dan weet je genoeg.
@s1h4d0w
Ik bedoel idd om al het internet verkeer als test geruime tijd (tot aan de 14 dagen retour garantiedatum) via VPN te halen, als T-Mobile niet met werkende oplossing voor jouw adres komt. Je kunt zelf wel inschatten of het sukkelen/wachten/proberen tot oplossing je het kostenverschil met KPN abo waard is. De glasvezel hardware link is en blijft in ieder geval sowieso van KPN.
T-Mobile moet aan hun kant van de link minstens zoveel kunnen monitoren als jij aan jouw kant. Als ze daar niet de tijd of capaciteit ('resources') voor hebben (of willen niet inzetten) dan weet je genoeg.


Het probleem lijkt door mijn Steam Link te komen. Alles werkte prima, tot ik mijn Steam Link met mijn PC verbond om een film te kijken en bam, geen internet meer.

Echter, hoe los ik dit op? Ik moet die Steam Link kunnen gebruiken, dit werkte perfect onder KPN. Het lijkt dus een probleem bij T-Mobile te zijn want dit is niet echt iets dat ik heb zien terug komen op bijv. reddit mbt de steam link.

Edit
Ik heb nu een vast IP ingesteld op mijn Steam Link, hopelijk voorkomt dit dat hij IPs gaat uitdelen en anders dat hij IPs uitdeelt die buiten de range van mijn modem valt.
Reputatie 6
@s1h4d0w
Ik had nog nooit van Steam Link gehoord, zie nu wat het is op wikipedia. Dat het apparaat IP adressen uitdeelt naast je modemrouter is vragen om problemen mijn inziens. Een (andere) DHCP server in hetzelfde LAN kan er in theorie wel mee om gaan, afhankelijk van wat voor implementatie het is. Windows+ExperiaBox blijkbaar wel, Windows+Draytek blijkbaar niet. Een eigen modemrouter om e.v.t. problemen te omzeilen kan meestal niet als je ook TV en vastetelefonie afneemt, maar zou je dat doen, dan ben je op 1 jaarbasis wellicht weer duurder uit bij T-Mobile dan KPN.
@s1h4d0w
Ik had nog nooit van Steam Link gehoord, zie nu wat het is op wikipedia. Dat het apparaat IP adressen uitdeelt naast je modemrouter is vragen om problemen mijn inziens. Een (andere) DHCP server in hetzelfde LAN kan er in theorie wel mee om gaan, afhankelijk van wat voor implementatie het is. Windows+ExperiaBox blijkbaar wel, Windows+Draytek blijkbaar niet. Een eigen modemrouter om e.v.t. problemen te omzeilen kan meestal niet als je ook TV en vastetelefonie afneemt, maar zou je dat doen, dan ben je op 1 jaarbasis wellicht weer duurder uit bij T-Mobile dan KPN.


Een eigen modemrouter kan inderdaad niet, je mag van T-Mobile ook geen DD-WRT of OpenWRT er op zetten en bridge modus werkt ook niet.

Als het goed is bellen ze mij zo van T-Mobile, maar het werkt nu (weer even) dus dat wordt dan waarschijnlijk afwachten en zien of het blijft werken nu ik mijn Steam Link een vast IP heb gegeven. Ik kan verder niks in het systeem menu vinden over de DHCP server dus ik hoop dat deze uitgeschakeld wordt bij een vast IP.

Reageer