Beantwoord

Problemen wifi op telefoon na starten online game op PC

  • 3 April 2019
  • 7 reacties
  • 411 Bekeken

Als fanatiek Sim-racer, race ik momenteel veel online in F1 2018. Echter, als ik een lobby open in F1 2018, heeft direct mijn vriendin geen enkele bandbreedte meer op haar telefoon (Oneplus 3T) zowel via 2.4Ghz als 5Ghz. En zodra ik klaar ben online, kan ze gewoon weer verder internetten. Zelf heb ik geen probleem op mijn telefoon (Oneplus 6)

Als workaround doet mijn vriendin haar wifi op de telefoon uit zodra ik ga gamen. Is op zich geen probleem, want ze heeft T-mobile Unlimited. Maar toch is dit vreemd en ik zou graag willen weten of iemand tips heeft voor dit probleem.
icon

Beste antwoord door Brian 11 April 2019, 14:59

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Hi @Joost87, ha nice, F1 games zijn al vrij pittig, online tegen anderen is helemaal een uitdaging, hulde! Ben jij verbonden via een netwerkkabel of ook via het Wifi netwerk? Ik zou je in dit geval eigenlijk aan willen raden om zelf een bekabelde verbinding te gebruiken, zo wordt de Wifi minder belast en heb jij minder vertraging in je connectie 😉 Als je verbonden bent via de netwerkkabel dan kan het zijn dat je simpelweg te weinig bandbreedte hebt. De snelheid verhogen kan hiervoor een oplossing zijn.

Mocht je een eigen router/modem gebruiken dan kan je via de zogenaamde QoS (Quality of Service) settings instellen welke verbinding voorrang krijgt en een maximale bandbreedte per verbinding instellen. Hier zijn eventueel ook gratis software programma's voor beschikbaar waarmee je dit in kan stellen.
Mijn PC is verbonden met een kabel. Daarnaast gebruik ik de standaard modem van T-Mobile Thuis en mijn PC is daarop rechtstreeks verbonden, zonder tussenkomst van een eigen switch o.i.d.

In de meeste gevallen start ik een online game in F1, maar zonder tegenspelers. Dit om te trainen. Ik zou dus in theorie amper bandbreedte gebruiken. Wellicht alleen een verbinding naar de server van Codemasters.

Zojuist het spel even opgestart terwijl ik ook de taakbeheer van mijn PC open heb staan. Het netwerkverbruik bedraagt alleen 1,5Mbit/s upload en een download die verwaarloosbaar is (wisselt tussen 0 en 8 kbit/s).

Mijn maximale upload is 30 Mbit/s. Dus hieraan kan het niet liggen. QoS zal dan ook geen invloed hebben hierop.

Mogelijke oplossingen die ik tot nu toe in mijn gedachten heb: de telefoon vervangen van mijn vriendin of wachten tot we eindelijk glasvezel krijgen (verwacht lente 2020). Dit laatste heeft wellicht ook vervanging van de modem tot gevolg. Maar dit geeft mij tot die tijd nog geen oplossing.

Mocht iemand nog een idee hebben, verneem ik het graag.
Reputatie 7
Hey @Joost87, in dat geval zou je inderdaad zeggen dat F1 2018 nauwelijk invloed zou moeten hebben op de verbinding. Is het alleen specifiek wanneer je een lobby opent? En wat gebeurt er bij andere online games?
Het is inderdaad alleen wanneer ik een lobby open. Vreemde is ook dat het alleen gebeurd op de mobiel van mijn vriendin. Zelf lijk ik er geen last van te hebben, al doe ik ook maar weinig met mijn mobiel tijdens een race-lobby. Soms wat berichten checken en ik krijg dan ook nog wel wat binnen. Mijn vriendin daarentegen krijgt helemaal niets binnen. Niet eens simpele Whatsapp-berichten, met uitzondering van (ogenschijnlijk) willekeurige momenten.
Reputatie 7
Hi @Joost87, ik heb wat rondgevraagd maar naast een soortgelijke ervaring van iemand die ook niet achter de oorzaak kwam kan ik eigenlijk weinig toevoegen. Wat ik mij nog zou kunnen bedenken is een mogelijk IP conflict. Gebruik je toevallig statische IP-adressen in combinatie dynamisch/automatische? Als het statische IP-adres binnen de DHCP range van de modem/router ligt dan kan het zijn dat ze dubbel uitgeven worden waardoor je verbinding er uit klapt. Dat zou je nog even kunnen controleren en eventueel een reset van de internet instellingen van zowel het modem als het toestel van je vriendin.
Zowel mijn PC als de mobiel van mijn vriendin staan op dynamisch IP. Alle instellingen in het netwerk is standaard, wat dat betreft. Het enige dat ik heb aangepast in de router van T-Mobile is de DNS-server, welke ik heb ingesteld op 1.1.1.1 en 1.0.0.1 als backup.

Controle:
IP van mijn PC eindigt op .160
IP van de mobiel van mijn vriendin eindigt op .105

Ik kan inderdaad ook weinig meer toevoegen zo. Mocht je geen suggesties meer hebben, is dat absoluut geen probleem. We redden er ons wel mee. Vooral dankzij T-Mobile Unlimited 😃 In ieder geval erg bedankt voor het meedenken!
Reputatie 7
Hi @Joost87,

Hoera voor Unlimited! Aangezien F1 dus weinig bandbreedte inneemt en jouw mobiel nog wel verbonden blijft, lijkt het modem en bandbreedte uitgesloten. Wellicht is het een idee om alle instellingen van jouw mobiel zoveel als mogelijk te kopieren op de mobiel van je vriendin? Wellicht dat daar de reden voor de disconnect zit. En anders is 4G de oplossing voor jullie.

Reageer