Beantwoord

Router instellingen


Goede ochtend / middag / avond , wanneer iemand dit ook leest ,

 

Kort samen gevat ; Op mijn Xbox One kan ik inene Netflix niet meer kijken en mijn Heos geluidssysteem stopt er mee na +/- 1 minuut afspelen van een liedje. Blijkbaar na vele uren met zowel Heos als Netflix vanalles geprobeerd te hebben ligt dit aan mijn router instellingen. Voor Netflix moet ik na gaan of het apparaat de DNS-verzoeken goed verwerkt. Voor Heos moet ik kijken of de UPNP ‘aan’ staat in de router instellingen. Nou heb ik persoonlijk werkelijk geen verstand van dit soort dingen.

Ik heb een Vigor2132FVn DrayTek router. Ik weet mijn IP en het wachtwoord om er op in te loggen, hoe nu verder?

 

Ik hoor het graag.

 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 17 July 2020, 10:12

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Apparaat erbij gezet recentelijk?

Het kan optreden doordat er 2 DHCP servers actief zijn op jouw netwerk en dat kan ontstaan zijn na het bijplaatsen van een apparaat.

Niks erbij gekomen? dan is 1 van de eerste opties altijd het resetten van de Draytek. Als je Xbox en Heos draadloos verbonden zijn en je verder geen andere apparaten op het wifi deel van de modem gebruikt kan dat ook defect geraakt zijn, de Draytek is niet de nieuwste meer.

Dus begin eens om een fabriek reset uit te voeren.

Reset Draytek modem/router

Goedenavond Yalerta!

 

Nee, zowel de Xbox One als de Heos staan er al een aantal jaar.

Ook geen ander apparaat recentelijk toegevoegd o.i.d…

Moet je eerlijk bekennen dat ik werkelijk geen idee heb wat 2 DHCP servers zijn.

 

De Draytek is ook al een aantal keer gereset, daar zowel Heos als Netflix klantenservice dat ook al hadden aangeraden. ( denk serieus dat ik 2 uur lang per bedrijf vanalles heb geprobeerd )

Reputatie 7
Badge +5

...

Ook geen ander apparaat recentelijk toegevoegd o.i.d…

Moet je eerlijk bekennen dat ik werkelijk geen idee heb wat 2 DHCP servers zijn.

Klinkt lekker technisch toch?

Is verder ook niet van belang omdat je zegt dat er geen apparatuur is bij gekomen.

 

De Draytek is ook al een aantal keer gereset, daar zowel Heos als Netflix klantenservice dat ook al hadden aangeraden. ( denk serieus dat ik 2 uur lang per bedrijf vanalles heb geprobeerd )

En dan komt de opmerking uit mijn eerste reactie over wat er allemaal verbinding maakt met de Draytek.
Zijn dat de enigen verbonden via wifi en is misschien (een deel) van de modem defect geraakt.

Je zou kunnen proberen om de Heos d.m.v. het platte zwarte netwerkkabeltje wat er is bij geleverd direct aan te sluiten op de Draytek om te zien of het dan wel goed gaat.

Wat verbinding maakt met de Draytek op wifi; Heos, Iphone(’s) en mijn Laptop.

Netflix doet het op mijn laptop wel prima en mijn telefoon ook. Het Heos apparaat doet het hoe dan ook niet, tenzij ik hem via mijn Xbox One met Spotify gebruik.

De Xbox One staat via de kabel in verbinding met het internet, maar ook als ik die loskoppel en 'm via het wifi probeer doet Netflix het niet.

 

Was de ( na uren lange gesprekken ) suggesties om na te gaan of het apparaat de DNS-verzoeken goed verwerkt en kijken of de UPNP ‘aan’ staat in de router instellingen geen optie? ( ik heb zelf werkelijk geen idee hoe helaas )

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Oke. ik ga het proberen te begrijpen.

Op de Xbox one heb je spotify. In spotify kies je beschikbare apparaten en daar krijg je de keuze om af te spelen via Heos.? En dan kun je muziek afspelen op je Heos apparatuur?

Goedemorgen Yalerta ,

 

Uhhm nu moet ik even goed nadenken, volgens mij staat mijn Heos in verbinding met mijn tv via een kabel. Daar mijn Xbox One ook aangesloten is op mijn tv, gaat alle audio via de tv boxen + de Heos soundbar. Wanneer ik Spotify open op de Xbox one, kan ik via de Heos app het geluid harder en zachter zetten etc..

 

Wanneer ik Spotify open op mijn telefoon, de Heos boxen kies bij beschikbare apparaten en een liedje aanzet dan speelt een liedje ong. max 1 minuut af (verschilt een beetje per keer) en stopt er dan gewoon mee. Hoop dat het een beetje duidelijk is zo!

 

Kan iemand mij vertellen hoe na te gaan of het apparaat de DNS-verzoeken goed verwerkt en kijken of de UPNP ‘aan’ staat in de router instellingen?

Reputatie 7
Badge +5

@RomanoRD 

Eerst nog wat informatie erbij zien te krijgen.

Ik denk dat de Heos een soundbar is die d.m.v. een Hdmi kabel is aangesloten op je TV?

Heb je de Heos app op te telefoon?

In de Heos app tik je in “Muziek” links bovenin het scherm op het tandwieltje, je komt dan bij instellingen. Tik hier op Mijn apparaten → Luidsprekers of Soundbar → Naam van jouw apparaat → Onderin het scherm van dat apparaat tik je op geavanceerd. Er verschijnt dan een scherm met allerlei instellingen over de netwerk interface.

Die netwerk interface vertelt je op welke manier de Hoes met jouw netwerk verbonden is.

Wireless = draadloos, andere optie is Ethernet. Let op wijzig NIETS aan de instellingen door onderaan de pagina op save settings te tikken anders maak je de Heos onbereikbaar als het niet met een netwerk-UTP kabel aangesloten is.

Status: LINK_READY - de Heos is verbonden.

Wireless Network: De naam van jouw wifi

Security: WPA2-AES - de manier waarop de beveiliging via de wifi geregeld is.

Passphrase: Het wachtwoord van jouw wifi netwerk.

En dan het gedeelte waarin het fout kan gaan.

IP address: 192.168.1.xxx (xxx is een getal maar niet echt belangrijk)
Subnet mask: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.1.1 (in de verwachting dat jouw netwerk standaard is in gesteld)

DNS: 192.168.1.1 ( en dit is de zogenaamde DNS server waar het door in de fout kan gaan. Als er een andere getallen reeks staat en of het laatste 1 cijfer is anders, krijgt jouw Heos geen juiste gegevens. Dit is ook waar de Heos en Netflix helpdesk op proberen te wijzen. Als er in jouw netwerk 2 apparaten actief zijn die als Gateway en DNS server de boel willen sturen botst dat. Net als op een schip kan er maar 1 kapitein zijn die vertelt waarheen het schip vaart.

Helaas heb ik geen Draytek router om je aan te duiden waar je in de router instellingen op moet letten en dan vooral het stukje of de UPNP ingeschakeld is. Dat UPNP vergemakkelijkt de router en aangesloten apparaten met elkaar verbindingen op te zetten.

Sorry voor de best wel lange uitleg.
Wil je dusdanige problemen oplossen is het vaak het eenvoudigst om alle op jouw netwerk verbonden apparaten los te nemen of helemaal uit te zetten (stekkers eruit) behalve de Draytek, en dan één voor één te proberen, te beginnen met de niet werkende om te zien of het dan wel goed gaat.
De laatste optie is anders dat slimme neefje/nichtje of handige henkie erbij te halen en die advies vragen.

 

Goedenavond Yalerta ,

Allereerst heel erg bedankt voor de moeite die je er in stopt, ik heb het stukje 3 keer gelezen en zal proberen mijn bevindingen punt voor punt te delen;

De Heos is via een ‘Optical IN’ kabel verbonden met mijn tv.
Ik heb de stappen gevolgd op de Heos app op mijn telefoon en krijg dan;
Network interface : Ethernet
Configuration Type : Automatic (DHCP)
IP Address : Klopt enkel 2 cijfers aan het einde i.p.v. xxx
Subnet Mask : 255.255.255.0
Gateway : 192.168.1.1
DNS : 192.168.1.1
Wireless Power Saving : Off
Disable Inputs and USB : False

Helaas geen slim neefje/nichtje of handige henkie in mijn netwerk, dus hoopte dat de community mij hier doorheen kon begeleiden. :grin:
Geven we het probleem maar op en schrijf ik Netflix af op mijn Xbox One en is de Heos maar aan vervanging toe? Ik ben een beetje ten einde raad.. Als jullie al niet weten hoe ik dit kan oplossen, dan ikzelf al helemaal niet ben ik bang haha.

Nogmaals bedankt & fijne avond nog!

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @RomanoRD, welkom op de Community, klasse dat je om hulp vraagt! 💪😎

Onze expert @yalerta heeft je al aardig goed op weg geholpen, jammer dat we de oplossing nog niet direct gevonden hebben. Dit is even heel erg out-of-the-box gedacht, maar wat voor smart TV heb je? Ik probeer buiten de Heos en Xbox om te denken, want volgens mij staan alle instellingen gewoon goed zoals ik het zie.

Sommige merken hebben sinds kort issues met het vertonen van Netflix. 

Nog iets anders: zou je eens willen proberen om de DNS te wijzigen volgens onderstaande stappen? 

Op mijn TV zit ergens instellingen netwerk configuratie IP instellingen, ja even zoeken, plots zie ik dan ook wijzigen van dynamisch(DHCP) naar statisch. Ik neem het IP adres over dat bij dynamisch hoort

netwerk masker  wiijzig ik niet , standaard poort wijzig ik niet, van allebij geen idee wat het inhoud,

maar dan zoals in de instructie staat beschreven wijzig ik de primaire DNS in 8.8.8.8 en secundaire DNS in 8.8.4.4 sla het geheel.op, start de NNetflix app en zie daar het werkt iedereen blij blij!

Deze instructie werkt niet bij alle smart TV's, maar is zeker het proberen waard.

Reputatie 7
Badge +5

 

@RomanoRDwat mij bevreemd is dat je Heos met een kabel is aangesloten op je netwerk. Zie Network Interface : Ethernet. Dat is namelijk mijn voorkeur methode. Met wifi kun je eerder drop-outs in het afspelen verwachten dan via de aangesloten kabel. De Optische IN kabel die je opmerkt is er alleen om het geluid van je TV in de Heos luidspreker te krijgen.

Mijn vraag is nu waar die Ethernet Netwerk kabel is aangesloten. Ik begin te vermoeden dat die Heos en Xbox op een als switch aangesloten (oud) Netwerk routertje zijn verbonden en op die manier jouw netwerk verstoren. Als die Xbox en Heos met een Utp kabel samen op een kastje aangesloten zijn kan een foto van dat kastje of het type nummer meer duidelijkheid brengen.

De gegevens die je uit je Heos hebt gehaald zien er uit als het hoort maar dit zegt niets over waarom het niet werkt. Een mogelijke optie zou zijn om de Heos via wifi te verbinden met jouw netwerk maar ook dat is geen garantie op een goede werking en lost je Xbox/Netflix probleem niet op.

Sorry voor de lastige termen als Utp kabel, Ethernet, switch en/of routertje maar zo heet dat spul nu eenmaal. En dan plaats Jason ook nog wat opmerkingen waar nog meer van dat Hocus-Pocus in voorkomt. :laughing: 

Goedemorgen Jason & Yalerta ,

Als jullie de hoop nog niet opgeven, doe ik dat ook niet! :grin:
Zelf heb ik een Sony smart TV, maar het gekke is dat Netflix het overal wel doet (Bijv. op mijn laptop via de wifi, smart tv met bekabeld internet en op mijn telefoon). Aangezien het dus wel werkt op de TV, moet ik dan alsnog daar de DNS proberen te wijzigen? Of beter dat dan zo even laten staan? @Jason 

Oeh nu zeg je wat! @yalerta Ik als leek heb er geen seconde bij stil gestaan, maar aangezien mijn internet (zelfs nog in tijden voordat Vodafone was overgenomen door T-Mobile) het nooit zo goed deed in mijn woonkamer heb ik een Fritz! Wlan repeater er bij en de internet kabels komen uit een TP-LINK TL-SF1005D.

​​​​​​​Hoop dat dit ons weer wat verder helpt in de zoektocht naar de oplossing(en)!

Reputatie 7
Badge +5

Niks aan de TV doen als het werkt, probeer het dan niet te repareren.

Reputatie 7
Badge +5

De TP-link is een switch, dus alleen een schakelkastje om het internet verkeer te verdelen. Geen router zoals ik probeerde te raden. Maar die switch kan wel stuk zijn en dan na een minuut geen dataverkeer  de goede kant op verdelen maar de boel vast laten lopen.

Is de slimme TV ook met een kabel op die TP -Link aangesloten?
Zo ja, dan zal de switch niet defect zijn.

Zo nee, alleen de Xbox en Heos zitten op de switch. Misschien is de switch stuk en voor een paar tientjes heb je een nieuwe. Bijvoorbeeld een TP-link LS105G, dit is een gigabit uitvoering, niet direct nodig maar voor de toekomst, die vaak sneller bij ons is als wel wensen.

Een simpele test is de kabel vanaf het internet niet in de switch maar direct in de Xbox doen.

De Fritz! repeater kan ik niet direct aanduiden als een storingsbron, maar in het kader van proberen, testen, proberen en testen … (puntje, puntje, puntje)

Succes.

En de certificaten voor het met goed gevolg uitpluizen van al die in dit topic gebruikte Hocus-Pocus termen wordt in november (20xx) uitgereikt. :sunglasses: 

Goedemorgen! 

Ja, als ik de kabel van die TP-Link switch naar de tv doe dan doet alles het gewoon. (Netflix kan dan worden afgespeeld via de TV)

Als ik die kabel vervolgens weer in de Xbox doe, doet alles het (als in online spelen, party chats, youtube etc. etc.) behalve Netflix op de Xbox One.

Kijk er nu al naar uit om mijn certificaat op te kunnen halen als dit eenmaal achter de rug is!:grin:

Reputatie 7
Badge +5

Dan nog maar wat aanvullende termen om de spirit erin te houden; Trunk, Mesh, Link-Aggregation, QoS = Quality of Service, Poe en die laatste term is geen Poeh! maar betekent Power over Ethernet.

En dan ... :writing_hand_tone2::briefcase:

Reputatie 7
Badge +3

How to Fix Netflix Not Working on Xbox One Problem?

Het  advies is om de Netflix App opnieuw te installeren op de Xbox, heb je dat al eens geprobeerd?

Goedemorgen! Jazeker, dat is inmiddels ook al 3 keer geprobeerd.

Ik denk dat het echt aan de UPNP instellingen en DNS ligt (daar dat het enige specifieke nog is, dat we niet hebben geprobeerd), maar helaas lijkt het er op dat niemand mij daar bij kan helpen. 

Reputatie 7
Badge +3

@RomanoRD

Even de Zyxel aan mijn interne VLAN 300 gehangen, UPNP setting binnen de Zyxel

 

DNS settings staan onder dit submenu item

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@Pieter_B 

Zie de topicstart. Het is een draytek modem.

Kun je daarover ook uitleg over de upnp geven?

Reputatie 7
Badge +3

@yalerta 

Helemaal overheen gelezen, sorry vanaf mijn kant.

Heb hier zo’n beetje alle modems van TMT liggen, maar de Draytek moest ik terug sturen toen het testen met de Zyxel begon. Het zou kunnen zijn dat ik nog ergens plaatjes zou kunnen hebben van de Draytek, maar dan moet ik echt even graven.

Denk dat het sneller is als iemand nog een Draytek heeft, zodat die hier een beetje richting aan kan geven.

Reageer