Beantwoord

Packetloss DSL


Beste Community,

Al een lange tijd heb ik last van packetloss. 
Hierbij dacht ik in het begin dat dit veroorzaakt werd door mijn 10 jaar oude router.
Toen ik die vervangen had met een nieuwe Netgear gamingrouter bleef het probleem nog steeds aanwezig.
Ik ben vervolgens alles uit mijn netwerk gaan halen terwijl ik met pingplotter keek naar mijn packetloss.
Hier zag ik dat wanneer ik direct aan de modem aangesloten zat er nog steeds dezelfde packetloss was.
Ik heb alles al vaker gereset naar fabrieksinstellingen en alles is natuurlijk gewoon bedraad, maar dit heeft geen effect gehad.


Is dit een bekend probleem en/of kan een andere modem het probleem verhelpen?
Kan ik de bridge modus activeren van een Zyxel 50 of is deze mogelijkheid er niet bij jullie modem?

Met virendelijke groet,

Emiel

 

icon

Beste antwoord door Brian 16 September 2020, 10:36

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7

Hey @Emiel-Delissen,

Bedankt voor je toelichting en top dat je al zelf een aantal zaken hebt uitgeprobeerd! We moeten zien uit te vogelen waar dit probleem door wordt veroorzaakt. Als ik je verhaal goed lees dan begrijp ik dat je ook met je Zyxel modem dit probleem ervaart. Hoe uit zich de packetloss in jouw geval? Ervaar je dan langzame of wegvallende verbinding? Nog een paar belangrijke vragen:

  • Als je verbinding wegvalt, kun je dan direct controleren of de TV/Wifi en bekabeld internet tegelijk wegvallen of gaat het slechts om één dienst? 

  • Op het moment van wegvallen, welke lampjes branden er dan op het modem? 

  • Hoe lang duurt het wegvallen en is er een actie nodig om de verbinding te herstellen of gaat dit vanzelf? 

  • Kun je drie momenten (datum/tijd) noteren waar alle diensten zijn weggevallen? 

Wil je mij voorzien van een antwoord op alle vragen? Zo hebben we een beetje een idee wat er aan de hand kan zijn en kunnen we snel op zoek naar een oplossing.

Tot op heden bieden we geen modems aan die bridge mode ondersteunen. Wél zijn er uiteraard mogelijkheden om je eigen modem aan te sluiten. :relaxed:

Hey Piotr,

 

Bedankt voor je reactie!
Het klopt inderdaad dat ik de problemen al vanaf de modem ervaar.
De packetloss zorgt ervoor dat mijn spel voor minder dan 1 seconden blijft vast hangen.
Vaak is het een heel kort moment waarbij ik even geen controle heb en mijn beeld hetzelfde blijft.
Dit is erg vervelend in de shooters die ik speel waarin je zoiets absoluut niet kan gebruiken.
Soms komt dit wel 4 keer in een minuut voor. Ik zou hier eventueel een opname van kunnen maken.

Het probleem is dus niet dat mijn complete verbinding weg valt aangezien ik gewoon verbonden blijf, maar dat de informatie die ik stuur niet allemaal (direct) aankomt (packetloss).
De packetloss werd bevestigd door het programma pingplotter (programma van de foto's).
Doordat het ook minder is dat een seconden denk ik niet dat de lampjes op de modem mij de feedback zullen geven die jullie verwachten.
Ik ga dit natuurlijk wel controleren en zal deze reactie update als ik wel een feedback van de modem krijg.
Ik heb getwijfeld om een nieuwe modem aan te schaffen maar wanneer de problemen komen door het signaal van de DSL verbinding is het probleem dadelijk alsnog niet opgelost. 

Hebben jullie een manier/tool waarop jullie packetloss kunnen detecteren?
Kan de begrenzer van de bandbreedte door mijn 50 Mbits/s abonnement de oorzaak zijn?

 

Reputatie 7

Hey @Emiel-Delissen,

Helemaal duidelijk! Wanneer ik inderdaad je verbinding op afstand bekijk dan ziet alles er picobello uit. Het limiet van 50 Mbps zou hier niet de oorzaak van moeten zijn. Jammer genoeg hebben we ook geen eigen tool om packetloss te detecteren. Kun je ons een paar tijdstippen noteren dat je packetloss hebt ervaren? Met die informatie kunnen we weer verder speuren.

Hey @Piotr ,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb op vrijdag 10 juli op drie momenten naar de tijd gekeken:

-23:53:46/47
-23:55:37
-23:55:47

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.
Ik heb ook gekeken naar mijn aansluiting in de meterkast die er als volgt uitziet:

Is dit de aansluiten voor de TV en/of zou dit iets met de packetloss te maken kunnen hebben?

Reputatie 7
Badge +16

Thanks voor de foto's, dat klaart het geheel een beetje op @Emiel-Delissen! Op de onderste foto lijkt de draad op een losse, koperen kabel die eigenlijk op het ISRA-punt moet worden aangesloten. Zou je eens een foto kunnen maken van het ISRA zelf (hoofdaansluitpunt DSL) en wil je ook een foto posten van hoe het modem op het ISRA aangesloten is, alsjeblieft? 

Dan kunnen we iets genuanceerder uitsluitsel bieden. We komen er vast uit, dat weet ik zeker! Packetloss is frustrerend, maar ook een issue waar veel oplossingen voor zijn. Zodra we hebben gepinpoint waar het euvel ligt, komen we snel tot een antwoord! 💪😎

Reputatie 7
Badge +1

Die kabel die ik zie lijkt mij meer een coax kabel zoals word gebruikt door o.a. Ziggo

Reputatie 7
Badge +16

Nu je het zegt, je zou best weleens gelijk kunnen hebben @BeMu. Thanks voor je bijdrage! 

@Emiel-Delissen Kun je foto's maken van die onderste kabel zodat we het uiteinde nog iets beter kunnen zien? 

Reputatie 7
Badge +1

@Jason Ik zat net zo te denken toen ik die coax kabel zag, het zou kunnen dat t.s. in het verleden de propositie heeft gehad welke diverse providers in het verleden hadden o.a. Lijbrandt en Vodafone thuis maar ook andere.

Men kreeg dan een glasvezelmodem een losse Sitecom N300 router je kon toen ook via DVB-C kijken  op het glasvezelmodem zat ook een coax aansluiting en via een Amino 140 box deze werkte bij alle providers. 

Dat was nog in de tijd dat Glashart media de streams verzorgde voor veel providers helaas niet meer wat heel jammer is.

Hey @Jason@BeMu & @Piotr ,

Iedereen bedankt voor de reactie en dat jullie allemaal meedenken.
Ik heb een paar betere foto's gemaakt van de kabels en hopelijk hebben jullie hier meer aan.

Mijn modem zit verbonden aan een standaard telefoonlijn en ik kan buiten dit niet veel anders zien.
Ik heb een verzoek bij de verhuurder gedaan om foto's te maken van het DSL aansluitpunt in de flat.
Wanneer dit rond is zal ik deze foto's ook uploaden.  
Verder heb ik de modem ook aan een andere telefoonaansluiting van mijn appartement aangesloten in de hoop dat het aan de desbetreffende aansluiting lag.
Dit veroorzaakte de packetloss echter niet aangezien ik dezelfde resultaten kreeg met pingplotter.

Zijn deze afbeeldingen nuttig en zouden foto's van het aansluitpunt in de flat met de DSL verbinding jullie kunnen helpen?

MVG,

Emiel

 

Beste community,

 

Wordt hier nog naar gekeken of is er geen oplossing voor mijn packetloss.

 

Groetjes Emiel Delissen

Reputatie 7

Hi @Emiel-Delissen, Excuses, je laatste bericht is er zo te zien doorheen geglipt. Ik heb alle berichten doorgelezen en wat mij opvalt is dat het direct al mis gaat vóór dat je verbinding naar buiten gaat het internet op. Zoals je zelf ook al vermoedde lijkt het ergens in de modem/router mis te gaan en niet zozeer in de internet verbinding zelf. In je eerste bericht geef je aan een router aangesloten te hebben op de modem. Zou je de verbinding eens rechtstreeks bedraad op de modem willen testen met alles afgekoppeld behalve 1 pc/laptop? Ik ben benieuwd wat het resultaat dan is. Vanuit daar kan je dan terugwerken om de oorzaak te achterhalen.

Beste Brian,

 

Enkele afbeelding die ik in het begin heb gestuurd zijn direct vanuit de modem/router. Bij deze metingen heb ik de computer dus bekabeld direct aan de modem aangesloten.


Ik begin het vermoeden te krijgen dat de oorzaak ligt aan de DSL aansluiting van de flat zelf.
Mijn vermoeden zegt dat dit komt doordat het signaal vele malen gesplitst worden of door een slechte aansluiting.
Is het mogelijk dat iemand van jullie hier tijd voor vrij kan maken om een kijkje te nemen.

 

Met vriendelijke groet,

Emiel Delissen

Reputatie 7

Hi @Emiel-Delissen, ik zie inderdaad een vermindere demping op de lijn dus het kan zijn dat er wat mis gaat met de binnenkomende verbinding. Ik stuur graag een monteur bij je langs om de aansluiting na te lopen. Wel goed om te weten; als onze monteur vaststelt dat de oorzaak echt in de binnenkomende lijn zelf zit dan moeten we hiervoor de netbeheerder inschakelen en sturen zij een tweede monteur om de aansluiting vanaf de centrale en het ISRA-punt te controleren. Je ontvangt een bericht om direct een afspraak in te plannen met onze monteur!

Reageer