Beantwoord

Router staat buiten woning, hulp bij verplaatsen nodig.

  • 11 July 2020
  • 5 reacties
  • 493 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hey allemaal,

een half jaar geleden ben ik verhuisd en toen heb ik T mobile thuis met internet en TV genomen waar ik verder tevreden over ben. Het enige wat ik graag nog wil veranderen is de plaats van de modem (Zyxel van T mobile). Het ISRA punt is namelijk in de meterkast maar die bevind zich buiten mijn studio op de gang waar ook andere bewoners komen. Mijn modem bevindt zich daar nu ook. In de meterkast zit 1 aansluiting voor een ethernet kabel die door de muur loopt en bij mij in mijn studio uitkomt (female uitgang bij beiden). Deze aansluiting gebruik ik voor de box van de TV.

Het nadeel hiervan is echter dat de Wifi door muren heen moet, dat ik geen andere apparaten met een kabel direct kan aansluiten (zoals mijn xbox of pc) op de router en dat mensen makkelijk bij mijn router kunnen. 

Ik zou het liefst dus mijn router in mijn studio hebben staan, of als dat niet kan een andere oplossing waarmee ik in ieder geval meer apparaten bekabeld kan aansluiten. 

Ik dacht eerst misschien bestaat er een kabel of een soort adapter/connector waarmee je de telefoonkabel ministekker (4p2c heet dat geloof ik ?) uitgang van het ISRA punt kan aansluiten op de ethernet aansluiting die van de meterkast naar mijn studio loopt, vervolgens in de studio weer het omgekeerde doet zodat je een telefoonkabel hebt die in de router kan. Toen ik echter ging googlen kon ik hier niks over vinden dus waarschijnlijk bestaat dit niet ?

Andere optie leek mij misschien om een soort 2e router/verdeler aan te sluiten op de ethernet uitgang in mijn studio (dan heb je dus 2 routers in serie staan), waar ik dan vervolgens de TV box en andere apparaten op aansluit met een kabel. Ik weet alleen niet of dat kan/werkt ? Of je daar een speciale soort router voor nodig hebt ? En of je die via T mobile kan krijgen of dat je die dan zelf moet kopen ?

Of als er nog andere oplossingen zijn hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de hulp!

icon

Beste antwoord door prodigy 11 July 2020, 12:30

Bekijk origineel

5 reacties

Je kunt de bestaande netwerk kabel ook wel gebruiken, alleen moet je aan beide uiteinden de kabel verlengen met een nieuw stuk netwerk kabel en die aan 1 kant met een rj45 connector volgens geldende norm aansluiten aan de bestaande kabel met een rj45 koppelbus en aan de andere kant een rj11 stekker met maar 4 (of 2 zonder pairbonding) aangesloten addertjes die op het isra en het modem wordt aangesloten (zelfde kleur en volgorde hanteren), bij pair bonding zou je het gedeelte wat naar het isra gaat nog moet splitsen maar dat is bij t-mobile toch niet het geval. 

Je moet dus wel zelf beetje handig zijn en wat gereedschap hebben, kant en klare oplossing zijn er niet zover ik weet.

-Correctie, er is wel wat. 

https://www.bol.com/nl/p/goobay-3m-rj-45-rj-11-adapter-zwart/9200000024144685/?bltgh=hDzlftEXjDju7sBNV8BOHw.1_4.9.ProductTitle

+

RJ45 koppelbus en je bent ook klaar.

 

Zolang alles goed aan elkaar is gesloten is het niks meer dan wat extra meters op een toch al honderd meter lange koperen kabel vanaf de centrale/straatkast. Maar uiteraard gaat geen enkele provider je helpen als er wel issues zijn, dan moet je de oorspronkelijke situatie weer herstellen. Maar dat kan dan ook prima, aangezien je de bestaande netwerk kabel intact houdt. 

 

Nog makkelijker is natuurlijk de bestaande utp kabel gewoon afmonteren met rj11 stekkertjes en de resterende 4 draadjes weg te knippen. Dat zal ook prima werken. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @Lenny1 

Als ik het goed begrijp wil je 3 dingen, waarbij @prodigy al voor het verplaatsen een oplossing heeft gegeven.

Voor het verkrijgen van meer aansluitingen in de zin van LAN-poorten zou ik aan raden om bijv. gebruik te maken van een Netgear 8 poort managed switch met IGMP Snooping (bijv: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 van rond de €40,- veel gebruikt door TMT klanten). Dit i.v.m. je TV box, want er zijn al op het forum diverse meldingen geweest dat andere switches problemen geven met de TV box.

Dan kun je op deze switch tevens een Access Point bekabeld aansluiten, zodat je Wifi beschikbaar komt in je studio. Dan zou je er eventueel voor kunnen kiezen om op de Zyxel het Wifi signaal uit te zetten.

Je zal zelf even moeten kijken wat voor jou de beste oplossing is.

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Lenny1,

De optie om de modem naar binnen te halen en aan te sluiten via de bestaande RJ45 kabel is niet aan te raden. Het modem moet namelijk met een korte RJ11 kabel rechtstreeks op het isra punt aangesloten worden anders krijg je signaalverlies en kan de verbinding wegvallen.

Beter is, zoals @Pieter_B beschrijft, een goede switch te kopen waardoor je binnen meerdere apparaten bedraad kan aansluiten. Voor de wifi kan je dan een accesspoint of router in accesspoint mode aansluiten. Als je wifi momenteel onvoldoende is kan T-mobile je wellicht een A.P. in bruikleen geven, anders zou je er zelf één kunnen aanschaffen. 

Met vriendelijke groet,

Marcel

Die optie van RJ45 naar RJ11 is er wel maar niet aan te raden voor wat je wil.

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=rj45%20naar%20rj11

Wat ik wel een paar keer heb gedaan is een goede afgeschermde CAT6 LAN kabel met harde koperkern (geen alu met koper mantel)gebruikt en op 1 aderpaar een RJ11 stekker gezet voor harde kern en het modem zo stabiel op max 5 meter van de ISRA aangesloten gekregen, heb ook berichten gehoord dat 10 meter haalbaar is.

Maar blijft een gok die niet ondersteund word door T-Mobile.

Bedankt voor alle antwoorden! Als ik het met zon rj11 naar rj45 adapter zou doen zou mijn router waarschijnlijk minstens 8 meter van het ISRA punt af zijn, dus dat is dan geen goeie optie gok ik. Denk dat een switch met eventueel ook een access point ( de wifi is niet slecht ) de beste optie is.

Reageer