Beantwoord

Port forwarding in zyxl en asus router achter de modem


  • is een Master Poster
  • 27 reacties
Goedendag,

Sins vandaag on line bij t-mobile nu een paar vragen.

Vraag 1:
Voor mijn smart home systeem moet ik port forwarding doen in de modem.
Waar en hoe moet ik dat doen?
De oude instelling in de router was: Port range 27960, Local ip 192.168.1.250, Local Port 80, Protocol both.

Vraag 2:
Ik heb een router in de schuur staan,Bedraat met de modem.
Deze router moet het wifi gaan verzorgen in de tuin/schuur.
wat is het beste om aan te sluiten en moet ik wel of niet het zelfde netwerknaam en wachtwoord geven?

alvast bedankt voor de hulp!
Melvin
icon

Beste antwoord door Glassertje 2 July 2019, 22:09

Bekijk origineel

64 reacties

Reputatie 6
@Mb13. Welkom op het forum.

Met vraag 1 kan ik je niet helpen, omdat ik geen Zyxel tot mijn beschikking heb.

Maar wat betreft je 2e vraag snap ik je niet helemaal. Je schrijft dat je router in de schuur staat bedraad met het modem? Welke modem? Als je alleen de router bedoeld en dat de utp kabel van je router naar binnen loopt naar het modem van T-Mobile, kun je 2 dingen doen.

Je kan je router instellen als accesspoint, je router krijgt dan de ip adressen uitgeleverd vanuit het modem en blijven dus in dezelfde range.

Andere optie is door de router in DMZ te zetten, daarmee zet je de router buiten het modem en buiten de firewall. Je router geeft dan de IP-adressen uit en zitten in een andere range.Deze moet je dan wel handmatig veranderen, omdat het modem en de Asus router beide, 192.168.1.* hebben. Je moet de Asus router dus bv 192.168.2.* geven.

Als je er niet zoveel kaas gegeten hebt dan kun je beter de bovenste optie kiezen. Je kan ergens in je Asus router vinden dat je deze ook als accesspoint in kan stellen.

Na dit alles getypt te hebben vraag ik me eigenlijk toch wel af, hoe je het bij je vorige provider had aangesloten? Of is dit een nieuwe opstelling?
Bedankt voor de reactie!

Dit betreft een anderre/nieuwe opstelling.

Bij kpn deed mijn router de wifi verdelen en stond dat uit op de experia box.
En stond de experiabox en router in de meterkaat.

Nu dacht ik dat als ik tm modem het in huis laat regelen en die router in tuin/schuur dan heb ik overal goeie wifi. Wel zo belangrijk in deze tijd toch hahah.

Qua accespoint is het denk ik nu op orden.
Reputatie 6
Toevallig staat hier hoe je het moet doen.

Succes
Reputatie 7
Hi @Mb13., mooi dat het gelukt is met het aansluiten van de router met de tips van @Glassertje! Voor het forwarden van je poorten is er gelukkig een hele handige website: https://portforward.com/. Hier kan je het type modem of het apparaat waarnaar je wil forwarden opzoeken en vind je een stap voor stap uitleg. Mocht je er niet uitkomen laat dan even weten waar je op vastloopt dan kijken we graag met je mee!
ik heb het 'probleem' gevonden denk ik.

als ik poort checker doe dan zegt ie dat hij dicht is.
ik lees op een ander telfort forum dat zyxel geen port forwarding doet maar dmz moet gebruiken.
maar als ik 192.168.1.250(smart home server) invoer dan kom ik er alsnog niet op van buiten af
maar heb in de modem wel de poorten open staan.

Op die site staat de modem er niet tussen.
Reputatie 6
@Mb13. Het is mij nog steeds niet duidelijk buiten de Zyxel modem/router en de router in de schuur, wat je bedoeld met modem in de schuur? Bedoel je daar de Zyxel mee?

De DMZ functie in de Zyxel is bedoeld voor oa een router of een NAS die je hebt aangesloten op de Zyxel.

Als je een poort open wilt zetten in de Zyxel kan je hier kijken, onder het kopje portforwarding.
de zyxcel VMG8825 is modem in huis + wifi.
de asus Router is nu AP in de schuur voor wifi in tuin.

dat werkt voor als nog nu goed.

nu heb ik in de zyxel poorten opengezet voor naar mijn smart home server om van buiten af te benaderen.
alleen dat gaat niet goed ik kom er van buitenaf nog steeds niet in.

Reputatie 6
@Mb13. Je hebt porttriggering geselecteerd terwijl in de uitleg je poortdoornschakeling moet kiezen.
ja via interface en aan uit knop😅

poort checker blijft ook maar zeggen dat poort 80 dicht staat
Reputatie 6
@Mb13. Ik heb mijn bericht aagepast boven jouw bericht.
ik heb ze beide ingevuld alleen bij poort doorschakeling heb ik mijn externe ip adres er bij staan
Reputatie 6
@Mb13. Het is heel simpel. Als eerste configureer je alles waar je poorten voor open wilt zetten, met een vast IP adres. Kun je vinden hoe je dat moet doen onder het kopje vast IP.

Dit IP adres wat je vastzet, heb je later nodig om de portforwarding op uit te voeren. Dit intern IP adres geef je dus in op de regel Server IP.

Porttriggering kun je dus volledig verwijderen. Want dat heeft er niks mee te maken.


ik heb het nu zo staan
Reputatie 6
@Mb13. En de DHCP range gaat wel tot minimaal 192.168.1.250?

Je hebt in je startpost staan dat je de vorige keer poort 80 geconfigureerd had voor zowel UDP als TCP, waarom heb je nu alleen TCP gekozen dan? Maargoed, als de DHCP Range goed staat, dan zou je ergens in de loxone het ipadres 192.168.1.250. En als je gebruik maakt van de juiste protocol, moet het van buiten benaderbaar zijn, wel even herstarten vanuit de Zyxel.

Dan zou het goed moeten zijn.
de verandering van tcp udp zit hem in dat ik dit hele lijstje er in heb gezet:
https://www.loxone.com/nlnl/kb/online-vrijgave/

de ip range gaat tot 192.168.1.254
Reputatie 6
@Mb13. Ik heb een Synology NAS. Ik open toch echt alleen maar de poorten, die ik daadwerkelijk gebruik.

Maar zit nog steeds op een bericht van je te wachten, of het nu werkt? 😝
Tot nubtoe werkt het niet🤣

Nou las ik op ander forum dat het misschien aan de firewall legt die moet ik na kijken.

Heb hem nu weer op ieuw gestart.
Zo nog een x proberen anders morgen naar verder

De wekker gaat weer om 4 uur
Reputatie 6
@Mb13. Waarom denk je dat je poorten hebt open gezet? Juist, vanwege de firewall.

Hoe test je precies of het werkt?
Ik begin morgen weer op nieuw ff stap voor stap proberen🤔

Ik test het door middel van mijn telefoon op 4G te zetten en dan inloggen.
Dan geeft ie melding poor connection en kom ik er niet in.

Wel als ik op wifi zit.
Reputatie 6
@Mb13. Misschien dat iemand anders je verder kan helpen. Weet het verder ook niet dan. Het zou moeten werken.
Reputatie 7
Badge +3
Vraag 1:
Voor mijn smart home systeem moet ik port forwarding doen in de modem.
Waar en hoe moet ik dat doen?
De oude instelling in de router was: Port range 27960, Local ip 192.168.1.250, Local Port 80, Protocol both.

Portforwarding EN Porttriggering niet met elkaar gebruiken op dezelfde poorten.
Het is altijd OF/OF, niet EN/EN.

Goed, mijn vragen zijn nu;
  1. Wat is het FIXED IP van je Server?
  2. Hoe assign je deze FIXED IP, op je server OF via je router (nooit beide instellen dus OF/OF niet EN/EN)?
  3. Wat is de poort waarop je vanaf extern je server aan wilt spreken (Webinterface?)
  4. Wat is de poort waarop je interne server draait (80?)
Ik lees een hele horde poorten die doorgezet moeten worden, maar gebruik je die ook allemaal?

Hieronder voor mij een opzet om een Webserver te laten draaien op poort 80 onder fixed IP 192.168.1.238


Fixed ip is denk ik 192.168.1.250
als ik in de url 192.168.1.250 in tik kom ik op de web interface van loxone.

via de app op mobiel kom ik zonder wifi er niet in

of ik al die poorten gebruik geen idee denk het niet want heb op de vorrigen ook alleen maar poort 80 ge forward.

die stond zo in de asus geforward:

Port range local ip local port
27960 192.168.1.250 80

ik heb nu hard reset gedaan en op nieuw begonnen.

ik heb ze zo als boven staan nu.


ook vondt ik deze nog en nu staat iig poort 80 open maar kom er nog steeds niet in

Reputatie 6
@Mb13. Ik denk dat ik het probleem al snap. Het werkt niet als je via je een externe verbinding probeert te verbinden naar 192.168.1.250 Dit is een intern ip adres, geen extern ip. Als je via wifi dit adres invoert werkt het wel, omdat het hetzelfde netwerk is.

Ik heb bv als ik naar mijn NAS kijk, een DDNS account die gekoppeld is aan mijn ip. Ik voer dat adres in:poortnummer

Als je loxome van buitenaf wilt benaderen, zul je omdat je geen DDNS account hebt gekoppeld aan je WAN ip adres (of misschien wel) het volgende in moeten voeren in je browses:

Je WAN ipadres:poortnummer

Dan kun je hem van buitenaf benaderen.
Reputatie 7
Badge +3
Denk dat @Glassertje een punt zou kunnen hebben, je moet je externe WAN IP gebruiken om vanaf buiten bij je Webinterface te komen.

Trouwens Extern Beheer moet je uitzetten, want dat heeft te maken met het beheren van je Modem.


Heeft dus niet te maken met portforwarding o.i.d.
Zo zo kunnen zijn dat dit ook nu in de weg zit.

Je externe WAN IP kun je vinden met https://www.whatismyip.com/
Omdat je Webinterface op poort 80 draait, is het niet nodig om ook je poortnummer mee te geven.

Je hebt het over een App op je telefoon, staat daar je WAN IP en eventueel je poort correct ingevuld?
Ik heb maar weer hard reset gedaan om met schone lei te beginnen.

heb in nat de port forward gedaan op ip 192.168.1.250 poort 80 both (both zal altijd goed zijn denk ik dan maar)

in de app kan ik verder niks doen alleen het inlog scherm kan ik wat info uit halen zie hier onder.
Misschien kunnen jullie daar wat uit halen?
ik begin zo langzamer hand wel beetje de moed op te geven:(

Reageer