Beantwoord

Noob vraag over router achter Draytek modem

  • 2 April 2020
  • 3 reacties
  • 166 Bekeken

Ha allen. Na een vorig topic waarin ik een UniFi Acces point heb toegevoegd in mijn netwerk en daarmee volledige wifi dekking thuis heb, wil ik dit nog verder gaan uitbreiden.

Momenteel heb ik een 1000mbps abbonement maar haal, logischerwijs, maximaal 300mbps connectie. Dit is wat de Draytek namelijk maximaal doorlaat. Op zich wel lekker dat ik het maximale uit de 2,4Ghz haal ;-) 

Nu wil ik daarom een nieuwe router achter mijn Draytek modem plaatsen. Ik heb hier veel gelezen hoe dat moet wat betreft VLAN, DHCP, etc. dus dat komt wellicht wel goed en anders kan ik het altijd vragen.

Nu is mijn noob vraag (kon het antwoord echt nergens vinden): als mijn Draytek routertje van tmobile max 300mbps aankan, wordt de router die ik erachter zet dan niet beperkt door de beperkte doorvoer van Draytek? Stel ik zet er een 5Ghz router met minimaal 1000mbps snelheid achter, gaat dit dan uberhaupt wel werken? Ongetwijfeld een domme vraag voor velen hier, maar nergens kan ik echt uitsluitsel vinden hierover. 

Alternatief is om de Draytek helemaal te vervangen met de hier beschreven oplossing van een TPLink SPF mediaconverter, maar ik kies voor nu liever even voor de makkelijke weg… ja ik zeg het maar eerlijk. 

Alvast dank!

 

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 2 April 2020, 15:51

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @PaulvL 

Als je voor een eigen router gaat dan sluit je die aan op LAN 1 of 2 en gebruik dan het beste een CAT6 internetkabel, er zal gewoon 1000 Mbps naar je router gaan en je eigen router zal vervolgens gewoon moeten functioneren zoals hij dat normaal hoort te doen.

Indien je telefonie hebt moet dat wel gewoon via de Draytek.

@Waqqas Dank voor je snelle reactie! Dan gaat er een mooie router achter dus :-) 

Nog even zoeken welke fijn werkt tussen de Draytek en twee Ubiquity UAP's.

Reputatie 7
Badge +2

Hallo PaulvL,

De Draytek kan gewoon 1000 mbps aan. Alleen qua wifi is deze beperkt ivm het ontbreken van de 5 Ghz.

Zie ook dit topic:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/draytek-modem-snelheidsupgrade-311343

 

Mvg. Marcel

Reageer