Beantwoord

Slechte verbinding Playstation 4 met het T-Mobile Thuis-netwerk

  • 20 November 2019
  • 21 reacties
  • 1506 Bekeken

Beste mensen,

 

Sinds 7 november zijn wij overgestapt van Ziggo naar T-Mobile. De afgelopen tijd hadden we bij diverse apparaten last van dat het internet uit viel. Hierdoor hebben we naar de klantenservice gebeld en zodoende een afspraak weten te maken met de monteur. Diezelfde monteur is gisteren langs geweest om zijn metingen te verrichten en kwam tot de conclusie om het 5 Ghz netwerk uit te schakelen, zodat we alleen nog gebruik kunnen maken van het 2.4 Ghz netwerk. Hij was van mening dat het internet daarmee een stuk stabieler zou worden.

 

Uiteraard is het niet reëel om na één dag te kunnen zeggen of het internet goed werkt op alle apparaten. Daar is naar mijn mening meer tijd voor nodig om het uit te testen. Echter, het probleem met mijn Playstation 4 (PS4) is nog steeds niet verholpen. Wat is nou het ding… ik zal het jullie vertellen.

 

Voordat wij overgestapt waren, had ik nooit problemen met het verbinden van de PS4 met het internet. Er zullen ongetwijfeld wel eens storingen zijn geweest, maar dat was sporadisch. Sinds dat we zijn overgestapt naar T-Mobile heb ik er gigantisch veel last van om met het internet te verbinden. Als ik voor de optie ‘Internetverbinding instellen’ kies, selecteer ik vervolgens voor Wifi en daarna voor de keuze ‘Eenvoudig’. Vervolgens zie je allerlei Wifi-netwerken, waaronder ons thuisnetwerk. Uiteraard selecteer ik dan ons netwerk en vervolgens wil ik mijn internetverbinding testen (internetverbinding testen werkt soms zelfs niet, aangezien het internet na het selecteren van ons netwerk al eruit klapt). Op het moment van dat ik dit verhaal tik, ontvang ik van de PS4 het volgende bericht: ‘Kan geen verbinding maken met het Wi-Fi-netwerk. Het Wi-Fi-netwerksignaal is mogelijk te zwak.’ met een foutcode. Bij het testen vindt mijn PS4 wel de SSID, maar staat er achter ‘IP-adres ophalen’ het antwoord ‘Mislukt’.

 

Als ik dan vervolgens een aantal keer opnieuw de test laat draaien, is de test uiteindelijk succesvol. Dat was in het bijzijn van de monteur een keer gelukt met een lage Mbps-snelheid.

 

Mijn vraag is: hoe kan dit en vooral…. hoe kan ik dit oplossen?

icon

Beste antwoord door Waqqas 20 November 2019, 20:07

Bekijk origineel

21 reacties

Nou, de V10a van KPN is nog dramatischer met de verbinding, lees het KPN forum er maar eens op na, 1 en al klaagzang, de V10 was een prima router, de Zyxel moet alleen meer kunnen, zitten nog wat schoonheidsfoutjes in de firmware en daar zal je even geduld mee moeten hebben.

Kan zelfs met een router van 200+ euro, mijn Asus had ook een tijd slechte wifi, nu draait die als een malle maar dat heeft meer dan een jaar geduurd.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Janterworst,

 

Wellicht ten overvloede gezien alle tips en hulp die alle toppers je al geboden hebben in het topic, maar ter verduidelijking:

 

Doordat Wifi van te veel externe factoren afhankelijk is kunnen we op Wifi zelf geen garantie leveren qua snelheid en dekking. Wat we wel doen is servicegarantie aanbieden. Dit houdt in dat wanneer jij storingen ervaart met Wifi, welke wij niet direct kunnen oplossen aan onze kant, we een monteur kunnen aansturen die hier naar gaat kijken en oplossingen aanbiedt. Ik zie dat de monteur op 19 november jl. is langs geweest en jouw e-mesh heeft uitgezet. 

 

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar 1 van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

 

 

 

 

 

Hi @Janterworst 

Ik vind het eigenlijk ook wel apart dat de Zyxel modem bij mij niet hoger dan 45 mbps uitkomt terwijl 5 GHz er bovenuit springt en op de laptop haal ik bedraad ~95 mbps.

Bij vorige providers was er enkel 1 band de 2,4 GHz en ik kreeg altijd rond de 70 mbps. Het is zeker het proberen waard om een goede wifi router op je zyxel aan te sluiten en instellen. Internet en wifi zou je dan via de router kunnen laten lopen en tv en vast bellen via de Zyxel bijvoorbeeld.

 

Ja ik snap je reactie, maar dan bekijk ik het via een andere kant. Ik vind dat T-mobile voor een goed signaal moet zorgen, ook op de eerste verdieping. Dus zij moeten zorgen voor óf een modem met sterk signaal óf versterker of wat dan ook. Wat zeggen Mbps nou als signaal rond bepaald tijdstip eruit klapt en weer connect met mijn apparatuur? Ik vind het gewoon bloedje irritant als ik een video aan het kijken ben, dat je kijkt hoe het ervoor staat met de Wifi en dat die er dus uitligt. En dan kan een monteur wel zeggen 'ja kiek es zoveel Mbps dus boven de 20'... het zal wel... maar moment dat die eruit klapt is ie er niet. Op mijn slaapkamer kan ik me never een echt volledig signaal herinneren, terwijl er maar een paar meter tussen zit ten opzichte van de modem.

 

Een klantenservice medewerker van T-mobile zei zelf ook al keer aan de telefoon dat de modems van Ziggo en KPN gewoonweg beter zijn.

Reputatie 7
Badge +15

@Folkert  de bandbreedte voor 2,4 GHz staat op 20/40 MHz, ook geprobeerd 20 en 40 enkel per keer maar het komt niet boven de 45 mbps bij mij. Maar goed 2,4 GHz wordt soms tot niet gebruikt hier.

5 GHz is prima boven ook ondanks de betonnen vloer er tussen.

Reputatie 7
Badge +3

Hi @Janterworst 

Ik vind het eigenlijk ook wel apart dat de Zyxel modem bij mij niet hoger dan 45 mbps uitkomt terwijl 5 GHz er bovenuit springt en op de laptop haal ik bedraad ~95 mbps.

Bij vorige providers was er enkel 1 band de 2,4 GHz en ik kreeg altijd rond de 70 mbps. Het is zeker het proberen waard om een goede wifi router op je zyxel aan te sluiten en instellen. Internet en wifi zou je dan via de router kunnen laten lopen en tv en vast bellen via de Zyxel bijvoorbeeld.

Het zou kunnen zijn dat je vorige provider een bandbreedte van 40 MHz gebruikte, wat overigens niet erg sociaal is naar de buren. Bij 20 MHz bandbreedte en 1 stream kun je theoretisch maximaal 72 Mbps halen maar door overhead is dit praktisch ca. 50.

Reputatie 7
Badge +3

Als je serieus via 5 GHz wilt gamen ga dan voor een goed accesspoint, direct bekabeld naar de TM router. Een tweede router geeft ook weer vertraging en bij gamen wil je een lage latency. Ubiquiti maakt heel goede accesspoints, zie https://www.coolblue.nl/access-points/ubiquiti?sorteren=laagste-prijs&pagina=1

Schakel de 5 GHz op de TM router uit, gebruik ‘m enkel voor 2,4 GHz, een frequentie die door overbelasting absoluut niet geschikt is voor gamen.

Blijft een feit dat een bekabelde verbinding het allerbeste blijft, geen storing en full duplex!

Reputatie 7
Badge +15

Hi @Janterworst 

Ik vind het eigenlijk ook wel apart dat de Zyxel modem bij mij niet hoger dan 45 mbps uitkomt terwijl 5 GHz er bovenuit springt en op de laptop haal ik bedraad ~95 mbps.

Bij vorige providers was er enkel 1 band de 2,4 GHz en ik kreeg altijd rond de 70 mbps. Het is zeker het proberen waard om een goede wifi router op je zyxel aan te sluiten en instellen. Internet en wifi zou je dan via de router kunnen laten lopen en tv en vast bellen via de Zyxel bijvoorbeeld.

Hi @Janterworst, goed om te zien dat je al zo goed geholpen bent door @Waqqas! Wat je snelheid op de Playstation betreft, deze kan inderdaad wat aan de lage kant zijn. Ik ervaar dit zelf ook met mijn 500 Mbps verbinding. Ik haal via Wifi rond de 200 Mbps in de woonkamer maar mijn Playstation komt vaak niet boven de 20 Mbps uit. Online gamen is geen probleem maar ook downloaden duurt een eeuwigheid. De Playstation staat hier redelijk bekend om. Ik zou dus ook zeker de Wifi snelheid even meten met bijvoorbeeld je telefoon zodat je de snelheid kan vergelijken.

 

Wat de Wifi kanalen betreft adviseren we voor 2.4 Ghz meestal kanaal 1, 6 of 11. De reden hiervoor is dat de andere kanalen elkaar overlappen en daarom elkaar in de weg kunnen zitten. Kanaal 1, 6 en 11 hebben de meeste “ruimte” en dus in theorie de minste kans op storing. Maar als al je buren deze kanalen ook gebruiken dan kan het beste zijn dat een ander kanaal een beter resultaat geeft.

Als laatste zijn we aan het onderzoeken of er mogelijk issues spelen met de band steering van de Zyxel. Zou je mij hiervoor een privébericht willen sturen met je volledige adres, geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer?  Dan neem ik jouw situatie mee als voorbeeld!

 

Daar ben ik weer! Tijd om het een en ander qua testresultaten uit te leggen. Het signaal blijft helaas schommelen. De ene keer heb ik op mijn slaapkamer een goed signaal, de andere keer is het echt ondermaats. Ik heb sinds kort ook mijn Xbox One weer aangedaan en daar is de signaalsterkte ook onder het gemiddelde helaas, ik heb 'm dan op 5Ghz kanaal. Ik heb een keer een testje laten draaien en kwam die uiy op zo'n 40%. Dat lijkt mij echt aan de lage kant. Mijn X1 staat tevens op mijn slaapkamer. Verder schommelt de Mbps met het downloaden van data met de X1 eveneens op 5Ghz kanaal.

 

Verder is hetzelfde geval op mijn mobiel. De ene keer zie ik 3 van de 4 vakjes van het Wifi gekleurd (ik bedoel het Wifi icoontje bovenin het scherm) en de andere keer alleen het stipje. Zit ik op de begane grond dan is alles perfect en hoor je me niet.

 

Ik zal je een berichtje sturen over waar je om vroeg @Brian . Verder ben ik het wel eens met @Waqqas . Bij Ziggo was er ook het een en ander aan de hand, maar qua signaal was er geen gezeik m.b.t. de modem. Altijd volledig signaal.

Reputatie 7

Hi @Waqqas excuses, de oude modems hebben ook kanaal 11 nog, macht der gewoonte. :relaxed: In principe ‘mankeert’ er niets aan de 2.4 Ghz, sterker nog, bij de Zyxel is deze ongeveer 30% sterker dan bij bijvoorbeeld de Draytek. Het is alleen zo dat tegenwoordig praktisch iedereen Wifi thuis heeft en wanneer je bijvoorbeeld veel bewoners om je heen hebt gaan de signalen elkaar verdringen waardoor de kwaliteit minder wordt. De 5 Ghz frequentie is sneller en komt minder ver waardoor er minder kans is dat ze elkaar in de weg gaan zetten. Het nadeel is dan weer dat deze niet altijd tot in je hele woning komt.

Reputatie 7
Badge +15

@Brian  kanaal 11 kun je niet kiezen er zijn maar 9 kanalen en wat mankeert de 2.4 GHZ? Die is echt matig vergeleken met andere providers. 5 GHZ werkt optimaal geen problemen daarmee.

Reputatie 7

Hi @Janterworst, goed om te zien dat je al zo goed geholpen bent door @Waqqas! Wat je snelheid op de Playstation betreft, deze kan inderdaad wat aan de lage kant zijn. Ik ervaar dit zelf ook met mijn 500 Mbps verbinding. Ik haal via Wifi rond de 200 Mbps in de woonkamer maar mijn Playstation komt vaak niet boven de 20 Mbps uit. Online gamen is geen probleem maar ook downloaden duurt een eeuwigheid. De Playstation staat hier redelijk bekend om. Ik zou dus ook zeker de Wifi snelheid even meten met bijvoorbeeld je telefoon zodat je de snelheid kan vergelijken.

 

Wat de Wifi kanalen betreft adviseren we voor 2.4 Ghz meestal kanaal 1, 6 of 11. De reden hiervoor is dat de andere kanalen elkaar overlappen en daarom elkaar in de weg kunnen zitten. Kanaal 1, 6 en 11 hebben de meeste “ruimte” en dus in theorie de minste kans op storing. Maar als al je buren deze kanalen ook gebruiken dan kan het beste zijn dat een ander kanaal een beter resultaat geeft.

Als laatste zijn we aan het onderzoeken of er mogelijk issues spelen met de band steering van de Zyxel. Zou je mij hiervoor een privébericht willen sturen met je volledige adres, geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer?  Dan neem ik jouw situatie mee als voorbeeld!

Reputatie 7
Badge +15

Hi @Janterworst fijn om te horen over 5 ghz!

kanaal 6 en 36 zijn standaard waarden je kan altijd dmv een wifi analyser kijken welke kanaal rustig en stabiel is. In mijn straat is kanaal 1 helemaal vrij en voor 5 ghz gewoon kanaal 36 omdat deze geen verstoorde signaal krijgt. Bij 5 GHZ is het bereik wat minder groot dan 2,4 GHZ. Ik haal in de woonkamer 90 mbps en op de eerste verdieping 70 dus valt nog wel mee. Mijn slaapkamer is precies boven de plaats van de modem.

De 2.4 GHZ van deze modem is vrij zwak om eerlijk te zijn.

Je zou overigens ook een goede wifi router met 2,4 GHZ kunnen aanschaffen, bij andere modems met 2,4 GHZ is 2,4 GHZ veel beter.

@Janterworst  achter je modem in de buurt van de poweradapter zit een knopje ingezonken, die moet je met een tandenstoker ingedrukt houden totdat alle lampjes uit gaan behalve het power lampje en na 10 seconden loslaten..

Als je bij draadloos bij het tabblad easymesh bent schakel deze uit en klik op toepassen.

Ga naar het tabblad algemeen bij draadloos en je ziet bovenaan de tekst houd 2,4 GHZ en 5 GHz hetzelfde, haal het vinkje weg. Ik doe het via mijn mobiel kan een andere indeling zijn op tabblad maar er staat iets van 2,4 GHZ en 5 GHz hetzelfde houden en dat uitvinken 

Oh sorry verkeerd gelezen wat jij zegt kan er ook staan ik zeg het namelijk uit mn hoofd. Maar er staat maar één optie met 2,4 GHZ en 5 GHz hetzelfde houden

 

Zo… vanmiddag ingesteld… wat testjes gedaan… en op de begane grond is het nu echt nog een stuk sneller. Heerlijk is dat op 5Ghz. Ongelooflijk dat dat niet bekend is bij alle monteurs, vanuit gaande dat menig monteur het wel weet. Bedankt hiervoor!

 

Echter komen we wel bij een ander minpunt en dat is als volgt. In mijn slaapkamer haal ik op het 5Ghz netwerk echt een hele lage downloadsnelheid. We praten dan over om en rond 5 Mbps waardoor die zelfs moeite heeft met het versturen van een foto via whatsapp. Op het moment van dit bericht tikken praten we over 8.50 Mbps downloaden en het uploaden is veel hoger. Zodra ik beneden ben op de begane grond moet je denken aan 220-300Mbps. Ja dat is dan wel een andere koek haha.

 

Nu over naar de PS4… blijft hetzelfde helaas. In het begin 4 keer getest en 4 keer voerde de Playstation de internettest geheel succesvol uit. Snelheid ligt tussen de 10 en 15 Mbps. Hierdoor dacht ik van ‘joh zou het dan nu echt geheel verholpen zijn’… dus ik toch als nieuwsgierig persoon opnieuw de Wifi verbinding instellen… en dan gaat het toch weer fout en dien ik zo’n 5 keer de test opnieuw te laten lopen, waarna die eindelijk verbinding heeft. Of het internet uitvalt terwijl ik game? Weet ik nog niet, maar het zal me niet verbazen.

 

Nog een vraag aan jou: weet jij de gedachte achter kanaal 6 voor 2.4-netwerk en kanaal 36 voor 5-netwerk? Kan kanaal 6 bij mij niet drukker zijn dan bij jou?

 

In ieder geval bedankt voor de hulp en het verhogen van snelheid op begane grond. Dat is echt een wereld van verschil so far!

Reputatie 7
Badge +15

Klopt wat je zegt.

Nadat je klaar bent met de 2,4 GHZ instellingen en op toepassen hebt geklikt kies je bij band 5 GHZ voor het andere netwerk

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Janterworst  achter je modem in de buurt van de poweradapter zit een knopje ingezonken, die moet je met een tandenstoker ingedrukt houden totdat alle lampjes uit gaan behalve het power lampje en na 10 seconden loslaten..

Als je bij draadloos bij het tabblad easymesh bent schakel deze uit en klik op toepassen.

Ga naar het tabblad algemeen bij draadloos en je ziet bovenaan de tekst houd 2,4 GHZ en 5 GHz hetzelfde, haal het vinkje weg. Ik doe het via mijn mobiel kan een andere indeling zijn op tabblad maar er staat iets van 2,4 GHZ en 5 GHz hetzelfde houden en dat uitvinken 

Oh sorry verkeerd gelezen wat jij zegt kan er ook staan ik zeg het namelijk uit mn hoofd. Maar er staat maar één optie met 2,4 GHZ en 5 GHz hetzelfde houden

Ik moest soms ook wel eens monteurs inschakelen om storingen op te lossen. Wat die dan deden zijn gewoon de standaard zaken die ik ook kan en weg zijn ze.

En het ergste hieraan is dat je hiervoor een rekening krijgt... Ik heb bovenstaande instelling van @Hidden.nld en mijn 5G is rond de 90 met een 100 mb DSL, voorheen kwam ik niet boven de 60 mb. Ik zie het als de gouden tip.

2,4 GHZ is wat minder dan andere modems (40-45) maar ik gebruik voornamelijk 5g en voor de 2,4 GHZ apparaten is het wel genoeg.

En nog iets voor als je het ziet zitten, powerline adapters ipv zichtbare kabels over de vloer en door de muur?

Op marktplaats vind je wel een setje voor een paar tientjes.


Hartstikke bedankt, ik ga het morgen denk ik even proberen. Hopelijk is het dan opgelost en ben ik af van dit probleem. Ik zal het wel laten weten.

 

Die over de powerline adapters hebben we al eens geprobeerd bij Ziggo om de snelheden naar boven te krijgen, alleen dat werkte echt nog minder dan direct via de modem. Heel vreemd, maar het werkte echt niet bij ons terwijl wij niet eens een huis hebben van bijvoorbeeld 40 jaren. Was een mooi alternatief geweest inderdaad.

 

En over de monteurs… tja ik heb eerlijk gezegd nooit een hoge pet van hen. Het zijn aardige mensen die vast en zeker het één en ander weten en lijken te zijn aangenomen op hun spraakzaamheid, maar het blijven naar mijn idee ook mensen die gewoonweg trucjes zijn aangeleerd en een aantal uitspraken. Bij Ziggo bijvoorbeeld, was er een beste vent die een paar keer bij ons is geweest (oa voor powerline adapters). En je merkt gewoon dat als het hen iets te heet onder de voeten word, een antwoord wordt uitgekraamd als: ‘tja… dat is de wereld van de techniek. De ene dag kan het heel goed zijn en de andere keer is de Wifi minder’. En vervolgens krijg je kreten dat het aan je eigen apparatuur ligt. En that's funny… ze vinden het vreemd en vervelend als je met je vingertje wijst (al is het maar één keer) naar de provider, maar zelf doen ze het evengoed naar je zelf of je eigen apparatuur. It’s a joke…

 

Maar goed, ik hoop dat dit ook mijn gouden tip gaat worden haha! Nogmaals, ik zal het hier laten weten 😉.

 

EDIT: die fabrieksreset van de modem, is dat via het knopje ‘opnieuw opstarten’ zodra je in je modem bent ingelogt? Of is het een knopje voor een paar seconden vasthouden?

EDIT 2: nog een vraagje, was stiekem alvast aan het kijken. Ter verificatie: bedoel je met jouw volgende opmerking ‘houd 2,4 GHZ en 5 GHz hetzelfde’ hetzelfde als met wat er bij mij staat, namelijk ‘Houd dezelfde instellingen voor 2.4G en 5G draadloze netwerken’?

Reputatie 7
Badge +15

Ik moest soms ook wel eens monteurs inschakelen om storingen op te lossen. Wat die dan deden zijn gewoon de standaard zaken die ik ook kan en weg zijn ze.

En het ergste hieraan is dat je hiervoor een rekening krijgt... Ik heb bovenstaande instelling van @Hidden.nld en mijn 5G is rond de 90 met een 100 mb DSL, voorheen kwam ik niet boven de 60 mb. Ik zie het als de gouden tip.

2,4 GHZ is wat minder dan andere modems (40-45) maar ik gebruik voornamelijk 5g en voor de 2,4 GHZ apparaten is het wel genoeg.

En nog iets voor als je het ziet zitten, powerline adapters ipv zichtbare kabels over de vloer en door de muur?

Op marktplaats vind je wel een setje voor een paar tientjes.

Hi @Janterworst 

Wat je kan proberen geef je modem eens een fabrieksreset en log in in de modem interface met de gegevens achter de modem.

Ga naar het menu, netwerkunstellingen, draadloos en ga naar her tabblad Easy mesh, schakel deze uit en klik op toepassen.

Ga naar het tabblad algemeen en haal de vink bovenaan bij houd 2,4 GHZ en 5 GHz hetzelfde weg.

Selecteer kanaal 6 voor het 2,4 GHZ netwerk en klik op toepassen.

Selecteer de 5 GHZ band, selecteer hiervoor kanaal 36 en zet 5G achter de SSID zodat deze netwerk apart zichtbaar is in de lijst met netwerken en klik op toepassen.

Dit is uit ervaring een goede tip om de wifi te verbeteren.

Ik denk dat ik dat eens ga proberen van het weekend. Maar dit is precies wat ik dus ook vroeg aan de monteur, want ik miste dus die optie om 2 netwerken te zien. Eentje die de normale naam heeft en de 5 Ghz met bijvoorbeeld 5G er achter. Grappig dat ie aangaf dat dat niet kon aangezien de modems van T-Mobile helaas nog niet zo ver zouden zijn qua ontwikkeling. Strange...

Reputatie 7
Badge +15

Hi @Janterworst 

Wat je kan proberen geef je modem eens een fabrieksreset en log in in de modem interface met de gegevens achter de modem.

Ga naar het menu, netwerkunstellingen, draadloos en ga naar her tabblad Easy mesh, schakel deze uit en klik op toepassen.

Ga naar het tabblad algemeen en haal de vink bovenaan bij houd 2,4 GHZ en 5 GHz hetzelfde weg.

Selecteer kanaal 6 voor het 2,4 GHZ netwerk en klik op toepassen.

Selecteer de 5 GHZ band, selecteer hiervoor kanaal 36 en zet 5G achter de SSID zodat deze netwerk apart zichtbaar is in de lijst met netwerken en klik op toepassen.

Dit is uit ervaring een goede tip om de wifi te verbeteren.

Hi@Janterworst 

Waarom sluit je de PlayStation 4 niet bekabeld aan?

Wat was de reden dat de monteur 5 GHZ had bevolen uit te schakelen? Zover ik weet is 5 GHZ veel sneller dan 2,4 GHZ als je alles juist instelt in de modem (5 GHZ werkt het best met easy mesh uitgeschakeld ik haal daarmee de snelheid die ik ook bekabeld haal.

Waar staat je modem en waar staat je PlayStation 4?

Het is de zyxel modem toch?

Ik sluit de PS4 niet bekabeld aan, omdat ik geen ethernet-kabel door of langs mijn muur heb lopen. Uiteraard zal dit ongetwijfeld te doen zijn, maar ik zit niet te wachten om te boren of evt. kabels op de vloer te leggen zodat ze zichtbaar zijn. Toen ik bij Ziggo zat had ik ook geen problemen, dus naar mijn idee zou het nu ook moeten werken.

 

Afgezien dat mijn PS4 geen 5 Ghz ondersteunt (geloof ik) vind ik dat ook maar een beetje vreemd. Kijk, in de tijd van Ziggo was het zelfs mogelijk om de 2.4 Ghz only apparaten te verbinden met het 2.4 Ghz kanaal en de 5 Ghz proof apparaten met het 5 Ghz kanaal. Dat werkte gewoon dikke prima. De monteur gaf aan dat ie inderdaad het mesh systeem had uitgeschakeld, zodat we dan op het 2.4 Ghz zouden zitten. De modem zou dan niet kunnen switchen tussen 2.4 Ghz en 5 Ghz. Mijn vraag was daardoor van: oké, dus we krijgen nu in feite twee netwerken waaruit we kunnen kiezen (2.4 Ghz en 5 Ghz)? Daarop antwoordde hij dat het nog steeds één netwerk blijft en op mijn daaropvolgende vraag hoe ik dan op het 5 Ghz netwerk komt dat die dus nu is uitgeschakeld.

 

Verder staat onze modem in de meterkast en mijn PS4 één verdieping hoger.

 

Tot slot, inderdaad het betreft een Zyxel modem.

 

Ik vind dit behoorlijk irritant gezien ik bij Ziggo echt nooit verbindingsproblemen had. En dan heb ik het niet eens over snelheden ed.

Reputatie 7
Badge +15

Hi@Janterworst 

Waarom sluit je de PlayStation 4 niet bekabeld aan?

Wat was de reden dat de monteur 5 GHZ had bevolen uit te schakelen? Zover ik weet is 5 GHZ veel sneller dan 2,4 GHZ als je alles juist instelt in de modem (5 GHZ werkt het best met easy mesh uitgeschakeld ik haal daarmee de snelheid die ik ook bekabeld haal.

Waar staat je modem en waar staat je PlayStation 4?

Het is de zyxel modem toch?

Reageer