Beantwoord

Non stop problemen met LAN


Beste T-Mobile,

Ik ben sinds vorige week donderdag klant bij jullie en ik heb nog geen 2 dagen stabiel internet gehad. Ik woon in Eindhoven en heb een 100/100 glasvezel abonnement, voorheen met KPN altijd een perfecte verbinding gehad.

Donderdag zijn ze het komen aansluiten, aardige monteur, en het werkte allemaal prima. Tot zaterdag avond. Toen viel opeens op mijn PC die bekabeld is aangesloten de verbinding weg. LAN poort gaf aan "geen internetverbinding". Op de WiFi had ik verder nog gewoon verbinding. Modem (Draytek Vigor 2132F) maar eens uit en aan gezet en toen deed de LAN verbinding het weer voor 10 minuten, waarna deze er weer mee ophield.

T-Mobile gebeld, en heeft de mevrouw van de klantenservice mijn modem gereset. Vond ik nogal vreemd dat dat zou werken aangezien het (zover ik mag aannemen) een gloednieuw modem was. Maar in mee gegaan, maar na 1,5 dag jawel hoor, weer geen internet verbinding op de LAN.

Toen Guidion gebeld, welke voor mij een monteur hebben ingepland. Deze is gisteren langs geweest, nieuw modem opgehangen. Maar vandaag jawel hoor, weer geen internet op de LAN.

Ik heb al andere kabels geprobeerd, ander apparaat. Aan mijn kant ligt het niet. Ik doe erg veel via de PC voor werk en andere zaken, zonder stabiel internet ga ik gewoon lekker terug naar KPN want dit is gruwelijk irritant.
icon

Beste antwoord door leroy98ecker 4 November 2017, 20:43

Bekijk origineel

100 reacties

Aangezien ik mijn antwoord niet meer kan bewerken even een nieuwe reactie.

Ik heb op Reddit met twee andere gebruikers flink zitten troubleshooten hier: https://www.reddit.com/r/Steam_Link/comments/7aqx4f/steam_link_crashes_my_modem/ Het lijkt er op neer te komen dat door de connectie tussen mijn PC en mijn Steam Link (een apparaatje om games of je desktop te streamen naar je tv) de Draytek van T-Mobile lijkt te falen. DHCP crasht en de hele routering werkt niet meer.

Ik heb daarom een eigen router achter het modem gehangen met DD-WRT in de hoop dat dit het probleem oplost. Wanneer het verkeer tussen mijn PC en Steam Link door DD-WRT worden afgehandeld hoop ik het probleem met de Draytek te voorkomen.

Misschien toch eens handig voor T-Mobile eens grondig onderzoek te doen naar hun modem en firmware. Ik zal vast niet de enige zijn die een Steam Link gebruikt, zeker als T-Mobile een groter deel van Nederland wilt veroveren.

Als laatste, ik zou ook vanavond nog worden teruggebeld door die medewerker van T-Mobile om te checken of alles het nog deed. Geen telefoontje gehad, meer minpunten.
Reputatie 4
Je Steam Link probeert DHCP-adressen uit te delen, echter gaat dat niet. Jouw DrayTek-modem deelt de DHCP-adressen uit. Je kunt alleen naar beneden DHCP-adressen uitdelen binnen de DrayTek configuratie. Dit botst met elkaar, want zowel de Steam Link als de DrayTek hebben aparte netwerkadressen.

Ik lees ook op internet dat meerderen hier last van hebben. Dit komt doordat de Steam Link niet 'verbonden' is met de modem, waardoor deze eigen adressen uitdeelt. Vandaar dat gekke 169.xxx.xxx.xxx adres.

Wat je kunt proberen is het volgende:
- Zet onder 'method' op de link naar DHCP.
- Ik las ook dat je de beta-opties kunt aanzetten waardoor je je netwerkverbinding kunt bekijken op de Steam Link. Misschien is dat nog iets?
- Of inderdaad zoals je al hebt gedaan een handmatig IP aan te wijzen.

Daarnaast kun je DCHP uitzetten op de modem. Let wel op dat je dan handmatig de adressen moet assignen. Zo zet je DHCP uit op de modem:
- Ga naar 192.168.1.1; log in met je gegevens.
- Ga naar LAN > General Setup.
- Bij LAN 1 zie je 'Details Page' staan; klik daarop.
- Daar kun je DHCP Server Configuration uitzetten.

Ik heb zelf een Synology NAS thuis. Zodra ik die op DHCP zet, klapt hier ook alles eruit. Dus ik heb 'm een handmatig IP-adres gegeven en dat werkt al meer dan een jaar met T-Mobile (voorheen Vodafone). Overigens staat de modem wel op DHCP.
Je Steam Link probeert DHCP-adressen uit te delen, echter gaat dat niet. Jouw DrayTek-modem deelt de DHCP-adressen uit. Je kunt alleen naar beneden DHCP-adressen uitdelen binnen de DrayTek configuratie. Dit botst met elkaar, want zowel de Steam Link als de DrayTek hebben aparte netwerkadressen.

Ik lees ook op internet dat meerderen hier last van hebben. Dit komt doordat de Steam Link niet 'verbonden' is met de modem, waardoor deze eigen adressen uitdeelt. Vandaar dat gekke 169.xxx.xxx.xxx adres.

Wat je kunt proberen is het volgende:
- Zet onder 'method' op de link naar DHCP.
- Ik las ook dat je de beta-opties kunt aanzetten waardoor je je netwerkverbinding kunt bekijken op de Steam Link. Misschien is dat nog iets?
- Of inderdaad zoals je al hebt gedaan een handmatig IP aan te wijzen.

Daarnaast kun je DCHP uitzetten op de modem. Let wel op dat je dan handmatig de adressen moet assignen. Zo zet je DHCP uit op de modem:
- Ga naar 192.168.1.1; log in met je gegevens.
- Ga naar LAN > General Setup.
- Bij LAN 1 zie je 'Details Page' staan; klik daarop.
- Daar kun je DHCP Server Configuration uitzetten.

Ik heb zelf een Synology NAS thuis. Zodra ik die op DHCP zet, klapt hier ook alles eruit. Dus ik heb 'm een handmatig IP-adres gegeven en dat werkt al meer dan een jaar met T-Mobile (voorheen Vodafone). Overigens staat de modem wel op DHCP.


Zover ik begreep van enkele users op Reddit heeft de Steam Link geen DHCP server, en gebruikt deze het local-link adres met 169.x.x.x wanneer het geen IP kan krijgen, net zoals mijn PC.

Maar nu met een D-Link router met DD-WRT ertussen werkt alles prima (het werkte eerder ook prima met de Experiabox van KPN). Ik heb dan wel allebei de Draytek en de D-Link die NAT gebruiken maar dat moet zo maar aangezien de Draytek niet in bridge modus kan en ik anders bang ben dat het weer mis gaat wanneer alleen de Draytek de NAT afhandeld.

Voor de archieven, hier is een linkje naar mijn post op Reddit. Daar staat nog een hoop extra informatie in als outputs van ipconfig op verschillende momenten tijdens de problemen, etc.

https://www.reddit.com/r/Steam_Link/comments/7aqx4f/steam_link_crashes_my_modem/
Reputatie 6
@s1h4d0w
Goed dat het nu duidelijk is waar het probleem zit, helaas zitten triple-play modemrouters dichtgetimmert (anders valt het verdienmodel voor TV en vaste telefonie door de mand) dus exact uitvissen waar en wanneer de Draytek de fout in gaat is moeilijk en is veelal de tijd niet waard. Ik zie in connectie schema dat er traffic tussen LAN1 en LAN2 plaatsvindt. Wat voor ethernetchip in de Draytek gebruikt wordt weet ik niet, maar zelfs al is het een gangbaar type, dan is er het 'Magenta-sausje' kwa firmware aanpassingen. Een makkelijk euvel is dat het geheel aan firmware daardoor ergens een deadline niet haalt doordat er een ongewone fout moet worden afgehandeld en dan is het einde verhaal voor de internetwerbinding.

Gelukkig had je nog een router liggen, wellicht dat een switch en alleen LAN1 van Draytek gebruiken ook zou kunnen werken, maar dat is gissen. Ik had in ieder geval ook zo mijn perikelen met modem+provider wissel, ter info:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/huawei-e5186s-22a-mtu-9000-274035
Reputatie 7
Ik ben nog niet overtuigd dat het probleem in het Draytek modem zit. Anders zou dit probleem wel vaker naar boven zijn gekomen. Ik vermoed eerder dat het in je eigen setup zit omdat een aantal dingen gewoon niet kloppen.

Als je wil kan je je eigen modem plaatsen, het enige wat je niet werkend kan krijgen is de vaste telefoon.
@s1h4d0w
Goed dat het nu duidelijk is waar het probleem zit, helaas zitten triple-play modemrouters dichtgetimmert (anders valt het verdienmodel voor TV en vaste telefonie door de mand) dus exact uitvissen waar en wanneer de Draytek de fout in gaat is moeilijk en is veelal de tijd niet waard. Ik zie in connectie schema dat er traffic tussen LAN1 en LAN2 plaatsvindt. Wat voor ethernetchip in de Draytek gebruikt wordt weet ik niet, maar zelfs al is het een gangbaar type, dan is er het 'Magenta-sausje' kwa firmware aanpassingen. Een makkelijk euvel is dat het geheel aan firmware daardoor ergens een deadline niet haalt doordat er een ongewone fout moet worden afgehandeld en dan is het einde verhaal voor de internetwerbinding.

Gelukkig had je nog een router liggen, wellicht dat een switch en alleen LAN1 van Draytek gebruiken ook zou kunnen werken, maar dat is gissen. Ik had in ieder geval ook zo mijn perikelen met modem+provider wissel, ter info:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/huawei-e5186s-22a-mtu-9000-274035


Het was ook mijn grootste angst dat T-Mobile er niet de technische kennis voor zou hebben of niet de tijd zou willen nemen om het te willen uitzoeken. Het "werkt" immers voor de meeste mensen zonden problemen, dus dan wordt er vaak gezegd "ja meneer, het probleem lijkt zich ergens in uw netwerk te zitten, daar kunnen wij niks aan doen". Ik zag het al gebeuren dat er simpelweg werd gezegd "Uw Steam Link is niet compatibel met ons netwerk" en het daar dan bij zou blijven.

Ik ben dus blij dat ik zonder T-Mobile het heb kunnen oplossen, de klantenservice van Thuis is om te huilen. Iedere keer dat je belt hang je 20-30 minuten in de wacht (gewoon altijd "helaas is het nu drukker dan normaal") en er word beloofd dat je terug gebeld wordt maar niemand belt.

Dat zegt mij dat er oftewel te weinig medewerkers zijn, of dat er zoveel mensen problemen hebben dat een normaal team het niet kan handelen. Allebei een slechte zaak.

Ik duim dat dit allemaal netjes blijft functioneren!
Reputatie 7
Hallo s1h4d0w,

Als je onomstotelijk kan aantonen dat het probleem in het modem zit dan kan het zeker wel geregeld worden. alleen er is op dit moment gewoon niet genoeg info om het hoger op te spelen.

Je geeft aan dat je een ipadres heb gekregen buiten de range van het modem. maar je heb niet uitgezocht of je dit ipadres dan ook van het modem heb gekregen. (dit lijkt mij namelijk erg sterk)
Je zou dus even aan de slag moeten met tcp dumps nmap en wirreshark ect.
Hallo s1h4d0w,

Als je onomstotelijk kan aantonen dat het probleem in het modem zit dan kan het zeker wel geregeld worden. alleen er is op dit moment gewoon niet genoeg info om het hoger op te spelen.

Je geeft aan dat je een ipadres heb gekregen buiten de range van het modem. maar je heb niet uitgezocht of je dit ipadres dan ook van het modem heb gekregen. (dit lijkt mij namelijk erg sterk)
Je zou dus even aan de slag moeten met tcp dumps nmap en wirreshark ect.


Ik ben er wat dieper in gedoken met mensen op reddit: https://www.reddit.com/r/Steam_Link/comments/7aqx4f/steam_link_crashes_my_modem/

Hier hebben we wel verder onderzoek gedaan, en dumps gemaakt voor het fout gaat, vlak erna en nog iets verder erna. Het verkeerde IP dat ik krijg toegewezen is gewoon een local link, mijn PC ziet wel dat ik ergens mee verbonden ben maar krijgt geen IP toegewezen dus wijst het een local link IP toe.

Maar het doet dit pas nadat de dhcp lease af loopt of ik mijn ethernet adapter herstart. Vlak nadat het stopt werken heb ik gewoon nog een correct IP maar geen verbinding meer met het modem, ik kan het ook niet pingen. De PC denkt dus dat het gewoon nog een verbinding heeft, maar dit werkt niet meer aan de kant van het modem.

Mocht je het interessant vinden dan zou ik de comments in die reddit link eens lezen, wellicht dat jij er nog iets uit kunt halen.
Reputatie 1
Ik heb precies hetzelfde! Ook sinds zaterdag, maakte net een topic daarover.

Wist niet dat meer mensen het probleem hebben. Lijkt wel of er een router firmware update is gedaan waardoor die hele DHCP configuratie messed up is.

Topic: https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/router-geeft-geen-internet-meer-door-lan-wifi-werkt-nog-wel-292051
Reputatie 7
@s1h4d0w Wat vreemd, je lijkt inderdaad niet het juiste IP-adres en DNS toegewezen te krijgen. Ik heb meteen met je meegekeken en je lijkt inmiddels wel verbinding te hebben maar dit zou zijn met eigen instellingen of een via een ander apparaat zoals Hidden.nld aangeeft. Ook bij de poort zie ik de melding dat er geen rechtstreekse verbinding zou zijn. Zou je de DNS gegevens eens handmatig in willen voeren? De juiste DNS nummers zijn 37.143.84.228 en 37.143.84.229. Geef even een seintje wanneer je ze aangepast hebt dan kijk ik aan deze meteen met je mee!

Overigens gaaf om te zien dat je zo veel hulp krijgt hier, top mensen! 😃
Hallo.

Het ligt waarschijnlijk wel degelijk aan het modem, Hidden.nld... Ook een ICT-er hier, en bijna exact hetzelfde probleem.
Toevallig heb ik een steam-link, maar deze heb ik pas 2 weken en ik had de problemen al veel eerder.

Regelmatig klapt mijn LAN eruit. wi-fi en TV blijven prima werken.
De PC waarop ik het doe lijkt niet uit te maken.
Ik heb met verschillende kabels, direct op mijn pc maar ook d.m.v. een switch, werkelijk elke mogelijkheid ondertussen doorgetest.
Elke keer klapt mijn LAN er weer uit.

Dit is geen DHCP probleem, de reden dat ik hierna een foutief IP krijg (een lokaal ip) is omdat alle lanpoorten van de router er mee kappen.

kortom; geen signaal vanuit de LAN poorten. Ze schakelen gewoon uit. Ik kan dus b.v. de kabels uit mijn router trekken, mijn laptop pakken en deze er direct in prikken... Vervolgens krijg ik het welbekende driehoekje met een uitroepteken.

De wi-fi werkt prima, dus ik schiet de router in... Ik refresh connected devices en... Mijn pc staat er nog in? Dat is gek.
Mijn laptop daarentegen, staat er toch echt niet in ook al hangt hij direct aan de router.
Mijn PC staat wel geregistreerd als verbonden, maar stiekem is dat niet zo. Vanuit mijn PC kan ik de router niet benaderen en andersom ook niet. Als ik mijn PC een statisch IP toewijs merkt de router daar niets van. Het is gewoon een oude verbinding welke hij nog steeds als actief ziet...

Ik heb Guideon al 3 keer over de vloer gehad. Tot nu toe heeft niets geholpen. Er zitten geen andere DHCP apparaten tussen.
Tevens ben ik zelf een ICT-er, dus betreft netwerkproblemen van mijn kant, zou ik er wel achter moeten kunnen komen.

Het enige wat ik mij nog kan bedenken is dat mijn PC misschien een probleem veroorzaakt, maar dat lijkt mij toch onrealistisch. Op andere locaties lijk ik het probleem niet te hebben, en dan zouden zowel mijn laptop als pc toevallig dezelfde problemen moeten veroorzaken...

Betreft klantenservice klopt het hier gewoon. Het is ALTIJD drukker dan verwacht, het duurt altijd minimaal een uur en ze kunnen je uiteindelijk toch niet helpen. Misschien toch maar naar een andere provider...

Om hier aan toe te voegen duurt het ook nog eens maanden lang om financiele fouten te herstellen. Ik ben bijzonder tevreden met T-mobile als telefonie aanbieder, maar tot nu toe heb ik niets anders dan drama aan het internet.
De tv doosjes zijn overigens ook bijzonder slecht. Dat hele "trage zappen" enz. is een probleem van de eerste generatie digitale televisie.
Ohja, en ik kreeg opeens uit het niets een nieuw tv doosje toegestuurd welke ik vervolgens weer kon retouren... altijd leuk.
Reputatie 7
Hi NoobishPro, balen dat je ook problemen ervaart, daar gaan we meteen wat aan doen! Ik heb direct even meegekeken en ik zie dat onze monteur op 1 februari aan heeft gegeven dat Reggefiber mogelijk een patch kabel kan vervangen om het probleem te verhelpen maar dat hij eerst het resultaat af wilde wachten. Ik begrijp dat het probleem ook na vorige week nog speelt? Zo ja dan schakel ik graag onze technische dienst met de bevindingen van de monteur en jouw toelichting zodat we de netbeheerder hiervoor aan kunnen sturen. Ik hoor graag van je!

Met je verrekening is het trouwens helemaal gelukt, op je factuur, deze vind je terug op je factuur van deze maand! Het klopt dat een verrekening voor je gevoel misschien wat lang kan duren, deze gaat namelijk altijd mee op de eerstvolgende factuur en kan in het ongunstigste geval daardoor soms een maand duren. Maar wees gerust, het is helemaal gelukt! 🙂
Hi NoobishPro, balen dat je ook problemen ervaart, daar gaan we meteen wat aan doen! Ik heb direct even meegekeken en ik zie dat onze monteur op 1 februari aan heeft gegeven dat Reggefiber mogelijk een patch kabel kan vervangen om het probleem te verhelpen maar dat hij eerst het resultaat af wilde wachten. Ik begrijp dat het probleem ook na vorige week nog speelt? Zo ja dan schakel ik graag onze technische dienst met de bevindingen van de monteur en jouw toelichting zodat we de netbeheerder hiervoor aan kunnen sturen. Ik hoor graag van je!

Met je verrekening is het trouwens helemaal gelukt, op je factuur, deze vind je terug op je factuur van deze maand! Het klopt dat een verrekening voor je gevoel misschien wat lang kan duren, deze gaat namelijk altijd mee op de eerstvolgende factuur en kan in het ongunstigste geval daardoor soms een maand duren. Maar wees gerust, het is helemaal gelukt! :)


Hoi Brian,

het probleem met de facturen was dat de rekening te hoog was. Het werd wel weer verrekend op de volgende factuur als ik belde, maar het bedrag werd maar niet gewijzigd waardoor ik er elke maand opnieuw achteraan kon gaan... elke maand een uur bellen en het hele verhaal opnieuw doen... Ik ben benieuwd of het deze maand wel is opgelost.

betreft het vervangen van de patch kabel, dat is meer een 'laatste hoop'. Ook had dit overigens direct moeten gebeuren en niet in de wacht moeten staan. Het is niet waarschijnlijk dat dit echt zal helpen aangezien het internet nog prima werkt.

Het probleem is dat ik het probleem niet kan 'forceren'. Ik probeer nu te testen of het probleem zich specifiek voordoet op alleen mijn PC. Als ik het test op mijn PC vliegt mijn internet er nog regelmatig uit, maar op mijn laptop is het weer een ander verhaal, wat het enkel waziger maakt;

Op mijn PC verlies ik de verbinding dus geheel en sluit de router de LAN poorten af. Op mijn laptop daarentegen, verlies ik veel regelmatiger mijn verbinding. Als in enkele keren per minuut. Op mijn laptop herstelt de verbinding echter automatisch na enkele seconden. (tot nu toe)

nu vraag ik mij dus af of het een verschil zou kunnen zijn omdat mijn laptop wat minder 'load' kan veroorzaken op de router. Mijn laptop heeft namelijk maar een 100mbits LAN chip terwijl mijn pc 1Gbit heeft. In ieder geval staat mijn geld er nog steeds op dat de router gewoon een firmware probleem heeft. Wanneer ik het probleem kan herproduceren, kan ik het fatsoenlijk testen. Dat herproduceren is echter het probleem...
Nogmaals hallo Brian,

Om hier even aan toe te voegen; Het gekste van alles is dat het Ă©cht specifiek lijkt te gebeuren tijdens het youtuben. Vaak kan ik dan al problemen verwachten binnen 5 minuten (maar wanneer de monteur er is gebeurd het gek genoeg nooit)

Met allerlei andere zaken (Het downloaden van een game van 60gb, torrenten, router pings, streamen op andere platformen dan youtube) lijkt er niets fout te gaan. Het is in ieder geval erg bijzonder.
Reputatie 7
Hallo NoobishPro,

Gebruik je toevallig VALVE Steam op je computer ?
Hallo NoobishPro,

Gebruik je toevallig VALVE Steam op je computer ?


Hallo Hidden.nld,
Dat gebruik ik zeker. Het staat echter niet vaak aan (hoewel de API natuurlijk altijd blijft draaien).
Het probleem, van wat ik heb begrepen, ligt echter toch bij steam link? (totaal losstaand apparaat)

In wireshark zag ik wel wat API calls vanuit steam en google vlak voordat het internet er uit klapte. Het replayen van deze packets heeft echter geen zin gehad. Verder heb ik ook geen internet problemen als ik via steam online aan het gamen ben oid. Het lijkt echt specifiek te gebeuren wanneer ik youtube videos aan het kijken ben. Ik heb zelfs mijn PC clean-installed om zeker te maken dat het geen virus oid was en in die tijd heeft steam ook een aardige tijd niet eens geĂŻnstalleerd gestaan, terwijl het probleem wel aanwezig was.

Daarbij zou een router niet mogen crashen vanwegen steam, vind ik.. .haha.
Reputatie 7
Hoi NoobishPro,

Chrome cast of iets dergelijks ?
Die kan ook wel een router overstuur krijgen.
Hoi NoobishPro,

Chrome cast of iets dergelijks ?
Die kan ook wel een router overstuur krijgen.


Nope. Ik heb het uiteindelijk getest door AL mijn hardware los te trekken behalve mijn PC. Een directe lijn aan de router, dus. Geen gek gebeuren, enkel een kabeltje in mijn pc en youtuben. Dan is het een kwestie van wachten en.... weg verbinding.
Vervolgens probeer ik dit op mijn laptop, en het werkt wel (echter verliest mijn laptop vaak voor korte duur de verbinding)

Verschil tussen pc en laptop;
PC verliest verbinding, alle lanpoorten @ router werken niet meer.
Laptop verliest verbinding, enkele seconden later werkt het weer.

Mijn gedachtengang is dus dat mijn PC de router beter kan flooden ivm 1gbit, waar mijn laptop maar 100mbit heeft. Dat de router nog nét kan herstellen van mijn laptop maar niet van mijn PC. of hier enige logica in zit weet ik dan echter ook weer niet.
Reputatie 7
Hi NoobishPro, bedankt voor de uitgebreide toelichting. Ik heb opnieuw onze technische dienst ingeschakeld met jouw toelichting en een link naar dit topic zodat mijn collega's dit verder kunnen onderzoeken en hopelijk een definitieve oplossing kunnen vinden!
Reputatie 1
Ik heb dit zelfde probleem ook.
Alles geprobeerd wat boven ook beschreven staan.
Nieuw modem gehad van guidion maar ook dit helpt niet.
Geen andere DHCP devices in me netwerk.

Ik word er gek van!
Mogelijk toch maar kijken voor andere provider.
@GokHuijsen heb jij toevallig ook een ASUS moederbord? Bij mij is het namelijk opgelost. Niet door T-mobile, maar door een bios flash.

Na rigelreus testen werd het mij steeds duidelijker dat het probleem zich enkel bij mijn eigen PC voor deed. Uiteindelijk de BIOS geflashed en voila; mijn internet heeft er al 3 maanden niet meer uitgelegen.

Nu is het echter wel zo dat ik nog niet precies weet wat er fout ging... Enkel dat mijn PC de router liet flippen.

Dit probleem had ik ook niet alleen bij t-mobile, maar ook bij ziggo en kpn. Dan weet je dat alvast voor je overstapt 😉
Reputatie 6
Het lijkt erop dat dit probleem zich begeeft op DataLink (OSI Layer 2) of zelfs Physical (OSI Layer 1). Meest waarschijnlijke is dat de router ethernetframes binnenkrijgt waar de ethernet(bridge)chip door op tilt gaat. Diverse ethernetcontrollers uit de PC wereld kunnen makkelijker frames uitsturen die verder gaan dan traditionele specificaties. Het kan ook zijn dat er simpelweg (teveel) corrupte frames worden uitgezonden of binnenkomen. Een (managed) switch tussen providersmodemrouter en PC zou een workaround kunnen zijn.

Met wel al IP actief was het vrij eenvoudig om ethernet in b.v. de vorig jaar standaard geleverde router E5186 op tilt te laten gaan:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/huawei-e5186s-22a-mtu-9000-274035

Broadcom is een grote speler in dit marktsegment, grote kans dat alle routers een 1 of ander type van hun ethernetcontroller aan boord hebben met ook standaard firmwarestack. Zie o.a. m.b.t. E5186:
https://blog.hqcodeshop.fi/archives/288-Huawei-E5186-RS-232-pins-explained.html

@NoobishPro
Wat is dan de verandering in die BIOS upgrade (changelog) ?
Zou het verschil maken als je de PC eerst opstart, dus Windows of Linux actief met e.v.t. aangepaste instellingen voor de ethernetdriver in je PC, en dan pas de ethernetkabel van PC naar mode inplugt (en ook 3 maanden always-on, geen reboot) ?
Het lijkt erop dat dit probleem zich begeeft op DataLink (OSI Layer 2) of zelfs Physical (OSI Layer 1). Meest waarschijnlijke is dat de router ethernetframes binnenkrijgt waar de ethernet(bridge)chip door op tilt gaat. Diverse ethernetcontrollers uit de PC wereld kunnen makkelijker frames uitsturen die verder gaan dan traditionele specificaties. Het kan ook zijn dat er simpelweg (teveel) corrupte frames worden uitgezonden of binnenkomen. Een (managed) switch tussen providersmodemrouter en PC zou een workaround kunnen zijn.

Met wel al IP actief was het vrij eenvoudig om ethernet in b.v. de vorig jaar standaard geleverde router E5186 op tilt te laten gaan:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/huawei-e5186s-22a-mtu-9000-274035

Broadcom is een grote speler in dit marktsegment, grote kans dat alle routers een 1 of ander type van hun ethernetcontroller aan boord hebben met ook standaard firmwarestack. Zie o.a. m.b.t. E5186:
https://blog.hqcodeshop.fi/archives/288-Huawei-E5186-RS-232-pins-explained.html

@NoobishPro
Wat is dan de verandering in die BIOS upgrade (changelog) ?
Zou het verschil maken als je de PC eerst opstart, dus Windows of Linux actief met e.v.t. aangepaste instellingen voor de ethernetdriver in je PC, en dan pas de ethernetkabel van PC naar mode inplugt (en ook 3 maanden always-on, geen reboot) ?



Asus zegt nooit iets anders dan "Improve system stability" bij hun bios updates... Ik zie dat er echt 2 weken geleden een nieuwe bios is uitgekomen (nog in beta)... misschien moet ik die eens proberen :D

Wat betreft instellingen heb ik al van alles geprobeerd. Ik weet niet meer wat. Wel heb ik vaker pas later de PC aangesloten op het netwerk en dat maakte niets uit. In ieder geval zijn al mijn problemen opgelost met een BIOS flash. De PC zelf is over de jaren dat ik internetproblemen heb gehad praktisch elke 6 maanden clean-installed dus problemen met de windows installatie enz zijn verder onwaarschijnlijk.
Reputatie 6
@NoobishPro
Inderdaad geeft Asus in mijn ervaring ook geen details kwa changelog, alleen soms in allereerste versies. In jouw geval leek het dus eerder iets richting electrisch probleem dan iets met specifiatie of protocollen, b.v. een slechte batch van een bepaalde controller/chip die met wat tuning toch goed kan werken. Maar blijft gissen.
Hoj allen.

Sinds april klant van internet van t-thuis.
Sinds dag 1 alleen maar dat internet uitvalt.

Werkt de bios flash echt?

Heb 2 pcs met steam app geinstalleerd.

Merk 90 procent van de tijd dat wanneer ik youtube kijk pats geen internet via Lan meer.
Wifi van modem werkt wel.

Guidion gisteren geweest nieuwe modem en na 5 uurtjes pats weer zelfde verhaal.

Heb echt assistentie nodig.
Wordt gek hiervan

Reageer