Beantwoord

Slechte wifi 2.4 GHz


Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
Ik heb sinds een paar weken T-Mobile thuis (50/50) dmv klanten voordeel is dit verhoogd naar 100/100. Ik heb de HG659 ontvangen

Wanneer ik gebruik maak van de 5GHz is de snelheid mooi constant, gemiddeld 110/110.

Door dat veel apparaten (domotica) gebruik maken van het 2.4GHz netwerk moet ik deze gebruiken, maar de snelheid is belabberd. Varierend tussen 5mb en 20mb. Valt ook regelmatig weg waardoor ik problemen krijg met mijn domotica omgeving.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd: Ander kanaal gekozen, alles meerdere malen reboot.

5GHz blijft perfect, maar de 2.4GHz is en blijft triest.

Hebben meer mensen hier last van? Of hebben jullie het beter gekregen?

Kan ik dit verbeteren door bijvoorbeeld gebruik te maken van een eigen modem? Zoals de TPlink AC1200...

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reacties.

ps. Ik heb hiervoor een Telfort 50 abonnement gehad. Hierbij geen problemen gehad op het 2.4GHz netwerk, netjes 48-52mb.
icon

Beste antwoord door Glassertje 9 July 2019, 16:02

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
@JJGT Allereerst mooi om te lezen dat je tevreden bent. Mocht er nog wat zijn horen we het wel.
Reputatie 1
Vandaag heb ik de router vervangen voor de Archer C7. Het vervangen verliep voorspoedig mede door het hier geplaatste stappenplan, mijn dank hiervoor.

De wifi snelheid op 2.4 zit nu op 50/60 mb
De wifi snelheid op 5 zit nu op 150/160 mb

De hoeveelheid apparaten is overigens niet veranderd.

Op dit moment ben ik heel blij, of het over een week nog steeds zo is dat zullen we zien. Maar als jullie niks horen dan zit het goed 😉

Dank voor diegene die de moeite heeft genomen om mijn verhaal te lezen en te beantwoorden @Glassertje
Reputatie 1
@Glassertje nee, de router staat in het midden van het huis.
Reputatie 6
@JJGT Staat je router in de meterkast?

We zien vanzelf wel een berichtje verschijnen. Misschien dat iamd anders de oplossing heeft?
Reputatie 1
@Glassertje het kanaal is inderdaad vast.

De plek van de modem is niet veranderd.

Goed idee, om het gewoon te proberen.

Ik ga een router bestellen en de resultaten zet ik hier wel neer. Kan overigens nog wel even duren.
Reputatie 6
@JJGT Heb je wel een vast kanaal gegeven?

Is de locatie van je modem veranderd? Waar heb je deze staan?

Je kan altijd een andere router proberen. Als je deze online koopt, kan je hem binnen 14 of 15 dagen weet het effe zo niet, gratis terug sturen. Dus je kan het altijd uitproberen.
Reputatie 1
@Glassertje Ik heb dit al eerder geprobeerd, maar helaas gaf dit geen verbetering...
Reputatie 6
@JJGT De wifi van een aparte router is wel wat sterker, maar nog steeds zit het hartstikke vol op 2,4Ghz. Zelfs de magnetron stoort op deze frequentie. Waarschijnlijk heb je de verkeerde kanaalnummer.

Heb je al eens, als je Android mocht hebben met wifi analyzer gekeken, welk kanaalnummer het best bij je uitkomt? Of je kan via je laptop dit gratis programma downloaden. Daar kun je het ook mee zien. Als die kanaalnr. op auto staat, zou ik wel een kanaal instellen.

Kleine aanvulling: Hier kun je wat tips vinden voor het versterken van je wifi signaal.
Reputatie 1
@Glassertje bedankt 😁

Alleen de apparaten die 2.4 nodig hebben maken hiervan gebruik.

Maar als ik merk dat er iets onbereikbaar is, dan kijk ik naar de snelheid op 2.4 en die is heel slecht tot op sommige momenten helemaal niets. Het aantal apparaten zijn niet veranderd na de overstap op T-Mobile. Ik vind dit vrij opvallend.
Reputatie 6
@JJGT Welkom op het forum.

Waarom blijf je met je laptop en alle apparaten die op 5Hhz kunnen niet op die band en de rest op 2,4Ghz. Je kan beide banden tegelijk gebruiken.

Een eigen router heb je een beter signaal en afstand is ook verder, maar de 2,4Hhz zit gewoon bomvol. Dat veranderd niet met een andere router.

Reageer