Beantwoord

Publieke IP niet extern te bereiken

  • 11 July 2018
  • 7 reacties
  • 1148 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
Hoi,

Sinds enkele dagen is mijn publieke IP niet meer te bereiken van buitenaf. Ik heb een apparaat in mijn LAN dat ik regelmatig extern benader, met de juiste port forwarding ingesteld op de Huawei HG659. Van de ene op de andere dag kon ik die niet meer bereiken.

Een simpele ping naar mijn publieke IP adres resulteert in een timeout, wat betekent dat het probleem niet in de port forwarding zit maar al daarvoor. Ik heb met vanuit meerdere externe locaties geprobeerd te pingen, allemaal geven een timeout.
Het modem is al volledig gereset (wachtwoord vergeten..) en opnieuw ingesteld. De aanvalsbeveiligingen (ICMP flood, SYN flood en ARP) in de firewall uitschakelen heeft geen effect. Het publieke IPv4 adres in het modem is onveranderd sinds het eerste aansluiten. Het gaat om een DSL 50 mbps aansluiting.


Iemand enig idee wat er plotseling is veranderd, en vooral hoe dit weer op te lossen is?
icon

Beste antwoord door Paul M 18 July 2018, 15:48

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
ping gaat via een IP ICMP datapakket en kun je soms expliciet in router wel of niet toestaan. In de Huawei 4Gmodemrouter die ik heb is er een dergelijke optie. Voor de DSL variant is die er blijkbaar niet.

Als de door jouw genoemde portforwarding nog wel werkt voor TCP en/of UDP is het nog niet zo'n ramp lijkt me. Kijk dan ook of het apparaat waar de forwarding naar toe staat niet onlangs zijn settings heeft veranderd.
In het DLS modem heb ik geen instelling daarvoor kunnen vinden. Het vreemde is vooral dat dit van de ene op de andere dag niet meer werkte, zonder dat ik in de instellingen ben geweest.

De port forwarding werkt ook niet meer, omdat het modem blijkbaar niet reageert op externe verzoeken. Ik kan al enkele dagen niet meer bij mijn apparaat van buitenaf nu.
Reputatie 6
Dan zit er in eerste instantie weinig anders op dan alles goed na te lopen. Heb je wel het juiste publieke IP adres enz. en is de portforwarding nog wel correct naar juiste apparaat en wat voor IP adres heeft die. Misschien is door een andere fout iets anders veranderd. Meer detail met b.v. screenshot, poortnummer etc, anders heeft het posten van het probleem hier op klantenforum geen zin en zul je het zelf uit moeten zoeken.
Dan zit er in eerste instantie weinig anders op dan alles goed na te lopen. Heb je wel het juiste publieke IP adres enz. en is de portforwarding nog wel correct naar juiste apparaat en wat voor IP adres heeft die. Misschien is door een andere fout iets anders veranderd. Meer detail met b.v. screenshot, poortnummer etc, anders heeft het posten van het probleem hier op klantenforum geen zin en zul je het zelf uit moeten zoeken.

Het publieke IPv4 adres dat de modemconfiguratie aangeeft komt overeen met wat ik zie bij whatismyip.com (37.143.xx.xxx).

Het feit dat het publieke adres niet te pingen is, geeft aan dat de host überhaupt onbereikbaar is. Naar mijn weten moet de host eerst bereikbaar zijn om over port forwarding na te denken, maar correct me if I'm wrong.

Ik zal straks thuis eens verder zoeken of ik iets van ICMP kan vinden. Er staat wel een ICMP Flood Protection in de firewall instellingen, maar zoals gezegd had het uitzetten daarvan geen invloed. En vooral zou dat niet verklaren waarom de host ineens onbereikbaar is geworden, zonder dat ik in de instellingen ben geweest.

Zal straks ook een screenshot van de relevante internetinstellingen posten.
Reputatie 6
Je kan een portforward prima werkend hebben voor een host ook al is die host niet te pingen. Ligt aan hoe de IP packet filtering is geimplementeerd. Veelal wordt tegenwoordig ping geblokkeerd.
Reputatie 7
Hey Paul, wat vreemd dat je het apparaat opeens niet meer kunt benaderen! Ik begrijp dat een fabrieksreset van de modem geen effect heeft gehad? Heb je ook al geprobeerd om de netwerkinstellingen van het apparaat te resetten, opnieuw in te voeren of aan te passen? Mogelijk helpt het om het apparaat een ander IP-adres toe te wijzen.
Het lijkt weer opgelost. Hoe? Geen idee. Na veel spelen met de port forwarding, testen met NMap en enkele keren de router herstarten kan ik in ieder geval mijn apparaat weer bereiken van buitenaf. De port forwarding instellingen zijn exact hetzelfde als voorheen.

Extern pingen werkt nog steeds niet. Dat was een handige manier om bij verbindingsproblemen te testen of het probleem bij de host was, maar soit, ik kan zonder leven.

Reageer