Beantwoord

publieke ip + port forwarding

  • 31 January 2018
  • 4 reacties
  • 1009 Bekeken

Hallo,

wat is mijn publieke ip, als ik bv bij http://www.watismijnip.nl/ kijk krijg ik 5.132.xx.xx
is dit mijn publieke ip ? is dit mijn eigen ip of is het een algemene server dat als cache proxy werkt ?

dit in ivm met een webserver dat ik thuis heb en ik wil deze vanaf buiten bereiken.

Alvast bedankt,

J
icon

Beste antwoord door jibbewillem 4 February 2018, 08:33

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
@Hidden.nld
Het ligt er sterk aan hoe zakelijk 'zakelijk' is en wat de eisen zijn. B.v. een zelfstandige boer die heden ten dage een buitengebied-nieuwe-glasvezel van 500/500 heeft van een netwerkbeheerder met weer een internetprovider er bovenop zou wel gek zijn om zo'n bedrag neer te leggen per maand. Als er door grondwerkzaamheden downtime is, is het dit niet waard. En als de internetprovider het probleem is (meermaals per jaar b.v.), dan heeft die over het algemeen z'n zaken niet op orde en is die provider nogal een slechte keus geweest. Je kan voor 3 euro per dag met T-Mobile pre-paid zonder datalimiet internetten, mocht er eens een dag zijn dat de 'glasvezel er uit ligt'. Ik snap wel dat het anders is voor een MKB site met een tiental medewerkers of enkel vele apparaten. Als er niemand on-site is de weet hoe het 'internet draaiende gehouden moet worden' kan je idd maar beter het 10voudige t.o.v. consument neertellen. Ikzelf zit enkel op een mobile verbinding, soms is UpLink sneller dan DownLink, ook al is LTE cat4 in theorie 150/50 DL/UL.
Reputatie 7
@Joseph123,
Je kan thuis gewoon een webservertje draaien. maar ik zou hem niet zakelijk gaan gebruiken.
T-Mobile bied namelijk geen uptime garantie voor je webserver 🙂 en sommige poorten kan je niet gebruiken zoals bijvoorbeeld 8080.

@tmoesel, dat klopt. dat werkt ook de andere kant op. als je een consumenten verbinding neemt voor een cruciale verbinding dan krijg je geen voorrang op anderen. zakelijke verbindingen hebben meestal een 1:1 verbinding en een SLA van x uur. voor consumenten is het meestal 1:40 met een SLA van x dagen. een 100Mbit glasvezel zakelijk kost al snel 350 euro per maand.
Reputatie 6
@Joseph123
Dit IP adres is van T-Mobile, zie https://bgp.he.net/net/5.132.0.0/17#_whois
Wellicht de modem instellingen o.i.d nog eens nalopen, wellicht bezet de modem de poorten voor HTTP(S) al.
En/of kijk hier eens:
https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492

@jibbewillem
T-Mobile heeft niks te maken met hoe je je internet gebruikt, e.g. wat voor data je er over heen jaagt en in wat voor richting. Voor een paar honderd MB aan info etc kost webhosting vrijwel niks, maar als je b.v. videos van je observatiecamera wilt bekijken of je apparaten thuis vanaf afstand wilt uitlezen etc heb je niks aan (nog) een host op afstand. De oude perceptie dat de staat (de oude PTT) jouw de data en info wel doet toekomen en dat je zelf niks te melden hebt via je Asymetrische lijntje heerst in landen als China, Rusland, Saudi-Arabia, etc
Hallo Joseph,

Dit is inderdaad als het goed is je publieke ip-adres.

Let er wel op dat je geen vast ip-adres hebt. Het kan dus zijn dat je ip-adres in de loop der tijd verandert.

Kun je niet beter je webserver bij een hostingpartij overbrengen? Dit kost tegenwoordig net niks.

Tot slot, ben ik er niet zeker van of T-mobile het gebruik van webservers op haar netwerk wel toestaat.

Reageer