Beantwoord

Poorten open zetten voor Zonnepanelen

  • 30 September 2020
  • 21 reacties
  • 1096 Bekeken

Goedemiddag,

Zojuist zijn bij ons zonnepanelen geïnstalleerd.

Om verbinding te kunnen maken met de omvormer dienen de poorten van de modem te worden opengezet zegt de installateur van de panelen.

Kunnen jullie dit voor mij doen of zeggen hoe ik dit moet doen? Het modem is van het merk Draytek.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Arnold de Zwart

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 1 October 2020, 15:41

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @arnold_74 ,

Tof dat jullie zonnepanelen hebben laten installeren! Een aantal getalenteerde mede-klanten hebben hiervoor uitgebreide handleidingen geschreven, en daarom denk ik dat je dé oplossing vind in een van de volgende twee topics:
Portforward instellen voor synology op draytek2132F
Draytek port forwarding / open ports

Succes nog met knutselen en hopelijk heb je veel profijt van jullie zonnepanelen!

Goedenavond,

Hartelijk bedankt voor je reactie!

Bijkomend probleem is dat het mij niet lukt in te loggen op het Draytek modem met gebruikersnaam user en wachtwoord user. Heb ik waarschijnlijk ooit eens aangepast maar weet ik niet meer. Een nieuw wachtwoord aanmaken lukt ook niet; erg onhandig allemaal.

Ik heb de klantenservice gebeld en zij raden af het modem te resetten omdat anders allerlei instellingen gewijzigd worden en de kans bestaat dat het internet en de TV niet meer werkt.

De technische dienst van T-Mobile gaat mij nu terugbellen over een week of 2 (schijnen het druk te hebben). Misschien heb jij in de tussentijd een oplossing want dit duurt wel erg lang?

Dank alvast!

Reputatie 7
Badge +3

@arnold_74 

Als je zelf in het verleden nooit ergens iets zelf hebt gewijzigd dan alleen het paswoord, zou een factory reset geen problemen mmoeten opleveren.

Het enige wat de factory reset doet, is alles terug zetten naar het moment toen het modem bij je werd aangesloten inclusief het paswoord wat op het modem staat.

Dankjewel Pieter voor je reactie!

De Klantenservice van T-Mobile geeft dus anders aan. Zij zeggen dat dit er ook mee te maken heeft dat het Draytek modem al wat ouder is en een factory reset er dan voor kan zorgen dat TV en internet het wellicht niet meer goed doen.

Dat risico wil ik niet nemen.

Is er een andere manier om alsnog in te loggen op het modem zonder de reset te hoeven doen? Verder moet ik dan weten welke poort er precise opengezet moet worden en op welke wijze dat gaat.

Jammer dat T-Mobile dit niet op afstand kan realiseren.

Reputatie 7
Badge +3

@arnold_74 

De Draytek is inderdaad een wat verouderd modem, maar een factory reset zou daarbij niet mogen uitmaken. 

Er is helaas geen andere manier om het modem binnen te komen, dan alleen maar voor de gebruiker met de gegevens welke op het modem staan. En die login gegevens worden ook gereset bij een factory reset.

TMT gaat/kan dit niet doen, want je moet je voorstellen dat ze dan overladen worden om dit soort zaken voor heel veel mensen te moeten doen.

Ik zou zeggen, doe een factory reset en het eerste probleem heb je opgelost. Daarna kunnen we kijken hoe een portforwarding op kunnen zetten.

Zelf heb ik helaas geen Draytek (glasvezel) meer liggen, wel de Huawei en de Zyxel.

Een andere optie is om eventueel de Draytek te vervangen door een eigen modem, maar dat is wel een latere optie denk ik.

 

Blijf het vreemd vinden dat de Klantenservice anders aangeeft.

De gegevens die op het modem staan betreffen toch de inlogcodes voor de WiFi? Die heb ik nooit aangepast. Kan ik daar ook iets mee dan? De Klantenservice zei dat de gebruikersnaam sowieso standaard “user” zou moeten zijn maar dat staat sowieso niet op de modem vermeld.

Heb afgesproken dat ik wordt teruggebeld binnen nu en 2 weken door de technische dienst dus dat wacht ik anders wel af. Het is helaas niet anders.

Ze gaven al aan dat ik waarschijnlijk een nieuw modem krijg (waarbij een reset geen nadelige gevolgen heeft) omdat deze toch al op de planning staat om volgend jaar vervangen te worden.

Nu heb ik de zekerheid dat TV en internet in ieder geval blijft werken. Het aflezen van de opgewekte energie van de zonnepanelen vind ik dan toch net even iets minder belangrijk.

Bedankt wederom.

Als je gaat wachten op de Technische dienst zijn je panelen al aan vervanging toe voordat je dat belletje hebt gehad.

Tenzij ze het licht zien en nu toch gaan bellen, ervaring is, we melden het ticket af en bellen niet.

Hahaha zo erg zal het toch niet zijn! 

Reputatie 7
Badge +14

Nee hoor, doornekamp33 is vaker sarcastisch.

Als ik alle beloofde telefoontjes van TM nog krijg mag ik wel een telefoniste inhuren, een rondje op het HQ met koffie en een paar dringende gesprekken van Sander werd er eindelijk een keer terug gebeld, maar de beloofde telefoontjes heb ik nooit gehad.

Dus, is het sarcasme of waarheid, @eric_2 , @arnold_74 Kan het je straks vertellen.😜😜

Heb trouwens ook zonnepanelen, hoefde geen poort extra voor open gezet te worden, werkt als een tierelier, nou jou, nu niet meer als er weinig zon is.

@arnold_74

Als je zelf in het verleden nooit ergens iets zelf hebt gewijzigd dan alleen het paswoord, zou een factory reset geen problemen mmoeten opleveren.

Het enige wat de factory reset doet, is alles terug zetten naar het moment toen het modem bij je werd aangesloten inclusief het paswoord wat op het modem staat.

 

@arnold_74

hou alsjeblieft op met het adviseren van een modem reset. (factory defaults) Sinds deze zomer is er van alles verprutst op de back end van T mobile waardoor veel modems/routers geen juiste “Tmobile” versie vd firmware meer krijgen en gewoon niet meer werken. Trust me, I know. Ik zit nu al maanden zonder telefonie. TV is op slinkse wijze wel terug gekomen.

Het is te zielig voor woorden maar dit is de huidige werkelijkheid: factory reset betekent geen telefonie en met een beetje pech ook geen TV meer.

 

 

 

 

 

Precies @redniels !! Dat is dus ook de reden dat ik hier niet aan begin ondanks het advies van @Pieter_B .

Het hele zooitje gaat in de soep lopen.

Inmiddels al weer een week aan het wachten op een telefoontje van de technische dienst. Binnenkort zelf maar weer eens bellen ……….. word hier zo moe van ……….

Goedenavond,

Inmiddels zelf maar gebeld en nog iemand aan de lijn gekregen ook na een minuut of 20. De modem gaat vervangen worden door een monteur van Gideon hebben we afgesproken.

Zojuist heb ik van T-Mobile een pakketje ontvangen met daarin een TV-kastje (als het goed is met opnamefunctie), een afstandsbediening en wat kabels.

Echter, ik zou ook ontvangen een Zyxel T50 modem met mediaconverter. Dit zat er echter niet bij. Komt dit later nog?

Daarnaast zou ik een mail ontvangen met daarin een link om een afspraak te maken met Gideon voor de installatie. Ook deze mail heb ik tot op heden nog niet binnen zinnen komen.

Ik verneem graag wat er nu gaat gebeuren. Hopelijk kan iemand mij hier helpen.

Reputatie 7

Hi @arnold_74 Geen zorgen, de modem is naar je onderweg en is vandaag verstuurd naar ons distributiecentrum. Ik kan alleen niet helemaal zien wat mijn collega met je af heeft gesproken. De TV Box die verstuurd is, is dezelfde TV Box als die je al had. Heeft mijn collega met je overlegd om je om te zetten naar Cloud opnemen? Als je wil kan ik evt een monteur langs sturen om de modem aan te sluiten maar je kan dit ook zelf. Je kan de media converter die meegeleverd wordt aansluiten op het aansluitpunt (FTU) met de meegeleverde fiberkabel. De nieuwe modem kan je dan aansluiten op de mediaconverter met een UTP (netwerk) kabel. Kwestie van plug ‘n play. :wink:

Goedemiddag Brian,

Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik een melding gekregen dat het modem inderdaad onderweg is en heb ik een afspraak met Guidion ingepland voor donderdag 19/11.

Telefonisch heb ik afgesproken met je collega dat ik een TV kastje met opnamefunctie zou ontvangen. Of dat dan via de Cloud gaat weet ik niet. Ik heb zelf nog niet gekeken maar het kastje dat jullie nu hebben gestuurd heeft deze functie dus niet als ik het goed begrijp? Kan ik deze dan alsnog ontvangen? Anders had ik natuurlijk net zo goed het oude kastje kunnen blijven gebruiken als deze toch precise hetzelfde is.

De modem die ik ontvang, betreft als het goed is een Zyxel T50 modem met mediaconverter.

Het zou fijn zijn als de afspraak met de monteur kan blijven staan aangezien de zonnepaneln er ook op aangesloten moeten worden maar volgens mij is dat alleen een kwestie van een poort open zetten.

Dankjewel nogmaals.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @arnold_74, fijn dat het modem onderweg is en je de afspraak met Guidion hebt kunnen maken! 

We leveren sinds begin dit jaar geen opnameboxen meer. Wat ik wel wil voorstellen, is dat ik ga controleren of jij in een aankomende batch wordt overgezet op T-Mobile TV. Dan kun je namelijk alsnog voor Cloud Opnemen kiezen (€ 5,00 per maand ongeacht het aantal TV Boxen) en kun je programma's in de cloud opnemen. 

Ik stuur je aan het eind van de middag een privéberichtje met informatie; een exacte datum kan ik jammer genoeg niet geven omdat dit niet bekend is bij ons. Aan de hand de apparatuur op jouw adres kan ik echter wel nagaan of je in een aanstaande migratieronde overgezet wordt. To be continued!

Goedemiddag Jason,

Dank voor je reactie. Op zich is dat wel vreemd want jouw college die ik aan de lijn had bood mij nota bene zelf een TV kastje met opnamefunctie aan! Of hij daarmee opnemen in de cloud bedoelde weet ik niet.

Ik zie het berichtje graag tegemoet. Hou er dan wel rekening mee dat ik aan apparatuur dan dus de Zyxel T50 modem met mediaconverter krijg en niet meer de Draytek. Hopelijk is deze dan gearriveerd voordat de monteur langskomt.

Dankjewel.

Reputatie 7
Badge +16

@arnold_74 Graag gedaan en sorry voor de verwarring die ontstaan is tijdens jouw gesprek met mijn collega. Ik vermoed dat er gerefereerd werd aan Cloud Opnemen, maar dat neemt niet weg dat we duidelijker en transparanter mogen communiceren. 

Ik heb je inmiddels voorzien van een privébericht, we spreken elkaar daar! 😉

Kan gebeuren toch!

welke poort moet ik open zetten voor mijn zonnepanelen ik heb een zyxel-T50  

Reputatie 7
Badge +5

welke poort moet ik open zetten voor mijn zonnepanelen ik heb een zyxel-T50  

Zoals eerder aangegeven in dit topic. Normaal gesproken hoef je geen poorten open te zetten voor zonnepanelen.

De gegevens van de zonnepanelen worden uit jouw netwerk verstuurd naar een registratie server. Dit uitgaand verkeer krijgt geen belemmeringen.

Alleen voor binnenkomend verkeer zouden er poorten opengezet moeten worden.
Maar ook hier waarschijnlijk een cowboy installateur die van alles roepen om hun onkunde te verbergen.
Indien er werkelijk poorten open gezet moeten worden vertelt de installateur welke poortnummers.

Reageer