Beantwoord

Raspberry Pi installatie

  • 27 March 2019
  • 3 reacties
  • 709 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Ik wil een Raspberry Pi als server gebruiken, dus wil deze met het internet verbinden via de HG659. Hierbij heb ik o.a. deze website gebruikt: https://howtoraspberrypi.com/how-to-raspberry-pi-headless-setup/

Echter, bij simpelweg aansluiten gaf de HG659 aan dat de LAN poort in gebruik is, maar verscheen er geen nieuwe LAN device in "Home Network > LAN Devices". Hierop heb ik de Pi direct op m'n desktop aangesloten en kon ik wel verbinding met de Pi maken (die werkt dus gewoon). Op deze manier het MAC adres van de Pi gevonden. Dit vervolgens gebruikt om handmatig een device toe te voegen in de HG659. Bij aansluiten van de Pi wordt deze device herkend, maar wordt er nog steeds geen IP adres toegewezen (DHCP staat aan). Handmatig een statisch IP adres toewijzen doet ook niks.

Nou wil het zo zijn dat bij de installatie van andere apparaten (desktop, smartphone) ik een melding kreeg "Inloggen bij netwerk vereist" o.i.d., vergelijkbaar met wat je in b.v. een hotel te zien krijgt. Simpelweg klikken op deze melding was al genoeg om echt verbinding te krijgen. Hierna heb ik deze melding nooit meer gezien. Op de Pi kan ik dit echter niet op deze manier doen omdat het een headless server is.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Zijn er mensen die wel een headless server hebben weten te verbinden? Heeft de HG659 een soort whitelist die ergens aangepast moet worden, of moet er nog iets ingesteld worden op de Pi?
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 27 March 2019, 00:31

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
lan1 en lan2 zijn voor internet. als je hem aansluit op lan3 of lan4 zie je hem niet in het modem
En ik dacht alles te hebben geprobeerd 😅 Betekent dit dat als je meer dan 2 Ethernet aansluitingen wil gebruiken je er een switch bij moet zetten? Waar zijn de andere poorten dan voor bedoeld? Volledig gereserveerd voor TV? Ik kan hier in de handleidingen van T-Mobile en Huawei niks over vinden, daar staat alleen hoe je nog meer TVs aan kan sluiten.

Het werkt nu wel in ieder geval, bedankt voor de hulp!
Reputatie 7
Hoi @MDF,

Helemaal correct! Poort 3 en 4 zijn gereserveerd voor TV, ook al zit dit niet in je abonnement. Een switch is dan de oplossing. Fijn dat je het werkend hebt gekregen, bedankt voor de update!

Reageer