Beantwoord

NordVPN gebruiken via router


  • is een Master Poster
  • 17 reacties
Hoe kan ik gebruik maken van NordVPN met mijn Draytek Vigor2132F router?
NordVPN heeft een keurige instructie waarmee je dit kan installeren (https://nordvpn.com/nl/tutorials/draytek/l2tpipsec/). Helaas lukt het mij niet om één en ander te activeren. Na de laatste stap, het indrukken van Dial, gebeurt er niks. In het overzichtscherm (VPN and Remote Access > LAN to LAN) zie je dat het aangemaakte NordVPN profile offline blijft. Het kan zijn dat de T-Mobile firmware dit niet toestaat, het kan ook zijn dat ik iets fout doe.
Is er iemand die erin geslaagd deze router als een (Nord)VPN client te configureren? Zo ja, hoe is dat gelukt?
icon

Beste antwoord door 05alexander92 19 May 2017, 23:07

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 2
Waar ik wel even benieuwd naar ben is het doel van deze VPN. Wil je dat al je internetverkeer via een bepaalde server wordt geleid middels een VPN, of wil je juist middels een VPN bij je thuisnetwerk kunnen?

Ik heb ook best vaak een VPN opgebouwd met een Draytek, maar meestal was dat tussen 2 Draytek's. Vanaf een pc naar een Draytek toe ook wel eens, maar dat deed ik altijd gewoon via de standaard ingebouwde VPN functionaliteit in Windows. Tevens moet je in dat laatste geval bij Remote dial in user dit profiel configureren.

Probeer het anders eens met enkel IPSec. Die gebruik ik meestal, volgens mij is L2TP altijd wat lastiger om te configureren.
Ik denk het eerste geval (ik ben een newbie). Nu moet ik elke keer op de PC NordVPN opstarten. Dat kan weliswaar automatisch, maar het lijkt me simpeler als de router de verbinding met NordVPN maakt. Dan hoef ik dat maar op 1 plek in te stellen en maken alle devices in huis meteen gebruik van NordVPN.
Reputatie 7
@eherle: Bij mijn modem pakt de VPN direct, zelfs zonder een poort te openen. Maar ik gebruik dan ook die NordVPN niet. Ik durf hier even geen antwoord op te geven. Behalve, heeft NordVPN geen handleiding voor verschillende verbindingen/modems? Het lijkt me dat hier dan toch wel een procedure of stappenplan voor is?
Reputatie 7
Badge +3
De uitleg van NordVPN is redelijk uitgebreid zie ik.
Zou dus out of the box moeten werken zou je zeggen.
Controleer alles nog eens, heb je de correcte IP adressen van hun servers, user/paswoord protocollen enz...

Je schrijft dat je op dail had gedrukt, maar had je daarvoor wel in de dropdown de NordVPN geslecteerd?
Reputatie 7
@eherle, lukt het met bovenstaande tips? Kun je ons een update geven hoe het er voor staat? Altijd goed om te horen of iets werkt of niet.

@Pieter_B: Thank you! Erg fijn als een Thuis expert even mee kan denken! 🙂
De uitleg van NordVPN is uitstekend, dat is het probleem niet. Heb alles al dubbel gecheckt en tig keer geprobeerd. Alles gaat uitstekend tot het moment dat ik NordVPN selecteer bij de Dial knop en op de Dial knop drukt. Dan gebeurt er niks, profile blijft offline. Lijkt er dus op dat de T-Mobile firmware het probleem is.

Tenzij iemand mij kan bevestigen dat ie NordVPN op de Draytek aan de praat heeft gekregen. Dan doe ik blijkbaar iets verkeerd.

Zou goed zijn als T-Mobile hier zelf uitsluitsel over geeft.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo eherle,

Heb een trial account aangemaakt voor 3 dagen, maar ook ik krijg met geen mogelijkheid de VPN connectie werkend.
In Nederland staan blijkbaar 51 VPN inbelpunten, maar op diverse geprobeerd zonder resultaat.

Begin ook het vermoeden te krijgen dat dit wel eens een firmware issue zou kunnen zijn, of men staat het gewoonweg niet toe omdat anders bepaalde functionaliteit van je modem om zou kunnen vallen (TV/Bellen).

BTW, als ik ook inlog op mijn account bij NordVPN , krijg ik ook gewoon mijn T-Mobile IP te zien en ben ik volgens hun ook onbeveiligd.

Heb een trace rout gedaan vanuit de Draytek op de nl8 server, deze reageert wel degelijk op de trace ... dus de verbinding zou mogelijk moeten zijn en zou ik probleemloos een VPN moeten kunnen opzetten.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo eherle,

Even een kleine update, heb nog 1 dag en kwam een verhaal tegen ... dus dook ik er nog maar eens in.

Heb hier een ASUS router RT-AC68U achter mijn Vigor hangen.
Hier zit ook een mogelijkheid op om deze als client in te stellen.
Deze heb ik via LT2P als client ingesteld met user & paswoord & server
Daarna de poort 1701 opengezet in de Vigor volgens http://www.draytek.com/en/faq/faq-vpn/vpn.others/how-to-set-up-vigor-router-to-pass-through-vpn-tunnel/ , dus door LT2P uit te zetten in de Vigor.

En ziedaar een VPN werkend en al vanuit de ASUS als client.
De NordVPN account geeft aan dat ik protected werk en heb ook een afwijkende IP van mijn oude T-Mobile IP.
Nogmaals geprobeerd om de Vigor zelf ook zover te krijgen .... ja, vergeet het maar.

Dus een client VPN werkt, via de Vigor met de juiste instellingen die hier staan : http://www.draytek.com/en/faq/faq-vpn/vpn.others/how-to-set-up-vigor-router-to-pass-through-vpn-tunnel/

Is dus een bewezen issue met de Vigor om hem als client te laten werken in VPN mode!
Reputatie 7
Hey @eherle en @Pieter_B,

Allereerst mijn complimenten voor deze discussie! 😃 Jullie zijn echt aan het uitproberen om alles uit de Draytek te krijgen wat er in zit. Dit is echter geen mogelijkheid voor de Draytek. Uiteraard kun je zeker wel via VPN verbinden door een Draytek, maar je kunt de Draytek niet als device gebruiken waar de VPN op draait, zodat meerdere apparaten automatisch verbinding maken via die VPN. Je dient dit dus per apparaat zelf in te stellen.

Wellicht dat het mogelijk is VPN te draaien op een Draytek als de andere kant ook een Draytek is, maar dat is weer een ander verhaal en zeker geen optie voor NordVPN.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo Sander,

Was al een beetje bang voor wat jij bevestigd, dat een zelfstandige VPN vanuit de Vigor zelf niet mogelijk.
Weet niet of @eherle iets heeft aan mijn opzet van een eigen router achter de Vigor.
Mijn opzet is hier alsvolgt;

Vigor is waar de glasvezel op binnen komt (LAN IP 192.168.1.1)
LAN 1 uitgang zit aangesloten op WAN van een andere router (ASUS in mijn geval)
LAN ASUS IP 192.168.2.1
Alle rest van de gebruikers zitten achter de DHCP van de ASUS
Binnen de Vigor Bind IP to MAC de ASUS vanuit de Vigor een fixed IP toegewezen.
Wireless op de Vigor uitgezet, omdat de ASUS zowel 2,4 als 5 in zich heeft.

Onder VPN in de ASUS op de tab PPTP/L2TP via Add Profile de gegevens ingevuld voor de NordVPN bij L2TP.
Daarna klik je op activate en ontstaat er een VPN via NordVPN.

Heb zelf ook een account afgesloten voor 2 jaar ... was een leuke aanbieding voor maar $79,- ... altijd handig en leuk om te hebben.
Tot nu toe staat hij al een tijdje via NordVPN te draaien zonder enig probleem.
Pieter_B & Sander, dank voor jullie reacties. Wat ik wil is dus helaas niet nodig. De workaround van Pieter_B vereist toch ook wel weer het nodige gepruts. Ik weet nog even niet of ik mij daartoe kan zetten. Voorlopig gebruik ik NordVPN gewoon direct vanaf mijn devices.
Reputatie 7
Badge +3
Als je het vanuit elk device afzonderlijk kunt opzetten is dat natuurlijk ook een oplossing.
Nadeel is alleen dat je bij devices waar je het niet kan, je zonder moet doen en dan is mijn oplossing denk ik aan te raden.

Heb wel een zij-effect geconstateerd, want mijn dochter haar Netflix stopte accuut met werken .... en wat bleek, Netflix heeft de strijd aangebonden met VPN verbindingen 😠
Je kunt wel switchen tussen servers bij NordVPN... die wisselen nog wel eens... eergisteren werkte #703, vandaag weer een andere reeks van #707 - #710 op de site van NordVPN staat netjes aangegeven welke servers hiervoor geschikt zijn als je zoekt op Secure Netflix.
Reputatie 7
Hey havenemperor, dat is handig! Dus toch op Netflix via VPN. Mooie vondst! Ook geprobeerd Pieter_B?
De link waarop de Netflix specifieke servers te vinden zijn is als volgt:
https://support.nordvpn.com/hc/en-us/articles/213040989-How-to-securely-watch-Netflix-with-NordVPN
Reputatie 7
Badge +3
Heb dat nog niet geprobeerd, maar ga dat wel even opslaan voor later.
Bedankt havenemperor.
Let wel... je krijgt de Amerikaanse Netflix, dus geen NL ondertiteling of Nederlandse programma's. De optie is ook eigenlijk 'bedoeld voor' expats (uitgezonden Amerikanen)
Reputatie 7
Badge +3
Daar is het denk ik ook veel mensen om te doen om een VPN op te zetten, hun geo-locatie wijzigen om series te kijken uit de USA bundel.
Hello Pieter_B and Sander,

I have followed this thread since i have also a similar issue with my VPN service.

I'm currently using Torguard as VPN provider for the past 4years and i'm quite happy with it.

I now wanted to configure my router (Draytek Vigor 2132F) as a VPN client, so that it would connect automatically.

From the thread i wasn't sure if at the end this is just not possible with this router, or if something can be done.

I've followed mostly all the instruction i have found (both Draytek website and also the Torguard ones), but didn't managed to get it done.

On the contrary of the OP here, i used a PPTP settings, and it does actually confirm "Online" as status, but i can't open any webpage after this.. so seems like it does connect, but i have no traffic.

Is there any other thing i can try?

Thanks for your help
Andrea
Reputatie 7
Badge +3
Hello Andrea_D

The settings used by NordVPN for PPTP connections are noted here, maybe try those in combination with your own VPN provider.
Specialy the section 4. TCP/IP Network Settings could be different.

REF: This is a tutorial on how to connect a Draytek router via PPTP

For the record, NordVPN settings withing the T-Mobile Vigor still doesn't connect 😠
Thanks!
i just tried but they're the same.

Also in this case it does connect (become active), but no internet connection goes through. 😞
Reputatie 7
Hi Andrea_D,

I'm quite sure running a VPN on the modem itself, and therefor running all connected devices automatically through that VPN, is not possible. It is possible to connect to VPN per device separately. Could that be a solution that's workable for you?
Hi Andrea_D,

I'm quite sure running a VPN on the modem itself, and therefor running all connected devices automatically through that VPN, is not possible. It is possible to connect to VPN per device separately. Could that be a solution that's workable for you?


Hi Sander,

unfortunately not, as i'm trying to connect basically my smart tv, i don't know the existence of some vpn apps for smart tv that i can use, so i was hoping by changing it directly from the modem itself.
my last resource is to use my vpn connection from my desktop, and use it as hotspot for the tv.. not sure how fast this will result though..
Reputatie 7
Hoi Andrea_D,

Aha, I see. I'd like to know if that worked, As for speed, I think VPN through a hotspot might not be the best thing. It might be possible when you connect a router between the modem and your TV. Not too sure about this though...

Keep us posted?
Hallo allemaal,

Tot mijn verbazing is dit probleem in detail besproken in bovenstaande posts.
Nu een jaar later en ik loop precies tegen hetzelfde probleem aan met het opzetten van mijn NordVPN op de Draytek Vigor2132VFn. Heb de uitgebreide uitleg van NordVPN doorlopen, maar helaas zonder resultaat.
Ik wil namelijk een apparaat, dat niet zelf kan verbinden met een VPN, verbinden met een VPN via de router.

Inmiddels iemand hier een oplossing voor gevonden?

Reageer