Beantwoord

Raar probleem met access point.

  • 20 June 2020
  • 9 reacties
  • 521 Bekeken

Ik heb een vreemd probleem dat lijkt te zijn ontstaan sinds ik glasvezel heb van T-mobile met een Zyxel modem.

Mijn bedrade internet werkt zonder problemen maar zodra ik mijn TP-Link RE305 als accespoint aansluit valt bij mijn Kodi (Raspberry Pi) die bedraad is aangesloten het netwerk weg…

De devices die aangesloten zijn aan het accespoint via Wifi doen het gewoon maar vanaf mijn bedrade PC kan ik de Wifi printer opeens nauwelijks nog benaderen. Een print opdracht komt zomaar 18 uur later of zo opeens uit de printer… Terwijl printen via de mobiel wel gewoon werkt…

Mijn netwerk ziet er ongeveer zo uit:

Zolang de wifi accespoint aan is kan Kodi niet meer bij de nas1 en nas2 komen. De TV blijft het gewoon doen en mijn PC ook. Als ik de stekker van de accesspoint er uit trek werkt alles weer naar behoren…

 

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn??? Of hoe ik dit verder kan debuggen!?

 

Alvast bedankt.

 

Oh ja, de DHCP in de accespoint is uitgeschakeld!

icon

Beste antwoord door Pieter_B 24 June 2020, 14:41

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Alban_T 

Heeft de TP-Link ook een afwijkende default gateway (ip waarmee je hem benaderd) anders dan de 2 switches en zyxel?

Hallo @Alban_T 

Heeft de TP-Link ook een afwijkende default gateway (ip waarmee je hem benaderd) anders dan de 2 switches en zyxel?

 

Nee, maar ik kan hem niet bereiken via mijn bedrade PC valt me nu op. Via mijn mobiel (wifi) wel.
Het access point heeft een dynamisch IP adres toegewezen gekregen van de modem (komt overeen met wat ik als voorkeurs IP heb ingegeven in de Zyxel).

De switches zijn unmanaged.. Overigens maakt het niet uit via welke switch ik het accespoint aansluit.

Reputatie 7
Badge +4

@Alban_T 

 

Het klinkt als een ip conflict, werkt de printer wel gewoon als je kodi er af haalt ?

Reputatie 7
Badge +15

(Reactie verwijderd)

@Alban_T

 

Het klinkt als een ip conflict, werkt de printer wel gewoon als je kodi er af haalt ?


Nee, Kodi staat zelden aan. En als ik de gehele IP-range scan kan ik op basis van mac adres alle ip-adressen thuisbrengen. Daarbij heeft zowel de printer, het access point en kodi vaste voorkeurs IP adressen in de DHCP van de Zyxel.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Alban_T 

Kun je eens kijken hoe het gaat na een fabrieksreset van de extender en DHCP gewoon aan laten. Je hebt ook in de Zyxel een vast ip voor de extender, zou je die eens kunnen verwijderen?

 

Reputatie 7
Badge +3

@Alban_T 

We hebben het hier over een EXTENDER met de mogelijkeid om gebruikt te worden als AP.

Wat ik uit de documentatie haal, heeft dit toestel de hoofdfunctie om het Wifi signaal van een basis unit (de Zyxel) te ‘extenden’. De ethernet aansluiting is bedoeld om eventueel het Wifi signaal door te kunnen geven bedraad aan bijv. een TV die geen Wifi heeft.

Ook zit er een conflict in subnetten, zo zit de Zyxel in subnet 192.168.1.xx en de TP-Link in het subnet 192.168.0.xx. Hierdoor is hij dus ook niet aan te spreken met een bedrade PC in het netwerk, puur omdat de subnetten niet kloppen. Dat je er wel met je mobiel bij kunt, heeft als feit dat de extender jou vanuit zijn DHCP pool een IP uitdeelt.

Als ik het schema van je bekijk, probeer je waarschijnlijk via de switch 2 totaal verschillende subnetten aan elkaar te knopen, zodat deze switch ‘figuurlijk’ de weg kwijt raakt.

Heeft het voorheen wel zo gewerkt in het subnet 192.168.0.xx of is dit een nieuwe opzet die je hebt gemaakt?

Ccontrolleer of alle subnetten matchen en hou er rekening dat we het hier niet over een REPEATER hebben maar een EXTENDER met waarschijnlijk een eigen DHCP server in een afwijkend subnet.

Dit is voor mij allemaal theorie, dus vanuit jou moet dus wat meer duidelijkheid komen in hoe en wat.

@Alban_T

We hebben het hier over een EXTENDER met de mogelijkeid om gebruikt te worden als AP.

Wat ik uit de documentatie haal, heeft dit toestel de hoofdfunctie om het Wifi signaal van een basis unit (de Zyxel) te ‘extenden’. De ethernet aansluiting is bedoeld om eventueel het Wifi signaal door te kunnen geven bedraad aan bijv. een TV die geen Wifi heeft.

Ik heb hem momenteel weer als extender ingesteld zodat iig Kodi het weer doet :) Ik had hem oorspronkelijk ingesteld als AP.

@Alban_T

Ook zit er een conflict in subnetten, zo zit de Zyxel in subnet 192.168.1.xx en de TP-Link in het subnet 192.168.0.xx. Hierdoor is hij dus ook niet aan te spreken met een bedrade PC in het netwerk, puur omdat de subnetten niet kloppen. Dat je er wel met je mobiel bij kunt, heeft als feit dat de extender jou vanuit zijn DHCP pool een IP uitdeelt.

 

Klinkt heel logisch :) Ik zal binnenkort de AP functionaliteit weer eens activeren en kijken of ik dit daar kan bevestigen. Overigens klopte de ip adressen wel qua opbouw. De zyxel is ingesteld op 192.168.178.xxx en de Wifi devices kregen ook een 178.xxx ip adres.

@Alban_T

 

Heeft het voorheen wel zo gewerkt in het subnet 192.168.0.xx of is dit een nieuwe opzet die je hebt gemaakt?

Ik heb altijd een AP gehad maar die leek kapot te zijn nadat ik de Zyxel modem installeerde en de Ziggo modem verwijderde. Ik heb er verder niet al teveel aandacht aan besteed omdat het al een erg oud beestje was. Dus ik heb een nieuwe gekocht (extender met AP ondersteuning) maar toen werkte het nog steeds niet… Het is dus een niet nieuwe opzet maar wel met nieuwe hardware…

Bedankt voor de reactie!! Ik ga weer eens testen :)

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Alban_T, is het gelukt met de tips en inzichten van @Pieter_B en alle andere toppers? 😁

Zo niet, dan gaan we net zolang door totdat het wel werkt. Ook in deze hitte is de Community onvermoeibaar. Probeer tussendoor nog van de zon te genieten (maar niet te lang). Mochten we elkaar niet meer spreken, alvast een geweldig weekend toegewenst! 🌞

Reageer