Beantwoord

Non stop problemen met LAN


Beste T-Mobile,

Ik ben sinds vorige week donderdag klant bij jullie en ik heb nog geen 2 dagen stabiel internet gehad. Ik woon in Eindhoven en heb een 100/100 glasvezel abonnement, voorheen met KPN altijd een perfecte verbinding gehad.

Donderdag zijn ze het komen aansluiten, aardige monteur, en het werkte allemaal prima. Tot zaterdag avond. Toen viel opeens op mijn PC die bekabeld is aangesloten de verbinding weg. LAN poort gaf aan "geen internetverbinding". Op de WiFi had ik verder nog gewoon verbinding. Modem (Draytek Vigor 2132F) maar eens uit en aan gezet en toen deed de LAN verbinding het weer voor 10 minuten, waarna deze er weer mee ophield.

T-Mobile gebeld, en heeft de mevrouw van de klantenservice mijn modem gereset. Vond ik nogal vreemd dat dat zou werken aangezien het (zover ik mag aannemen) een gloednieuw modem was. Maar in mee gegaan, maar na 1,5 dag jawel hoor, weer geen internet verbinding op de LAN.

Toen Guidion gebeld, welke voor mij een monteur hebben ingepland. Deze is gisteren langs geweest, nieuw modem opgehangen. Maar vandaag jawel hoor, weer geen internet op de LAN.

Ik heb al andere kabels geprobeerd, ander apparaat. Aan mijn kant ligt het niet. Ik doe erg veel via de PC voor werk en andere zaken, zonder stabiel internet ga ik gewoon lekker terug naar KPN want dit is gruwelijk irritant.
icon

Beste antwoord door leroy98ecker 4 November 2017, 20:43

Bekijk origineel

100 reacties

Hier sinds mid december deze zelfde problemen. Het lijkt (zoals eerdere posts ook suggereren) samen te hangen met Youtube streamen op Windows 10 PC's aan de kabel. De enige echte wijziging die bij ons thuis is doorgevoerd sinds het probleem is begonnen is dat beide Win10 PCs naar build 1809 geupdate zijn. Andere noemenswaardige dingen:

  • Youtube streamen SmartTV (LG Oled C7V - WebOS, ook bekabeld LAN) - geen probleem
  • Andere streaming diensten (Netflix / Twitch) veroorzaken geen probleem
  • Browser lijkt niet uit te maken (getest met Chrome & Edge - bij beiden komt het voor)
Is de oorzaak inmiddels al gevonden? (en dus een fix / firmware update voor de Draytek onderweg?)

Anders zou ik graag ook contact willen voor een ander merk modem...

Heeft 1 van de slachtoffers er al eens wat Wireshark tracing op los gelaten? Wellicht geeft dat meer info...
Reputatie 6
@iWilco In het laatste bericht van Brian in deze thread
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/internet-valt-vaak-weg-306926
wordt 'reproduceren' genoemd. Dat suggereert dat men weet waardoor het probleem veroorzaakt wordt. Ik heb wel zo'n vermoeden waar het probleem ligt in vrij algemene zin, maar heb zelf alleen maar TMO 4G, kan verder niet zelf iets reproduceren of inzien, maar ben wel benieuwd naar de kern van het probleem.
(Ticket#2019012111046981)

Hallo,

Ook ik heb sinds 2 dagen hier "weer" last van. Vorige keer (paar maanden geleden) is mijn Draytec mooi vervangen door Guidion, waarna ik geen problemen meer had. Wel had ik een hele rompslomp aan de telefoon met niet echt behulpzame medewerkers gehad omdat ze simpel weg mijn probleem niet begrijpen.

Als er veel data over udp gaat waarbij de packet-size aardig groot zijn stop de dhcp-server van mijn draytec router. na reset of na 1 minuut wachten werkt deze dan weer. Dit kan ik op twee computers in mijn netwerk reproduceren als ze bekabeld zijn aangesloten. via wifi zijn er geen problemen, echter is wifi voor al mijn apparaten geen optie.

@iWilco versimpelde wireshark:
wireshark: (filter: !tcp && !udp)


zoals je hier ziet duurt het een tijdje totdat de DHCP-server reageert. Echter reageert hij wel op elke request (veel te laat). dit is goed te zien in de volledige file.



Ik heb nu mijn DHCP handmatig staan zodat ik niet telkens mijn router hoef te resetten, echter is dit geen oplossing voor mijn probleem.

DNS ingesteld op: (8.8.8.8 & 8.8.4.4)


Ook ik hoop dat deze problemen snel opgelost worden!

-Ryan
Reputatie 7
zou je de mtu van je compter eens op 1458 kunnen zetten ?
@Hidden.nld
Waarom zou dit iets uitmaken ? de router werkt standaard op Ethernet II (1500 max).
Ook begrijp ik niet hoe je aan het nummer 1458 komt? verklaar je reactie.

code:
netsh interface ipv4 set subinterface “Ethernet” mtu=1458 store=persistent


EDIT:
Heeft niet geholpen. nu een half uur laten lopen en er al 3x langer dan 30 seconde time-out gekregen.
Reputatie 7
Hi allen, vorige week is het issue weer besproken met onze developers, ik ga uitzoeken wat de laatste stand van zaken is en ik kom hier nog op terug!
Sinds gisteren heb ik exact hetzelfde probleem: wegvallend LAN-netwerk maar de Wifi verbinding werkt zonder problemen. Heb urenlang van alles geprobeerd: kabels vervangen, alle netwerkapparaten behalve PC loskoppelen, switches vervangen, etc. Zelfs in de meest minimale setup met alleen de PC direct aan één van beide LAN-poorten van het modem ontstaan nog steeds problemen. Over het algemeen lukt de DHCP toewijzing in eerste instantie wel maar valt het netwerk steeds vrij snel daarna weg.

@Moderators: het lijkt mij dat een modemwissel de beste volgende stap is. Kan één van jullie dat voor mij in gang zetten? Dank!
@Brian @Sander kan één van jullie me met bovenstaande probleem helpen? Ik heb bijna alle apparaten van mijn netwerk moeten afkoppelen om nog enigszins te kunnen werken, dus ik zou het graag zo snel mogelijk oplossen met een wissel naar de Huawei router.
Reputatie 7
Hi @Styco, bedankt voor de duidelijke toelichting, ik heb de modemwissel voor je in gang gezet!
Dank @Brian!
Hallo @Brian , ik heb dit probleem ook.

Ik heb eindeloos met de klantenservice gebeld en gechat. Ze hebben onder andere mijn modem vervangen maar het probleem blijft. NU beweren ze dat het een user end probleem is, terwijl het exact het zelfde probleem is als meerdere keren beschreven in deze topic. Ik word helemaal gek van de slechte service die het bel en chat team geeft. Hopelijk hebben de moderators hier meer verstand van zake.

Ook is er in het verleden gesproken over een compensatie voor de klachten.
Ik hoor niets terug van het klantenservice team en al mijn aanvragen om terug gebeld te worden, worden genegeerd. Elke keer moet ik weer de gehele procedure van testen en wachten in.

Zouden wij in een privé chat verder kunnen komen dan met die "robots" van klantenservice?

Bij voorbaat dank
Reputatie 7
Hoi @Rub198,

Ik help je graag verder! Eerst een check: klopt het dat de lan-verbinding wegvalt en de Wifi blijft? Wat gebeurt er op dat moment met de lan-verbinding (3 en 4) van de TV?

Je mag jouw antwoord in een privébericht aan mij (klik op mijn naam) sturen. Wil je ook gelijk jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN vermelden? Dan heb ik alles compleet! Alvast bedankt voor de moeite!
Hallo,

Ik heb mijn probleem weten op te lossen.

Bij het updaten van mijn programma kwam ik toevallig erachter dat mijn log's vol foutmeldingen zat. Bij het netwerk gedeelte van een van mijn server programma's kreeg ik exeptions van < winsock2.h > . deze behoren %SystemRoot%\system32\mswsock.dll

De log files kon ik exact over mijn Wireshark traces heen leggen en zag dat wanneer ik een exeption kreeg binnen winsock, de dhcp-server van de router een paar seconde later uitviel. via wifi ook getest: blijft gewoon werken.


Oplossing Winsock Resetten (Windows 7 / 8 / 10 / server 2016)

Helaas wordt winsock niet zomaar gerest wanneer je op oplossen klikt of wanneer je je driver opnieuw installeert. dit moet je handmatig doen via command line:

Reset WINSOCK:
code:
netsh winsock reset catalog


Reset TCP/IP stack (voor de zekerheid)
code:
netsh int ipv4 reset reset.log


Hierna was mijn probleem opgelost.

Hoe mijn winsock corrupt is geraakt (gok windows update) en waarom de draytec hier zoveel moeite mee heeft op de LAN weet ik helaas niet. *WIFI werkt het gewoon! *Andere routers (2) die ik heb werken ook gewoon!

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Met vriendelijke groet,


Ryan
Reputatie 7
@ryan991205

dat is een mooie vonst. alleen lijkt mij resetten niet voldoende dan zou het ook weer naar een reboot moeten werken. je zou dus winsock moeten vervangen om te kunnen zien dat het probleem daarmee is verholpen. is winsock de oorzaak van het laten crachen van de router of is de router de oorzaak van de exceptions in winsock?
@ryan991205

En heb je al langer dan een paar uur kunnen testen?
Ik heb het ook geprobeerd maar omdat de problemen moeilijk te reproduceren zijn is het voor mijn nog de vraag of het blijvend gaat helpen.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat winsock doet en heb 0 verstand van netwerkbeheer.

Houd me aub op de hoogte, bvd Ruben
@ryan991205

OK bij mij heeft het niet geholpen.
Bovendien moest ik direct na het doorlopen van de cmd commands opnieuw opstarten om een"windows update" uit te voeren.

Moest jij na deze commands ook opnieuw opstarten voor een update?
Lijkt me wel heel toevallig als dit niet met elkaar te maken heeft.

Lan poorten blijven deadlocken zoals ik begrijp dat dat heet van andere posters en topics.

Jammer, dan maar weer verder zoeken? Klantenservice?
@Rub198
Moest jij na deze commands ook opnieuw opstarten voor een update?Lijkt me wel heel toevallig als dit niet met elkaar te maken heeft.

Ja Ik moet ook gewoon opnieuw opstarten. het kan zijn dat er nog een update klaarstond bij jou.


@Hidden.nld uiteraard is reboot nodig.
is winsock de oorzaak van het laten crachen van de router of is de router de oorzaak van de exceptions in winsock?

Dit is wat ik mij nu ook aan het afvragen ben. als ik een pc laat lopen: 105.4 uur laten lopen zonder disconnect (DHCP fout) als ik 1 pc bekabeld gekoppeld heb op LAN1. draytec op standaard instellingen. Nu moet ik wel toegeven dat ik ook niet veel thuis ben geweest en veel op het netwerk heb gedaan.

Maar helaas:

Nu ik mijn gehele netwerk weer heb aangesloten op dit netwerk met switch en servers ik weer dezelfde problemen. (vanavond vliegt alles er weer met enige regelmaat uit).

Apparatuur op het netwerk:

LAN2: (standaard gebruik)
Linksys ea7500 max stream wifi router:
Huelight hub.
4 Playstation 4s. (wifi)
+ telefoon's/pc's wifi.

LAN1: (problemen)
HP enterprise switch.
normale desktop pc.
HP microserver gen 11. VM (linux) virtueel meerdere pc's
HP microserver gen 10. VM:
HP workstation laptop. wifi of bekabeld verbonden.
goedkope asus n router (wifi acces point).

Misschien een suggestie:
andere router van t-mobile in combinatie met media converter ?
Helaas,

Omdat niemand mij kan helpen ben ik toch echt noodgedwongen weg te gaan bij T-mobile.
Enige oplossing die voor mij kunnen werken:
* Een andere router
* Switch/router met dhcp-server achter de draytec + static route toegevoegd worden aan draytec.

Bedankt voor de hulp hier.
Reputatie 7
@ryan991205

Bij een Huawei modem is het probleem opgelost en je komt hier voor in aanmerking. als je dat wil moet je het even aangeven. als je liever opzegt dan begrijp ik dat ook. (denk aan je contract periode)
@Hidden.nld

Huawei modem is het probleem opgelost en je komt hier voor in aanmerking


Heb een paar keer aan de telefonisch contact gehad, en hier was de Huawei modem aangevraagd. helaas was deze geweigerd omdat ik hier niet voor in aanmerking kwam.

Net nogmaals gebeld. iemand van de technische dienst heeft nogmaals een aanvraag gedaan.
ik wil graag bij T-mobile blijven maar dan moet het wel echt opgelost worden.

T-mobile medewerker:
Als het weer geweigerd word. en je echt een Huawei modem wilt hebben moet je opzeggen en opnieuw klant worden.


Beetje raar dat de medewerkers er zelf mee komen. denk dan dat ik toch liever naar KPN ga voor als ik toch moet afzeggen.

dus ik wacht even of ik nieuw modem krijg. anders ben ik weg.

Groetjes,

Ryan
Reputatie 7
@Sander, kan jij een huawei regelen voor @ryan991205
Reputatie 6
@ryan991205 Zo te lezen ben je goed in staat om zonder een monteur van welk bedrijf dan ook structureel stabiel internet te hebben. Het kost je alleen minimaal de aanschaf van een eigen mediaconvertor. Router zou je in eerste instantie (of permanent) in een VM (pfSense b.v.) kunnen doen.
Over het algemeen is de perceptie 'de klant is koning' en met zoveel onderzoek, workarounds en bedelen het heft in eigen hand nemen kan dan toch een naar gevoel opleveren en voelen als een soort kapitulatie. De koning is natuurlijk Koninklijke Provider Nederland waar ook TMT voor zal moeten buigen, ook al heb je ODF glasvezel. Heel misschien zit je op een glasvezel niet van Reggefiber, dan zou het in therorie anders liggen.
Ik zou kijken naar kosten op jaarbasis, misschien is dan de aanschaf van een mediaconvertor peanuts. Je kunt dan ook op een door jouw gewenst tijdstip omschakelen.
Reputatie 7
Hoi @ryan991205,

Mag ik je hartelijk bedanken voor al het voorwerk, je geduld en je technische kennis! Ik heb de administratie aan onze kant opgeruimd en we gaan asap een nieuw modem naar jou sturen. Je gaat van een Draytek naar een Huawei met Media Converter. Ook zal je binnenkort gebeld worden door Guidion (onze installatiepartner) die de modemwissel bij jou gaat uitvoeren. Dit is 100% de oplossing voor het uitvallen van de LAN poorten bij jou. Ik verwacht dat eind volgende week het nieuwe modem hebt hangen. Voor vragen mag je mij altijd benaderen, via dit topic of via privébericht. Dat lijkt mij het handigst, aangezien ik direct weet hoe de vork in de steel steekt. 🙂
@tmoesel Je hebt gelijk, ik kan het eventueel allemaal zelf kopen. dan ben ik wel van de problemen af. helaas ben ik nog student en woon ik in een studentenwoning. daarom zie ik het nut er nu niet in om daar geld aan uit te geven.

@Sander Dankjewel voor je hulp ! Heb het nieuwe modem nu ophangen icm media converter! wat een verschil, zeer tevreden.
Reputatie 7
@ryan991205, whoopwhoop! 🙂

Reageer