Beantwoord

Router onvoldoende capaciteit voor Airplay

  • 23 March 2017
  • 4 reacties
  • 518 Bekeken

Hoi,

even een vraag:
ik ben net verhuisd en nu staat het Tmobile modem in de meterkast.
Van HIFI klubben begreep ik dat mijn Bower & Wilkins A7 (die airplay gebruikt) een veel grotere capaciteit vereist van het Tmobile kastje kan bieden. Ik heb de wifi al uitgeschakeld en er mijn airport extreme (in de meterkast) op aangesloten als access point. Maar schijnbaar moet ik het Tmobile kastje in de brugmodus zetten zodat de Airport extreme ook als router kan fungeren. In de huidige setting knalt de B&W A7 er in ieder geval telkens uit. Weten jullie raad?
icon

Beste antwoord door lemonkid 25 March 2017, 18:27

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
En zelfs op een party van enkel stom-dronken hossende party-tigers, leidt dat zelden tot verhoging van de feestvreugde.

Hahaha! Mooi visueel geschreven!

Bedankt voor de bijdrage trouwens, ook over het verschil tussen 2.4 en 5Ghz. Korte afstand: 5, lange afstand 2.4. Maar 2.4Ghz wordt veel meer gebruikt door andere (oudere) apparaten en er speelt dus vaker interferentie.

@dickdevilder, heb je wat aan de antwoorden gehad die hierboven staan?
Reputatie 3
Hee Dick,

Ja ik gebruik 5Ghz voor mijn Apple TV 4. Dat levert geen problemen op maar ik heb mijn modem met mijn netgear router verbonden via een KABEL...! Dus mijn router staat in de buurt van mijn ATV4. En alles gaat zonder haperen. Of het nu een tv uitzending is die ik stream of een blue ray met veel MB's, dat maakt niet uit. Dat komt waarschijnlijk ook omdat de ATV daar op is gebouwd en voldoende buffer heeft om eventueel haperingen op te vangen. De netwerk ingang van de ATV4 is bedraad 100Mb. Met WiFi is het echter 1Gb (via 5Ghz)

Maar als ik muziek afspeel op mijn Marantz AVR dan doe ik dat via een kabel van mijn netgear router naar de Marantz. Ik laat mijn Marantz dan het Flac-file vanaf de media server op mijn Synology ophalen en afspelen. Mijn Synology is ook via een kabel met mijn router verbonden.

Het Draytek modem gebruik ik dus enkel bekabeld. I maak geen gebruik van de WiFi in het modem. Want ook als de afstand in je huis misschien niet al te groot is, een WiFi netwerk (ook 5Ghz) kan toch aanzienlijk in snelheid afnemen als je er iets verder vandaan zit, of er iets tussen staat. Een dun muurtje of zo. Zelfs het scherm van een TV kan al behoorlijk verlies opleveren. In zo'n geval is 2,4Ghz WiFi robuuster dan 5Ghz. Maar via 2,4Ghz krijg je toch problemen vroeger of later.
Reputatie 2
Ik denk dat het een klok en klepel verhaal is van een verkoper. Welke snelheid haal je op het Tmobile Wifi modem/router? Gebruik je 5Ghz? Gebruik je tegelijkertijd Internet TV? Misschien dat het verhaal moet zijn dat de meterkast niet "de meest optimale plaats is". Die plek in de meterkast zou wel een oorzaak van veel sneleheidsreductie kunnen zijn.
Reputatie 3
Je kunt het 'T-mobile kastje' niet in een Bridge mode zetten. Je kunt de Airport wel zo configureren dat ie de gegevens van je modem niet meer verstoord, want ik denk dat dit het geval is bij jou. Dan denk ik met name aan de IP-range.

Je kunt de Airport wel als Accespoint instellen. Wat je dan het beste kunt doen is de airport helemaal naar fabrieksinstellingen terugzetten. Want als je 'em dan weer opstart kun je het met de Apple configuratie-app op je computer zo instellen dat het allemaal goed zit.

De airport slaat namelijk oude settingen graag op in het geheugen zonder dat je er veel aan kunt veranderen na een verhuizing. Het lijkt alsof je het opnieuw instelt maar dat leidt enkel tot ellende.

Bij mij werkt het wel zonder airport, maar ik vind airplay van dusdanig slechte kwaliteit dat ik het nooit gebruik. Je kunt er geen HD-audio mee afspelen. Het signaal wordt dan automatisch naar een lagere sample-rate teruggebracht. Met jitter en andere ellende als resultaat. En zelfs op een party van enkel stom-dronken hossende party-tigers, leidt dat zelden tot verhoging van de feestvreugde.

Maar ik kan me voorstellen dat je het graag aan de praat krijgt als je het gewend bent. Welk 'T-mobile kastje' heb je? En denk er aan dat in een nieuw huis met andere buren het wireless netwerkverkeer zo druk kan zijn dat het helemaal niet mogelijk is om je apparaten op die manier te gebruiken. Dan is een kabelverbinding de oplossing. Of het gebruik van een 'ac' verbinding via WiFi. Maar ik weet niet of de B&W dat aankan.

Overigens heb je voor 1 minuut muziek in CD kwaliteit (16bit 44.1Khz) on geveer 10MB nodig dat lijkt me niet zo'n probleem. Zelfs niet voor het 'kastje'.

Reageer