Beantwoord

Router achter T-mobile standaard router plaatsen

  • 24 December 2019
  • 6 reacties
  • 1291 Bekeken

Beste allen,

Een jaar geleden hebben we dit met een Synology router geprobeerd. Dat lukte niet en de router ging helaas terug naar de winkel. Nu proberen we het met een FritzBox en lopen we tegen waarschijnlijk hetzelfde probleem aan. Wie kan ons helpen richting de oplossing?

 

Situatie:

We hebben een ADSL-internetabonnement van T-mobile met de standaard T-mobile router. Die is bedraad verbonden aan onze eigen D-Link router die we willen vervangen. De D-Link router functioneert prima, we willen ‘m vervangen i.v.m. gebrek aan veiligheidsupdates.

 

Gewenste situatie:

Op T-mobile router is de nieuwe FritzBox 7530 aangesloten. Deze functioneert als de centrale router in ons huisnetwerk.

 

Probleem:

De Fritzbox is niet waarneembaar vanaf bedrade computers via http://fritz.box of 192.168.178.1.

De Fritzbox is waarneembaar via WiFi maar inlogproces blijft steken op ‘ip adres toewijzen’.

 

Vraag:

Hoe kunnen we de Fritzbox de rol van onze D-Link router laten overnemen?

 

icon

Beste antwoord door Brian 27 December 2019, 09:59

Bekijk origineel

6 reacties

ps de T-mobile router is een Huawei HG659

Reputatie 7
Badge +15

Verkeerd gelezen.

Reputatie 7
Badge +3

@RouterAchterRouter

Ik weet niet of de Fritzbox standaard in “Router” mode staat, ik schat zomaar dat ie standaard als DSL modem staat met 4 LAN poorten. De Fritz is namelijk een DSL modem die ook als router gebruikt kan worden.

De WAN verbinding naar het T-Mobile modem loopt bij router mode via LAN poort 1 en ik zou daarom bedraad proberen te verbinden via LAN 2,3 of 4 om in elk geval de Fritzbox binnen te komen via http://fritz.box Zorg dat de netwerkaansluiting van de betreffende pc alles op automatisch toewijzen via DHCP heeft staan. Controleer of de bedrade pc een lokaal IP adres krijgt in de range 192.168.178.2 t/m 192.168.178.254

Reputatie 7

Hi  @RouterAchterRouter, ons modem ondersteunt geen Bridge mode, ik vermoed dat je dit even uit moet zetten bij de Fritz. :slight_smile: Je kan de Fritz overigens ook als modem gebruiken, de Huawei is dan niet meer nodig. In dit topic vind je daar meer informatie over.

Beste @Brian en @Folkert, dank!

 

Inmiddels hebben we het netwerk goed aan de praat, waarbij de T-mobile router de DHCP server is helaas. Dit hebben we geaccepteerd.

We hebben echter nog een probleempje: ons gastennetwerk werkt niet. Het blijft steken op het punt: ‘IP-adres wordt opgehaald'. Dat wordt dus niet opgehaald. En in de lijst met IP-adressen in de Huawei router zie ik ons gastennetwerk ook niet (de Fritzbox staat er wel met ons normale domein). Hebben jullie misschien een tip hoe ik dit wel aan de praat zou kunnen krijgen?

 

Groet!

Reputatie 7
Badge +3

@RouterAchterRouter 

Jaren hier gewerkt met twee routers achter elkaar .. soms zelfs 3 :grin:

Alles werkte in DHCP mode, dus geen enkele router stond ingesteld als AP. Wel inachtnemend dat ik maar vanaf 1 router Wifi liet regelen.

De Huawei zit in het subnet 192.168.1.1 en je Fritz zit in 192.168.178.1, dus het aansluiten van de Huawei LAN 1 op de Fritz WAN via UTP zou moeten werken … er vanuitgaande dat de Fritz nu de hoofdrouter is waarop alles binnenkomt. In zo’n geval heeft de Fritz maar 1 IP nodig vanuit de Huawei, zijn WAN IP. Als je slim bent zet je deze IP op fixed in de Huawei, zodat de Fritz altijd hetzelfde IP krijgt toegewezen na een power down o.i.d.

Dus niet proberen om vanuit de Huawei in je Fritz te komen, want dat gaat dan niet.

Maar als je vanuit de Fritz de Huawei aanroept (downstream kijkend), dat werkt wel. 

Gastnetwerk is in de meeste gevallen een (software)functie van die router waarop je dit netwerk aanmaakt, dus dat je gastnetwerk niet werkt zit hem waarschijnlijk in het feit dat je Fritz een AP is?

De Huawei kan dus gewoonweg niet via de Fritz zijn functionaliteit DHCP uitvoeren op de Fritz, is iets wat de Fritz softwarematig moet doen .. en daar kan de Huawei niet bij komen.

Reageer