Beantwoord

Port forwarding op Zyxel VMG8825-T50 krijg ik niet voor elkaar


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Goedendag,

Ik probeer al tijden Linphone (een SIP Client) goed werkend te krijgen. Ik heb menig topic afgestruind voor het correct openen van poorten maar ik vind nergens iets wat bij mij werkt helaas.

In het lokale netwerk zie ik poort 5070 open staan, door port checkers online lijkt het continue gesloten te zijn.

Ik gebruik Cheapconnect en die heeft als alternatieve SIP poort ook 5070, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

DMZ lijkt ook geen invloed te hebben als ik mijn IP adres invoer (wat ik dus ook vast gezet heb op mijn pc: 192.68.1.113). ‘SIP ALG’ aan of uit maakt geen verschil, had gelezen dat dit wel uit dient te staan.

Ik hoop dat ik iets heel simpels over het hoofd zie, want het heeft me al vele uren en frustratie gekost. Linphone werkt gedeeltelijk wel, maar sommige nummers kunnen mij niet bellen en kan ik zelf ook niet bellen gek genoeg.

Edit; bij inloggen bij Cheap Connect portal zie ik wel dat Linphone aangemeld en actief is. Alleen port forwarden lukt dus niet en ik vermoed dat daar dan dus mijn verbindingsproblemen met bellen zit.

icon

Beste antwoord door Pieter_B 19 June 2020, 17:15

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7

Hi @PhaseDB,

 

Ik deed een aanname en dacht dat het om poort 5060 ging (die we inderdaad reserveren voor onze Voip dienst) en wilde je aanraden dit topic te lezen: eigen voip verbinding. Ik zie nu dat je dit al gecheckt heb en in 5070 een alternatieve poort gevonden hebt die werkt met Linphone. 

 

Dan portforward, in dit topic kun je een uitleg vinden hoe je dit kunt instellen op de Zyxel: nieuw modem Zyxel (zie kopje portforwarding)

 

Lukt het hiermee niet, dan hoop ik dat er een andere klant kan bijspringen! :)

Hoi Sander,

Dank voor je antwoord, ik had dit inderdaad ook al langs zien komen (en nagekeken in de Zyxel handleiding). Helaas heeft het correct port forwarden geen effect op het daadwerkelijk openenen van de port. Hier hoe het er bij mij uit ziet:

Als het goed is dan zou dit moeten werken, maar met online port checkers blijft port 5070 gesloten (ik heb ook 5062 bijvoorbeeld geprobeerd, zelfde resultaat). Ik heb 1gb verbinding dus ETH_Internet klopt, mijn pc heeft een vast IP van 192.168.1.113.

Ik snap niet dat de Zyxel modem de poort niet opent… Hopelijk heeft iemand anders antwoord!

PS. Kan je mijn topic weer veranderen naar openstaande vraag? Je hebt antwoord gegeven, maar mijn vraag is niet beantwoord...

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @PhaseDB 

Veel VoIP devices zijn zo ingericht om niet te reageren op ping requests, hierdoor is het voor een hacker ook echt eenvoudig om hier misbruik van te maken.

Zelf heb ik hier ook VoIP m.b.v. een ATA (analog telephone adaptor) via CC en alternatieve poort 5070 zonder ook maar enige vorm van poortforwarding op de Edgerouter Lite  en mijn ASUS (2x NAT).

Je moet je VoIP client (Linphone) zien als een vorm van webbrowser, hij zoek verbinding naar buiten via een bepaalde poort en dus ook de firewall informeren over deze poorten. Voor je webbrowser heb je ook niet poort 80 opgezet.

Weet niet op wat voor OS je draait, maar neem aan Windows. Heb je daarvan al eens de firewall uitgezet, of de regels aangepast. Windows is erg firewall onvriendelijke voor heel veel apps, wat ik zou voorstellen is om eens de firewall uit te zetten.

BTW, krijg ook niet helemaal duidelijk wat nu het probleem is, dan dat ik alleen lees dat het nog niet goed werkt.

De vraag is dus ook, kun jij wel naar extern bellen en kan je ook vanaf extern gebeld worden .. waar zit het probleem nu?

Reputatie 7
Badge +5

@PhaseDB Testadvies.

Heb je nog ergens een router liggen.

In mijn situatie stuur ik alles via DMZ instelling in de Zyxel door naar mijn eigen router.

Zyxel = 192.169.178.1 (=oude Ziggo modem adres) DMZ ingesteld op IP adres van eigen router die via DHCP een adres krijgt van de Zyxel. (Geen TV en/of Telefoon = alleen Glasvezel Internet)

Eigen router 192.168.xxx.1 (mijn netwerk)
Telefoon Gigaset met CC Voip via poort 5060
Mizudroid = SIP client op android mobiel toestel via (eigen netwerk) wifi werkt

Geen poort 5060 op eigen router open gezet, deze poort uiteraard wel in de Gigaset Voip instelling vermeld.

Voorbije week als ondersteuning voor een ander topic bezig geweest om een IP camera met poortomschakeling op de Zyxel benaderbaar te maken. Dit lukte helaas niet terwijl de camera in mijn eigen netwerksegment met poort doorschakeling wel werkt.

Conclusie. Ik vertrouw die Zyxel modem en de toegepaste en voor T-mobile kreupel gemaakte firmware niet meer en heb besloten om al mijn moeite om anderen eventueel te helpen middels een test opstelling niet meer aan te gaan.

Hallo Allen,

Ik maak ook gebruik van voip d.m.v. een ata, de Zyxel P-2304-P1. Deze is momenteel aangesloten op het Ziggo modem: Cisco EPC 9725. Op mijn drie lijnen (1 voipbuster en 2 budget phone) kan ik bellen en gebeld worden. Alles werkt perfect ondanks dat de betreffende sip-poorten (5060 en 5070) voor online-portcheckersgesloten blijken, er geen doorstuurregels voor deze poorten in de router staan, de firewall niet is aangepast en de ata niet in de DMZ staat. Veiligheidshalve heb ik voor een overlapping van een maand bij de abonnementsoverstap van Ziggo (Z2, internet en tv, € 63,45) naar T-mobile (alleen internet € 30,-) gekozen.

De halvering van de internetsnelheid is in de praktijk geen enkel probleem voor een 1persoons-huishouden en het wegvallen van een zinloze overdaad aan TV-zenders wordt voldoende gecompenseerd door livestreams middels Samsung apps op de TV en casten via de smartphone. Voor zover de zonnige kant van de overstap.

Het instellen van voip is 16 jaar lang altijd een fluitje van een cent geweest, maar de vruchteloze aansluiting op de Zyxel VMG8825-T50 van genoemde ATA heeft me al meer tijd gekost dan in die 16 jaar daarvoor. Het doorsturen werkt niet, het op een andere poort (5060=>5070) in beide Zyxels zetten werkt niet, Ata in de DMZ werkt niet, SIP ALG uitzetten werkt niet. Bij geen enkel account lukt de registratie, laat staan het bellen of gebeld worden. Port forwarding voor bijvoorbeeld Extern Bureaublad werkt overigens prima.

Merkwaardig genoeg functioneert het programma Voipconnect onder Windows 10 met Voipbuster op een pc (op dezelfde router aangesloten) uitstekend. Er kan mee gebeld en naartoe gebeld worden (voipbuster account met vast nummer). Sipverkeer lijkt dus niet tegengehouden te worden.

Enig idee voor een oplossing? Bij voorbaat hartelijk dank

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Poiva 

Maak hier gebruik van de N300A IP van Gigaset, welke zonder problemen draait achter de Zyxel als deze in het systeem zit.

De huidige opzet die ik heb via de Edgerouter Lite en de ASUS, brengt juist wel weer wat eigenaardigheden met zich mee. Zo heeft de N300A IP er moeite mee om een verbinding tot stand te brengen als ik de DHCP mode gebruik, maar gebruik ik de fixed IP is meestal geen probleem.

Elke keer dat ik dus een beetje rommel met mijn routers, want soms zit de Zyxel er even tussen, dan moet ik de N300A IP even wat heen en weer switchen tussen DHCP en Fixed om hem tot leven te krijgen.

Nu draait hij op een fixed IP buiten de range van de DHCP server in de ASUS.

Weet niet of jou ATA ook de mogelijkheid heeft om te keizen tussen DHCP en Fixed, maar kijk eens of switchen tussen de twee wel kan leiden tot een werkend systeem.

Pieter_B,

Bedankt voor je antwoord.

Gisteren werd mijn Ziggo-aansluiting afgesloten waarop de ATA prima draaide. Nu aansluiting op de Zyxel modem noodzakelijk werd besloot ik jouw tip uit te proberen. Zodoende kwam ik zojuist op de instellingspagina die de oplossing leverde. Het probleem bleek een DNS-server te zijn die via de Ziggo-aansluiting wel werkte, maar via T-Mobile niet. Na wijziging van de DNS lieten de Sip-accounts zich moeiteloos registreren zonder dat aanpassing in de Voip-instellingen van de ATA of aanpassing van de instellingen (waarschijnlijk wordt alles door UPnP geregeld) in het modem nodig was, dus alle gewoon op poort 5060 etc.. 

Op basis van mijn ervaringen is dus niet gebleken dat eigen VOIP door T-Mobile op wat voor manier dan ook gehinderd zou worden. Als ik even een laptopje aan de Zyxel ata had gehangen en niet blind vertrouwd had op het Internet-ledje op dit apparaat, had ik direct ontdekt dat internet daarop nog niet voldoende werkte. Voorbarig afgaand op de diverse threads over de problemen met eigen Voip bij T-Mobile verdwaalde ik al veel te snel in de complexe scenario’s met urenlang gefrunnik aan de geavanceerde instellingen op beide apparaten dat helemaal niets opleverde.

Nu alles werkt ben ik tevreden over de overstap die internetten en TV-kijken € 400/jaar goedkoper maakt en die ik daarom al veel eerder had moeten maken.

Alleen mijn vriendin baalt die met haar gratis Ziggo-signaal en een van mijn smartcards door het inactief worden van deze van 36 naar 4 HD-zenders terug moest.

 

Wat zijn die DNS wijzigingen precies en waar moeten die plaatsvinden?

Wat zijn die DNS wijzigingen precies en waar moeten die plaatsvinden?

De vraag is te summier. Geef s.v.p. aan om welke apparaten het gaat.

 

Allereerst bedankt voor je Reactie.

Het gaat hierom: Ik moet volgende week bij een kennis op een nieuwe TMT internet aansluiting VOIP installeren. Ik verwacht dat er een Zyxel T50 modem bezorgd wordt en de ATA die ik ga gebruiken is een Linksys PAP2T De VOIP provider is CC Deze provider biedt 9 alternatieve poorten aan voor de poort 5060 Nu is mijn vraag of dit zonder meer werkt, zonder bijzondere modeminstellingen. Ik lees namelijk allerlei gruwelverhalen dat het niet werkend te krijgen is.

Reputatie 7
Badge +3

@Megafrits

Heb hier ook een ATA (N300A IP) met daarop ook CC en hun alternatieve poort 5070, deze werkt als een zonnetje.

@Megafrits

Heb hier ook een ATA (N300A IP) met daarop ook CC en hun alternatieve poort 5070, deze werkt als een zonnetje.

Bedankt, ik ga het gewoon proberen en zie wel wat er gebeurt.

Vandaag Linksys ATA kastje met CC account aangesloten met alternatieve poort ipv 5060. Alles in één keer werken. T- mobile internet met Zyxel T50 werkt dus probleemloos met VOIP provider CC.

Reageer