Beantwoord

PS4: Nat 1 met Draytek Vigor2132f?


Dag allemaal,

Ik probeer online te gamen met vrienden en te communiceren via een headset. Dat lukt niet omdat vanwege een NAT 2. Ik probeer die naar NAT 1 te zetten, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik heb een router Draytek Vigor 2132f, UpnP staat aan, kabel aangesloten aan de PS4 (in de router in kanaal 1). Het NAT blijft echter onverstoord op 2 staan.

Wie kan me helpen?
icon

Beste antwoord door Sander 19 May 2017, 12:25

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 3
Als ik me goed herinner is NAT 1 alleen als je zonder router bent verbonden met het internet. Dat gaat met de Draytek dus niet lukken. Je hebt immers het 'modem' deel van deze modem-router wél nodig...
Reputatie 7
Hoi harmenmb, PS4 altijd leuk! Nu nog even juist aansluiten, begrijp ik. Nou weet ik dat iemand een NAS wilde aansluiten en hiervoor de poorten open willen zetten (en NAT). Dat staat in dit topic beschreven. Het is wel wat technisch, maar ik vermoed dat dat voor jou geen probleem is, als ik je post zo lees. ;)

Geef je ons een update als je ernaar hebt kunnen kijken?
Als ik me goed herinner is NAT 1 alleen als je zonder router bent verbonden met het internet. Dat gaat met de Draytek dus niet lukken. Je hebt immers het 'modem' deel van deze modem-router wél nodig...
Hoe kan ik dit probleem dan wel oplossen?
Hoi harmenmb, PS4 altijd leuk! Nu nog even juist aansluiten, begrijp ik. Nou weet ik dat iemand een NAS wilde aansluiten en hiervoor de poorten open willen zetten (en NAT). Dat staat in dit topic beschreven. Het is wel wat technisch, maar ik vermoed dat dat voor jou geen probleem is, als ik je post zo lees. ;)

Hoi Sander,

Ik heb de stappen gevolgd en zelfs precies dezelfde namen gebruikt. 't Vaste IP-adres via de kabel is alleen anders, namelijk 1.11.

Alle stappen gevolgd, maar toch geeft de PS4 aan dat het NAT nog steeds type 2 is.

Frustrerend 😕.

Zou het probleem ergens anders aan kunnen liggen (bv firewall?).
Is het slim om de poorten weer terug te zetten?

Groet
PS: Als het nou met mn Draytek niet lukt... Kan ik dan niet via T-Mobile een router ontvangen, die wél aan te passen is?
@Eric_E Weet je misschien een oplossing voor mijn probleem?
@Sander: Jij misschien nog ideeën?
Reputatie 7
Poe, lastig. Mijn ervaring is dat de PS4 zonder veel problemen pakte. Ik wil dan ook voorstellen om even terug te gaan naar de basis. Met een fabrieksreset zet je 'm terug. Daarna zet je upnp weer aan (deze staat standaard uit) en eventueel je wifi-instellingen. Probeer dan nogmaals. Lukt ook dat niet, dan hoop ik dat er een lichtje gaat branden bij een ervaringsdeskundige!
Hoi Sander,

Ik heb 'm gereset. UpNp weer aangevinkt. Helaas, nog steeds NAT 2. 'k Wordt er moedeloos van. Wie kan me helpen??
Reputatie 7
Hey harmenmb, ik voel met je mee! Ik had echt mijn hoop op die fabrieksreset!

Nu heb ik nog twee punten gevonden. Allereerst dit topic. Het gaat dan om een vast IP adres aan te maken voor de PS4 en die 'bind' je dan aan het modem. Een poging waard?

Dit tweede topic gaat over een NAT type bij een PC game. Pieter_B verwijst naar twee video's. Wellicht dat daar de gouden tip zit?

Geef je een update?
Reputatie 3
Allereerst uPNP via de DrayTek werkt niet. Dit zou wel moeten. Hier ligt de bal bij T-Mobile. Ik heb zelf geen PS maar een Xbox maar een beetje dezelfde uitdaging gehad. Misschien dat dit helpt.

1. Zorg dat je een statisch IP-adres krijgt (Onder LAN > "Bind IP to MAC"), als ik het goed begrijp is dit al gelukt;
2. Log in op je router en ga naar NAT > Open Ports, en selecteer een vrije Index;
3. Bij "Choose IP" selecteer je het IP-adres van je PlayStation;
4. Zet onderstaande poorten in de config (zie bijlage) en klik Ok;
TCP+UDP: 80, 443, 465, 983, 3478-3480, 3658, 5223, 6000-7000, 9293, 10070-10080
5. Reboot je Playstation.

Bron: http://www.playstationing.com/ps4/how-to-change-your-nat-type-on-ps4-and-ps3/839

Hierna kan het nog zijn dat je specifieke poorten moeten openen voor de games welke je speelt. Zie bijvoorbeeld: http://www.playstationing.com/ps4/how-to-change-your-nat-type-for-call-of-duty-infinite-warfare/3512
Reputatie 7
@harmenmb, na de reset en upnp aanvinken werkte het nog steeds niet. NAT2 hoeft niet erg te zijn. Het aanpassen naar NAT1 zal waarschijnlijk niet lukken, maar ook niet hoeven. Begrijp ik het goed dat je de game wel kunt spelen, maar alleen het communiceren via de headset niet werkt? Dan is er wellicht iets anders aan de hand.

@pHennywise, je schrijft dat de upnp niet werkt. Ik las dit laatst ook al ergens. Dat is hier niet bekend. Ik hoor dit ook vrij weinig van onze klanten. Wat werkt er niet, de upnp of de dienst die je ermee verbind? Krijg je een foutmelding of iets dergelijks? Kun je beschrijven wat er misgaat? Ik hoor het graag, dan kan ik een balletje opgooien!
Reputatie 3
Sander, het feit dat je met port forwarding aan de gang moet is het resultaat dat uPnP niet werkt, Als namelijk uPnP zou werken dan zou je op alle game platforms NAT Type: Open (Bij PS4 NAT1) moeten krijgen.

Voor de duidelijkheid:

Open (NAT Type 1) kan spelen met Strict, Moderate en Open;
Moderate (NAT Type 2) kan alleen spelen met Strict en Moderate;
Strict (NAT Type 3) kan alleen spelen tegen Strict.

Met Moderate (NAT Type 2 op PS) kun je dus wel gamen echter duurt het lang(er) voordat je een game lobby hebt gevonden welke ook van het type Moderate (of Strict) is.

Ik zelf game op Xbox en Steam en op beide kom ik niet verder dan NAT Type Moderate zonder port forwarding toe te passen. Het aanvinken van uPNP maakt echter totaal geen verschil in die ervaring.

Ik zie de meldingen overigens met regelmaat voorbij komen, het grote nadeel van port forwarding dat dit weer eventueel een security issue met zich meebrengt doordat je poorten moeten forwarden naar je interne netwerk toe. Als uPNP goed werkt is dit dus niet nodig.
Reputatie 7
@pHennyWise, raar dat het niet werkt op Xbox en steam, geen idee waar dat door komt. In het algemeen zou upnp wel moeten werken. Er is niets aan onze firmware dat die functie blokkeert.

@harmenmb, ben je al iets verder gekomen?
Hoi Sander,

Excuses voor de late reactie, maar het is me niet gelukt. Heb ze allemaal geprobeerd maar het lukt niet.
Heb nu alles weer op reset gezet.
Denk je dat T-mobile een andere router zou kunnen sturen om dit wel mogelijk te maken?
Reputatie 1
Harmen, ik las dat je eerder schreef dat je een IP-adres hebt beginnende met 1.11.
Heb jij er toevallig nog homeplugs tussen zitten? Als dat zo is dan moet je in de instellingen van die homeplugs duiken. Heel soms vormen deze een netwerk in een netwerk waardoor het apparaat wat daarop wordt aangesloten niet normaal functioneert.

Als je homeplugs hebt, probeer het eens zonder.
Reputatie 7
@harmenmb, ik heb nog eens nagevraagd. Waarschijnlijk zal het NAT type niet naar 1 te zetten zijn. Dit hoeft echter geen probleem te zijn. Ik lees net op een gameforum dat NAT type 2 zelfs aanbevolen wordt. Pas bij NAT type 3 wordt het lastig. Je geeft aan dat alleen de headset problemen geeft. De game zelf is dus goed te doen? Is er wellicht bij de instellingen van de audio binnen de game nog iets iaan te passen?

En, zoals DeGebruiker aangeeft, is de PC wel rechtstreeks verbonden met het modem? Wellicht dat daar nog iets zit wat roet in het eten gooit.

Reageer