Beantwoord

Regelmatige latency/packetloss spikes/disconnects


Hallo,

Sinds wij overgestapt zijn naar T-Mobile heb ik tijdens het gamen regelmatig last van disconnects en packet loss. Dit kan om de paar minuten duren, of bijna een uur zonder. Het maakt online game bijna ondraaglijk, omdat het meestal op de verkeerde momenten plaatsvindt.

Ik heb de router al een paar keer gereset zonder resultaat. Het probleem vindt plaats bij wifi en ethernet.
Hiernaast heb ik nog wat screenshots van PingPlotter en de data van mijn ipconfig /all voor in het geval dat het van past kan komen.

https://pastebin.com/FBLQCxw7

icon

Beste antwoord door Piotr 19 March 2019, 12:50

Bekijk origineel

23 reacties

Heb ik ook last van... Bij mij op de ps 4 sinds vorige week donderdag loopt het niet goed...
Reputatie 7
Hey @Nathair,

Hier moeten we iets aan doen! Je geeft aan dat je je modem al een paar keer hebt gereset. Heb je dit gedaan door 'm heel even van het stopcontact af te halen? Ik raad je dan ook een fabrieksreset van je modem aan. Valt je TV verbinding ook tegelijkertijd weg met je internetverbinding? En welke lampjes branden er op je modem bij een disconnect?
Hoi @Piotr,

Ik heb de router een tijdje van het stroom afgehaald en ook al eens een fabrieksreset gedaan, zonder resultaat. De tv heeft hier geen last van. De lag spikes zijn erg willekeurig en duren maar een paar seconden, dus tenzij ik een paar uur lang naar mijn router staar ben ik bang dat ik niet achter kan komen welke lampjes er op dat moment branden.

Het is ook niet zo dat de wifi wegvalt van onze apparaten, de verbinding wordt niet verbroken. Maar alles wat internet nodig heeft (websites laden, online games, berichten sturen op WhatsApp) werkt dan voor 1-5 seconden niet meer.
Reputatie 7
Badge +5
Bedankt voor je duidelijke uitleg @Nathair! Ik ben gelijk zo vrij geweest om jouw verbinding te analyseren. Aan deze kant herken ik de wegvallende verbinding alleen niet. Het modem lijkt nu al bijna 5 werkdagen onafgebroken online te staan. Ik wil dus eerst aan de slag in jouw eigen domein. Wat mij bijvoorbeeld opvalt, is dat ik geen bekabelde verbinding zie. Zowel LAN1 en LAN2 zijn beide leeg. Klopt dat? Heb je jouw console wel bekabeld aangesloten? Online gamen via WiFi is inderdaad niet aan te raden. Als je zeker weet dat je van een bekabelde verbinding gebruik maakt, wil je dan de UTP kabel eens vervangen?
Hoi @Cheyenne,

Er wordt niet altijd gebruikt gemaakt van de ethernetkabel, vandaar dat LAN1 en 2 momenteel leeg zijn. Maar bekabeld gamen geeft hetzelfde probleem zonder enige verbetering. In een ander huis (met internet van KPN) heb ik hier geen last van op mijn laptop.

De modem valt niet uit en ook verliest het de internetverbinding niet., ook al kunnen we voor een paar tellen geen gebruik maken van het internet. In de momenten waarin ik latency spikes waarneem, geeft mijn laptop ook niet aan dat er geen internetverbinding meer is, dus dat de modem onafgebroken online staat klopt gewoon.
Reputatie 5
Hallo @Nathair

Graag denk ik met je mee 🙂.

Ik zie dat @Cheyenne @Piotr al het een en ander hebben gedaan.

Wat ik niet terug lees is dat de waardes niet zijn gecheckt.
Kan je in je modem naar de DSL waardes gaan? ik heb die info nodig om te kijken of het binnenshuis ligt of toch in het KPN Infrastructuur.

Als de ruiswaardes op de lijn te hoog of te laag zijn, dan ervaar je vaak uitvallende verbindingen of traag internet.

Als je modem naar Fabrieksherstel niet mag helpen, dan moet of het modem vervangen worden op de eerste plaats.
Maar toch is het handig om eerst naar de lijnwaardes te gaan kijken.

Kan je deze als bijlage hierin toevoegen?

Samen komen we er wel uit 🙂
Hoi @fluxsystem,

Bedankt dat je meehelpt!

Ik heb geprobeerd om de DSL op te zoeken, maar ik kan het jammer genoeg niet vinden. Enig idee onder welk menu het zou moeten staan? Ik maak gebruik van een DrayTek Vigor 2132FVn.
Reputatie 5
Is het mogelijk om even een screenshot te maken van het menu?
Reputatie 6
@Nathair DrayTek Vigor 2132FVn router betekent dat je glasvezel hebt, dus DSL is niet aan de orde. De pingplotter screenshots geven goed aan wat het probleem is en is lijkt me inderdaad knap irritant.
Er treed af en toe 100% packetloss op, is voor downloads enz wellicht niet echt merkbaar, maar voor b.v. een skype videogesprek funest evenals voor gaming en nog veel andere zaken.

Het lijkt mij dat er ergens in de infrastructuur van T-Mobile/KPNnetbeheer iets niet goed zit en dat zie je dan bij UDP streams. UDP heeft geen garantie voor aankomst en blijkbaar verdwijnt af en toe een hele burst in het niets.
Kan ook nog zijn dat de DrayTek de boosdoener is, b.v. doordat die om wat voor reden dan ook fataal druk is en/of deels iets intern reset, maar lijkt me minder waarschijnlijk, zo intelligent en geavanceerd is zo'n router niet. Verder hanteert T-Mobile Thuis onconventionele IPv4 adresserings methodes, misschien gaat het daarom af en toe fout.
Desondanks zou een wissel naar een ander type router er automatisch voor kunnen zorgen dat je verbinding dan via een andere route gaat waar geen gebreken in zitten of optreden. Het is wel een beetje 'geef er eens een klap op en misschien doet ie het dan weer' principe. Netwerk engineers zouden moeten kunnen zien waar een probleem zit hoop ik. Het is aan de verantwoordelijke partijen die T-Mobile inhuurt om dit te fixen denk ik.
Reputatie 7
Balen zeg.... ik kan er een heel verhaal van maken maar denk liever in oplossingen.

Belangrijk is om te kijken waar het probleem zit.
Tussen de computer en het modem ?
Ping 192.168.1.1
Tussen het modem en de gateway van het modem ? (de glasvezel verbinding)
Ping de gateway van het modem.

Zijn er veel fec en of crc errors en of hoge demping te zien ? wellicht dat T-Mobile dit moet checken.
@Hidden.nld

Zelfde patroon van latency spikes met een klein beetje packet loss

Reputatie 7
een gemiddelde met 14ms is te hoog.
gezien je klachten lijkt het mij het de draytek te zijn.
ik verwacht dat een andere draytek (en voeding) het probleem kan oplossen. het probleem lijkt te zitten in het lokale gedeelte van het modem ( instabiele lan/wifi verbinding.
Reputatie 6
Ping naar de gateway over een directe link moet eigenlijk wel constant kleiner dan 1ms zijn en ook geen packetloss vertonen.

Je zou nog kunnen pingen van PC op LANpoort1 naar ander apparaat op LANpoort2 om zo iets meer aanwijzing te krijgen over het interne gebeuren van de Draytek.
Reputatie 7
@Nathair bedankt voor je medewerking. Ik heb zojuist een monteur aangestuurd die je modem grondig gaat onderzoeken en eventueel vervangen. Binnen enkele ogenblikken krijg je een sms'je waarmee je een afspraak kunt inplannen. Laat je weten hoe het monteursbezoek is verlopen?
@Piotr Monteur is langs geweest en heeft een nieuwe modem geïnstalleerd, probleem is alleen niet opgelost. Nog steeds last van dezelfde klachten.

Reputatie 6
@Piotr Monteur is langs geweest en heeft een nieuwe modem geïnstalleerd, probleem is alleen niet opgelost.
Weer een Draytek? Met dezelfde firmware?
@tmoesel Dezelfde Draytek, inderdaad. Over de firmware ben ik niet zeker, maar ik denk van wel.
Reputatie 6
@tmoesel Dezelfde Draytek, inderdaad. Over de firmware ben ik niet zeker, maar ik denk van wel.
Dat is nogal balen.
Je kan nog even kijken of het niet door een bepaalde samenloop van omstandigheden toch je computer is. Lijkt mij niet, maar wie weet. Hang daartoe die computer aan een ander internetwerk, b.v. smartphone hotspot. Een test de TMT link met een ander apparaat.
@tmoesel Dezelfde probleem als ik gebruik maak van een smartphone hotspot. Ging er altijd vanuit dat het aan de router/netwerk lag aangezien ik soms ook last had van hetzelfde probleem op mijn telefoon.

Aangezien ik nog garantie heb, zal ik contact opnemen met support en kijken of ik de netwerk adapter kan vervangen. Ik zal proberen om een update te plaatsen als alles geregeld is, mits ik het niet vergeet.

Bedankt voor de hulp!
Reputatie 6
@Nathair Het kan ook makkelijk een software oorzaak hebben, b.v. 1 of ander programma of process op de bewuste computer wat af en toe het halve netwerkgedrag ruineert. Ik zou de PC b.v. eens met iets compleet anders starten, b.v.
http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html
Dit loopt prima van een USB stick en de laatste versie is als geheel waarschijnlijk nieuwer dan wat er nu op de PC geinstalleerd is.
Reputatie 7
Badge +5
Heel veel succes @Nathair! Jij bedankt voor je hulp @tmoesel. Ik wens jullie een goed weekend! 😄
Ik heb zelf ook frequent last gehad van de latency spikes, flinke noise op de lijn en soms zelfs een compleet wegvallende uplink. Een poging gedaan om naar de klantenservice te bellen, maar na 30 minuten in de wacht en vervolgens de vraag krijgen of ik mijn computer al opnieuw opgestart had, ben ik als beroepsmatig IT-er zelf verder gaan kijken.

Een eigen modem aansluiten gaf dezelfde issues, dat heeft mij aan het denken gezet; dan zal het waarschijnlijk hoger in het netwerk liggen, tussen modem en DSLAM. Mijn eigenwijze zelf wilde het niet opgeven, online gezocht naar een vervangende RJ-11 kabel; niet de eerste beste, maar een wat degelijkere. Na "touwtje trekken" zijn de issues volledig opgelost en halen we hier zelfs 108Mbit op de lijn, vrij betrouwbaar.

Nog wel even het Huawei modem helemaal uitfaseren en vervangen door een eigen machientje met wat meer mogelijkheden 🙂
Reputatie 3

Dit probleem lijkt opnieuw te gebeuren. Voornamelijk in online games: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/packet-loss-glasvezel-323406

Reageer