Beantwoord

request timed out bij ping test. wifi valt steeds weg

  • 24 September 2020
  • 11 reacties
  • 759 Bekeken

Reputatie 1

Hallo,

 

Ik heb al een lange tijd een t-mobile thuispakket zonder problemen. Maar sinds ongeveer een maand geleden werkt de wifi niet meer goed op mijn laptop. Op andere apparaten werkt hij nog wel prima (wel wat minder als eerst, maar prima). Nu leek het mij aan de laptop te liggen, maar op verschillende andere draadloze netwerken werkt de wifi op mijn laptop gewoon goed.

De speedtest geeft snelheden van nog geen 1 mbs download speed als het weer slecht gaat. En verscheidenen ping testen laat steeds een request timed out zien. Af en toe werkt hij voor een half uurtje ongeveer ‘goed’ (speedtest max 8 mbs), maar hij blijft wegvallen. Het grootste gedeelte van de tijd blijft hij zo traag dat ik niet eens mijn mail kan openen. Ethernet werkt echter wel goed, geen request timed out meer. 

Ik heb echt vanalles al geprobeerd en weet niet meer wat ik kan doen. 

  • modem uit/aan gezet
  • modem gereset
  • wachtwoord veranderd
  • ander kanaal gekozen
  • DNS omgezet naar 8.8.8.8 en 1.1.1.1
  • via CMD de dns cache leeggehaald
  • firewall gecheckt
  • internetadapter gecheckt 
  • instellingen aangepast
  • etc etc

Ik heb er zelf al met wat mensen die er verstand van hebben overgehad en ook zij begrijpen niet wat er mis gaat. 

na het legen van de DNS cache zag ik een kleine verbetering maar de wifi blijft om de seconde wegvallen. Heeft iemand nog een andere tip? Ik ben echt wanhopig aan het worden haha

speedtest op een goed moment:

https://www.speedtest.net/result/10138076020 

 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 28 September 2020, 16:55

Bekijk origineel

11 reacties

@krissievdh Ik zou eens een usb wifi stick proberen. Kun je bij bv MediaMarkt kopen en dan uitproberen. Als het dan wel werkt wee je in ieder geval waar het aan ligt

Reputatie 1

**** extra info ****

Ik heb ook tegelijkertijd ping test gedaan naar mijn default gateway en naar 8.8.8.8. Hier zie je dat de request timed out tegelijkertijd valt. Het lijkt daarom wel een fout in de connectie te zijn van mijn laptop naar de router, toch? 

 

Ik zou eerst eens de laptop met een kabel aansluiten. Als je dan nog steeds deze problemen hebt, dan deze resultaten naar T-Moblie sturen en hun de lijn fatsoenlijk laten doormeten.

Op de Wifi komen ze altijd met de opmerking dat Wifi het probleem is, en daar blijven ze gewoon op hangen. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @krissievdh,

Bedankt dat je ons voorziet van uitgebreide informatie! Aangezien de problemen zich alleen tot jouw laptop beperken, is het erg lastig om hier een adequate oplossing voor te vinden. Heb je recent nog andere netwerken getest met jouw laptop, of was dit alweer even geleden?

Ik weet niet of je veel in het modem hebt aangepast, maar wellicht dat je een instelling verkeerd hebt verzet waardoor dit conflicteert met jouw laptop? Zo te zien staat onder andere de ‘uitzendkracht’ van de Wifi op 50%, ook al verwacht ik niet dat het in dit geval de boosdoener is. Je zou kunnen proberen om een fabrieks reset van het modem uit te voeren zodat je dit uit kan sluiten.

Heb je daarnaast nog recentelijk iets geïnstalleerd op jouw laptop kort voordat dit probleem ging spelen? Je zou ook kunnen proberen om een fabrieks reset op de laptop uit te voeren. Let er hierbij natuurlijk extra op dat je al jouw belangrijke bestanden overzet.

Hopelijk weten we snel te achterhalen waar het aan ligt!

Reputatie 1

En weer een update @Jason ,

 

We zijn weer terug bij af. De ping test laat weer request timed out zien en het internet valt continu weg. Zoals je zit in de foto krijg ik bijna nog alleen maar de request timed out. Het verwijderen van de apparaten heeft dus niet gewerkt. Ook het vergeten van het netwerk niet. 

 

Omdat andere apparaten nog redelijk wifi hebben en geen uitval hebben verwacht ik nog steeds dat het iets te maken heeft met mijn laptop in combinatie met deze specifieke wifi. 

 

@Ivo043 het koppelen aan een kabel heb ik al gedaan en hier valt het probleem van de request timed out compleet weg, mijn internet is dan goed. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @krissievdh, welkom op de Community!

Wat voor laptop heb je? Ik kan het niet helemaal opmaken uit de bovenstaande afbeelding. Wat voor netwerkadapter heeft jouw laptop momenteel?

Ik heb een uitgebreide lijnmeting gedaan om na te gaan of ik het euvel kan opsporen en verhelpen, maar zie eigenlijk geen rare dingen voorbijkomen. Je maximaal binnekomende downloadsnelheid ligt momenteel rond de 50 Mbit/s. Dat is uiteraard een bekabelde snelheid dus zegt niets over de Wifi, maar we kunnen wel constateren dat het niet aan de inkomende verbinding ligt. Op dit moment zie ik vijf apparaten die verbonden zijn met Wifi: twee op het 2.4 Ghz netwerk en drie op 5 Ghz. Kun je specificeren wat deze apparaten zijn, dan kan ik nagaan of deze wellicht een stoorzender vormen in het Wifi-netwerk:

-Hon Hai Precision Ind. Co.,Ltd.

-SAMSUNG ELECTRO-MECHANICS(THAILAND)

-Mega Well Limited

-”Unknown”

-Google, Inc.

Speelt de wegvallende Wifi enkel op je laptop, of ervaar je dit ook wanneer je bijvoorbeeld je smartphone verbindt? 

Samen komen we altijd tot een oplossing, dus niet gevreesd!

Reputatie 1

Beste @Jason ,

 

Ik heb een Lenovo ideapad 100-15IBD met een netwerkadapter: Realtek RTL8723BE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC. Ik heb al gecheckt voor updates van de adapter. Ik kan volgens mij geen 5ghz aan, dus ik moet perse verbonden zijn met de 2.4  

Van google. inc verwacht ik dat het een chromecast is. Samsung zal wel een  mobiele telefoon zijn. Als het goed is is er dan ook mijn laptop, nog een telefoon (oneplus) en een smart TV (sony) aangesloten. (er kan ook nog een andere laptop verbonden zijn) 

Met de telefoon heb ik weinig problemen met verbinden, hij is wel wat trager dan eerst en soms met een speedtest krijg ik maar 3 mbs. Maar vaak pakt mijn telefoon hem beter dan mijn laptop. 
Ook kan ik met mijn telefoon op de zolderverdieping wel verbinding hebben maar mijn laptop amper (dit kon eerst wel, maar dus sinds een maand ongeveer niet meer). 

Reputatie 7
Badge +16

@krissievdh Thanks voor je snelle terugkoppeling! 😄

Zeven apparaten op Wifi tegelijkertijd als ik het zo goed uitreken, dat moet op zich geen enorme belemmering zijn voor de capaciteit van het draadloze netwerk. Het kan wel voor een verminderde snelheid zorgen, zeker wanneer één van die apparaten een legacy device is. Wat is die andere laptop die wellicht met Wifi verbonden is? Er staat namelijk een onbekend apparaat tussen en ik vermoed dat dit de boosdoener is. 

Zou je alle apparaten één voor één kunnen loskoppelen en dan de Wifi helemaal willen vergeten op de laptop en smartphone? Als dit nog niet bijdraagt aan een snellere Wifi-verbinding, kunnen we het nog testen op een andere manier.

Voor de zekerheid plaats ik nog eens alle Wifi-tips op een rijtje zodat je het beste overzicht paraat hebt:

Check altijd waar het modem staat:
  • Niet achter een kast/deur/bank/aquarium;
  • Direct op het FTU (Glasvezelaansluitpunt) of ISRA-punt aangesloten (DSL hoofdaansluitpunt);
Oplossing: plaats het modem vrij en sluit het evt.direct aan op FTU/ISRA-punt. 

Het Zyxel modem zendt het best signaal uit 'naar voren'. Zet het  modem altijd met de kant van de lampjes in de richting waar het wifi-signaal uitgezonden moet worden. 

Mogelijke storingsbronnen:

  • Omliggende netwerken (buren etc.)
  • Bluetooth of andere draadloze apparatuur
  • Dikke muren (beton en/of staal)
 Oplossingen:
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van 5 Ghz
  • Om lange afstanden te overbruggen: mesh-netwerk opzetten.
  • Dikke muren: mesh-netwerk of evt. bekabeld Wifi-punt plaatsen.
Reputatie 1

Hoi @Jason ,

 

Ik zal even proberen om alle apparaten er af te halen. Maar ik denk persoonlijk dat dit niet het probleem is, andere apparaten hebben nergens last van alleen mijn laptop. Maar mijn laptop heeft geen problemen met andere netwerken. Ook hebben we de locatie van de modem niet veranderd (hg659 Huawei). 

 

Als ik de internet verbinding Troubleshoot dan krijg ik steeds dat ze de wifi adapter resetten en dan doet de verbinding het weer voor zo'n 30 seconde, vervolgens valt hij weer weg. Hij geeft dan aan dat: the default gateway is not available.

 

Wat zou dit kunnen betekenen? En kan een apparaat wat ook verbonden zit dan echt zorgen dat alleen bij mijn laptop steeds de verbinding wegvalt?

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @krissievdh ,

 

Kun je op de laptop de huidige verbinding verbreken en deze verwijderen/ niet meer laten onthouden door de laptop. De laptop opnieuw opstarten en daarna opnieuw verbinding  maken met jouw netwerk.

In sommige gevallen wil dit de oplossing zijn(heb ook een soort gelijk probleem ondervonden,dit was bij mij de oplossing)

Reputatie 1

Update,

 

Ik heb de apparaten er af gehaald zoals @Jason voorstelde. Dit lijkt het probleem met de ping test wat beter te hebben gemaakt. Tot nu toe zie ik geen ‘request timed out’ meer. Maar nu zag ik wel dat bij de ping test dat de ‘time’ erg wisselt. volgens een kennis die ICT-er is betekent die schommeling dat de internetverbinding nog niet stabiel is. Ik zal een foto van de ping test erbij doen. Ook op mijn telefoon lijkt de verbinding ineens slechter te zijn als ik het test met speedtest. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de internet verbinding wel weer stabiel is? standaard dingen al gedaan zoals modem aan uit zetten en internet verbinding vergeten zoals @soepkip67 voorstelde, niks maakt het beter. 

 

De vriend die ICT-er is zegt dat ik dit even aan jullie moest melden en dat ik ook even moet afwachten of de request timed out niet terugkomt. 

foto van ping test naar 8.8.8.8 → wisselende ‘time’
ping test op mijn telefoon

 

Reageer